AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #41 Del Skrevet 12. juni 2022 Tvillingsjel skrev (9 timer siden): Det er rart å se at folk ikke tror på dette. Det har vært flere transpersoner i media som forteller at de har kjent på disse følelsene hele livet. De yngste som blir henvist til Rikshospitalet er 6 år gamle. Det skjer at så små barn er trans. Det har vært tilfeller hvor foreldrene har merket det allerede som 1 åring. Sjeldent, men ikke umulig. Det jeg ikke tror på er at slike ord og begreper brukes i barnehagen. nisselue skrev (22 minutter siden): Ikke noe mer drøyt enn å si at to damer ikke kan være kjærester. Jeg klarer ikke se hvorfor man skal snakke med barnehagebarn om verken det ene eller det andre av de. En snakker med barn utfra barns perspektiv, og det de selv ser og opplever. Fokuset er gjerne på at familier er forskjellige, at noen barn har bare en mamma eller pappa, noen har to pappaer, noen har mammaer og pappaer som ikke bor sammen, andre har to mammaer. Anonymkode: a7543...bef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #42 Del Skrevet 12. juni 2022 Husflue skrev (19 minutter siden): Du tar feil. Dere tar begge feil. Jeg er nabo med en barnehage i hovedstaden og der hadde de rebusløp nå nylig. På to av lappene hengt på trær handlet det om transseksuelle personer og det var bilde av kjente personer som er trans. så muligheten er stor for at et barn kan si de er transe og lært det i en barnehage- dessverre. Dette er jo noe du dikter opp i eget hode. At det er ok å kle seg som en vil, uansett om en er gutt eller jente, det er perspektivet til et barn. Skal en vise det, er det naturlig å bruke bilder av personer som bryter normer og virkelig kler seg som de vil. Å koble det til voksne ord og begreper, seksualitet, voksen forståelse av kjønnsidentitet er en voksen fortolkning og misforståelse. For barnehagebarn er det mer ‘gutter kan bruke sminke, og jenter kan bruke snekkerbukse’ - ‘ok’. Anonymkode: a7543...bef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #43 Del Skrevet 12. juni 2022 Hadde tatt ham ut av bhg straks Anonymkode: 418c1...8f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 12. juni 2022 #44 Del Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå, sønnen min kom til meg idag å sa han var trans, jeg spurte hvor han hadde fått det ifra og det hadde han lært i barnehagen. Er dette virkelig det de putter inn i hodene til barna våres, har noen andre opplevd det samme?. Jeg vurderer nå å ta han ut av denne barnehagen siden dette blir for dumt, det er ikke normalt at barn tenker på denne måten. Anonymkode: 2a1d9...c4e En 5 åring vet ikke hva trans er, så dette er bare vås. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 12. juni 2022 #45 Del Skrevet 12. juni 2022 Om ei uke sier han at han er en dinosaur. Så blir han en pokemon. Er det og hjernevasking? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #46 Del Skrevet 12. juni 2022 Spencer Hastings skrev (16 timer siden): Han leker rollespill, noe som er helt vanlig i den alderen. Det går over, neste uke er han sikkert en tiger. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg hadde en idè da jeg var på den alderen om at jeg ville ha guttenavn og guttetiss. Glemte hele greia etter cirka 3 dager, og har vært jente resten av oppveksten. Gikk helt fint med meg. Anonymkode: c25b1...521 Nettopp og det er p.g.a. dette at pride og dette enorme presset rundt transpersoner bør holdes unna barnehagen og barneskolen, barn er lettpåvirkelige og når denne ideologien presses på fra alle kanter så kan de få en ide om at dette er kulere enn å være "normal" som igjen fører til usikkerhet og kanskje valg som er uopprettelige senere i livet. Veldig mange som bare avfeier sånne uttalelser fra barn med at det er jo bare en fase eller de er barn og tror på julenissen og andre ting, det er derfor at barn skal få slippe å ta stilling til dette seksualitet og kjønn så tidlig som i barnehagen og barneskolen. Anonymkode: 3cbef...59a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #47 Del Skrevet 12. juni 2022 Troll troll troll! ser jo tydelig at dette er en som er motstander av pride som hsr laget tråden for p «bevise» poenget sitt. Anonymkode: 583ea...6aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #48 Del Skrevet 12. juni 2022 Dump ham. Anonymkode: 6140e...8b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 12. juni 2022 #49 Del Skrevet 12. juni 2022 (endret) 1 hour ago, Mt3 said: Uansett hvor langt ned over hodet du drar nisselua så er det nå helt feil å si at to damer ikke kan være kjærester, at to menn ikke kan være kjærester, at en mann som ønsker det ikke kan kle seg som kvinne eller at en kvinne ikke kan kle seg som en mann. Så vanskelig var det da ikke. Vi snakker om barnehagen her. Små barn har ikke fordommer mot slike ting før de blir tillært det. Barn er altså ikke idioter og de har den egenskapen at dersom man sier én ting så lurer de på hvordan det er med det motsatte. Det er en slags "ikke trykk på den knappen" greie. Si det, og den knappen kommer til å bli trykket på. Så å si til små barn at damer kan være kjærester kommer garantert til å få et barn til å tenke "hvorfor var det nødvendig å si". Men om man lar folk være folk, la de være glad i de de vil være glade i, la de kle seg slik de vil, og generelt bare la folk være folk uten å peke ut enkelte som bedre eller mer normale enn andre så skjønner barn disse tingene selv når de blir modne for det. Så spørsmålet står like fordømt om hva som er så mye bedre med å si "damer kan være kjærester" enn å si "damer kan ikke være kjærester" til barnehagebarn. Du hoppet visst helt over det i din søken etter å finne noe du trodde var en homofob debattant. Ikke rart det er krig i verden. Endret 12. juni 2022 av nisselue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PGMVL Skrevet 12. juni 2022 #50 Del Skrevet 12. juni 2022 1 hour ago, nisselue said: Ikke noe mer drøyt enn å si at to damer ikke kan være kjærester. Jeg klarer ikke se hvorfor man skal snakke med barnehagebarn om verken det ene eller det andre av de. Ehm men barn har jo øyne og ører, de ser voksne par rundt seg overalt. "Mamma og pappa" er en slik par-konstellasjon. Vist du, hypotetisk sett, hadde en 4 år gammel datter med en mann og hun spurte om dere to var kjærester, hadde du skiftet samtaleemne uten å svare da? Hehe. Litt absurd. En del av barnehagens mandat er å bidra positivt til små barns dannelse, slik at de er rustet til å gå storsamfunnet i møte på best mulig måte. I Norge heter det at man skal bekjempe diskriminering og skape toleranse for mangfold. Da er det viktig at barn fra tidlig av får kjennskap til et større spekter av familiesammensetninger enn det du og jeg gjerne hadde da vi var små. Noen barn har jo også lesbiske eller homofile foreldre. Skal man late som de ikke finnes? Tror du vennene som blir med hjem for å leke setter opp skylapper og later som ingenting dersom kompisen har to pappaer? Så barn som ikke kjenner homofile par ellers bør få kjennskap til at det ikke bare er gutter og jenter som kan bli kjærester, de også. Da kommer de ikke til å tenke noe over det når de møter på alternative par senere. Eller vist de selv på et senere tidspunkt merker at de er forelsket i en av samme kjønn. Vi ønsker jo at det skal være like greit å være homo som hetero...sant? Det er det samme konseptet når man forteller barn at ulike folk tror på ulike ting, for eksempel Jesus for de kristne og Mohammed for de muslimske. Mange barnehager har små markeringer av kulturelle og religiøse høytider fra flere ulike religioner slik at barna skal ha peiling på litt mer enn nøyaktig det de kjenner hjemme hos seg selv, og gå storsamfunnet i møte som tolerante mennesker. Ingenting farlig. Fint sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husflue Skrevet 12. juni 2022 #51 Del Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo noe du dikter opp i eget hode. At det er ok å kle seg som en vil, uansett om en er gutt eller jente, det er perspektivet til et barn. Skal en vise det, er det naturlig å bruke bilder av personer som bryter normer og virkelig kler seg som de vil. Å koble det til voksne ord og begreper, seksualitet, voksen forståelse av kjønnsidentitet er en voksen fortolkning og misforståelse. For barnehagebarn er det mer ‘gutter kan bruke sminke, og jenter kan bruke snekkerbukse’ - ‘ok’. Anonymkode: a7543...bef Hva er det jeg dikter opp? Det står transseksuell person på lappene. hvis rebuslappene er der ennå kan jeg ta bilde å legge ut. Dette er barnehagen som har satt navn på. Jeg er helt enig i at barn skal få være som de vil men å tre ord ned i hodet på dem om at en person er transseksuell synes jeg er bare dumt når de ikke har perspektiv til forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #52 Del Skrevet 12. juni 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan kan man merke på en 1 åring at den er født i feil kropp eller er trans? Altså jeg lurer helt oppriktig, for jeg klarer ikke å forstå hvordan det er mulig? Samme med en 5-6 åring, jeg vet at en svært liten prosent faktisk kan ha feil kjønn, men hvordan tror foreldrene på de med en gang? Misforstå meg rett, hadde et av mine barn komt ut som feil kjønn, homo, lesbisk osv, så hadde jeg selvfølgelig støttet dette. Men hadde 5 åringen min sagt det, så må en jo stille spørsmål til det. Er det pga du liker "jenteting"? Okei, men det er lov å være gutt og like Barbie, kjoler og dukker også. Føler mange foreldre hopper rett på den for tiden, at gutten min liker bare typiske jenteting så han må være født i feil kropp, og oppmuntrer det med en gang.. da vokser de jo selvfølgelig opp og tror det også. Om en derimot stiller spørsmål, prater saklig rundt det og lar barnet finne ut av ting selv og fremdeles mener det samme når barnet er større, da er det noe annet. Anonymkode: e9730...b87 Jeg tror du har rett i at det handler om arkaiske, gammeldagse ideer om hva som er "guttete og jentete". Selvfølgelig kan man ikke se om en 1-åring er født i feil kropp. 1-åringen har sikkert strekt seg etter en bil istedenfor en dukke og da var det avgjort! Anonymkode: 1be99...867 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #53 Del Skrevet 12. juni 2022 Interessant å se hvordan transfobene objektiviserer og seksualiserer transpersoner samtidig som de fremstiller seg selv som gode beskyttere av barn. Anonymkode: d4ac6...6c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 12. juni 2022 #54 Del Skrevet 12. juni 2022 (endret) 28 minutter siden, PGMVL said: Ehm men barn har jo øyne og ører, de ser voksne par rundt seg overalt. "Mamma og pappa" er en slik par-konstellasjon. Vist du, hypotetisk sett, hadde en 4 år gammel datter med en mann og hun spurte om dere to var kjærester, hadde du skiftet samtaleemne uten å svare da? Hehe. Litt absurd. Det er jo å snu det hele på hodet. Hvis de spør så snakker vi om det. Hvis de ikke spør, ergo - de bryr seg ikke, la temaet ligge for da er det allerede normalt for dem. Visste du at noen barn gråter når familien stoppes i bil av politiet? Det er fordi foreldrene er (veldig) nervøse. Ikke fordi politiet er skummelt eller noe annet. De har nervøse foreldre, og barna leser dem som en åpen bok. Hos de som behandler slike situasjoner som noe normalt, altså ingen nervøsitet eller forklaringer om at politiet ikke er noe å være redd for så blir barna i verste fall bare litt irritert for at de må sitte lengre i bilen da det tar lengre tid å komme frem. Quote En del av barnehagens mandat er å bidra positivt til små barns dannelse, slik at de er rustet til å gå storsamfunnet i møte på best mulig måte. I Norge heter det at man skal bekjempe diskriminering og skape toleranse for mangfold. Da er det viktig at barn fra tidlig av får kjennskap til et større spekter av familiesammensetninger enn det du og jeg gjerne hadde da vi var små. Noen barn har jo også lesbiske eller homofile foreldre. Skal man late som de ikke finnes? Tror du vennene som blir med hjem for å leke setter opp skylapper og later som ingenting dersom kompisen har to pappaer? Jeg skjønner ikke hva du vil frem til. Du virker til å ta det for gitt at det vil bli sett negativt på av barna. Som om alle ser negativt på slikt dersom de ikke får innprentet at det er normalt fra så ung alder som mulig. Der er vi uenige. Barn er altså ikke idioter. De ser forskjell på at de blir fortalt hva som er normalt og at ting behandlees som normalt. Og paradoksalt nok er disse to tingene uhyre vanskelige å kombinere. Quote Så barn som ikke kjenner homofile par ellers bør få kjennskap til at det ikke bare er gutter og jenter som kan bli kjærester, de også. Da kommer de ikke til å tenke noe over det når de møter på alternative par senere. Eller vist de selv på et senere tidspunkt merker at de er forelsket i en av samme kjønn. Vi ønsker jo at det skal være like greit å være homo som hetero...sant? Litt anekdotisk: Et vennepar av min kone er lesbiske. De bor i vertikaldelt tomannsbolig med et homofilt par på andre siden. Den ene mannen og den ene damen er biologiske foreldre til barna deres. Vi har møtt dem av og til og vært med på grilling og andre uformelle samlinger. Mine barn ble ikke forberedt på dette før de møtte dem første gangen, og det har aldri vært et tema. Jeg tror de en gang spurte hvem som var moren, men utover det har jeg ikke hørt noe. Sånn kan det fungere dersom man ikke gjør det til noe unormalt fra begynnelsen av som man så må forklare at er normalt. Quote Det er det samme konseptet når man forteller barn at ulike folk tror på ulike ting, for eksempel Jesus for de kristne og Mohammed for de muslimske. Mange barnehager har små markeringer av kulturelle og religiøse høytider fra flere ulike religioner slik at barna skal ha peiling på litt mer enn nøyaktig det de kjenner hjemme hos seg selv, og gå storsamfunnet i møte som tolerante mennesker. Ingenting farlig. Ja, jeg har hatt disse tingene med mine barn også. Da mest fordi min datter fikk en nær muslimsk veninne og det var jo litt greier med at det var mye godteri hun da ikke kunne spise og lignende. Men det ble aldri sett på som unormalt selv om vi ikke noen gang har satt oss ned og hatt den store religionssamtalen. Tvert imot har jeg behandlet disse vennene av forskjellige varianter som normale mennesker og dermed har også barna mine sett på dem som normale mennesker. Quote Fint sant? Har du hørt hva Samuel L. Jackson svarte da han ble spurt om hva han mente måtte til for å få slutt på rasisme mot svarte? "Slutt å snakke om det" sa han. Dette evinnelige fokuset gjør bare vondt verre og forhindrer inkludering og normalisering. Endret 12. juni 2022 av nisselue 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 12. juni 2022 #55 Del Skrevet 12. juni 2022 Jeg var syv år da jeg hadde lyst å bruke kjole. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 12. juni 2022 #56 Del Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Rikshospitalet har aldersgrense på 16 år så at 6 år gamle barn blir henvist dit er feil. Anonymkode: e6a1b...33e Nei. Det har de ikke. Det er hormoner som har en aldersgrense på 16 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #57 Del Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå, sønnen min kom til meg idag å sa han var trans, jeg spurte hvor han hadde fått det ifra og det hadde han lært i barnehagen. Er dette virkelig det de putter inn i hodene til barna våres, har noen andre opplevd det samme?. Jeg vurderer nå å ta han ut av denne barnehagen siden dette blir for dumt, det er ikke normalt at barn tenker på denne måten. Anonymkode: 2a1d9...c4e Saksøk barnehagen. Anonymkode: 0696e...29f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #58 Del Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Interessant å se hvordan transfobene objektiviserer og seksualiserer transpersoner samtidig som de fremstiller seg selv som gode beskyttere av barn. Anonymkode: d4ac6...6c1 Hvor så du dette? Transaktivistene ødelegger barn ved å forvirre dem om egen kropp. Dere kan ikke fremstille dere som gode beskyttere av barn med denne fremgangsmåten. Anonymkode: 6d0f1...03f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #59 Del Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er flere barnehager som har fokus på pride i juni.. Helt tragisk, spør du meg. Så barna har nok fanget opp noen begreper uten at det trenger være noe i det de sier. Anonymkode: f79fe...03d Pride har ingenting i barnehager å gjøre. Jeg ville klaget oppover i systemet. Anonymkode: 6d0f1...03f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunique Skrevet 12. juni 2022 #60 Del Skrevet 12. juni 2022 Spencer Hastings skrev (19 timer siden): Han leker rollespill, noe som er helt vanlig i den alderen. Det går over, neste uke er han sikkert en tiger. Mine barn bytter på å være Langemann og Sabeltann 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå