Gå til innhold

Kjøttkaker i brun saus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Smøret MÅ brunes ordentlig nøttebrunt for å få den gode brunsaus smaken, (ikke svidd!), hvis ikke smaker det jo hvitsaus. De som bruker sukkerkulør for å «kamuflere» at de ikke har brunet nok lurer bare seg selv og serverer i all hovedsak en hvit saus med kulør. Nam…

Anonymkode: 7a8c

Haha. Det er bare tull. Jeg har ikke laget brun saus mange ganger, men fy faen så god den har blitt de gangene jeg har gjort det. Og ja, jeg har brukt sukkerkulør.

Anonymkode: 4195e...eee

AnonymBruker
Skrevet

Tålmodighet? Det tar da knappe 1,5 minutter å brune smør og mel. Husk full styrke på varmen. Ikke rør konstant men ca hver 10-15 sekund. Vipps brunsaus.  

Har du sukkerkulør i ender du med at den ser brun ut men smaker hvitsaus

Anonymkode: fe19a...055

Nå vet jeg ikke hvordan dine sauser smaker, men må si at mine brune sauser, med kulør, smaker ikke det samme som mine hvite sauser. 
Og bruker du full styrke blir det brent, ikke brunt.

Anonymkode: 2d1a2...885

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp ferdig brun saus. 

Anonymkode: 84a5e...26a

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper ferdig saus fra Rema 1000.

Anonymkode: 51165...4b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Haha. Det er bare tull. Jeg har ikke laget brun saus mange ganger, men fy faen så god den har blitt de gangene jeg har gjort det. Og ja, jeg har brukt sukkerkulør.

Det er ikke tull, selve prosessen med bruningen gir jo en helt annen smak enn når man ikke bruner. Lar du være å brune kjøttet og? 

At du synes det er godt beviser jo ingenting, annet enn at du liker hvit saus med kulør.

Anonymkode: 7a8c3...682

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke tull, selve prosessen med bruningen gir jo en helt annen smak enn når man ikke bruner. Lar du være å brune kjøttet og? 

At du synes det er godt beviser jo ingenting, annet enn at du liker hvit saus med kulør.

Anonymkode: 7a8c3...682

Men jeg lager jo brun saus? Grunnen til at jeg bruker sukkerkulør er jo for fargen sin del. 

AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (2 timer siden):

Du trenger ikke å stå der med meljevning hvis du ikke vil eller du har glutenallergi.

Sett at du skal ha en halv liter saus:

Kok opp 3 dl kraft eller vann med buljong (smak deg frem hvor sterk du vil ha buljongen)

hell opp i 2 dl fløte

Begynn å smak til sausen med krydder (pepper, soyasaus, sukkerkulør hvis du vil ha sausen mørkere; forsiktig med salt siden buljongen har adskillig med salt allerede, men uansett, smak deg frem til umami).

Når du er fornøyd med smaken du har skapt, så rør ut maizenna i en kopp med kaldt vann og hell i sausen i en tynn stråle, mens du rører det inn. 

Hell så kjøttkakene opp i. server.

Jeg synes meljevning gir en bedre konsistens på sausen enn maisenna. Derfor går jeg for halvbrun saus med litt sukkerkulør. Da bruker jeg smøret skikkelig, men melet bare litt.

Alternativt kan man ta en skolekjøkken spesial:

Varm opp tynn buljong i en kjele, tilsett lettmelk om det skal bli en hvitsaus. Ha mel og vann i en spesiell ristedings, og rist kraftig. Vask kjøkkenet, og ha nytt mel og vann i ristedingsen, og rist kraftig mens du tviholder på lokket. Bland inn i sausen. Kok i ti minutt, men siden du vasket kjøkkenet har du bare fem, så tilsett masse pepper og muskat for å kamuflere melsmaken. Tilsett sukkerkulør om det skal være brunsaus.

Anonymkode: 91ba9...200

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes meljevning gir en bedre konsistens på sausen enn maisenna. Derfor går jeg for halvbrun saus med litt sukkerkulør. Da bruker jeg smøret skikkelig, men melet bare litt.

Anonymkode: 91ba9...200

Jeg er enig, jeg tar meg tid til å brune smøret når jeg lager brunsaus her hjemme og har alltid kraft stående, men for folk som ikke er interessert i matlaging, så blir den oppskriften enklere og hurtigere. God saus blir det også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg bruna ikke smøret lenge nei, gjorde det bare til melet ble blandet ut og kanskje 2 minutter oppå det.

Da vet jeg hva jeg skal gjøre neste gang.

Anonymkode: ed0fb...63b

Da lagde du hvit saus. Med lengre bruning blir det en brun saus. 

Anonymkode: 197ac...d3c

• Hjerte 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøp ferdig saus

Anonymkode: 7db79...b75

De er tynne og har ofte en vemmelig fabrikk smak. Her lages alle sauser nesten, fra bunnen av.

Skrevet
Fridiskusjon.no skrev (På 13.6.2022 den 10.13):

De er tynne og har ofte en vemmelig fabrikk smak. Her lages alle sauser nesten, fra bunnen av.

Alltid best med hjemmelaget, men her tyr vi til posesaus av og til. Bruker da kjøttkakesausen til Toro. Blander i litt brunost og tyttebær. Så blir smaken hevet litt, om ikke mye, hvertfall. 

Skrevet
19 minutter siden, Luckiness said:

Alltid best med hjemmelaget, men her tyr vi til posesaus av og til. Bruker da kjøttkakesausen til Toro. Blander i litt brunost og tyttebær. Så blir smaken hevet litt, om ikke mye, hvertfall. 

Det har skjedd her også noen få ganger, men det blir slik nedtur at vi prøver å unngå det :-).

• Liker 1
Skrevet
Fridiskusjon.no skrev (På 13.6.2022 den 10.13):

Det gjør jeg også, men måtte frem med posebernaise da det ble klaget på Sauce Bernaise fra bunnen av.

Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg har aldri fått til å lage vanlig brun saus der man bruner mel og smør. Det blir alltid svidd smak som jeg ikke liker.  Enten bruker jeg skikkelig kraft hvor jeg først steker bein og koker/trekker lenge, eller jukser med pose. Så jevning med fløte eller mel, evt.brun maizenna.

kjøttkaker blir alltid bra. Da rører/blander jeg kjøttdeigen med salt og tilsetter 1 toppet ss mel/potetmel, pepper, 1 egg og 1 dl melk Jeg sper ikke deigen så veldig mye. Noen ganger også løk. Jeg lager vanligvis av 400g kjøttdeig.

når kjøttkakene har fått stekeskorpe så lar jeg dem koke/trekke i sausen en halvtime. Plutselig er poteter og ertestuing og kjøttkaker ferdige. Tar under en time fra start til slutt.  
Tilbehør er ofte ertestuing, kålstuing eller surkål og litt tyttebær og sylteagurk.

Det var omtrent slik jeg lærte det i barndommen.

Skrevet
7 hours ago, O.G. said:

Det gjør jeg også, men måtte frem med posebernaise da det ble klaget på Sauce Bernaise fra bunnen av.

Det hender vi lager pose Bernaise, det er en av få pose sauser som er ok nok.

Blir som regel madamen her i huset som lager sausen da hun er finkere en meg, så lager jeg kjøttkakene siden jeg er bedre på det.

AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (På 12.6.2022 den 19.01):

Du trenger ikke å stå der med meljevning hvis du ikke vil eller du har glutenallergi.

Sett at du skal ha en halv liter saus:

Kok opp 3 dl kraft eller vann med buljong (smak deg frem hvor sterk du vil ha buljongen)

hell opp i 2 dl fløte

Begynn å smak til sausen med krydder (pepper, soyasaus, sukkerkulør hvis du vil ha sausen mørkere; forsiktig med salt siden buljongen har adskillig med salt allerede, men uansett, smak deg frem til umami).

Når du er fornøyd med smaken du har skapt, så rør ut maizenna i en kopp med kaldt vann og hell i sausen i en tynn stråle, mens du rører det inn. 

Hell så kjøttkakene opp i. server.

OK, jeg tenker å lage den sausen du nevner her i morgen. Du sier smakt til sausen med krydder, hva slags krydder skal jeg bruke?

Skrevet

OK, jeg tenker å lage den sausen du nevner her i morgen. Du sier smakt til sausen med krydder, hva slags krydder skal jeg bruke?

Salt, pepper og så kanskje noe annet krydder du liker?

AnonymBruker
Skrevet

Her bruner jeg smør og sukker til det får en fin nøttebrun farge, har oppi vann og smaker til med grønnsaksbuljong, salt, pepper og muskatnøtt. Har litt sukkerkulør i for fargens skyld, men det er svært lite :) godt med litt brunost i sausen også og en liten dæsj soyasaus 😊

Anonymkode: 01c38...225

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her bruner jeg smør og sukker til det får en fin nøttebrun farge, har oppi vann og smaker til med grønnsaksbuljong, salt, pepper og muskatnøtt. Har litt sukkerkulør i for fargens skyld, men det er svært lite :) godt med litt brunost i sausen også og en liten dæsj soyasaus 😊

Anonymkode: 01c38...225

😮

AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (41 minutter siden):

😮

Det er ganske vanlig å starte en saus til kjøtt med å lage karamell. Jeg gjør alltid det, faktisk (riktignok uten smør, men ser ikke bort fra at det kan fungere helt fint).

Karamell og eddik i en saus før vin og kraft kalles gastrique (https://www.seriouseats.com/how-to-make-a-gastrique), og er en fransk klassiker, mye brukt av feks Arne Brimi: https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/viltsaus-arne-brimi,1687753

Så der lærte du det! Går så bra at.

Anonymkode: 323dd...22c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...