Gå til innhold

Sønn (5) sier han er trans

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Tvillingsjel skrev (6 timer siden):

Det er rart å se at folk ikke tror på dette. Det har vært flere transpersoner i media som forteller at de har kjent på disse følelsene hele livet. De yngste som blir henvist til Rikshospitalet er 6 år gamle. Det skjer at så små barn er trans. Det har vært tilfeller hvor foreldrene har merket det allerede som 1 åring. Sjeldent, men ikke umulig.

Rikshospitalet har aldersgrense på 16 år så at 6 år gamle barn blir henvist dit er feil. 

Anonymkode: e6a1b...33e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingenting å få sjokk over. Gutten har hørt ett nytt ord, spør han hva det er.. og la det gå eller snakk om det.

Her har de kommet hjem og sagt de er muslim, vegetarianer.. alt etter hva nytt de har hørt om. Da har jeg spurt hva det er, så har vi pratet litt og barnet som ville være vegetarianer fikk servert salat, potet, bønner og linser neste dag når vi skulle ha koteletter, da var det plutselig ikke interessert i å være vegetarianer lenger.

Gutten er 5 år gammel, snart klar for skolen. Hvorfor skal han ikke få høre om trans, født i feil kropp... for han vil mest sannsynlig få høre snakk om det i friminuttene på skolen, eller at noen kler seg annerledes. I hvertfall ikke vits i å skifte barnehage, han får høre noe i andre barnehager/skole uansett.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har lært et nytt ord og prøver å finne ut hva som ligger i begrepet. Derfor bruker han ordet, for det er gjennom kommunikasjon han finner ut hvordan andre responderer. Ved å prøve ut ordet blir det mer forståelig for han hva vi legger i ordet enn om voksne skal forklare. Veldig god måte å utvide ordforrådet sitt. Jeg ville ikke lagt så mye i akkurat hva han sier nå, det forstår han ikke rekkevidden av enda. Men responsen deres gir en pekepinn på hva som er akseptert hjemme hos dere. Er dere avslappet og lar han holde på eller blir dere strenge?

Anonymkode: e6fb4...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tvillingsjel skrev (7 timer siden):

Det er rart å se at folk ikke tror på dette. Det har vært flere transpersoner i media som forteller at de har kjent på disse følelsene hele livet. De yngste som blir henvist til Rikshospitalet er 6 år gamle. Det skjer at så små barn er trans. Det har vært tilfeller hvor foreldrene har merket det allerede som 1 åring. Sjeldent, men ikke umulig.

Det handler mer om ordbruken enn noe annet. Dette er et barn på 5 år, og jeg tror ikke at han har forståelse for hva ordet «trans» betyr.

Hadde det vært at han kom hjem å sa han var jente. Ikke bare en gang, men gjentatte ganger, da hadde det vært en annen ting.

Hadde jeg vært forelderen i denne situasjonen, hadde jeg ikke plent avvist barnet, og hysterisk tenkt jeg måtte bytte barnehage. Men jeg hadde notert meg ned at det er blitt sagt, og sett hva som skjer videre.

Som mange deler, kan 5 åringer si myr rart. Den ene dagen er det en ting, den andre noe annet. 

Anonymkode: 8bd22...86a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det så farlig? Man kan ikke bli påvirket til å bli trans/homofil eller andre legninger. Når han blir tenåring så finner han det ut selv om han er trans eller har en annen legning. 

Anonymkode: 10f0b...fb5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

4-åringen min skal bli dinosaur når hun blir stor.

7-åringen er selverklært  vegeterianer, hun spiser nemlig ikke kjøtt (med unntak av pølser og McDonalds-mat da...). 

Unger sier mye rart.

Anonymkode: 895b7...f31

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Tvillingsjel skrev (7 timer siden):

Hvordan kan man merke på en 1 åring at den er født i feil kropp eller er trans? Altså jeg lurer helt oppriktig, for jeg klarer ikke å forstå hvordan det er mulig?

Samme med en 5-6 åring, jeg vet at en svært liten prosent faktisk kan ha feil kjønn, men hvordan tror foreldrene på de med en gang? Misforstå meg rett, hadde et av mine barn komt ut som feil kjønn, homo, lesbisk osv, så hadde jeg selvfølgelig støttet dette. Men hadde 5 åringen min sagt det, så må en jo stille spørsmål til det. Er det pga du liker "jenteting"? Okei, men det er lov å være gutt og like Barbie, kjoler og dukker også. Føler mange foreldre hopper rett på den for tiden, at gutten min liker bare typiske jenteting så han må være født i feil kropp, og oppmuntrer det med en gang.. da vokser de jo selvfølgelig opp og tror det også. Om en derimot stiller spørsmål, prater saklig rundt det og lar barnet finne ut av ting selv og fremdeles mener det samme når barnet er større, da er det noe annet.

Anonymkode: e9730...b87

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er virkelig ikke noe «de putter i hodene på barna våre», jeg har ikke opplevd det samme.

Kan du ikke finne et annet forum å diskutere dette i, jeg tviler på du har barn, så hvorfor denne opphengheten i kjønn, barnehagene og pride? 

Anonymkode: 42e4c...b68

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luna Llena

Da jeg var 5 da var jeg sikker på at jeg var Tornerose og  noen dager etter da var jeg en drage :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva så? Jeg ville gjerne være katt i den alderen. Går fint med meg idag, identifiserer meg som 100% menneske. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luna Llena
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan man merke på en 1 åring at den er født i feil kropp eller er trans? Altså jeg lurer helt oppriktig, for jeg klarer ikke å forstå hvordan det er mulig?

Samme med en 5-6 åring, jeg vet at en svært liten prosent faktisk kan ha feil kjønn, men hvordan tror foreldrene på de med en gang? Misforstå meg rett, hadde et av mine barn komt ut som feil kjønn, homo, lesbisk osv, så hadde jeg selvfølgelig støttet dette. Men hadde 5 åringen min sagt det, så må en jo stille spørsmål til det. Er det pga du liker "jenteting"? Okei, men det er lov å være gutt og like Barbie, kjoler og dukker også. Føler mange foreldre hopper rett på den for tiden, at gutten min liker bare typiske jenteting så han må være født i feil kropp, og oppmuntrer det med en gang.. da vokser de jo selvfølgelig opp og tror det også. Om en derimot stiller spørsmål, prater saklig rundt det og lar barnet finne ut av ting selv og fremdeles mener det samme når barnet er større, da er det noe annet.

Jeg lekte mye med biler og dinosaurer som barn, men også Barbie. Og jeg likte ikke å pynte meg i kjoler og glitter. Ingen som tenkte tanken, hun må være født i feil kjønn. Og takk og lov for det. La barn vær barn og la de utforske, både  dukker og biler uansett om de er gutt eller jente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du lyver så det renner av deg.🤦‍♀️ Skummelt at voksne folk har så lite å ta seg til med at de bruker tid på å skrive et innlegg for å hakke ned på transbevegelsen og ansatte i barnehagen? Om du har barn ts så håper jeg virkelig du med tiden lærer deg å være et bedre forbilde og endrer tankesettet ditt. Be the bigger person💗

Anonymkode: a9526...58c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, PGMVL said:

Er det for drøyt å si til barnehagebarn at "to damer kan være kjærester"? 

Ikke noe mer drøyt enn å si at to damer ikke kan være kjærester.

Jeg klarer ikke se hvorfor man skal snakke med barnehagebarn om verken det ene eller det andre av de.

Endret av nisselue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kan være en fase. Ville ikke dratt til legen og bedt om kjønnsskifte med engang selvom noen gjør det og. 

Barnet mitt har vært gjennom alle kjønn og legninger gjennom oppveksten. I tenårene så sa han at han tror han liker damer allikevel. Bare å godta , de finner seg selv tilslutt være seg det ene eller andre

Anonymkode: 0a117...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk mer sjokkert over at foreldre tar på fullt alvorlig tilfeldig ordbruk fra en 5-åring,enn at en 5-åring bruker ordet «trans».

Og mest sannsynlig har barnet hørt ordet i lek med andre barn. Å skylde på de voksne i barnehagen blir helt uforståelig for meg. Ikke at det er noen katastrofe uansett.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette tror jeg absolutt ingenting på.

Barnehagene bruker rett og slett ikke slike ord og begreper.

Det er fokus på at alle kan elske hvem man vil, og noen ganger blir to gutter forelska, noen ganger to jenter. Og noen ganger er det gutter som føler seg som jenter, eller jenter som føler seg som gutter.

Men en bruker ikke merkelapper - hverken homo, lesbe, trans eller andre ting - det har ingenting med barns forståelse å gjøre.

Anonymkode: a7543...bef

Du tar feil.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

nå juger du fælt

Anonymkode: 2c4cc...01e

Dere tar begge feil.

Jeg er nabo med en barnehage i hovedstaden og der hadde de rebusløp nå nylig. På to av lappene hengt på trær handlet det om transseksuelle personer og det var bilde av kjente personer som er trans. 
så muligheten er stor for at et barn kan si de er transe og lært det i en barnehage- dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg måtte ta stilling til da jeg var liten:

LEGO-bricks.jpg

Det dagens barn må ta stilling til:

7b058e97-e70b-479e-8b85-9621892937bb?fit

Savner tiden da barn fortsatt kunne være barn; da barndommen fortsatt var enkel.

Endret av - Brian
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (8 minutter siden):

Ikke noe mer drøyt enn å si at to damer ikke kan være kjærester.

Jeg klarer ikke se hvorfor man skal snakke med barnehage barn om verken det ene eller det andre av de.

Uansett hvor langt ned over hodet du drar nisselua så er det nå helt feil å si at to damer ikke kan være kjærester, at to menn ikke kan være kjærester, at en mann som ønsker det ikke kan kle seg som kvinne eller at en kvinne ikke kan kle seg som en mann.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en i ganske nær slekt som har gjennomgått kjønnsskifte, fra jente til gutt. Allerede i 2-3 års-alderen var den lille jenta veldig bevisst på ting som klær,leker, hårfrisyre osv. Kjoler var uaktuelt, langt hår var uaktuelt, det samme med dukker og typiske jenteleker. Kun biler og dinosaurer. Vi tenkte jo ikke da at det skulle gå så langt som operasjoner og kjønnsskifte, vi tenkte bare "guttejente".
Men nå tenker jeg at det er vel det samme om man er gutt eller jente eller hva som helst, det viktigste er å få muligheten til å være seg selv og føle seg bra både psykisk og fysisk.
Men nå i det siste så er det tydeligvis blitt trendy å være trans osv, og for all del, flott at de får mer aksept og at folk blir mer opplyst, men jeg får inntrykk av at det er mange forvirra tenåringer på Tiktok osv, som plutselig blir transpersoner over natten, fordi det høres kult ut eller fordi vennene er det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nevøen min sa han var homo i den alderen, for han hadde hørt at du var homo om du likte gutter, han likte å leke kompisen sin og måtte da være homo. Barn har ikke mulighet til å forstå alle disse uttrykkene og hva fe betyr 😅

Anonymkode: 42b86...b88

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...