Gå til innhold

Jeg er sterk nok til å redde meg selv nå


Heiheiheioghå

Anbefalte innlegg

Duff skrev (6 timer siden):

Jeg følger med på deg. Må kutte snop og chips, vet at jeg får endret matlyst når jeg gjør det og da er det lettere å fokusere på sunn mat. Jeg går ikke på vekta nå, orker ikke se. Heier på deg 👏

❤Tusen takk for at du sjekker inn, jeg merker motivasjonen er større når jeg passer på å legge inn vekta her. Da føles det ut som det ikke bare er jeg som ser det, og jeg har ikke lyst til å feile😅

Jeg hadde egentlig tenkt å ha én godteridag i uka, men jeg merket at det ødela mye! Det førte til at jeg spiste dårligere de neste dagene også... så jeg gjør nok lurt i å følge rådet ditt!

Om jeg klarer😬🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurra! Forrige uke gikk faktisk ikke så verst! Nå har jeg gått ned tilsammen 2,3 kg. Det er absolutt ikke mye, men det er den humpete starten på reisen min!

Jeg skal fortsette med dietten min denne uka: bare frukt og grønnsaker, men fri flyt til middag. Det er den som har fungert best for meg hittils.

Og så skal jeg gå tre turer på en halvtime denne uka. Et lite mål, men hårete nok for meg.

startvekt: 127 kg

uke: 5

Mandag: 124,7 kg

Tirsdag: 123,8 kg (wohoo!)

Onsdag: 124,4 kg (huff... jeg ligger nede med sykdom og synes synd på meg selv. Det er dårlig i kombinasjon men en velfungerende matlyst. Huff... jeg klarte det ikke i går.)

Torsdag: 123,5 kg (jeg klarte det i går!😁)

Fredag: 123,6 kg (spiste for mye kveldsmat😭)

Lørdag: 123,1 kg (det funker skikkelig for meg å spise bare frukt og grønt utenom middagen. Jeg spiste meg i tillegg skikkelig mett på kebab i går, men gikk uansett ned😂🙈 Jeg har en liten hypotese om at kanskje kroppen blir lurt til å ikke gå i sparemodus når den får ett skikkelig røvermåltid om dagen og opplever å bli mett, istedet for mange  små og (for meg) ikke tilfredstillende måltider). Og så leste jeg noe hårreisende! -mange små måltider i løpet av dagen, spesielt om de inneholder karbohydrater, er ikke bra for blodsukkeret! Stemmer dette?😱

Søndag: 123,8 kg (gikk på en pizza- og sjokoladesmell i går...)

Vektnedgang:

Uke 5: - 0,9 kg

Totalt: - 3,2 kg

Endret av Heiheiheioghå
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

900 g ned forrige uke! Som man kan se ovenfor kunne jeg gått ned mer, men hadde noen humper i veien🤦‍♀️

Mandag - tirsdag var jeg på tur og veide meg ikke, men vekta viste 123,8 kg i dag så jeg har heldigvis ikke gått opp🥳

Denne uka er dietten den samme. Det funker - for første gang går jeg jevnt nedover, så jeg tør ikke prøve noe annet😅 

Om noen har gode oppskrifter som bare inneholder frukt og grønt blir jeg veldig takknemlig om dere vil dele🙏 Jeg kjenner jeg er ganske lei av å tygge på bare et eple eller en gulrot🤣

Og det beste av alt: for første gang på flere ÅR kjenner jeg meg motivert! Jeg kjenner på håp og TROEN på at jeg faktisk kan klare dette. Det er fantastisk, og en god hjelp!💪

startvekt: 127 kg

uke: 6

Mandag: på ferie

Tirsdag: på ferie

Onsdag: 123,8 kg

Torsdag: glemte 😬

Fredag: Besøk og mye styr, orket ikke...

Lørdag: Samme som dagen før 😅

Søndag: 123,3 kg

Vektnedgang:

Uke 6: - 0,5 kg

Totalt: - 3,7 kg

Endret av Heiheiheioghå
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Og gratulerer med å ha knekt koden 👏🏼 
En av mine go-to-oppskrifter, spesielt nå på sommeren, er en tomatsalat, f.eks som denne.  (Dropp dressingen). Godt, og umulig å overspise på. Fruktsalat(oppskåret frukt) er jo også god ‘kosemat’ (og om du skeier skikkelig ut kan du ta et beger Yoplait 0% på (ca 50kcal)) Bakte grønnsaker med havsalt synes jeg er godt (kan fint bakes uten olje el.l) Grønnsakssuppe kan også være en fin variasjon mot å spise alt rått.

Lykke til videre. 
Selv gikk jeg ned et anstendig antall kg i fjor, men vinteren har ikke gjort meg godt. Håpløst vanskelig å komme opp på hesten igjen, og har derfor starta med medikamentell støtte i tillegg. Og det hjelper meg heldigvis…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dundre skrev (På 14.7.2022 den 0.57):

Heisann. Og gratulerer med å ha knekt koden 👏🏼 
En av mine go-to-oppskrifter, spesielt nå på sommeren, er en tomatsalat, f.eks som denne.  (Dropp dressingen). Godt, og umulig å overspise på. Fruktsalat(oppskåret frukt) er jo også god ‘kosemat’ (og om du skeier skikkelig ut kan du ta et beger Yoplait 0% på (ca 50kcal)) Bakte grønnsaker med havsalt synes jeg er godt (kan fint bakes uten olje el.l) Grønnsakssuppe kan også være en fin variasjon mot å spise alt rått.

Lykke til videre. 
Selv gikk jeg ned et anstendig antall kg i fjor, men vinteren har ikke gjort meg godt. Håpløst vanskelig å komme opp på hesten igjen, og har derfor starta med medikamentell støtte i tillegg. Og det hjelper meg heldigvis…

Hei! 

Tusen takk for tips til mat! Jeg blir veldig lite kreativ og ender for mange ganger opp med å bare spise rått og enkelt, men det er så kjedelig 😅 

Jeg sliter så ufattelig med å finne motivasjonen jeg også, føler det var enklere da jeg var yngre. Men jeg kjenner motivasjonen sakte men sikkert kommer nå som jeg ser vekta gå nedover. Motivasjon gjør det hele så mye enklere, naturlig nok, haha!

Jeg har hørt litt om medikamentell behandling, men vært litt usikker på det... Kan jeg spørre hva din erfaring med det er? Synes du det fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heiheiheioghå skrev (På 13.7.2022 den 11.58):

900 g ned forrige uke! Som man kan se ovenfor kunne jeg gått ned mer, men hadde noen humper i veien🤦‍♀️

Mandag - tirsdag var jeg på tur og veide meg ikke, men vekta viste 123,8 kg i dag så jeg har heldigvis ikke gått opp🥳

Denne uka er dietten den samme. Det funker - for første gang går jeg jevnt nedover, så jeg tør ikke prøve noe annet😅 

Om noen har gode oppskrifter som bare inneholder frukt og grønt blir jeg veldig takknemlig om dere vil dele🙏 Jeg kjenner jeg er ganske lei av å tygge på bare et eple eller en gulrot🤣

Og det beste av alt: for første gang på flere ÅR kjenner jeg meg motivert! Jeg kjenner på håp og TROEN på at jeg faktisk kan klare dette. Det er fantastisk, og en god hjelp!💪

startvekt: 127 kg

uke: 6

Mandag: på ferie

Tirsdag: på ferie

Onsdag: 123,8 kg

Torsdag: glemte 😬

Fredag: Besøk og mye styr, orket ikke...

Lørdag: Samme som dagen før 😅

Søndag: 123,3 kg

Vektnedgang:

Uke 6: - 0,5 kg

Totalt: - 3,7 kg

Denne uka har vi både vært på besøk og hatt besøk, så ting har blitt litt kaos og slitsomt. Men til tross for tull med dietten og manglende veiing har jeg klart å gå ned 500 gram. Det er ikke mye, men det er nedover! 

Så jeg sier "Hurra!" 😄 

Totalt 3,7 kg ned 🥳

Og jeg er klar for neste uke! 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff... I går sa jeg at jeg er klar for neste uke, men så klarte jeg selvfølgelig ikke å holde meg på matta etterpå.

MEN! Jeg er fortsatt motivert for i dag! Jeg var så spent på å se 122 - tallet i dag, for det er det veldig lenge siden jeg har sett, men så ødela jeg alt i går. Men det betyr at jeg er ekstra motivert for å se det nå! 

Jeg kjenner også en iver etter å komme meg bort fra 20 - tallet. Det er så deilig å kjenne på motivasjonen, for den har jeg sliti med i så mange år, men nå føler jeg den faktisk! Det er en så helig følelse ❤️ 

Jeg har også sliti enormt med angsten de siste dagene, mer enn på veldig lenge, så det har satt noen kjepper i hjulene enkelte dager. Ofte vil jeg bare ha angsten BORT, og den eneste måten jeg til nå har gjort det på er gjennom mat...

Men BORT med gårsdagen - I DAG skal jeg klare det 💪 

startvekt: 127 kg

uke: 7

Mandag: 123,7 kg

Tirsdag: 123,1 kg

Onsdag: 123,5 kg😔

Torsdag: 123,1 kg

Fredag: 123,1 kg

Lørdag: 123,7 kg. Huff... Denne uka har vært litt vanskelig...

Søndag: 122,8 kg

Vektnedgang:

Uke 7: - 0,9 kg

Totalt: - 4,2 kg

Endret av Heiheiheioghå
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heiheiheioghå skrev (På 18.7.2022 den 11.21):

Huff... I går sa jeg at jeg er klar for neste uke, men så klarte jeg selvfølgelig ikke å holde meg på matta etterpå.

MEN! Jeg er fortsatt motivert for i dag! Jeg var så spent på å se 122 - tallet i dag, for det er det veldig lenge siden jeg har sett, men så ødela jeg alt i går. Men det betyr at jeg er ekstra motivert for å se det nå! 

Jeg kjenner også en iver etter å komme meg bort fra 20 - tallet. Det er så deilig å kjenne på motivasjonen, for den har jeg sliti med i så mange år, men nå føler jeg den faktisk! Det er en så helig følelse ❤️ 

Jeg har også sliti enormt med angsten de siste dagene, mer enn på veldig lenge, så det har satt noen kjepper i hjulene enkelte dager. Ofte vil jeg bare ha angsten BORT, og den eneste måten jeg til nå har gjort det på er gjennom mat...

Men BORT med gårsdagen - I DAG skal jeg klare det 💪 

startvekt: 127 kg

uke: 7

Mandag: 123,7 kg

Tirsdag: 123,1 kg

Onsdag: 123,5 kg😔

Torsdag: 123,1 kg

Fredag: 123,1 kg

Lørdag: 123,7 kg. Huff... Denne uka har vært litt vanskelig...

Søndag: 122,8 kg

Vektnedgang:

Uke 7: - 0,9 kg

Totalt: - 4,2 kg

Hurra, jeg klarte etter om og men å gå ned 900 g denne uka. Det har vært en kaotisk uke med mye stress så det har gjort det vanskelig for meg å holde meg på matta hver dag.

Men jeg føler meg fremdeles motivert og kjenner en giv etter å komme meg vekk fra 20 tallet👍

Jeg håper å klare det snart!!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke, nye veiinger. Forrige uke og denne uka så langt har vært forferdelig slitsomme med altfor mye å ta ansvar for, men jeg synes det er fint det går litt nedover uansett, selv om jeg ikke har klart så mye.

Men! Ny uke, nye muligheter 😉

startvekt: 127 kg

uke: 8

Mandag: 123, 2 kg 😭

Tirsdag: 122,2 kg 🎉

Onsdag: 121,6 kg 

Torsdag: 121,6 kg

Fredag: 122,5 kg (gikk på en skikkelig pizza- og sjokoladesmell...😭)

Lørdag: 123,2 kg

Søndag: 124,2 kg... Ja, jeg vet ikke jeg. Har vært helt desperat umettelig. Unormalt sulten. Jeg vet ikke om det har noe med eggløsningen å gjøre eller hva som skjer. Men det har vært utrolig hardt nå😭

Vektnedgang:

Uke 8: +1 kg

Totalt: - 2,8 kg

Endret av Heiheiheioghå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er 👏 For det første for å ta tak i de psykiske mekanismene og skjønne hvorfor ting har blitt som de her blitt. For det andre for å sette i gang endringer. Du er også flink til å ikke miste motet når det blir litt humper i veien. Det finnes ingen quick-fiks for sinnet vårt, så det er viktig å være tålmodig og ikke gi opp. Masse lykke til med alt fremover 😊

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (16 timer siden):

Så flink du er 👏 For det første for å ta tak i de psykiske mekanismene og skjønne hvorfor ting har blitt som de her blitt. For det andre for å sette i gang endringer. Du er også flink til å ikke miste motet når det blir litt humper i veien. Det finnes ingen quick-fiks for sinnet vårt, så det er viktig å være tålmodig og ikke gi opp. Masse lykke til med alt fremover 😊

Tusen takk for så oppløftende melding, det gjorde godt å høre!❤ Det er mye å ta tak i med den kroppen her, men det er godt å kjenne at motivasjonen er der😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... uke 8 går virkelig ikke bra. Jeg gikk ned til 121,6 kg onsdag og torsdag, men så har jeg nå gått opp til 123,2 igjen nå.

Jeg gjorde den store feilen at jeg sa ja til å kjøpe med en godtepose til mannen min da jeg skulle til butikken. Vipps så hadde jeg kjøpt masse godteri til meg selv også. "Jeg skal klare å spise bare bittelitt nå og da" sa jeg til meg selv. Jeg lyver til meg selv, rett og slett. Så nå har jeg spist opp halvparten av alt godteriet, men klarte å kaste resten i søpla. Også klarte jeg i tillegg å bestille pizza her om dagen... og det gikk jo rett på hofta😭

Æsj! Jeg har vært svak. Og skyldt på at jeg ikke har det noe bra om dagen, men jeg vet jo jeg bare får det verre av all drittmaten jeg putter i meg.

Nå er det nok! Dette er dagen før siste veiing denne uka og i dag og fremover skal jeg klare det💪 

Det er hardt å gå ned i vekt, men det er fader meg hardere å leve et liv som overvektig.

Jeg må slutte å lure meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÆSJ!! Det er alt jeg klarer å si. At det skal gå an å slite så veldig. Og at det skal gå an å gå opp flere kilo på bare en uke!!! ÆSJ!!

Vel vel. Uansett... i går var jeg flink og i dag har jeg vært flink. Forhåpentligvis er det meste bare vann og går av like fort som det kom på forrige uke😑

Så totalt umotiverende, men jeg gir meg ikke.

Ny uke!

startvekt: 127 kg

uke: 9

Mandag: 125,2... skjønner ikke hvordan det går an engang, huff.

Tirsdag: 123,8 kg

Onsdag: 123,1 kg

Torsdag: 123,8 kg

Fredag: 122,9 kg

Lørdag: 121,6 kg

Søndag: 121, 2

Vektnedgang:

Uke 9: - 4 kg 😮

Totalt: - 5,8 kg

Endret av Heiheiheioghå
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heiheiheioghå skrev (På 2.8.2022 den 14.51):

ÆSJ!! Det er alt jeg klarer å si. At det skal gå an å slite så veldig. Og at det skal gå an å gå opp flere kilo på bare en uke!!! ÆSJ!!

Vel vel. Uansett... i går var jeg flink og i dag har jeg vært flink. Forhåpentligvis er det meste bare vann og går av like fort som det kom på forrige uke😑

Så totalt umotiverende, men jeg gir meg ikke.

Ny uke!

startvekt: 127 kg

uke: 9

Mandag: 125,2... skjønner ikke hvordan det går an engang, huff.

Tirsdag: 123,8 kg

Onsdag: 123,1 kg

Torsdag: 123,8 kg

Fredag: 122,9 kg

Lørdag: 121,6 kg

Søndag: 121, 2

Vektnedgang:

Uke 9: - 4 kg 😮

Totalt: - 5,8 kg

Herlighet!!!

Akkurat som jeg i forrige uke presterte å gå opp HELE 4 KG!! Så klarte jeg jaggu å gå NED 4 kg igjen denne uka! Nå var jeg flink! Det er rart hvordan vekta kan svinge så enormt når man er stor😆

Jeg er motivert til å ta tak neste uke også 💪 Kanskje kan jeg klare å se 119?🙏

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, denne uka begynner heller ikke noe bra... vi får bare se hvordan det går. 

Det går forferdelig tregt med meg... opp og ned... Vi er i uke 10 og jeg har bare gått ned 4,8 kg.

Men det er jo liksom ikke noe alternativ å gi opp🤷‍♀️ Så da bare fortsetter jeg.

uke 10

Startvekt: 127 kg

Mandag: 121,5 kg

Tirsdag: 122,2 kg... Jeg spiste godteri i går😭

Onsdag: 122 kg

Torsdag:

Fredag:

Lørdag: 

Søndag: 

Vektnedgang:

Uke 10: + 0,7 kg

Totalt: 4,8 kg

Endret av Heiheiheioghå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, la oss bare glemme forrige uke... Det ble bare tull. Jeg er så lei av å være tjukk! Så utrolig lei!! Jeg har så lyst til å klare dette... denne uka skal jeg legge inn trening. Jeg kommer til å skrive det inn sammen med vekta.

Jeg krysser fingrene... jeg vil klare det denne uka!

Uke 11

Startvekt: 127 kg

Mandag: 122,4 kg

Tirsdag: 121,7 kg

Onsdag: 121,4 kg

Torsdag: 121,3 kg

Fredag: 121, 8 kg

Lørdag: 

Søndag:  122 kg

Vektnedgang:

Uke 11: - 0,4 kg 

Totalt: - 5 kg

Endret av Heiheiheioghå
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

  • 1 måned senere...

To måneder senere...

Fy fader for et liv. Jeg vet jeg ikke har noen grunn til å klage... men uansett synes jeg livet er forderdelig hardt nå.

Psyken er et kaos og vekta er et kaos.

Men så har jeg lyst til å fortsette.

Jeg har hverken gått opp eller ned i vekt siden sist. Fortsatt 122 forferdelige kg. Og noe inni meg sier at vekta mi er skyld i mye av grusomheten jeg føler i hodet. At om jeg føler meg lettere i kroppen vil jeg gjøre det i hodet også?

Men motivasjonen er på bånn igjen. 

Men jeg starter igjen her i dag i håp om å somle meg videre på denne ferden. 

Jeg håper jeg snart finner et hint av motivasjon og glede igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Begynn med små skritt og bygg deg opp til vaner, det er gjennom repetisjon man får inn nye rutiner, som er hva man behøver for å gjennomføre en livsstilsendring. Ikke gå for hardt ut med en gang, da er man dømt til å mislykkes. 

Tenk som så, starter du i dag med små skritt vil det på sikt gjøre at du går ned i vekt, litt og litt, men det er jo langt bedre med en konsis og sakte nedgang enn å stå på stedet hvil, eller i verste fall, legge på seg mer. 

Begynn med én ting og bygg på mer ettersom du føler at du mestrer den første. Start med hva du spiser, fysisk aktivitet kan du vente med. Det blir langt enklere og morsommere å bevege seg når man ikke er så tung. Skift ut noen matvarer med sunnere alternativer. Bytt ut ris med byggris, spis mer kylling, fisk og rene kjøttprodukter, ha halve tallerken med grønnsaker. Begynn der du føler at du enklest vil kunne mestre en endring. Ikke sett deg selv opp til å faile. 

Når det føles naturlig å gjøre den endringen så kan du fortsette. Gjør endringer ved frokost/lunsj eller kvelds. Små grep. 

Mål progresjon med målebånd! 

Og husk at alle små ting du gjør vil kunne gi en positiv innvirkning og at det er langt bedre å gjøre litt enn ingenting. Jo fortere du får startet jo raskere ser du resultater. Jeg er enormt glad for at jeg startet, månedene gikk fort, og plutselig satt jeg der etter 5 måneder og hadde gått ned over 10 kg. Bare tenk på hvor fort det går fra lønning-til-lønning, mandag til mandag.. klarer du å jobbe inn en vane som går av seg selv så vil du kunne gå ned nesten uten å tenke over det en gang. 

Hva med å ta kontakt med en kostholdsveileder? Få tips og råd til konkrete menyer og oppskrifter. En investering i egen helse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Følger med på dagboken og er selv en jojoslanker og har noen tips for å holde på motivasjonen. Vet gooodt at det frister å sjekke hver dag, men du holder mer motet når du har noe å jobbe deg frem til, og i slutten av uka får en opptur, enn å se mikroskritt fra dag til dag. F.eks. ta måling hver søndag. I tillegg ta mål og trekk fra det du har fra startmåling. Da måler du midje, mage, øvre og nedre lår og da totalt hva du har mistet. Eks.:

Midje: -2 cm
Mage: -2 cm
Øvre lår: -1 cm
Nedre lår: -3 cm 
Totalt: -8 cm

Her ser du at -2 her og der ser ikke så mye ut, men du ser totalen. Ofte står vekta stille om du trener styrke i tillegg og vekta kan jo forbli det samme siden muskler veier mer enn fett, men tar mindre plass.

Jeg skal starte på ny slankerunde etter nyttår når jeg er ferdig med studiene og er nødt til å ha noe nytt å fokusere på. Jeg føler med deg med det å oppdatere noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...