AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #21 Del Skrevet 10. juni 2022 Men ny forskning kan hjelpe! Det viser seg at man blir mye mer overvektig av ultraprossesert mat enn de samme kaloriene med bra mat. Pluss folk burde ikke spise hele dagen, men ha periodisk faste, f eks ha spisevindu fra 11-19, og la kroppen ha lagt nattfaste. Da får kroppen mulighet til reparere seg selv og det bidrar til at folk kan bruke mindre medisiner og blir naturlig slankere. Anbefaler podcasten Wolfgang W Uncut og episodene med ernæringsbiolog Marit Kolby. Det er hun som har skrevet boken "Hva og når skal vi spise". Har flere folk rundt meg som er nyfrelste, har gått ned masse og føler at det ikke har kostet dem noe. Vi er jo som samfunn totalt ute å kjøre når det kommer til disse tingene, det er galskap at det er normalt å være 20-30 kr overvektig. Men kanskje er hjelpen på vei! Vi spiser visst ikke noen flere kalorier nå enn for 40 år siden, men vi spiser mye mer ultraprossesert. Og den maten er laget for at man bare skal ønske mer og mer. Bryt fri, sier jeg bare! Anonymkode: 12dac...f0a 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #22 Del Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men ny forskning kan hjelpe! Det viser seg at man blir mye mer overvektig av ultraprossesert mat enn de samme kaloriene med bra mat. Pluss folk burde ikke spise hele dagen, men ha periodisk faste, f eks ha spisevindu fra 11-19, og la kroppen ha lagt nattfaste. Da får kroppen mulighet til reparere seg selv og det bidrar til at folk kan bruke mindre medisiner og blir naturlig slankere. Anbefaler podcasten Wolfgang W Uncut og episodene med ernæringsbiolog Marit Kolby. Det er hun som har skrevet boken "Hva og når skal vi spise". Har flere folk rundt meg som er nyfrelste, har gått ned masse og føler at det ikke har kostet dem noe. Vi er jo som samfunn totalt ute å kjøre når det kommer til disse tingene, det er galskap at det er normalt å være 20-30 kr overvektig. Men kanskje er hjelpen på vei! Vi spiser visst ikke noen flere kalorier nå enn for 40 år siden, men vi spiser mye mer ultraprossesert. Og den maten er laget for at man bare skal ønske mer og mer. Bryt fri, sier jeg bare! Anonymkode: 12dac...f0a Det stemmer det du sier her, jeg styrer unna alt av prosesert mat. Det er ikke godt for kroppen, næringsfattig og masse kalorier, ikke er det godt for mage og tarmsystemet heller. Hvis folk var villige til å bli opplyst istedet for å ta offerrollen med en gang så hadde vi kommet mye lenger på veien mot og bekjempe denne samfunnsykdommen. Anonymkode: 48de4...50e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #23 Del Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det har jeg 🙂 https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/05/07/fedme-koster-norge-68-milliarder-kroner-arlig/ Anonymkode: 48de4...50e Leste du hele teksten ts? Som f.eks: "Det viktigste fastlegene kan gjøre, er å ta pasientene på alvor, respektere og forstå at fedme kan oppfattes som en kronisk sykdom – og må behandles deretter." "Det er en utbredt holdning i befolkningen, og blant noen fagfolk, om at fedme er selvpåført og uttrykk for manglende viljestyrke. Internasjonal forskning viser at mange bærer på emosjonell bagasje i form av vonde livshistorier som gir opphav til følelsesstyrt overspising" "Dette krever at helsetjenesten i større grad jobber helhetlig og integrerer psykologisk tilnærming i utredning- og behandlingstilbudene. Ikke minst bør det få betydning for hvordan vi tenker om forebygging." Anonymkode: e4020...e6e 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 11. juni 2022 #24 Del Skrevet 11. juni 2022 21 hours ago, AnonymBruker said: For guds skyld la staten ta grep. Lag en jævla mat eller sukker rehab. En eller annen form for fat camp med hobedfokus på enkelt sunn mat over vektnedgang. Gi hjelp til sånne som oss som har mat som medisinering. Anonymkode: c4580...05d Dette finnes, men DET VIRKER IKKE! Ts, du må gjerne få staten (som består av demokratiet i Norge, der mange ER overvektige) til å sette ned foten, men det hjelper ikke en døyt. Det skjer ingenting. Du må gjerne bli hysterisk over kostnadene ved overvekt, men det samfunnet trenger er løsninger (løsninger - sånt som løser problemet, ikke enda en idé som ikke virker). Overvekt er helt ekstremt vanskelig å gjøre noe med. All statistikk viser at flesteparten som slanker seg, går opp igjen. Det hjelper ikke å sette ned alskens føtter i bakken. Det som har best effekt er forebygging. Det er vi jo dødsgode på i dette landet. Vi spanderer ikke skolemat på barna, så matpakkene er av ymse kvalitet. De fleste barnehager serverer tre brødmåltider til dagen. Elsparkesykler tar over så barna elsparker seg eller blir kjørt til alt av aktiviteter for vi har det jo så travelt må vi skjønne. Å drive med sport er dyrt og når barna når en viss alder ramler de av fordi de ikke vil satse og sport skal visst ikke være noe man gjør med bare for gøy, nei, man må være god også. Barna øker også i vekt, og dette tar man med seg i voksenlivet. Da er det ekstremt vanskelig å snu. Så sett ned foten du. Men noe må faktisk gjøres, og det ansvaret må vi som samfunn ta (utover å stå hardt med beina i bakken). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #25 Del Skrevet 11. juni 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Men ny forskning kan hjelpe! Det viser seg at man blir mye mer overvektig av ultraprossesert mat enn de samme kaloriene med bra mat. Pluss folk burde ikke spise hele dagen, men ha periodisk faste, f eks ha spisevindu fra 11-19, og la kroppen ha lagt nattfaste. Da får kroppen mulighet til reparere seg selv og det bidrar til at folk kan bruke mindre medisiner og blir naturlig slankere. Anonymkode: 12dac...f0a Nei nå surrer du sammen mye. Kolby er veldig ensporet, og det er mange som er uenige med henne i behovet for lang nattfaste. Ultraprosessert mat får en til å spise mer kalorier, det er den største utfordringen med UP. Hører ikke på noen podcast med den enspora dama der. Hun er en del av problemet, ikke løsningen. Folk med spiseforstyrrelser trenger ikke flere regler, de fleste som har slitt med overspising har vært innom alt det der og gjør vondt verre. Anonymkode: 7d8ee...020 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #26 Del Skrevet 11. juni 2022 Jeg er svært overvektig, ung, og vil ikke endre på dette noen gang. Dessverre🤠 Anonymkode: 90306...952 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #27 Del Skrevet 11. juni 2022 Mer moms på usunn mat som restaurant-mat, snop, snacks og alkohol er løsningen. Anonymkode: b86fe...0a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #28 Del Skrevet 11. juni 2022 Verre å være tjukk i huet. Lite å gjøre med det. Anonymkode: 76d38...f34 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mwanafunzi Skrevet 11. juni 2022 #29 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, det har jeg 🙂 https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/05/07/fedme-koster-norge-68-milliarder-kroner-arlig/ Anonymkode: 48de4...50e Du burde lese den, også. Ikke bare overskriften. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Leste du hele teksten ts? Som f.eks: "Det viktigste fastlegene kan gjøre, er å ta pasientene på alvor, respektere og forstå at fedme kan oppfattes som en kronisk sykdom – og må behandles deretter." "Det er en utbredt holdning i befolkningen, og blant noen fagfolk, om at fedme er selvpåført og uttrykk for manglende viljestyrke. Internasjonal forskning viser at mange bærer på emosjonell bagasje i form av vonde livshistorier som gir opphav til følelsesstyrt overspising" "Dette krever at helsetjenesten i større grad jobber helhetlig og integrerer psykologisk tilnærming i utredning- og behandlingstilbudene. Ikke minst bør det få betydning for hvordan vi tenker om forebygging." Anonymkode: e4020...e6e Lurte på det samme som deg. Ts bruker en artikkel der fokuset helt tydelig er at overvekt bør prioriteres høyere og behandles bedre, og bruker den som argument for omtrent det motsatte. «Bare å gå 30 minutter om dagen og spise mindre» - right. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #30 Del Skrevet 11. juni 2022 Jeg har slitt med overvekt hele mitt liv. Helt siden jeg ble obs på min egen kropp har jeg hatet den. Jeg og mine søsken er oppvokst på samme kosthold. Vi fikk like porsjoner mat (fikk ikke forsyne oss fritt fordi vi var fattige, så vi fikk tildelt både frokost, lunsj, middag og kveldsmat). Søsteren og broren min er slanke og har alltid vært det. Jeg har alltid vært lubben og småtjukk. Nå er jeg overvektig. Min bror og søster ligner på pappa og hans familie mens jeg ligner på mamma og hennes familie. Mamma og mormor har alltid vært runde, mens pappa er syltynn. Nå som vi er voksne og ikke fattige lenger ser jeg at søsteren og broren min spiser mye større porsjoner enn meg og i selskap spiser de mye mer dessert enn meg. Likevel er de fortsatt slanke. Jeg må begrense alt av matinntak for å holde vekta stabil. Skal jeg gå ned kan jeg ikke ligge på så mye over 1100 kcal i døgnet. Helst fordelt på to måltider der første starter kl 12 og andre er før kl 20. Det er fryktelig hardt å leve sånn i lengden. Tror ingen av dere naturlig slanke forstår hvor fortvilende og jævlig det er å ha en kropp som legger lett på seg. Det er en evig kamp som tidvis har gjort meg suicidal. Og innlegg som dette gjør ikke annet enn å trykke overvektige lenger ned i driten, som ofte fører til at man heller gir opp enn å bli inspirert. Anonymkode: edc0a...325 11 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #31 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, det har jeg 🙂 https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/05/07/fedme-koster-norge-68-milliarder-kroner-arlig/ Anonymkode: 48de4...50e Artig at en artikkel du tydeligvis ikke har lest er din dokumentasjon. Du så bare et tall og hang deg opp i det. Så snakker du om våre penger, som om overvektige overhodet ikke bidrar eller betaler skatt. Du topper det med en antagelse om at ingen overvektige er i fysisk aktivitet, og at de spiser 4000 kcal daglig. Dårlig utgangspunkt for å løse dette "problemet" ditt. Anonymkode: 53394...c3b 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #32 Del Skrevet 11. juni 2022 Som sykepleier har jeg så mange meninger om dette at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. Det stemmer sikkert at overvektige koster så mye, hvertfall mtp. at det er så mange i Norge som er overvektige. MEN, nå har vi et tall på hva overvektige koster. Hva med alle andre «selvforskyldte» grupper, hva koster de? Hva tror du alle som er glad i jogging, løping og fjellturer koster samfunnet i året? Det er disse pasientene som må operere inn proteser i knær og hofte i en alder av 50 år. Det er de som kommer inn å må behandles for en atrieflimmer flere ganger i året. De er også mye sykemeldt. Hva med røykere som får KOLS og/eller lungekreft? Jeeeez, de koster samfunnet enormt og har maaaange innleggelser med avansert behandling på blant annet intensivavdeling, og er de med flest liggedøgn på sykehus. Tidlig ufør, mye sykemeldt. De som liker å jobbe med hagearbeid om sommeren? Fall fra stiger, etseskade fra f.eks terrassebeis (lut), store kutt fra øks, saks, sag o.l. Alvorlige og mindre skader som krever innleggelse, sykemeldinger, kanskje operasjon? De tar som oftes ikke forhåndsregler, bruker nødvendig utstyr eller tar seg tid til å lese hvor farlig et stoff faktisk er om det kommer på huden/blir pustet inn. For å ikke nevne skader fra sport og ekstremsport. Skisport, aking, surfing. Hva med de som har valgt å ha trapp i huset sitt, som de har stor sannsynlighet for å falle ned? Den personen som VALGTE å dra på byen for å drikke alkohol i helgen, men VALGTE å drikke seg så full at han/hun skadet seg, eller rett og slett ble innlagt med alkoholforgiftning. Jeg kan holde på i evigheter. Felles i disse gruppene er at overvektige ikke er overrepresentert i noen av de, men det er grupper som på en eller annen måte er «selvforskyldt». Jeg har jobbet i helsevesenet i 8 år, og til sammen hatt TO pasienter som har vært innlagt med overvekt som eneste årsak til tilstanden deres. Poenget mitt er at det er mye i livet her som er selvforskyldt. Om Norge skal slutte å ta vare på alle som har selvforskyldte skader eller sykdommer, kan vi legge ned alt som har med helse og stønader. Anonymkode: 0ebbe...f2a 10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggi2 Skrevet 11. juni 2022 #33 Del Skrevet 11. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Som sykepleier har jeg så mange meninger om dette at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. Det stemmer sikkert at overvektige koster så mye, hvertfall mtp. at det er så mange i Norge som er overvektige. MEN, nå har vi et tall på hva overvektige koster. Hva med alle andre «selvforskyldte» grupper, hva koster de? Hva tror du alle som er glad i jogging, løping og fjellturer koster samfunnet i året? Det er disse pasientene som må operere inn proteser i knær og hofte i en alder av 50 år. Det er de som kommer inn å må behandles for en atrieflimmer flere ganger i året. De er også mye sykemeldt. Hva med røykere som får KOLS og/eller lungekreft? Jeeeez, de koster samfunnet enormt og har maaaange innleggelser med avansert behandling på blant annet intensivavdeling, og er de med flest liggedøgn på sykehus. Tidlig ufør, mye sykemeldt. De som liker å jobbe med hagearbeid om sommeren? Fall fra stiger, etseskade fra f.eks terrassebeis (lut), store kutt fra øks, saks, sag o.l. Alvorlige og mindre skader som krever innleggelse, sykemeldinger, kanskje operasjon? De tar som oftes ikke forhåndsregler, bruker nødvendig utstyr eller tar seg tid til å lese hvor farlig et stoff faktisk er om det kommer på huden/blir pustet inn. For å ikke nevne skader fra sport og ekstremsport. Skisport, aking, surfing. Hva med de som har valgt å ha trapp i huset sitt, som de har stor sannsynlighet for å falle ned? Den personen som VALGTE å dra på byen for å drikke alkohol i helgen, men VALGTE å drikke seg så full at han/hun skadet seg, eller rett og slett ble innlagt med alkoholforgiftning. Jeg kan holde på i evigheter. Felles i disse gruppene er at overvektige ikke er overrepresentert i noen av de, men det er grupper som på en eller annen måte er «selvforskyldt». Jeg har jobbet i helsevesenet i 8 år, og til sammen hatt TO pasienter som har vært innlagt med overvekt som eneste årsak til tilstanden deres. Poenget mitt er at det er mye i livet her som er selvforskyldt. Om Norge skal slutte å ta vare på alle som har selvforskyldte skader eller sykdommer, kan vi legge ned alt som har med helse og stønader. Anonymkode: 0ebbe...f2a Haha. De som er glade i jogging, løping og fjellturer er mye sykemeldt? Og bytter knær og hofter når de er femti? Jeg kjenner tre stk som har byttet begge hoftene. Felles for dem alle tre er.... overvekt. Jeg er også ganske sikker på at knær hater overvekt. Jeg kan også legge til at det er 5 prosent større sjanse for arterieflimmer per bmi-poeng du øker. Så dette må du lenger ut på landet med. Synes hovedinnlegget er tullete, men dette er like tullete. Endret 11. juni 2022 av Maggi2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #34 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Noen andre som har fått det med seg? overvektige koster samfunnet 68 milliarder kroner årlig, når er det vi skal begynne å sette foten ned å si nok er nok?. Det er så egoistisk at jeg ser svart, så mange områder vi kunne brukt disse pengene på som fellesskapet kunne tatt nytte av, men istedet så går pengene til og prøve å holde helsen til disse overvektige vedlike, de har null respekt for andre eller sin egen kropp, de er en gjeng egoister. Fysisk aktivitet er noe alle bør gjøre minst 30 minutter hver dag, man kan heller ikke spise 4000 kalorier daglig, for så å si at det er umulig og gå ned i vekt, dette ligger kun på de overvektige å deres late holdning til egen helse. Hvem betaler for deres dårlige valg? Jo det er oss skattebetalere. Nå må det gjøres tiltak, vi må få slutt på denne ukulturen som bidrar til og koste velferdsstaten store summer, vi må få slutt på overvekten. Anonymkode: 48de4...50e Kilde? Anonymkode: 7f6d2...784 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #35 Del Skrevet 11. juni 2022 Send dem til Jan Mayen. Gi dem to vegetarmåltider seks dager i uken i ett år. Søndag er faste. Da får pipa en annen lyd. Fedme er selvforskylt. Før i tiden var alle tynne. Anonymkode: 2fd71...acb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggi2 Skrevet 11. juni 2022 #36 Del Skrevet 11. juni 2022 Maggi2 skrev (4 minutter siden): Haha. De som er glade i jogging, løping og fjellturer er mye sykemeldt? Og bytter knær og hofter når de er femti? Jeg kjenner tre stk som har byttet begge hoftene. Felles for dem alle tre er.... overvekt. Jeg er også ganske sikker på at knær hater overvekt. Jeg kan også legge til at det er 5 prosent større sjanse for arterieflimmer per bmi-poeng du øker. Så dette må du lenger ut på landet med. Synes hovedinnlegget er tullete, men dette er like tullete. Øker etter bmi 25 skulle det stå🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 11. juni 2022 #37 Del Skrevet 11. juni 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Som sykepleier har jeg så mange meninger om dette at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. Det stemmer sikkert at overvektige koster så mye, hvertfall mtp. at det er så mange i Norge som er overvektige. MEN, nå har vi et tall på hva overvektige koster. Hva med alle andre «selvforskyldte» grupper, hva koster de? Hva tror du alle som er glad i jogging, løping og fjellturer koster samfunnet i året? Det er disse pasientene som må operere inn proteser i knær og hofte i en alder av 50 år. Det er de som kommer inn å må behandles for en atrieflimmer flere ganger i året. De er også mye sykemeldt. Hva med røykere som får KOLS og/eller lungekreft? Jeeeez, de koster samfunnet enormt og har maaaange innleggelser med avansert behandling på blant annet intensivavdeling, og er de med flest liggedøgn på sykehus. Tidlig ufør, mye sykemeldt. De som liker å jobbe med hagearbeid om sommeren? Fall fra stiger, etseskade fra f.eks terrassebeis (lut), store kutt fra øks, saks, sag o.l. Alvorlige og mindre skader som krever innleggelse, sykemeldinger, kanskje operasjon? De tar som oftes ikke forhåndsregler, bruker nødvendig utstyr eller tar seg tid til å lese hvor farlig et stoff faktisk er om det kommer på huden/blir pustet inn. For å ikke nevne skader fra sport og ekstremsport. Skisport, aking, surfing. Hva med de som har valgt å ha trapp i huset sitt, som de har stor sannsynlighet for å falle ned? Den personen som VALGTE å dra på byen for å drikke alkohol i helgen, men VALGTE å drikke seg så full at han/hun skadet seg, eller rett og slett ble innlagt med alkoholforgiftning. Jeg kan holde på i evigheter. Felles i disse gruppene er at overvektige ikke er overrepresentert i noen av de, men det er grupper som på en eller annen måte er «selvforskyldt». Jeg har jobbet i helsevesenet i 8 år, og til sammen hatt TO pasienter som har vært innlagt med overvekt som eneste årsak til tilstanden deres. Poenget mitt er at det er mye i livet her som er selvforskyldt. Om Norge skal slutte å ta vare på alle som har selvforskyldte skader eller sykdommer, kan vi legge ned alt som har med helse og stønader. Anonymkode: 0ebbe...f2a Alle de andre gruppene du nevner utgjør ikke en så stor andel av befolkningen. Røykere er heldigvis på vei ned. Snuserne er jo der fortsatt da, men. At du har hatt to pasienter med overvekt som eneste årsak er helt irrelevant, for disse 68 milliardene inkluderer selvfølgelig alle kostnader og tilstander som relaterer seg til overvekt. For å ta et eksempel vi alle kjenner - overvektige er i risikogruppen ved covid. Overvektige har flere komplikasjoner ved svangerskap og fødsel. Du har garantert vært borti mer enn to. Og med tanke på hvor mange som er overvektige så utgjør det enorme beløp. Du bruker ikke 68 mrd i året på løpeskader. Tvert imot kan det hende disse har så få andre problemer at regnestykket går i pluss. Samme med ekstremsportutøvere, de er veldig få. Man må slutte med denne debatten som et "oss mot dem". Nordmenn er overvektige, helt generelt. Det er OSS. Hvordan skal VI som samfunn håndtere denne gedigne utfordringen som går utover økonomi men ikke minst livskvalitet. Utviklingen har jo ikke stanset, kanskje er vi enda mer overvektige om ti år. Som jeg sier i et innlegg over nytter det ikke å sette ned foten. Forebygging må til. Å pålegge skyld og skam hjelper ikke. Men vi kan ikke stikke huet i sanda og gjøre dette til en kamp mellom grupper. Overvekt ER et samfunnsproblem. Vi må møte problemet, ikke lulle oss inn i unnskyldninger om at de få røykerne som er igjen også koster... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #38 Del Skrevet 11. juni 2022 Her ser man det igjen gang på gang så tar dere offerrollen, ikke er dere åpne for diskusjon der flytter heller fokuset på andre grupper, hvor dum og dårlig person jeg som skrev innlegget er osv osv. Jeg har vært undervektig, jeg har vært overvektig, hva har jeg lært av det? Jo, at man kan manipulere vekten sin? Jo, med kosthold og evt trening. Det er kjipt å måtte spise sunt, ville heller hatt en god stor frokost, noe bakevarer til lunch, spise meg skikkelig mett med noe god mat til middag, og spise 5 brødskiver til kvelds med noe digg pålegg + masse snop osv på toppen. Men skal man holde seg i form å ikke bli overvektig så kan man ikke holde på sånn, Jeg forstår det kan være vanskelig for mange å ikke spise sunt, ikke spise prossesert mat, ikke overspise, men det legger fortsatt ikke skjul på at dette er et voksende problem blant norsk befolkning. Istedet for å sette dere på bakbena, så burde dere heller ta denne tråden som en mulighet til og opplyse hverandre om hvordan man kan gå ned i vekt. Og nå snakker jeg ikke om pseudo vitenskap kostholds planer, jeg snakker om god gammeldags fornuft. Les på embalasjen på hva dere spiser, se hvor mange kalorier dere faktisk får i dere. Spis naturlig mat(ikke prossesert) Kjøtt, Fisk, kylling, grønnsaker, Lag deres egen saus fra bunn av og ikke spis enorme mengder av den. Pass på og ikke overstig den mengde kalorier det koster for å få deg igjennom en dag. Gå til jobben om det er mulig/Sykle til jobben om det er mulig. Drit i motivasjon, fordi dere kommer til og bli umotivert, dere må bare være strenge med dere selv. Jeg har troen på dere. Anonymkode: 48de4...50e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #39 Del Skrevet 11. juni 2022 Her inviteres det til krangling. De overvektige setter i gang med offerrollen, stakkars, de spiser jo nesten ingenting. Osv. Anonymkode: deae2...85f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. juni 2022 #40 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, det har jeg 🙂 https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/05/07/fedme-koster-norge-68-milliarder-kroner-arlig/ Anonymkode: 48de4...50e jeg er helt enig. Overvektige er en enorm kostnad for samfunnet. Dette er en sykdom som helsemyndighetene bør ta svært alvorlig. Det jeg er uenig i er å rette pekefingeren mot de som er overvektige og be dem skjerpe seg. Jeg har aldri hørt om noen som har endret adferd etter å ha fått beskjed om å skjerpe seg på KG eller andre steder. Jeg mener at problemet ligger i at om du søker etter behandling mot overvekt, finner du kostholdråd, medisiner og operasjon. Jeg mener ikke at noen av disse virkemidlene ikke er viktige eller effektive, men så lenge det ikke er tilgjengelig treningstøy i store størrelser, et tilbud om psykologhjelp og ergoterapi, er dette tilbudet utilstrekkelig da det kun fokuserer på å bli fysisk tynnere, og ikke en behandling for hvorfor pasienten er overvektig i utgangspunktet. Det er ikke alle overvektige som er syke på lik linje med at det ikke er alle undervektige som er syke, men i stedet for å vifte for hardt med pekefingeren din ,ville jeg satt fokus på løsninger og på å lytte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå