Gå til innhold

Helt utrent på topptur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som har gått topptur uten forberedelse? Ev hvor mye trening trenger man? Jeg er helt grønn på dette, men har avtalt en 1000moh topptur (Ti på topp) til helga. Overlever jeg?

Anonymkode: c9d27...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høres veldig lite smart ut. En av fjellvettreglene er "legg ikke ut på langtur uten trening". 
Men spørs på formen din. Er du en som beveger deg og er aktiv til daglig .. ? 
Kommer an på lengden på turen og da

Anonymkode: 27c47...c74

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er din helsetilstand? Overvekt? Tung pust? Dårlige knær?

Anonymkode: 3bc78...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det noen som har gått topptur uten forberedelse? Ev hvor mye trening trenger man? Jeg er helt grønn på dette, men har avtalt en 1000moh topptur (Ti på topp) til helga. Overlever jeg?

Det kommer an på hvem du går sammen med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du overlever nok, men du vil nok kjenne på gnagsår og at du mest sannsynlig ikke klarer å holde følge uten en solid pustepause hver kvarter. Dette sier seg selv vil sinke hele turen for alle betraktelig.

En slik tur tar 45 minutter, men opp til 1,5  timer hvis man er utrent og dårlig kondis/form.

Jeg ville undersøkt med turleder om det er i kortene å kunne tilpasse tempoet til alle, eller om det er planer om å holde en viss fart. Hvis sistnevnte ville jeg vurdert å stå over turen av hensyn til andre. Men du selv må kjenne på den sosiale normen her.

Endret av umAxa
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Er utrent. Og jeg gikk til topps på Egebergtoppen. 

Anonymkode: 018db...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva legger du i "helt utrent"? Og hvor gammel er du? Dersom du går litt i hverdagen og klarer å komme deg opp bakker uten å være totalt utmattet, vil nok dette gå knirkefritt. Pustepauser og drikkepauser må til, men det trenger nok resten av turfølget også 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville tenkt at så lenge dere bruker god tid, holder jevnt (lavt) tempo, så burde der gå fint. 

Men vil tro du har tidenes gangsperre dagene etter turen. 

Anonymkode: f6640...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mange høydemeter snakker vi, starter du ved havet? Og er du overvektig eller «bare» utrent? Hvor lang tid tar turen vanligvis (ut.no)?

Anonymkode: 6dab2...00f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått en topptur og to uten noe trening eller forberedelse på forhånd. Er både feit (fedme) og har et dårlig kne, har ikke vært noe problem, litt mer stress nedover på grunn av kneet men har ikke sinket noen som en over kommenterte. Har gått raskere enn de fleste når vi først har gått. Vi har gått mye i rundt i Lifjell og Lysefjorden og de gangene det har gått treigt opp til Prekestolen så har det vært på grunn av turistene...ikke meg. 😄 Høres ut som om jeg går mye på tur men det gjør jeg ikke, er et par ganger på våren og sommeren når vi får besøk utenlands fra som eeeeeelsker norsk natur og alt det der.

Men gangsperr kommer du nok til å kjenner dagen etter men det tåler du. 

Anonymkode: 9d1ca...aea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Utrent" er vagt. Har vært med unge, slanke venninner som ikke trener noe på topptur, og de klarer seg alltid helt fint. De får bare mer gangsperre enn meg som trener fast i dagene etterpå. Men min 60 år gamle tante med fedme og dårlige knær hadde ikke klart seg mer enn 100 meter oppover. 

Alder, vekt og generell fysisk helse er avgjørende her. 

Anonymkode: dc37e...441

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig avhengig av hvor du starter (moh), terreng og hvor bratt det er.

Men kan du bruke så mye tid du trenger klarer du det selvfølgelig. 

Anonymkode: 6538c...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg dro mine 130 kg opp til 1100 moh i pinsen.

Hvor høyt du starter og hvor langt du skal gå er viktig å vite.

Anonymkode: 770a0...635

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt problem med lengre fjellturer er rett og slett overbelastning på anklene. Har aldri hatt problem med kondis eller bære tung sekk, men for anklene mine blir det et sjokk og de hovner opp. På det verste hadde jeg hovne ankler 2 uker etter en fjelltur.

Anonymkode: 2c9ea...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...