Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 12. november 2005 #1 Skrevet 12. november 2005 Vi holder på å slite oss fullstendig ut med to krevende jobber og to unger i to barnehager. Mannen min er motstander av au pair eller praktikant, men jeg synes det iallefall er verdt å vurdere. Det er så mange som umiddelbart svarer at det ikke er aktuelt fordi det bare gir ennå mindre tid med barna. Men jeg har ennå ikke snakket med noen som har erfart det selv. Anyone?
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2005 #2 Skrevet 12. november 2005 Vi er utearbeidende begge to ogh har gode erfaringer med praktikant. Han kommer hjem til oss hver dag man.-fre. og sørger for at barna får mat, følges til skolen og hjelper med lekser. Han er student på deltid/kveldstid og jobber med våre to barn om dagen og tjener en del på det. Det fungerer bra for oss hvertfall! Han bor bare 30 minutter unna så han han har ikke lang kjørevei til oss om morgenen.
Varja Skrevet 12. november 2005 #3 Skrevet 12. november 2005 Hadde praktikant selv i flere år da jeg var liten. Det er 4 som jeg husker og en som var da jeg var så liten at jeg ikke husker henne. De var ett eller to år av gangen hver helt til jeg begynte på skolen. Årsaken til at vi hadde praktikant var at det ikke var barnehageplasser å få på den tiden (70-tallet) så når begge mine foreldre jobbet hadde de ikke noe valg. Gikk også i korttidsbarnehage da, men det var bare 3-4 timer om dagen. Det viktige er vel at du velger en praktikant med stor omhu. Se hvordan vedkommende og barna fungerer sammen. Pass på at hun/han har et reflektert forhold til hvordan barn opplever verden for å si det sånn. Hvis jeg skulle ha praktikant selv, ville jeg forsøkt å få en som studerte til førskolelærer på deltid, alternativt en au-pair fra utlandet med noe pedagogisk erfaring. Nå har vi barnehageplass og det går greit, men det kommer av at mannen min henter datteren hver dag. (Jeg leverer). Hvis jeg måtte både hente og bringe så hadde det vært helt umulig uten ekstra hjelp. Hvis mannen din er imot å ha praktikant så håper jeg han gjør en skikkelig innsats når det gjelder barn og hjem? Kunne et alternativ være vaskehjelp for eksempel? (Hvis du også tar deg av husvasken så vil du jo hvertfall bli litt mindre sliten hvis det blir gjort av andre og du kan være sammen med barna isteden i helga).
LilleMy Skrevet 12. november 2005 #4 Skrevet 12. november 2005 Jeg har au pair i dag, og dette er min au pair nummer to. Hun har vært hos oss i snart halvannet år og jeg er veldig fornøyd med denne løsningen, kune ikke tenkt meg noe annet. Barna er 1,5år, 5,5år, 13år og 15år.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2005 #5 Skrevet 12. november 2005 vi hadde praktikanter da den mellomste søsteren min var fra ett år og noen år fremover. Problemet var ofte at de var så unge, fra utkantstrøk og fikk hjemlengsel. Men vi var fornøyde med alle, vi hadde vel fire stykker. Den første ble et halvt år, da ble savnet til Arendal for stort. Nummer to var i ett år (hun var narkoman, så det var litt trøblete, uten at jeg går i detalj på det her nå). Den tredje ble vel i to eller tre dager, arendalitt hun og. Den fjerde var den yngste, bare 16 år. Hun ble i et halv år eller ett år. Tror jeg ville hatt en som var norskspråklig, rett og slett for barnet skyld. Kan vanskelig forstille meg at det kan kalles språklig fremgang dersom barnet tilbringer hele dagen med en polsktalende au pair... Kanskje for au pairen...
Varja Skrevet 13. november 2005 #6 Skrevet 13. november 2005 Tror jeg ville hatt en som var norskspråklig, rett og slett for barnet skyld. Kan vanskelig forstille meg at det kan kalles språklig fremgang dersom barnet tilbringer hele dagen med en polsktalende au pair... Kanskje for au pairen... ← Jeg tenkte faktisk motsatt, at det kunne bli bra språktrening hvis au-pairen snakket et annet språk. Så kunne barnet lære dette språket også. Men det måtte være et språk jeg kunne selv også da, så det ville ikke blitt så innmari mange å velge i.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå