Gå til innhold

Sønn (5) sier han er trans

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Rikshospitalet har aldersgrense på 16 år så at 6 år gamle barn blir henvist dit er feil. 

Anonymkode: e6a1b...33e

"Barn på 6-7 år

De aller yngste som er til utredning er helt ned i 6-7 års alderen. Hansen mener det er viktig at foreldre tar barna på alvor, fordi noen av barna får atferdsproblemer, angst og blir deprimerte av å føle seg som feil kjønn."

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2012/06/28/154178/umulig-a-se-at-stina-ble-fodt-som-gutt?redirect=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Tvillingsjel skrev (11 minutter siden):

"Barn på 6-7 år

De aller yngste som er til utredning er helt ned i 6-7 års alderen. Hansen mener det er viktig at foreldre tar barna på alvor, fordi noen av barna får atferdsproblemer, angst og blir deprimerte av å føle seg som feil kjønn."

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2012/06/28/154178/umulig-a-se-at-stina-ble-fodt-som-gutt?redirect=true

Wow, gratulerer du har klart å finne en artikkel som er 10 år gammel. 

Er man under 18 år blir man henvist til Barne- og ungdomsklinikken. Avdeling for barn og unges psykiske helse på sykehus (S-BUP). Er man over 18 år, blir man henvist til Nasjonal behandlinstjeneste for kjønnsinkongruens  - voksne (NBTK) 😉😉

https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nasjonal-behandlingstjeneste-for-kjonnsinkongruens

Anonymkode: 68f2f...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, nisselue said:

Det er jo å snu det hele på hodet. Hvis de spør så snakker vi om det. Hvis de ikke spør, ergo - de bryr seg ikke, la temaet ligge for da er det allerede normalt for dem.

Visste du at noen barn gråter når familien stoppes i bil av politiet? Det er fordi foreldrene er (veldig) nervøse. Ikke fordi politiet er skummelt eller noe annet. De har nervøse foreldre, og barna leser dem som en åpen bok. Hos de som behandler slike situasjoner som noe normalt, altså ingen nervøsitet eller forklaringer om at politiet ikke er noe å være redd for så blir barna i verste fall bare litt irritert for at de må sitte lengre i bilen da det tar lengre tid å komme frem.

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til. Du virker til å ta det for gitt at det vil bli sett negativt på av barna. Som om alle ser negativt på slikt dersom de ikke får innprentet at det er normalt fra så ung alder som mulig. Der er vi uenige.

Barn er altså ikke idioter. De ser forskjell på at de blir fortalt hva som er normalt og at ting behandlees som normalt. Og paradoksalt nok er disse to tingene uhyre vanskelige å kombinere.

Litt anekdotisk: Et vennepar av min kone er lesbiske. De bor i vertikaldelt tomannsbolig med et homofilt par på andre siden. Den ene mannen og den ene damen er biologiske foreldre til barna deres.

Vi har møtt dem av og til og vært med på grilling og andre uformelle samlinger. Mine barn ble ikke forberedt på dette før de møtte dem første gangen, og det har aldri vært et tema. Jeg tror de en gang spurte hvem som var moren, men utover det har jeg ikke hørt noe.

Sånn kan det fungere dersom man ikke gjør det til noe unormalt fra begynnelsen av som man så må forklare at er normalt.

Ja, jeg har hatt disse tingene med mine barn også. Da mest fordi min datter fikk en nær muslimsk veninne og det var jo litt greier med at det var mye godteri hun da ikke kunne spise og lignende. Men det ble aldri sett på som unormalt selv om vi ikke noen gang har satt oss ned og hatt den store religionssamtalen.

Tvert imot har jeg behandlet disse vennene av forskjellige varianter som normale mennesker og dermed har også barna mine sett på dem som normale mennesker.

Har du hørt hva Samuel L. Jackson svarte da han ble spurt om hva han mente måtte til for å få slutt på rasisme mot svarte? "Slutt å snakke om det" sa han. Dette evinnelige fokuset gjør bare vondt verre og forhindrer inkludering og normalisering.

Hjelpe meg, barnehageansatte er da ikke nervøse og redde når de snakker om disse tingene, så analogien om å bli stoppet av politiet er litt upresis (det har ikke negative konsekvenser). Du snakker som om de innleder med "Selv om det ser rart ut så er det ikke galt å være homo altså". De er vel naturlige og snakker om det på samme måte som de snakker om alle mulige andre ting.

Jeg forstår hva du vil frem til, men med din logikk hadde vi ikke snakket om noen verdens ting i barnehage, fordi "Barn er ikke idioter". 

Anonymkode: 1be99...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har en datter som gikk rundt og sa hun var svart.. Og ville jobbe som svart når hun ble voksen.. 

Hun var 5, lys hud, langt blondt rett hår og blå øyner. 

Nå som 8 vil hun bli frisør :) 

Anonymkode: 2fd6d...8a7

Hun kkan jo kombinere det, jobbesvart som frisør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Mooria said:

Jeg har en i ganske nær slekt som har gjennomgått kjønnsskifte, fra jente til gutt. Allerede i 2-3 års-alderen var den lille jenta veldig bevisst på ting som klær,leker, hårfrisyre osv. Kjoler var uaktuelt, langt hår var uaktuelt, det samme med dukker og typiske jenteleker. Kun biler og dinosaurer. Vi tenkte jo ikke da at det skulle gå så langt som operasjoner og kjønnsskifte, vi tenkte bare "guttejente".
Men nå tenker jeg at det er vel det samme om man er gutt eller jente eller hva som helst, det viktigste er å få muligheten til å være seg selv og føle seg bra både psykisk og fysisk.
Men nå i det siste så er det tydeligvis blitt trendy å være trans osv, og for all del, flott at de får mer aksept og at folk blir mer opplyst, men jeg får inntrykk av at det er mange forvirra tenåringer på Tiktok osv, som plutselig blir transpersoner over natten, fordi det høres kult ut eller fordi vennene er det.

Ja, det er en stor belastning for kroppen å skifte kjønn. Det er best at kroppen får oppleve puberteten, siden hormonene ikke bare utvikler kroppen, men hjernen også.

Transpersoner 'i gamle dager' kom til behandling som voksne og hadde fått en sikker mening på hva de ville. Nå for tiden er de for unge til å kunne ta slike avgjørelser. Hva vet vel tenåringer, om de er trans, hater at kroppen forandrer seg, eller om de er lesbiske/homofile.

De som ikke får hormonblokkere vokser opp med friske kropper, og de fleste vokser fra seg transidentiteten etter hvert som kroppen og hjernen modner. Og veldig mange blir lesbiske eller homofile.

Jeg mener det er vanskeligere å si at man er lesbisk eller homofil som ungdom, enn at man er trans. Trans er populært nå, ensomme og usikre ungdommer blir populære, alle 'normiene'* vil være venn med en trans.

Slik det var populært med en homofil i en tv-serie for mange år siden, er transpersoner den nye moten.

* Normie = Normale, vanlige.

Stanford-Blatch_3570931b.jpg&f=1&nofb=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hjelpe meg, barnehageansatte er da ikke nervøse og redde når de snakker om disse tingene, så analogien om å bli stoppet av politiet er litt upresis (det har ikke negative konsekvenser).

Det var ikke en analogi som sådan, men mer et eksempel på at barn tenderer til å plukke opp andre ting enn ordene. Da rett og slett fordi de kan tenke selv.

I dette eksempelet altså at selv om foreldrene sier politiet ikke er farlig så vil de tenke nettopp dét fordi 1) foreldrene faktisk følte for å måtte si det - som jo ville vært unødvendig om alt var som det skulle - og 2) foreldrene er nervøse og oppfører seg ikke i tråd med det de har sagt.

Til sammenligning vil da barn tenke at denne ene formen for kjærlighet spesifiseres at er normal mens alle andre bare automatisk regnes som normale. Ethvert barn vil da spørre seg hvorfor det forskjellsbehandles og det vil umiddelbart tas ut av normalkategorien.

Du snakker som om de innleder med "Selv om det ser rart ut så er det ikke galt å være homo altså". De er vel naturlige og snakker om det på samme måte som de snakker om alle mulige andre ting.

Nei, men ting som nevnes litt ute av kontekst eller får mer fokus enn andre (for dem) tilsvarende ting vil man naturlig nok spørre seg hva som er så spesielt med denne saken siden den forskjellsbehandles.

Jeg forstår hva du vil frem til, men med din logikk hadde vi ikke snakket om noen verdens ting i barnehage, fordi "Barn er ikke idioter". 

Anonymkode: 1be99...867

Med min logikk hadde vi ikke blinket ut enkelte temaer for å gi de mer fokus enn andre tilsvarende temaer. Og at folk er glade i hverandre og velger hverandre på grunn av det eller at noen er mer en slik person enn en annen type person blir ikke rart før en spesifikk variant av dette snakkes om mye mer enn de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De drar det selvfølgelig for langt her, det er tross alt Monty Python, men illustrerende for når det å si noe gjør vondt verre er det likevel. Selve sketsjen begynner på 0:30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har vært veganere, jegere, jenter, gutter, forelska i pappa, ville hatt langt hår, kort hår og innimellom skjegg. De blir bra folk likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/12/2022 at 11:44 AM, - Brian said:

Det dagens barn må ta stilling til:

7b058e97-e70b-479e-8b85-9621892937bb?fit

Savner tiden da barn fortsatt kunne være barn; da barndommen fortsatt var enkel.

Om det var tilfeldig eller ikke er vanskelig å si, men det står "Kjøtt Market AS" (Norsk: Kjøttmarked) på veggen bak i bildet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2022 den 19.25):

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå, sønnen min kom til meg idag å sa han var trans, jeg spurte hvor han hadde fått det ifra og det hadde han lært i barnehagen.

Er dette virkelig det de putter inn i hodene til barna våres, har noen andre opplevd det samme?.

Jeg vurderer nå å ta han ut av denne barnehagen siden dette blir for dumt, det er ikke normalt at barn tenker på denne måten.

Anonymkode: 2a1d9...c4e

Om dette er alvor så er det noe som har skjedd i barnehagen som ikke tåler dagens lys! For dette har han ikke funnet på av seg selv, en 5 åring har null forståelse for noe slikt. Hadde tatt barnet ut av barnehagen pronto, funnet en ny barnehage om den så var privat til noe annet var ordnet. Så kvalitetsikret hva i helv.... de driver på med der før jeg hadde sent barnet mitt dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for krenkende ytringer, brukerdebatt og siteringer av slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud...om dette er så farlig så snakk med barnehagen. Tror aldri en barnehage bruker order trans...om om det gjør det...er det farlig....enten kan du bare la det gå...han vil sikkert bli katt om noen dager...eller sett deg ned å snakke med han 

Hadde min gutt kommet hit og sakt at han ville bli trans eller homofil...hadde jeg tenkt..åh ja så fint for deg og vel viten at han ikke vet hva det er...og det er ikke som at det han sier når han er 5 år er det som blir skrevet på papiret..at fra nå av er din gutt trans...

Barn får med seg ord overalt...kanske ditt barn har hørt et annet barn si trans...og at dette ikke kommer fra barnehagen.

Vel.. lykke til når ditt barn begynner på skolen...du får begynne på hjemme skolen tror jeg

De presser jo ikke ting i hodene på barna...tror du barnehagen er en sekt🤦

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.6.2022 den 19.25):

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå, sønnen min kom til meg idag å sa han var trans, jeg spurte hvor han hadde fått det ifra og det hadde han lært i barnehagen.

Er dette virkelig det de putter inn i hodene til barna våres, har noen andre opplevd det samme?.

Jeg vurderer nå å ta han ut av denne barnehagen siden dette blir for dumt, det er ikke normalt at barn tenker på denne måten.

Anonymkode: 2a1d9...c4e

Var dette det beste du kom på? Du og dine likesinnede begynner vel snart å gå tom for ideer. 

Mitt favoritt bibel vers er det der man trer sin fordømmelse nedover hodet på marginaliserte grupper. Der man skyver barna foran seg for å dekke over egne syke holdninger. (Like reellt som det oppkonstruerte innlegget ditt, nok et ledd i høstkampanjen deres). 

Anonymkode: 3837d...5df

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...