AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #81 Del Skrevet 11. juni 2022 Helene1982 skrev (1 minutt siden): Tusen takk 🙌🏻 Det er interessant å lese. jeg har ikke lest alt, men det er interessant at tilgjengligheten for prosessert mat påvirker matvalgene våre. jeg har tenkt at det er fulstendig unødvendig å begrense hylleplass for usunne varer. jeg er ikke overrasket over at familier som har mye "fast food" i dietten sin er mer overvektige enn familier som lager mat fra rene råvarer. Først og fremst fordi det finnes få kalorifattinge alternativ innen fast food. Artikkelen stiller spørsmålet: Kan en av årsakene til fedmeøkningen i stedet være at stadig mer av maten er ultraprosessert? Svaret i artikkelen er: det er vi usikre på. Det er forskning som viser at mus ble tykkere av å bli injisert tarmbakterer fra tykke mennesker enn de som ble injesert av tarbakterier fra tynne mennesker. samtidig som de heller mat at vi blir tykkere i hovedsak fordi vi beveger oss mindre. Jeg vil ikke si at man nødvendigvis blir slankere av å inngå prossesert mat. Det er mye fet og usunn mat som ikke er prosessert, og det er ikke sånn at man kan spise ubegrenset av noe og forvente å gå ned i vekt. jeg er 100 % enig i at rene råvarer generelt er bedre for oss enn hurtigmat. Blir vi deppa og late av det, neppe, men er tilsetningsstoffer, salt og sukker noe vi må være obs på absolutt. Dette er selvsagt min tolkning og ikke nødvendigvis fakta. Og naturlig fett man finner i nøtter, kjøtt, meieriprodukter er ikke usunt, men sunt, og forebygger overvekt og mange sykdommer. Anonymkode: 80730...030 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 11. juni 2022 #82 Del Skrevet 11. juni 2022 Jeg er overbevist om at overvekt handler myyyye om genetikk. Hvis ikke skulle jeg vært smellfeit, all den tiden jeg ikke beveger meg og spiser masse hurtigmat/brus og snop. Jeg er helt normalvektig. Andre hadde est ut med min livsstil. Kom ikke å si at gener ikke har noe å si. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. juni 2022 #83 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig vil de det, de har fått oss til å tro at vi må spise døgnet rundt for å holde forbrenningen igang. Så nå spiser vi frokostblandinger til frokost, som egentlig kan klassifiseres som godteri. Vi spiser mellombarer og proteinbarer som kan klassifiseres som godteri. Hvorfor tror du ellers vi spiser disse produktene? De har markedsført kraftig, og betaler for forskning. Bare søk på all forskning kellogs betaler for. Anonymkode: 80730...030 Hvem er de? jeg har ikke fått beskjed om at jeg må spise kellogs og masse proteinbarer. Jeg er enig med deg at det er mange som muligens tror at enkelte frokostblandinger og proteinbarer er sunnere enn de er. Vi er uansett voksne mennesker som kan lese innholdet på produktene vi kjøper. Jeg er også at mange motstidende råd rundt kosthold kan få folk til å føle seg motløse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #84 Del Skrevet 11. juni 2022 Helene1982 skrev (1 time siden): Jeg ser den. Det er ikke det samme at en matvareprodusent ønsker å tjene mest mulig penger og at produktet deres er laget for å trigge oss til å spise mer. jeg forstår at jeg er mer opptatt av kilder enn folk flest. På snakk om å spise mer - så er det noen som har testet litt forskjellig. Tankevekkende resultat i forhold til hva mange tror er fasit What happens if you eat 5,800 calories daily on an LCHF diet? - Diet Doctor Anonymkode: c9ed4...c1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. juni 2022 #85 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Og naturlig fett man finner i nøtter, kjøtt, meieriprodukter er ikke usunt, men sunt, og forebygger overvekt og mange sykdommer. Anonymkode: 80730...030 Ikke enig. fett fra nøtter, fet fisk og for eksempel banan og avokado er sunt i mindre mengder. Vi trenger også meieriprodukter for å få i oss kalsium for eksempel og kjøtt er en fin proteinkilde. Det betyr ikke at vi kan spise ubegrenset av dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #86 Del Skrevet 11. juni 2022 Helene1982 skrev (Akkurat nå): Hvem er de? jeg har ikke fått beskjed om at jeg må spise kellogs og masse proteinbarer. Jeg er enig med deg at det er mange som muligens tror at enkelte frokostblandinger og proteinbarer er sunnere enn de er. Vi er uansett voksne mennesker som kan lese innholdet på produktene vi kjøper. Jeg er også at mange motstidende råd rundt kosthold kan få folk til å føle seg motløse. Hvem er de? Coca cola, Pepsi, kellogs, nestle osv. rettere sagt matvareindustrien. har du ikke lest hvordan nestle fikk folk i u-land til å tro at morsmelkerstatning var mye sunnere enn morsmelk? Og derfor sluttet de å amme barna sine, og heller gi erstatning, ikke hadde de god tillgang til rent vann, eller steriliseringsmuligheter heller. Anonymkode: 80730...030 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. juni 2022 #87 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På snakk om å spise mer - så er det noen som har testet litt forskjellig. Tankevekkende resultat i forhold til hva mange tror er fasit What happens if you eat 5,800 calories daily on an LCHF diet? - Diet Doctor Anonymkode: c9ed4...c1a Dette er én ufaglært person som forteller om egne erfaringer og teorier. Ikke forskning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #88 Del Skrevet 11. juni 2022 Helene1982 skrev (2 minutter siden): Ikke enig. fett fra nøtter, fet fisk og for eksempel banan og avokado er sunt i mindre mengder. Vi trenger også meieriprodukter for å få i oss kalsium for eksempel og kjøtt er en fin proteinkilde. Det betyr ikke at vi kan spise ubegrenset av dette. Du kan jo prøve å spise meierismør, og se hvor mye du klarer å få i deg, før kroppen sier stopp av seg selv. Anonymkode: 80730...030 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. juni 2022 #89 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvem er de? Coca cola, Pepsi, kellogs, nestle osv. rettere sagt matvareindustrien. har du ikke lest hvordan nestle fikk folk i u-land til å tro at morsmelkerstatning var mye sunnere enn morsmelk? Og derfor sluttet de å amme barna sine, og heller gi erstatning, ikke hadde de god tillgang til rent vann, eller steriliseringsmuligheter heller. Anonymkode: 80730...030 Jo det har jeg lest, og er like rystet som deg. At de er opptatt av å selge mest mulig produkter er jeg ikke uenig i, men jeg ser ikke konspirasjonen som du ser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matsats Skrevet 11. juni 2022 #90 Del Skrevet 11. juni 2022 On 6/10/2022 at 10:26 AM, AnonymBruker said: Selv om jeg er enig i at kosthold og trening er kjempeviktig og burde bli krevd mer så syntes jeg dette innlegget er idiotisk. Vet du hvem andre som koster samfunnet masse penger? Røykere, navere, gravide/foreldreperm, alle som tar ut sykemelding, alle som tar en utdannelse, folk som ikke klarer å ta vare på ungene sine så de må i fosterhjem, alle bedriftene som ikke klarte seg selv under corona, flyktninger/innvandrere, barn og de som driver med ekstrem sport og ender opp med ekstrem skader evt. en helikopter redning. Så all in all, de fleste koster samfunnet masse penger. Men også, de fleste betaler skatt. Det er liksom slik et samfunn funker. Hvis du syntes overvekt er et så stort problem, lag heller en tråd der du diskuterer måter å løse der på? Anonymkode: 57332...118 Så fordi andre grupper snylter på oss sunne og friske skattebetalere, så er det greit at også feite folk snylter på oss? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matsats Skrevet 11. juni 2022 #91 Del Skrevet 11. juni 2022 (endret) For øvrig er fedme utelukkende personlig ansvar. Det har ingenting med samfunnet å gjøre. Fedme er et resultat av en positiv energibalanse (inntak - forbruk) over tid, og det bestemmes 100% av individet. Ingen tvinges til å være i kalorioverskudd over tid. Alle kan, dersom man ønsker det, gå ned i vekt, og det kreves ingenting annet enn å spise litt mindre (mindre energiinntak) og være litt mer aktiv (høyere energiforbruk). Endret 11. juni 2022 av matsats Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 11. juni 2022 #92 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 10.17): Noen andre som har fått det med seg? overvektige koster samfunnet 68 milliarder kroner årlig, når er det vi skal begynne å sette foten ned å si nok er nok?. Det er så egoistisk at jeg ser svart, så mange områder vi kunne brukt disse pengene på som fellesskapet kunne tatt nytte av, men istedet så går pengene til og prøve å holde helsen til disse overvektige vedlike, de har null respekt for andre eller sin egen kropp, de er en gjeng egoister. Fysisk aktivitet er noe alle bør gjøre minst 30 minutter hver dag, man kan heller ikke spise 4000 kalorier daglig, for så å si at det er umulig og gå ned i vekt, dette ligger kun på de overvektige å deres late holdning til egen helse. Hvem betaler for deres dårlige valg? Jo det er oss skattebetalere. Nå må det gjøres tiltak, vi må få slutt på denne ukulturen som bidrar til og koste velferdsstaten store summer, vi må få slutt på overvekten. Anonymkode: 48de4...50e Enig i at overvekt bør ned men kostnadene er jeg ikke så sikker på. De overvektige betaler mer moms på matvarer enn de burde. De overektige dør tidligere og får mindre pensjon. Overvektige har også større problemer med 30 minutter trening pr dag siden de veldig fort drar på seg belastningsskader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. juni 2022 #93 Del Skrevet 11. juni 2022 matsats skrev (5 minutter siden): For øvrig er fedme utelukkende personlig ansvar. Det har ingenting med samfunnet å gjøre. Fedme er et resultat av en positiv energibalanse (inntak - forbruk) over tid, og det bestemmes 100% av individet. Ingen tvinges til å være i kalorioverskudd over tid. Alle kan, dersom man ønsker det, gå ned i vekt, og det kreves ingenting annet enn å spise litt mindre (mindre energiinntak) og være litt mer aktiv (høyere energiforbruk). Ok hvis vi tar utgangspunkt i at du har rett. Hva er din plan videre for at fedmepasienter blir en mindre utgift for samfunnet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 11. juni 2022 #94 Del Skrevet 11. juni 2022 (endret) Fordommer og stigma er ikke sunt for samfunnet heller. https://www.flytfrem.no/artikkel/vektstigma-hva-er-det/ https://forskning.no/overvekt-samfunn-sykdommer/forskere-slutt-a-skylde-pa-de-overvektige/1652489 Endret 11. juni 2022 av Adobyen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #95 Del Skrevet 11. juni 2022 matsats skrev (10 minutter siden): For øvrig er fedme utelukkende personlig ansvar. Det har ingenting med samfunnet å gjøre. Fedme er et resultat av en positiv energibalanse (inntak - forbruk) over tid, og det bestemmes 100% av individet. Ingen tvinges til å være i kalorioverskudd over tid. Alle kan, dersom man ønsker det, gå ned i vekt, og det kreves ingenting annet enn å spise litt mindre (mindre energiinntak) og være litt mer aktiv (høyere energiforbruk). Debatten var på god vei til å gå i en fin retning med opplyste argumenter. Så hopper du inn med lettvinte argumenter. Kan du ikke lese hva som blir skrevet og legge deg på det nivået som har oppstått så langt? Anonymkode: 9fde6...7c9 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #96 Del Skrevet 11. juni 2022 Anciol skrev (6 timer siden): Sånn ser min meny ut som har fått meg ned 15 kg. Frokost: en sukkerfri yoghurt, 2 glass vann. Lunch: en håndfull tørkede bær i en kopp skummet melk. Middag: hjemmelaget fiskesuppe eller noe annet sunt. Kvelds: 1 low carb knekkebrød med mager smøreost. I tillegg trener jeg. Fitness og styrke annenhver dag og bøtter innpå med vann. Holder meg unna snop og chips, drikker en boks sukkerfri og calorifri Barrs raspberryade , om lørdagen. Skulle ønske vi kunne votere ned innlegg. Dette kostholdet er skadelig. Anonymkode: 0696d...bb9 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 11. juni 2022 #97 Del Skrevet 11. juni 2022 (endret) Så lenge vi har et samfunn der ingen skal ha ansvar for seg selv må vi nok forvente at det medfører kostnader. Endret 11. juni 2022 av PetterKanin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. juni 2022 #98 Del Skrevet 11. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Og naturlig fett man finner i nøtter, kjøtt, meieriprodukter er ikke usunt, men sunt, og forebygger overvekt og mange sykdommer. Anonymkode: 80730...030 ja, men vi skal ikke ha ubegrenset av noen typer mat. Du blir ikke sunnere eller slankere jo mer meieriprodukter, nøtter og kjøtt du spiser. Endret 11. juni 2022 av Helene1982 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #99 Del Skrevet 11. juni 2022 Litt vanskelig å ta dette seriøst. Har mistanker om at den er en 12 åring bak denne tråden. Vanskelig å tro at en oppegående voksen person skal se så unyansert på dette med vekt. Anonymkode: 4530e...695 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. juni 2022 #100 Del Skrevet 11. juni 2022 PetterKanin skrev (5 minutter siden): Så lenge vi har et samfunn der ingen skal ha ansvar for seg selv må vi nok forvente at det medfører kostnader. Så dette er din løsning? vi skal gi opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå