Gå til innhold

Overvektige koster samfunnet 68 milliarder kroner årlig​ 🤯

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
16 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis folk var villige til å bli opplyst istedet for å ta offerrollen med en gang så hadde vi kommet mye lenger på veien mot og bekjempe denne samfunnsykdommen.

Anonymkode: 48de4...50e

Det kommer også litt an på hvem som "opplyser", og på hvilken måte man "opplyser".

Anonymkode: 9f5e2...0be

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer også litt an på hvem som "opplyser", og på hvilken måte man "opplyser".

Enig, hater den kalori inn, kalori ut holdningen. For det er faktisk ikke sant! Kroppene våre prosesserer kalorier på ulikt hvis, og det kommer også helt ann på hvor tilgjengelig kaloriene er. F.eks hvis du koker en potet, og spiser denne ved å bare tygge vs. Mose med en stavmikser, kaloriene er de samme, men kommer til å bli tatt opp i kroppen på helt forskjellig måte. 

Anonymkode: 80730...030

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Marit Kolby skriver og snakker mye om dette, hun har linket til forskning i sine innlegg og i boken sin.

Jeg søkte litt, men fant ikke noe om at prossesert mat gjør oss deprimerte og giddalause. (jeg skal lete mer) jeg er ikke skeptisk til at rene råvarer er bedre for oss, men jeg er usikker på om vi spiser prosessert mat fordi vi er deprimerte eller om vi blir deprimerte av å spise prossesert mat. Jeg hadde likt å finne forskning rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig, hater den kalori inn, kalori ut holdningen. For det er faktisk ikke sant! Kroppene våre prosesserer kalorier på ulikt hvis, og det kommer også helt ann på hvor tilgjengelig kaloriene er. F.eks hvis du koker en potet, og spiser denne ved å bare tygge vs. Mose med en stavmikser, kaloriene er de samme, men kommer til å bli tatt opp i kroppen på helt forskjellig måte. 

Du har rett i at vi forbrenner kalorier i ulikt tempo, og at salt og vann kan ha en enorm påvirkning på dagsvekten, men du kan hate kalori inn og kalori ut metoden så mye du vil, men den en dessverre sann.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sliter litt med å lese mye på en gang, men lurer litt på noe av det jeg fikk med meg.

"Sykdomsbyrden, det vil si velværetap – smerter, begrenset aktivitet og forkortet liv – utgjør den klart største delen med 39 milliarder kroner."

Kan noen forklare meg hva man tar med i beregningen her? Er det smertebehandling? Begrenset aktivitet og velværetap skjønner jeg ikke automatisk at skal gi en kostnad. Forkortet liv gir jo i utgangspunktet lavere pensjonsutbetalinger?

"Kostnadene som er tilknyttet tapt arbeidsinnsats som følge av sykefravær og uførhet, er beregnet til over 17 milliarder kroner årlig. Helsetjenestekostnader, det vil si utgifter til blant annet behandling og rehabilitering, utgjør om lag 12 milliarder kroner."

Jeg forstår at sykefravær og uførhet koster samfunnet penger. Samtidig så er det også mange overvektige som ikke får hjelp på et tidlig nok tidspunkt - men beskjed om at de bare må gå ned noen kilo så vil plagene forsvinne. De får ikke de utredningene og behandlingene som kunne hjulpet. 

Det er nok mange flere årsaker og løsninger til overvekt enn spis mindre og beveg deg mer. Bakterieflora, hormoner, medisiner (som bl.a. forstyrrer bakteriefloraen i tarmen) , psyke, søvn, vitaminer, mineraler, lys, stress, pust, ...

Jeg mener dette er et område mange mener mye om uten at det er nok kunnskap tilstede. 

Anonymkode: c9ed4...c1a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (5 minutter siden):

Jeg søkte litt, men fant ikke noe om at prossesert mat gjør oss deprimerte og giddalause. (jeg skal lete mer) jeg er ikke skeptisk til at rene råvarer er bedre for oss, men jeg er usikker på om vi spiser prosessert mat fordi vi er deprimerte eller om vi blir deprimerte av å spise prossesert mat. Jeg hadde likt å finne forskning rundt dette.

Trenger du egentlig å finne forskning? 

La oss se på to helt vanlige matvarer som den norske befolkningen spiser mye av. 

Toro Tomatsuppe. Det er pulver. Og det er mye salt i den også. Suppa er ikke mat satt sammen som rein mat. Den har ganske mange forskjellige stoffer tilsatt. Når du koker opp dette pulveret for så å spise det kan det tenkes at den urgamle biologisk materien vi er forstyrres. Det fordøyes ikke slik det skal. Det er fryktelig mye slik mat på markedet. 

Så har du Pizza Grandiosa. Det er samme greia. Men også mye fett og salt. Grandis er heller ikke ekte mat og kroppen reagerer ikke som den skal. 

Vi kan si det så enkelt at maten er ferdigtygd for oss. Den er også laget for å trigge oss til å spise mer. Salt, fett og sukker er noe vi craver helt naturlig. Det er MYE salt, fett og sukker i slik mat. 

Jeg tror ingen vet hva den miksen av stoffer gjør med oss. Om den ikke gjør oss sløve og feite, er jeg redd det gir mye kreft også. 

Enkelt sagt, når du ikke tygger og fordøyer maten slik det er tenkt, legger den seg rett på ræva. 

Anonymkode: 9fde6...7c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

@TS linker til en 3 år gammel artikkel om fedme og skriver at dette gjelder overvektige. Er det så forferdelig avanserte begreper at man ikke klarer å bruke de riktig?

Anonymkode: 04cbd...681

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (8 minutter siden):

Du har rett i at vi forbrenner kalorier i ulikt tempo, og at salt og vann kan ha en enorm påvirkning på dagsvekten, men du kan hate kalori inn og kalori ut metoden så mye du vil, men den en dessverre sann.

Samtidig så bruker kroppen kalorier på forskjellige prosesser. Jeg måtte gå opp i mengde for å gå ned i vekt. Jeg fikk høyere kroppstemperatur og bedre søvn da jeg kuttet ut sukker, korn og reduserte frukt og grønt. Jeg fikk også mindre vondt i kroppen og kunne bevege meg mer etter hvert. Men disse forbedringene kom etter at jeg hadde mistet merkbart mye vekt.

Så for meg så medførte et høyere inntak av kalorier en kropp som slapp overflødig vekt og fungerte bedre på mange plan. 

Anonymkode: c9ed4...c1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker said:

For det er faktisk ikke sant! 

Ikke bare er det ikke sant, men det er også fryktelig lite relevant, om man ikke vet årsaken til overvekten. Folk må slutte å tro at det kun er kalorier og latskap som ligger bak overvekt, og begynne å forstå hvor komplekse mennesker og menneskekroppen er.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (13 minutter siden):

Kroppen vår er ikke et barneskoleregnestykke. Vi er mer kompliserte enn som så. 

Regnestykket stemmer for de som er normalvektige og som skal ta av seg 2-3 kg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trenger du egentlig å finne forskning? 

La oss se på to helt vanlige matvarer som den norske befolkningen spiser mye av. 

Toro Tomatsuppe. Det er pulver. Og det er mye salt i den også. Suppa er ikke mat satt sammen som rein mat. Den har ganske mange forskjellige stoffer tilsatt. Når du koker opp dette pulveret for så å spise det kan det tenkes at den urgamle biologisk materien vi er forstyrres. Det fordøyes ikke slik det skal. Det er fryktelig mye slik mat på markedet. 

Så har du Pizza Grandiosa. Det er samme greia. Men også mye fett og salt. Grandis er heller ikke ekte mat og kroppen reagerer ikke som den skal. 

Vi kan si det så enkelt at maten er ferdigtygd for oss. Den er også laget for å trigge oss til å spise mer. Salt, fett og sukker er noe vi craver helt naturlig. Det er MYE salt, fett og sukker i slik mat. 

Jeg tror ingen vet hva den miksen av stoffer gjør med oss. Om den ikke gjør oss sløve og feite, er jeg redd det gir mye kreft også. 

Enkelt sagt, når du ikke tygger og fordøyer maten slik det er tenkt, legger den seg rett på ræva. 

Ja, jeg liker å vite hva som er en annen persons personlige mening og hva som er bevist gjennom et klinisk studie. Jeg er ikke uenig med deg i at prosessert mat ofte inneholder mye salt og sukker som beviselig ikke er bra for oss, men at grandiosa er laget for å trigge oss til å spise mer er jeg mer skeptisk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kroppen vår er ikke et barneskoleregnestykke. Vi er mer kompliserte enn som så. 

Regnestykket stemmer for de som er normalvektige og som skal ta av seg 2-3 kg. 

Jeg er enig med deg i at å bekjempe fedme er mye mer komplisert enn kalori inn og kalori ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

@TS linker til en 3 år gammel artikkel om fedme og skriver at dette gjelder overvektige. Er det så forferdelig avanserte begreper at man ikke klarer å bruke de riktig?

Anonymkode: 04cbd...681

ja. fedme er dyrt for samfunnet. Spørsmålet bør være hva gjør vi for mennesker som lider av fedme - slik at det blir billiger for samfunnet? Det er ikke noe poeng å gjøre et regnskap på hva en gruppe mennesker koster samfunnet uten å komme med en handlingsplan. Jeg ser at Novo Nordisk er involvert i artikkelen. De selger slankemedisin og påstår at de er imot stigma mot fedmepasienter. Jeg har brukt tid på å prøve å kommunisere med dem før, for å finne ut hvilke tiltak de har gjort. svaret jeg fikk var meget slapt. Noe sånt som: takk for innspill, vi jobber med mange ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Helene1982 skrev (24 minutter siden):

Ja, jeg liker å vite hva som er en annen persons personlige mening og hva som er bevist gjennom et klinisk studie. Jeg er ikke uenig med deg i at prosessert mat ofte inneholder mye salt og sukker som beviselig ikke er bra for oss, men at grandiosa er laget for å trigge oss til å spise mer er jeg mer skeptisk til.

Da må du leite opp relevante kilder selv. Det er ikke så mange av oss som sitter å noterer ned hvor vi finner vår kunnskap. Men jeg mener å huske at forskning.no har publisert en del av temat. Kikk litt der. 

Så klart matvareindustrien tenker på å tjene mest mulig penger. Det er ikke noe å lure på en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må du leite opp relevante kilder selv. Det er ikke så mange av oss som sitter å noterer ned hvor vi finner vår kunnskap. Men jeg mener å huske at forskning.no har publisert en del av temat. Kikk litt der. 

Så klart matvareindustrien tenker på å tjene mest mulig penger. Det er ikke noe å lure på en gang. 

Jeg ser den. Det er ikke det samme at en matvareprodusent ønsker å tjene mest mulig penger og at produktet deres er laget for å trigge oss til å spise mer. jeg forstår at jeg er mer opptatt av kilder enn folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med tanke på at statens ernæringsråd fremdeles baserer sitt offisielle kostholdsprogram basert på utdatert forskning fra 50-tallet, skjønner jeg godt fedmeepidemien. Grovt brød, melkeprodukter, haugevis med frukt og lettprodukter fulle av ultraprosessert mat kjører kroppen vår inn i en runddans av svingende blodsukker og insulinet får herje fritt. Fettlagring får dermed full uttelling på et minimum av kalorier. Mange har en kropp som tåler dette og bryter ned stivelse uten problemer (såkalte naturlig tynne), men veldig mange har en metabolisme som ikke er satt sammen for å tåle så mye insulin. Av de tre energikildene, fett, proteiner og karbohydrater er det dessverre lagt opp til karbohydrater som en stor del av kostholdet fra offisielt hold.
Man kan undres på hvorfor. Er staten redd for at landbruket (melkeprodukter, korn og poteter) går dukken om man dreier anbefalingene mot mer proteiner og grønt? Hvorfor får ikke legene lov til å anbefale et kosthold som er utenfor statens ernæringsråd? (de får fyken) Hvorfor er sukker og ultraprosessert mat (TORO) så billig? 
Sykehusene blir drevet som bedrifter og trenger kunder for å gå i pluss, salg av medisiner gir gode inntekter og fremtidens pensjon blir reddet inn av for tidlig død i form hjerteinfarkter, slag og diabetes type 2. Sånn ca når man nærmer seg 70-årene og 20 år med pensjon er dermed spart inn. Beleilig?

Statusdiagnoser som kreft og ulykker blir prioritert da de tross alt rammer mer jevnt, også fremtidens ressursterke pensjonister som jobber til langt ut i 70-årene. «Emeritus» gjengen er jo gjerne slanke og veltrente? Om vi tror at vi lever i et land som ikke er drevet av kynisme, tror vi feil. Hver nordmann og hver enkelt diagnose har fått sin prislapp og pakkeforløpene er den tydeligste objektive måten å måle dette på.

Rent genetisk er vi ikke mer disponible for overvekt, men rammene rundt livsstil er mer krevende fordi vi arver mye fra miljøet vi lever i som stadig dreier mot mindre aktivitet, samtidig som statens kostholdsråd (setter standarden for utvalg og avgifter i matbutikkene) er stuck i den tiden da folk flest bevegde seg mer. 

Anonymkode: 95c8f...350

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Jeg ser den. Det er ikke det samme at en matvareprodusent ønsker å tjene mest mulig penger og at produktet deres er laget for å trigge oss til å spise mer. jeg forstår at jeg er mer opptatt av kilder enn folk flest.

Jeg er litt opp i åra. Når jeg var liten brukte vi noe vi kalte pikposer, som hadde plass til 8-10 drops. Nå får jeg smågodtposen over hodet (jeg har forsøkt ja). Brus kom i 0.33. Nå kan du få kjøpt en 8-pakning med 1.5 litersflasker. Sjokaladen har gått fra 2-4 små ruter, til gedigne sjokolader med flere tusen kalorier. 

Masse sukker og fett. Stadig større embalasje. 

Det myrdes for penger. Folk selger barna sine for penger. At Stabburet og Toro ikke tenker på penger er naivt. De har ikke noe samfunnsansvar. De vil selge mer og mer og mer. 

Det ligger i kapitalismen det. Tjen mer hvert år eller mist marked og bedrift til noen som er større. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (17 minutter siden):

Her! Nå må du lese lenken siden jeg tok meg bryet å google for deg. 

https://forskning.no/mat-og-helse-ny-overvekt/blir-vi-fete-og-syke-av-ultraprosessert-mat/270390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her! Nå må du lese lenken siden jeg tok meg bryet å google for deg. 

https://forskning.no/mat-og-helse-ny-overvekt/blir-vi-fete-og-syke-av-ultraprosessert-mat/270390

Tusen takk 🙌🏻 Det er interessant å lese. jeg har ikke lest alt, men det er interessant at tilgjengligheten for prosessert mat påvirker matvalgene våre. jeg har tenkt at det er fulstendig unødvendig å begrense hylleplass for usunne varer. jeg er ikke overrasket over at familier som har mye "fast food" i dietten sin er mer overvektige enn  familier som lager mat fra rene råvarer. Først og fremst fordi det finnes få kalorifattinge alternativ innen fast food.

Artikkelen stiller spørsmålet: Kan en av årsakene til fedmeøkningen i stedet være at stadig mer av maten er ultraprosessert? Svaret i artikkelen er: det er vi usikre på. Det er forskning som viser at mus ble tykkere av å bli injisert tarmbakterer fra tykke mennesker enn de som ble injesert av tarbakterier fra tynne mennesker. samtidig som de heller mat at vi blir tykkere i hovedsak fordi vi beveger oss mindre.

Jeg vil ikke si at man nødvendigvis blir slankere av å inngå prossesert mat. Det er mye fet og usunn mat som ikke er prosessert, og det er ikke sånn at man kan spise ubegrenset av noe og forvente å gå ned i vekt.

jeg er 100 % enig i at rene råvarer generelt er bedre for oss enn hurtigmat. Blir vi deppa og late av det, neppe, men er tilsetningsstoffer, salt og sukker noe vi må være obs på absolutt. Dette er selvsagt min tolkning og ikke nødvendigvis fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (59 minutter siden):

Selvfølgelig vil de det, de har fått oss til å tro at vi må spise døgnet rundt for å holde forbrenningen igang. Så nå spiser vi frokostblandinger til frokost, som egentlig kan klassifiseres som godteri. Vi spiser mellombarer og proteinbarer som kan klassifiseres som godteri. Hvorfor tror du ellers vi spiser disse produktene? De har markedsført kraftig, og betaler for forskning. Bare søk på all forskning kellogs betaler for. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...