AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #1 Del Skrevet 10. juni 2022 Noen andre som har fått det med seg? overvektige koster samfunnet 68 milliarder kroner årlig, når er det vi skal begynne å sette foten ned å si nok er nok?. Det er så egoistisk at jeg ser svart, så mange områder vi kunne brukt disse pengene på som fellesskapet kunne tatt nytte av, men istedet så går pengene til og prøve å holde helsen til disse overvektige vedlike, de har null respekt for andre eller sin egen kropp, de er en gjeng egoister. Fysisk aktivitet er noe alle bør gjøre minst 30 minutter hver dag, man kan heller ikke spise 4000 kalorier daglig, for så å si at det er umulig og gå ned i vekt, dette ligger kun på de overvektige å deres late holdning til egen helse. Hvem betaler for deres dårlige valg? Jo det er oss skattebetalere. Nå må det gjøres tiltak, vi må få slutt på denne ukulturen som bidrar til og koste velferdsstaten store summer, vi må få slutt på overvekten. Anonymkode: 48de4...50e 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 Populært innlegg #2 Del Skrevet 10. juni 2022 Selv om jeg er enig i at kosthold og trening er kjempeviktig og burde bli krevd mer så syntes jeg dette innlegget er idiotisk. Vet du hvem andre som koster samfunnet masse penger? Røykere, navere, gravide/foreldreperm, alle som tar ut sykemelding, alle som tar en utdannelse, folk som ikke klarer å ta vare på ungene sine så de må i fosterhjem, alle bedriftene som ikke klarte seg selv under corona, flyktninger/innvandrere, barn og de som driver med ekstrem sport og ender opp med ekstrem skader evt. en helikopter redning. Så all in all, de fleste koster samfunnet masse penger. Men også, de fleste betaler skatt. Det er liksom slik et samfunn funker. Hvis du syntes overvekt er et så stort problem, lag heller en tråd der du diskuterer måter å løse der på? Anonymkode: 57332...118 42 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 10. juni 2022 #3 Del Skrevet 10. juni 2022 Hva med ansvaret til staten? Sunn mat er dyrt, vi har enormt tidspress på oss, mye press og stress i hverdagen, vanskelig å få hjelp til psyken osv. Når så mange i et land er overvektig må man se på det litt bredere enn kun individer. Det du ikke tar med er hvor mye staten sparer på overvektige, enn så stygt det er å si. Men de dør tidligere som sparer staten for pensjon, helseutgifter, mva på all maten de spiser osv. Det er nok langt over den summen de koster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #4 Del Skrevet 10. juni 2022 Egoistisk? Null respekt? Tror du at de fleste overvektige ønsker å være overvektig? Nei! Jeg har prøvd i 10 år å gå ned i vekt, men klarer det ikke! Det er i mange tilfeller en slags sykdom, en psykisk tilstand! Mange har naturlig anlegg for å legge på seg, og det er en hard kamp. Aner du hvor vanskelig det er å gå ned 20-30 kilo? Å hele tiden måtte passe på hvordan man spiser? Jeg f.eks. må spise 500-700 kalorier mindre enn andre normalvektige når jeg har kommet ned i vekt - resten av livet mitt! Dette fordi jeg har anlegg for å legge på meg lett. Når man har klart det, så er det nesten umulig å ikke legge på seg igjen. Man kjemper hver dag! Man griner, blir deppa osv. Det er en fortvilende vond sirkel! Folk som deg, ødelegger for sånne som oss! Vi blir utsatt for negative bemerkninger hele tiden. Jeg trener hver dag, og er i god fysisk form. Går fjellturer osv. Trener mer enn mange tynne/slanke! Man blir ikke så veldig slank av det Jeg spiser ikke 4000 kalorier pr. dag - jeg sliter med blodsukker og går ikke lett ned i vekt! Har gått ned i vekt så mange ganger, at stoffskiftet/forbrenning ikke fungerer skikkelig lenger. Jeg er veldig lav, derfor må jeg spise mindre enn mange andre, før jeg blir overvektig. Det finnes mange andre livsstiler som koster samfunnet; Tynne idioter som spiser mye sukker og utvikler kreft. Tror de er så sunne fordi de er tynn.... Alkoholikere og andre rusmisbrukere Folk som hele tiden melder seg syk Folk som gjør skadeverk på ting Folk som skader seg på tur Folk som skader seg hjemme fordi de er uforsiktige Folk som krasjer bilen og skader andre fordi de selv er dum og sitter med mobil og kjører samtidig OSV. Hvorfor er du så sint på akkurat denne gruppen, du perfekte, samfunnsbillige bedreviter? Anonymkode: 6c5a9...759 13 9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #5 Del Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selv om jeg er enig i at kosthold og trening er kjempeviktig og burde bli krevd mer så syntes jeg dette innlegget er idiotisk. Vet du hvem andre som koster samfunnet masse penger? Røykere, navere, gravide/foreldreperm, alle som tar ut sykemelding, alle som tar en utdannelse, folk som ikke klarer å ta vare på ungene sine så de må i fosterhjem, alle bedriftene som ikke klarte seg selv under corona, flyktninger/innvandrere, barn og de som driver med ekstrem sport og ender opp med ekstrem skader evt. en helikopter redning. Så all in all, de fleste koster samfunnet masse penger. Men også, de fleste betaler skatt. Det er liksom slik et samfunn funker. Hvis du syntes overvekt er et så stort problem, lag heller en tråd der du diskuterer måter å løse der på? Anonymkode: 57332...118 Jeg er enig i det grunnleggende premisset ditt om at vi alle på en eller annen måte (før eller siden) vil utgjøre en kostnad for felleskapet - og at skatten vi alle betaler, nettopp er et bidrag for å demme opp for denne kostnaden. Men jeg er ikke enig i at alle gruppene du lister opp kan sies å innebære en samfunnsøkonomisk kostnad. Jeg mener det også er en forskjell på det som er selvforskyldt kostnad og hva en påfører samfunnet av kostnader som er utenfor ens egen kontroll. Gravide/folk i foreldrepermisjon/barn samt folk under utdanning, er langt fra noen kostnad for samfunnet. Ja, på kort sikt er de det. Men på litt lengre sikt er det nettopp disse gruppene som bidrar stort til økonomisk vekst. Hadde ikke folk fått barn eller tatt utdannelse, hadde Norge gått milevis av skritt bakover, hva gjelder økonomisk utvikling. Folk som er syke (og av den grunn mottar ytelser fra nav) og bedrifter som gikk konkurs under pandemien havner i gruppen som uforskyldt blir en økonomisk belastning for samfunnet. Så lenge man har gjort så godt man kan med de forutsetningene man har, mener jeg det er feil å skulle klandres for å «påføre samfunnet et tap». Av de gruppene du nevner, er det egentlig bare røykere og de som driver med ekstremsport jeg mener at reelt kan sies å være grupper som, med viten og vilje, påfører samfunnet kostnader. Det sagt, mener jeg også at de aller fleste overvektige havner i samme gruppe (neida, ta det helt med ro, jeg mener selvsagt ikke du som sitter og leser dette og blir sinna nå, for «jeg har jo stoffskifteproblemer!!!» ) De aller fleste overvektige (og selvsagt også en del som ikke er overvektige (enda)) spiser for mye/for dårlig mat og beveger seg for lite. Kjipern at vi som greier å ha en sunn livsstil skal måtte betale for at andre har så dårlig selvdisiplin 🙄 Anonymkode: baece...0ab 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 10. juni 2022 #6 Del Skrevet 10. juni 2022 De fleste voksne er overvektige, og de fleste voksne er skattebetalere. Så de betaler jo for dette selv også, akkurat som de betaler for andre fellesutgifter. 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #7 Del Skrevet 10. juni 2022 De eneste motargumentene deres er at det finnes andre grupper også som koster samfunnet dyrt?, skal det gjøre det greit?, det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Nei, det er et stort problem som må gjøres noe med, og det eneste jeg hører her er unnskyldninger, Vi må gå hardere til verks med og få disse overvektige menneskene i riktig retning mot vekt nedgang. Greit for noen så skyldes vekten medisinske årsaker, men ikke kom her og fortell meg at majoriteten av de som lider av overvekt er grunnet i medisinske årsaker. Jeg vet selv hvor lett det er å legge på meg, derfor må man passe på hva man spiser. Jeg har ikke løsningen på hva vi kan gjøre for å få løst dette problemet, men det må gjøres, vi må sette inn tiltak. Anonymkode: 48de4...50e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #8 Del Skrevet 10. juni 2022 Folk blir feite av en grunn. Det er sjeldent at de ikke har prøvd å gå ned. De fleste jeg kjenner har prøvd i mange mange år men klarer ikke holde seg på normal vekt fordi mange opplever avhengighet av mat som en form for stress håndtering eller annet. Staten skulle for lengst ha tatt dette seriøst men fordi mange fortsatt bare ser på feite som en haug late mennesker med lav viljestyrke er det fåtallet som også da får bra nok hjelp. Jeg er en av de. Jeg har gått ned og opp i vekt maaange ganger fordi en avhengighet ikke forsvinner. Den forblir og man kan holde den i sjakk en periode før man igjen da mest sannsynligvis sprekker. Mange blir lurt av tusenvis av dietter som kun er designet for å tjene penger på usikre feite mennesker. Når man mislykkes igjen og igjen og igjen føler man at det ikke lengre er noe vits. Slik føles det for mange i forhold til de fleste avhengigheter men mat avhengighet tas ikke på alvor. Det er bare tull. Nei, det er det ikke. Hadde det vært så lett for folk å forbli slanke og holde seg unna dårlig mat hadde langt flere vært slankere. Jeg har prøvd og prøvd og prøvd. Alt av dietter, treningsprogram, piller og ræl og hver gang sitter jeg igjen med like dårlig selvbilde. Da er det lett å finne trøst i dritt mat. Viljestyrken min brytes ned for hver gang det ikke går. Nå gidder jeg snart ikke mer. For guds skyld la staten ta grep. Lag en jævla mat eller sukker rehab. En eller annen form for fat camp med hobedfokus på enkelt sunn mat over vektnedgang. Gi hjelp til sånne som oss som har mat som medisinering. Vi trenger ekte, profesjonell og seriøs hjelp. Ikke fremmede på nett med hat for fett og store fordommer. Det har sjeldent vært produktivt. Det hatet er det mange av oss som har mot oss selv. Hadde jeg likt meg selv litt mer hadde det også vært lettere åt a vare på meg selv. Takk og lov for at psykologer finnes. Anonymkode: c4580...05d 6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #9 Del Skrevet 10. juni 2022 44 minutter siden, AnonymBruker said: Nå må det gjøres tiltak, vi må få slutt på denne ukulturen som bidrar til og koste velferdsstaten store summer, vi må få slutt på overvekten. Anonymkode: 48de4...50e Hvor mange milliarder koster ikke mennesker generelt samfunnet hvert år? Det sitter noen og hater og rakker ned på hver eneste gruppe som er inkludert her. Til og med grupper som du er inkludert i. At man har null forståelse for folks fysiske og mentale helse, og hvordan helsen henger sammen, så er enhver debatt rundt tema nyttesløst. Anonymkode: 9f5e2...0be 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #10 Del Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Egoistisk? Null respekt? Tror du at de fleste overvektige ønsker å være overvektig? Nei! Jeg har prøvd i 10 år å gå ned i vekt, men klarer det ikke! Det er i mange tilfeller en slags sykdom, en psykisk tilstand! Mange har naturlig anlegg for å legge på seg, og det er en hard kamp. Aner du hvor vanskelig det er å gå ned 20-30 kilo? Å hele tiden måtte passe på hvordan man spiser? Jeg f.eks. må spise 500-700 kalorier mindre enn andre normalvektige når jeg har kommet ned i vekt - resten av livet mitt! Dette fordi jeg har anlegg for å legge på meg lett. Når man har klart det, så er det nesten umulig å ikke legge på seg igjen. Man kjemper hver dag! Man griner, blir deppa osv. Det er en fortvilende vond sirkel! Folk som deg, ødelegger for sånne som oss! Vi blir utsatt for negative bemerkninger hele tiden. Jeg trener hver dag, og er i god fysisk form. Går fjellturer osv. Trener mer enn mange tynne/slanke! Man blir ikke så veldig slank av det Jeg spiser ikke 4000 kalorier pr. dag - jeg sliter med blodsukker og går ikke lett ned i vekt! Har gått ned i vekt så mange ganger, at stoffskiftet/forbrenning ikke fungerer skikkelig lenger. Jeg er veldig lav, derfor må jeg spise mindre enn mange andre, før jeg blir overvektig. Det finnes mange andre livsstiler som koster samfunnet; Tynne idioter som spiser mye sukker og utvikler kreft. Tror de er så sunne fordi de er tynn.... Alkoholikere og andre rusmisbrukere Folk som hele tiden melder seg syk Folk som gjør skadeverk på ting Folk som skader seg på tur Folk som skader seg hjemme fordi de er uforsiktige Folk som krasjer bilen og skader andre fordi de selv er dum og sitter med mobil og kjører samtidig OSV. Hvorfor er du så sint på akkurat denne gruppen, du perfekte, samfunnsbillige bedreviter? Anonymkode: 6c5a9...759 Godt skrevet! Anonymkode: d65c4...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 10. juni 2022 #11 Del Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Noen andre som har fått det med seg? overvektige koster samfunnet 68 milliarder kroner årlig, når er det vi skal begynne å sette foten ned å si nok er nok?. Det er så egoistisk at jeg ser svart, så mange områder vi kunne brukt disse pengene på som fellesskapet kunne tatt nytte av, men istedet så går pengene til og prøve å holde helsen til disse overvektige vedlike, de har null respekt for andre eller sin egen kropp, de er en gjeng egoister. Fysisk aktivitet er noe alle bør gjøre minst 30 minutter hver dag, man kan heller ikke spise 4000 kalorier daglig, for så å si at det er umulig og gå ned i vekt, dette ligger kun på de overvektige å deres late holdning til egen helse. Hvem betaler for deres dårlige valg? Jo det er oss skattebetalere. Nå må det gjøres tiltak, vi må få slutt på denne ukulturen som bidrar til og koste velferdsstaten store summer, vi må få slutt på overvekten. Anonymkode: 48de4...50e Hva er det vi betaler dem? De får i såfall matbutikkene til å gå. Da består butikken, ansatte har jobb. Hvem av oss er det egentlig som ikke koster samfunnet noe på noen måte da? Tror vi mennesker vil finne noen å hakke på uansett hvordan vi har det. På grunn av få «virkelige» problemer finner vi dem selv. Vi vet ikke hva det betyr å ha det godt lenger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #12 Del Skrevet 10. juni 2022 Har du dokumentasjon på dette, TS? Anonymkode: be64c...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #13 Del Skrevet 10. juni 2022 Jeg er så møkka lei av alle disse trådene om overvekt. Hver eneste én av dem er opprettet av folk som ikke har et snev av peiling på hva de snakker om, de har ikke en gang satt seg inn i det siste av forskning på feltet. Det er jo direkte pinlig å lese alt dette vrøvlet. Anonymkode: 59480...f74 21 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #14 Del Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er så møkka lei av alle disse trådene om overvekt. Hver eneste én av dem er opprettet av folk som ikke har et snev av peiling på hva de snakker om, de har ikke en gang satt seg inn i det siste av forskning på feltet. Det er jo direkte pinlig å lese alt dette vrøvlet. Anonymkode: 59480...f74 Hva er det siste av forskning på feltet? Anonymkode: bb14a...2cd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #15 Del Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du dokumentasjon på dette, TS? Anonymkode: be64c...566 Ja, det har jeg 🙂 https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/05/07/fedme-koster-norge-68-milliarder-kroner-arlig/ Anonymkode: 48de4...50e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #16 Del Skrevet 10. juni 2022 Jeg koster ikke samfunnet ei krone jeg! Jeg er feit, men er ALDRI borte fra jobb (pga. det...) jeg er i aktivitet, jeg har god helse - til tross for at enkelte ikke tror meg.. Normalt blodsukker, ikke antydning til pre-diabetes en gang, perfekt kolesterol, hos legen for en uke siden målte vi blodtrykk - helt innafor det og. Alle blodprøver er helt fine hver gang vi tar dem. Så noen overvektige kan faktisk leve helt normale liv, til tross for at dere der ute stadig shamer oss..... Begynner å bli litt lei! Anonymkode: 5b7d0...f9d 7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #17 Del Skrevet 10. juni 2022 Skjønner ikke problemet. Noe må vi jo bruke alle oljepengene på. Føler disse sutretrådene om hvor dyre feite mennesker er i drift begynner å bli litt gjentagende. Hva med å grave frem noe nyere og mer spennende forskning? Eller er det ikke like gøy å sutre over noe som ikke innebærer å tråkke på en hel gruppe mennesker? Anonymkode: 0c6f1...03c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #18 Del Skrevet 10. juni 2022 Da kan vi ført begynne med å gjøre alkohol forbudt, det er også skadelig for kroppen. Anonymkode: 43e38...0d2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 10. juni 2022 #19 Del Skrevet 10. juni 2022 Bør forby mye da. Bilulykker koster samfunnet over 25 milliarder i året. Hvorfor ikke forby bruk av bil på fritiden? Alkohol, tobakk, skateboard, sparkesykkel, fritidsbåter, fjellturer (tenk på alle redningsaksjonene det koster samfunnet) Kan lage en laaaang liste over unødvendige ting. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #20 Del Skrevet 10. juni 2022 Blizz1 skrev (1 minutt siden): Bør forby mye da. Bilulykker koster samfunnet over 25 milliarder i året. Hvorfor ikke forby bruk av bil på fritiden? Alkohol, tobakk, skateboard, sparkesykkel, fritidsbåter, fjellturer (tenk på alle redningsaksjonene det koster samfunnet) Kan lage en laaaang liste over unødvendige ting. satt i perspektiv så koster bilulykker under halvparten av hva overvektige koster samfunnet. Det er jo bare enda større grunn til at dette er et problem vi må få løst. Ingen er ute etter å shame eller mobbe noen, det her er snakk om enorme summer som går ut fra statskassen. Anonymkode: 48de4...50e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå