Gå til innhold

Jeg er sterk nok til å redde meg selv nå

Heiheiheioghå

Anbefalte innlegg

Jeg er sykelig overvektig. Sannsynligvis som følge av en oppvekst alene med en mor med narsissistisk personlighetsforstyrrelse.

Jeg er oppdratt til å være nederst på rangstigen, til å ikke være til bry og til å ikke føle meg elsket.

Jeg har behandlet meg selv og kroppen min deretter. Moren min bestemmer ikke over meg lenger, men hennes syn på meg har blitt mitt syn på meg selv. Jeg går i terapi og lærer mye om meg selv for hver gang.

Jeg skjønner at jeg opprettholder overvekten min av en eller annen trist og syk grunn.

Kanskje er det slik at jeg tatt over min mors rolle ovenfor meg selv og saboterer min egen glede for å opprettholde hennes ønske om hva jeg skal være... 

Jeg skjønner at jeg ikke gjør dette fordi jeg selv vil eller trives med det.

men...

jeg synes det er nok nå... jeg synes jeg fortjener å bryte fri fra denne "demonen jeg pakker kroppen min inn i".

Det er nok nå. Jeg vil ha det bra.

Så da starter jeg her, med et trist og tungt hjerte som ikke helt har trua enda, men som så gjerne vil klare det.

Jeg starter nå.

• Liker 1
  • Hjerte 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra! Du er verdifull og fortjener å ha det vel❤️ Lykke til! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt at du nå velger å ta kontroll, og unner deg selv det beste. Dette går bra! Masse lykke til ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nappetass1 skrev (8 minutter siden):

Bra! Du er verdifull og fortjener å ha det vel❤️ Lykke til! 

Tusen takk for gode ord og lykkeønskninger ❤️ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk skrev (7 minutter siden):

Det er godt at du nå velger å ta kontroll, og unner deg selv det beste. Dette går bra! Masse lykke til ❤️

Tusen takk!❤️ Det er en lang prosess å lære å behandle seg selv bra, jeg håper jeg klarer det!😄

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plan for denne uka:

Spising:

Ingen strenge regler utenom ikke noe godteri og snacks, og å huske på ekstra grønnsaker. Jeg trives med sånn halvveis periodisk faste da jeg ikke er sulten på formiddagen, så... 

Innta mat til faste tider:

11.30 - Lunsj - bli mett men ikke stappmett

17.00 - Middag - bli mett men ikke stappmett

19.00 - Kveldsmat - Spise litt, men ikke bli mett

Aktivitet:

Gå minimum en halvtime HVER KVELD. Helst en time. 

Vekt:

Jeg har kjøpt batteri til vekten og skal veie meg i morgen tidlig. Sist gang jeg veide meg for et par måneder siden var det 125 helsikes kg. Tror ikke det er mindre nå😅

Endret av Heiheiheioghå
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, allerede har i dag vært en enormt krevende dag emosjonelt. Hodet mitt koker og det eneste jeg klarer å tenke er at jeg vil overspise for å døyve angsten... men det vil jeg jo ikke! Jeg vil ikke være tjukk mer! Men angsten og trangen er så overdøvende!

Jeg har så lyst til å klare dette i dag...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heiheiheioghå skrev (11 minutter siden):

Huff, allerede har i dag vært en enormt krevende dag emosjonelt. Hodet mitt koker og det eneste jeg klarer å tenke er at jeg vil overspise for å døyve angsten... men det vil jeg jo ikke! Jeg vil ikke være tjukk mer! Men angsten og trangen er så overdøvende!

Jeg har så lyst til å klare dette i dag...

Du klarer det og det blir lettere etter hvert. Tenk at du har like mye angst selv om du spiser, du bare kjenner det ikke så godt. Å spise bort angsten er en måte å unnvike angsten på. Anbefaler deg å lese boka til Psykolog med sovepose, den handler om det å unnvike følelser og hvordan du kan hjelpe deg selv til å forstå mekanismene rundt det. Veldig lettlest.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (13 minutter siden):

Du klarer det og det blir lettere etter hvert. Tenk at du har like mye angst selv om du spiser, du bare kjenner det ikke så godt. Å spise bort angsten er en måte å unnvike angsten på. Anbefaler deg å lese boka til Psykolog med sovepose, den handler om det å unnvike følelser og hvordan du kan hjelpe deg selv til å forstå mekanismene rundt det. Veldig lettlest.

Tusen takk for dette svaret, det hjelp litt på motivasjonen med støtte❤ Og takk for boktips!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal kvitte seg med en selvdestruktiv mestringsstrategi, så er det viktig å lære seg konstruktive mestringsstrategier. Dette for å unngå å havne i et tomrom der alt man kjenner er de vonde følelsene, for da er det lett å "sprekke" og falle tilbake til det man prøver å slutte med. Etterpå føler man seg ofte enda verre enn før fordi man mislyktes. Da kan noen gi opp, og fortsette med det samme gamle selvdestruktive.

Hva som er konstruktive mestringsstrategier kan være så mye. Alt som kan hjelpe til å forstå egne følelser og reaksjonene på dem, er viktig og nyttig. I tillegg vil alt som innebærer sunn egenomsorg for både kroppen og sjela kunne gi både trøst og opplevelse av mestring. Sunn egenomsorg kan f.eks. være å få snakket med noen for å få lindret de vonde følelsene man prøver å unngå.

Kanskje det er noen interesser man har men aldri gjorde noe med, men som nå kan hentes fram igjen? Kanskje ligger det noe der som kan bli en givende hobby? Hvis man er i dårlig fysisk form, kan man begynne å gå noen spaserturer? Hvis man må legge om kostholdet, kanskje man kan lære seg nye måter å lage mat på?

Jeg foreslår også å gå gjennom hva man har gjort bra i løpet av en dag, for å gi seg selv litt skryt for å ha lyktes med noe. Det kan være de mest hverdagslige ting, det hjelper til å få fokus på noe mer enn det som er vondt og vanskelig, og heller verdsette mer det som er bra.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaktusogsol skrev (13 minutter siden):

På tide å slutte og skylde på din mor og ta ansvar selv.

Det er jo det hun gjør nå.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (På 7.6.2022 den 14.06):

Når man skal kvitte seg med en selvdestruktiv mestringsstrategi, så er det viktig å lære seg konstruktive mestringsstrategier. Dette for å unngå å havne i et tomrom der alt man kjenner er de vonde følelsene, for da er det lett å "sprekke" og falle tilbake til det man prøver å slutte med. Etterpå føler man seg ofte enda verre enn før fordi man mislyktes. Da kan noen gi opp, og fortsette med det samme gamle selvdestruktive.

Hva som er konstruktive mestringsstrategier kan være så mye. Alt som kan hjelpe til å forstå egne følelser og reaksjonene på dem, er viktig og nyttig. I tillegg vil alt som innebærer sunn egenomsorg for både kroppen og sjela kunne gi både trøst og opplevelse av mestring. Sunn egenomsorg kan f.eks. være å få snakket med noen for å få lindret de vonde følelsene man prøver å unngå.

Kanskje det er noen interesser man har men aldri gjorde noe med, men som nå kan hentes fram igjen? Kanskje ligger det noe der som kan bli en givende hobby? Hvis man er i dårlig fysisk form, kan man begynne å gå noen spaserturer? Hvis man må legge om kostholdet, kanskje man kan lære seg nye måter å lage mat på?

Jeg foreslår også å gå gjennom hva man har gjort bra i løpet av en dag, for å gi seg selv litt skryt for å ha lyktes med noe. Det kan være de mest hverdagslige ting, det hjelper til å få fokus på noe mer enn det som er vondt og vanskelig, og heller verdsette mer det som er bra.

Tusen takk for alle gode råd❤ Jeg tar de med meg i ryggsekken😊 Jeg har absolutt problemer med konstruktiv egenomsorg, men jeg har blitt mye bedre gjennom psykologhjelp det siste året. Men herlighet så mye skjult destruktiv oppførsel og tanker som har fått lov til å forme meg, det tar tid å pelle det av😬😅

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duff skrev (23 timer siden):

Det er jo det hun gjør nå.

Takk❤

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen unnskyldning... jeg har ikke klart å starte enda. 

Selvfølgelig er det ingen mirakelkur å starte en dagbok, men jeg har fortsatt troen på at dette kan hjelpe meg. Så jeg fortsetter.

I dag skal jeg spise en normal porsjon middag og litt kveldsmat. Ikke noe mer enn det.

IKKE NOE MER! Jeg kan klare det!!

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du, stå på. Spis så mye grønnsaker du klarer. Jeg liker kun gulrøtter rå så for meg ble det vanskelig å fylle på med grønnsaker, hadde jeg likt andre rå grønnsaker skulle jeg klart å knekke noen kilo litt enklere.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Duff skrev (6 timer siden):

Det skal du, stå på. Spis så mye grønnsaker du klarer. Jeg liker kun gulrøtter rå så for meg ble det vanskelig å fylle på med grønnsaker, hadde jeg likt andre rå grønnsaker skulle jeg klart å knekke noen kilo litt enklere.

Tusen takk!!❤ Jeg spiste masse grønnsaker til middagen i dag, så det var iallefall en ting som gikk bra i dag😆

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gratinara

Stå på. Nå er det din tid til å vise omsorg for deg selv. Det er mange som bærer på tunge barndommer og hendelser som setter seg i kroppen. Når alt dette henger på skuldrene over for lang tid, og all omsorgen har gått med til andre som har sugd energien ut av deg er det ikke noe igjen til deg selv. Nå er tiden inne for å ta deg selv tilbake og vise deg den omsorgen du fortjener. Dette klarer du! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tinkaanonym

har liknende problemstilling som deg TS. holder på å bli overvektig. stå på! Det er skummelt å leve, men vi støtter deg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratinara skrev (12 timer siden):

Stå på. Nå er det din tid til å vise omsorg for deg selv. Det er mange som bærer på tunge barndommer og hendelser som setter seg i kroppen. Når alt dette henger på skuldrene over for lang tid, og all omsorgen har gått med til andre som har sugd energien ut av deg er det ikke noe igjen til deg selv. Nå er tiden inne for å ta deg selv tilbake og vise deg den omsorgen du fortjener. Dette klarer du! ❤️

Tusen takk for gode ord! Det er litt skummelt når destruktive tanker blir så normale at det kan være vanskelig å skjønne at de er der og at de er ødeleggende. Men det første steget er jo å bli bevisst, og å ønske endring... og det gjør jeg! Takk for støtten til å jobbe videre ❤️  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...