Gå til innhold

Hvorfor ble det slik? Norge og Nato

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor ble det slik at Norge ble medlem av Nato? Hvorfor valgte ikke Norge heller et nordisk, eller europeisk, samarbeid? Hva var årsakene til at Norge valgte USA som sin nærmeste allierte fremfor et av nabolandene våre? Når ble dette bestemt og hvem bestemte det? Hvorfor var det ikke folkeavstemning om et så viktig spørsmål? 

Anonymkode: ca660...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Anbefaler å gjøre et dypdykk i historien. Les om 2. verdenskrig, den kalde krigen og Sovjetunionen. Da vil du få svar på mange av spørsmålene dine. Norge var med på å stifte NATO, og er ett av de opprinnelige 12 medlemslandene. 

Anonymkode: 6dd33...559

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg egentlig prøver å spørre om er hvorfor Norge ikke valgte et nordisk samarbeid? Eventuelt kunne man laget en allianse i nord-vest-europa (med Storbritannia). Jeg forstår at Norge og Europa følte at de skyldte USA mye for Marshallhjelpen, men var det eneste årsak til at Norge valgte bort et nordisk forsvarsallianse til fordel for USA? Og skylder vi dem fortsatt for det siden vi nå tillater amerikanske baser i Norge? Jeg forstår ikke hvorfor Norge skylder USA så mye?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det jeg egentlig prøver å spørre om er hvorfor Norge ikke valgte et nordisk samarbeid? Eventuelt kunne man laget en allianse i nord-vest-europa (med Storbritannia). Jeg forstår at Norge og Europa følte at de skyldte USA mye for Marshallhjelpen, men var det eneste årsak til at Norge valgte bort et nordisk forsvarsallianse til fordel for USA? Og skylder vi dem fortsatt for det siden vi nå tillater amerikanske baser i Norge? Jeg forstår ikke hvorfor Norge skylder USA så mye?

Denne alliansen du nevner, jeg finner ingen informasjon om den? Vel, i den grad vi skyldte dem noe, så hadde vi jo nettopp bevist at vi trengte deres hjelp, så hvorfor ekskludere dem?

Anonymkode: 347bc...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi USA og England forsvarte oss mot Hitler mens Sverige satt på gjerdet og Finland sloss på feil side.

Først og fremst var Norden altfor svakt til å stå imot Sovjetunionen sånn som det var etter krigen.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du spør om er basert på feilt utgangspunkt. Norge kunne ikke velge nordisk eller europeisk forsvarsallianse av en enkle grunn at det fantes ikke noe slikt, og det var ikke realistisk å danne slik allianse etter krigen. Husk at Europa var ødelagt etter 5 år med krig, Tyskland lå i ruiner, Sverige var nøytralt og økonomien i Europa (inkl. Norge) var på bunn. Vi hadde ikke noe annet valg enn å satse på amerikanerne. Hadde vi ikke gjort det dengang, så er jeg overbevist om at vi hadde vært under Sovjet/Russland i dag.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det jeg egentlig prøver å spørre om er hvorfor Norge ikke valgte et nordisk samarbeid?

Fordi Sverige var og forble Nøytralt og Norge på den tiden var mer strategisk viktig, samtidig som vi var umulig å forsvare alene.

Finland valgte en form for nøytral forståelse med Sovjetunionen og Danmark såg ikke verdien av militært fokus. 
Norge følte seg kort sagt litt alene i Norden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pillarguri skrev (På 7.6.2022 den 17.42):

Det du spør om er basert på feilt utgangspunkt. Norge kunne ikke velge nordisk eller europeisk forsvarsallianse av en enkle grunn at det fantes ikke noe slikt, og det var ikke realistisk å danne slik allianse etter krigen. Husk at Europa var ødelagt etter 5 år med krig, Tyskland lå i ruiner, Sverige var nøytralt og økonomien i Europa (inkl. Norge) var på bunn. Vi hadde ikke noe annet valg enn å satse på amerikanerne. Hadde vi ikke gjort det dengang, så er jeg overbevist om at vi hadde vært under Sovjet/Russland i dag.

Sverige, Finland?

Anonymkode: 06b66...eaf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sverige, Finland?

Anonymkode: 06b66...eaf

Skjønner ikke helt hva du mener men jeg gjentar at Sverige var nøytralt, og er det fortsatt. Les nedenfor om Finland (klippet fra Wikipedia) og forklar gjerne hvorfor du tydeligvis mener det ville vært et sjakktrekk av Norge å inngå allianse med Finland.

Under fortsettelseskrigen 19411944 kjempet Finland på tysk side mot Sovjetunionen. Dette førte at den internasjonale sympatien for Finlands sak ble svekket, særlig fordi Finland under fortsettelseskrigen invaderte Sovjetunionen som en del av Operasjon Barbarossa. Denne finske invasjonen skulle vinne tilbake de områdene landet hadde tapt under vinterkrigen. Invasjonen støttet også tanken om et Stor-Finland som omfattet Øst-Karelen, der befolkningen hadde nære kulturelle bånd til Finland. Invasjonen av Sovjetunionen førte til at Storbritannia erklærte Finland krig 4. desember 1941.

Våpenstillstandsavtalen av september 1944 gjenopprettet grensene fra 1940. I tillegg måtte finnene avstå Petsamo og gi Sovjetunionen en militærbase i Porkala ved Helsingfors. Finland måtte også betale store krigserstatninger til Sovjetunionen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2022 den 17.22):

Det jeg egentlig prøver å spørre om er hvorfor Norge ikke valgte et nordisk samarbeid?

Hvordan kan vi velge noe som ikke finnes? Og hvorfor i all verden skulle norske politikere ønske å samarbeide med Sverige etter 2. verdenskrig? Et kjapt googlesøk gir meg for eksempel dette

Mens svenskene sa nei til å ta imot Kong Haakon i aprildagene 1940, reiste svenske offiserer til Tyskland for å lære krig. Sviket gjorde at norske Kong Haakon aldri snakket med svenske Kong Gustav igjen. Den norske statsministeren Johan Nygaardsvold skrev i et brev at «Det er ingen, ingen, ingen jeg hater så flammende vilt som Sverige»,

Du sitter og klør deg i hodet på hvorfor vi ikke ville ha et samabeid med noen vi ikke ville snakke med og hatet dypt? Noen som ikke hjalp oss da vi trengte det mest? Disse aktørene mener du hadde vært bedre alliansepartnere enn USA? Når de ikke en gang ønsket å inngå i noen allianser?

Neste gang du vil ta opp et tema så kan du gjøre et minimum av forarbeid.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sverige var ikke nøytralt, sånn egentlig.

De solgte mengder med malm/metaller til nazi-Tyskland, som de trengte for å bygge sine våpen og militæreutstyr. De profiterte stort, og det var viktigere for dem enn å ramme Tysklands evne til lage våpen/kuler/tanks.

Så ille var det faktisk, at det var allierte planer om å angripe Sverige for å få satt en stopper for at de foret tyskerne med råmaterialer.

Finland hadde sine egne problemer, der Russland hadde angrepet dem og tatt landområder, før andre verdenskrig. De fikk ingen hjelp fra andre land, hverken soldater eller våpen.

Løsningen de så var å sammarbeide med tyskerne, som gikk gjennom Finland for å angripe Russland. Slik fikk de gjenerobret sine landområder igjen. Men Finland kriget sammen med tyskerne.

Sverige lot forresten også tyskere marsjere gjennom deres land for å komme nordover. 

Danmark hadde lagt seg flate, og overgitt seg til Tyskland uten kamp eller særlig motstand. De mente de ikke hadde noe å stille opp med mot den tyske krigsmaskinen, og valgte å heller sette alle dører åpne i håp om at deres blonde hår skulle holde dem unna fangeleire.

Så det var god grunn Norge, som ble invadert og gjorde motstand, valgte å se etter forsvarsallianser andre steder enn de nordiske landene rett etter andre verdenskrig. Noe annet enn å vende seg til de allierte, som faktisk gjorde innsatsen og fikk stoppet tyskerne, ville vært galskap.

Finland og Sverige har idag gode militære, men de ble ikke bygget opp før etter andre verdenskrig.

Finland har jo heller ikke ønsket å være i allianse med noen, i frykt for å terge på seg Russland igjen. De har heller bygget bomberom og matforsyninger til hele befolkningen. Var ikke før de ser hvor lite det hjalp Ukraina at den strategien ble revurdert. 

Anonymkode: 7d3f0...da8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tilføyelse - at Sverige solgte malm/råmaterialer til den tyske krigsmaskinen som tyskerne var avhengige av, var også deres forsikring mot å ikke bli invadert.

Dessuten ligger det i svensk historie, lenger bak i tid, at de selv var imperie-byggere. Sverige har kriget mye i Europa, og lagt andre land under seg.

Den svenske adelen og overklasse så nok mot tyske militærinnsats og erobringer med noe beundring, og de hadde kontakt med Tyskland.

Så Sverige var vel mer ‘nøytrale’ - sånn i hermetegn. I at de ikke ville aktivt ta del i kamp mot Tyskland - fordi de mente å ha forsikret seg mot å bli angrepet ved å samarbeide med tyskerne.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.6.2022 den 16.54):

Hvorfor ble det slik at Norge ble medlem av Nato? Hvorfor valgte ikke Norge heller et nordisk, eller europeisk, samarbeid? Hva var årsakene til at Norge valgte USA som sin nærmeste allierte fremfor et av nabolandene våre? Når ble dette bestemt og hvem bestemte det? Hvorfor var det ikke folkeavstemning om et så viktig spørsmål? 

Hadde det vært folkeavstemning, ville det vært unison støtte for at Norge skulle unngå forsvarsallianse med de de allierte som faktisk kom oss til unnsetning, og fikk stoppet den tyske krigsmaskinen.

Sverige, Danmark og Finland var hverken sterke nok da, og heller ikke helt til å stole på hadde det vist seg. Til at noen i etterkrigstiden ville ønsket eller turt å risikere vårt forsvar på et sammarbeide med dem. Og forsvar måtte vi ha, med strategisk viktig norskekysten.

De eneste som kunne gi oss de forsikringene og tryggheten var USA og England.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelt forklart, Norge ga alt sin gull til USA i 2 verdens krig og da USA sa ,nå er vi beste venner og vi skal forsvare hverandre. Dere får nå lov å kjøpe våpen og dritt fra oss til høyere priser en andre fordi det er sånn det funker. Og Norge takka og bukka. 

Og snipp snapp snute så er den eventyr fortsatt ikke ute. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det var, rent faktisk, folk som prøvde å få i stand en nordisk forsvarsallianse, rett etter krigen. Norge og Danmark valgte i stedet NATO og så ble det som det ble. (Det skal endog ha vært planer om et felles norsk-svensk atombombeprosjekt, den gang da atomvåpen var det nye hotte som absolutt alle ville ha.)

Man kan anta at en slik allianse ville ha fungert omtrent som et større Sverige, i den internasjonale maktbalansen i etterkrigsårene. Høylydt nøytral, men med en underforstått idé om at den var mer bekymret for aggresjon fra Sovjetunionen enn fra den andre siden, og nok ville samarbeide mer med de vestlige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
mr. skrev (På 12.6.2022 den 17.03):

Enkelt forklart, Norge ga alt sin gull til USA i 2 verdens krig og da USA sa ,nå er vi beste venner og vi skal forsvare hverandre. Dere får nå lov å kjøpe våpen og dritt fra oss til høyere priser en andre fordi det er sånn det funker. Og Norge takka og bukka. 

Og snipp snapp snute så er den eventyr fortsatt ikke ute. 

Du fantaserer og bør lese teksten nedenfor (kopiert fra Wikipedia). Du må gjerne oppgi kilde til å dokumentere at vi ga vårt gull til USA. Iflg Wikipedia er det fortsatt ukjent hvem som kjøpte gullet vårt i 2004. Jeg tipper at mye, kanskje alt, havnet et eller annet sted i Midt Østen/Arabia. De er glad i gull og har råd til å kjøpe.

Hvorfor ble Norges gullbeholdning solgt?

I 2004 solgte nemlig Norges Bank 33,5 tonn med gullbarrer på det internasjonale gullmarkedet i London. Det er ukjent hvem som kjøpte dette gullet, men Norges Bank har begrunnet salget blant annet med at det kun utgjorde en liten del av bankens verdier.

Hvis du vil vite mer om Norges gullbeholdning så forteller vedlagte link hva som skjedde under krigen.

Endret av Pillarguri
Legge til link
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...