Gå til innhold

Jeg er sterk nok til å redde meg selv nå


Heiheiheioghå

Anbefalte innlegg

tinkaanonym skrev (12 timer siden):

har liknende problemstilling som deg TS. holder på å bli overvektig. stå på! Det er skummelt å leve, men vi støtter deg❤️

Tusen takk for støtten! Jeg håper vi begge klarer å snu trenden og ta godt vare på oss selv, slik vi fortjener ❤️ 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag fikk jeg endelig satt i det nye batteriet i vekta og jeg klarte til og med å kave meg opp på den!

Sist jeg veide meg viste den 125 kg. I dag viste den 124,1. Jeg er veldig glad jeg ikke har gått opp enda mer siden sist, så det var en nyhet som gjorde godt. 

Jeg tror jeg legger det opp slik at jeg veier meg selv hver dag og legger det inn i det samme innleggt for én uke. I følge appen Noom har de visst funnet ut at det gir best resultat om en går på vekta hver dag... Selv om det strider mot alt jeg har lært før.

Så... 

Startvekt:

125 kg

UKE 1

Mandag: ......

Tirsdag: .......

Onsdag: .......

Torsdag: 124,1 kg

Fredag: 123,9 kg

Lørdag: 123,7 kg

Søndag: 124,1 kg

Vektnedgang:

Uke 1: 0 kg

Totalt: 900 g

Endret av Heiheiheioghå
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!

 

Ta små skritt, og ikke forsøk fikse alt på en gang, er min erfaring - forsøker man fikse for mye, er man nesten garantert å gå på en smell. 

Samtidig, hvis du gjør en del endringer og syns vekta står for stille - finn noen steder på kroppen å måle cm også - mye kan skje der selv om vekta står i ro :)

 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og! Å gå på vekta hver dag er ikke nødvendigvis en god løsning. 

Det skjer ganske mye i kroppen i løpet av en dag, som påvirker vekta - som også kan gjøre det veldig demotiverende. Som bare noe å tenke på :)

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Heiheiheioghå said:

Tusen takk for alle gode råd❤ Jeg tar de med meg i ryggsekken😊 Jeg har absolutt problemer med konstruktiv egenomsorg, men jeg har blitt mye bedre gjennom psykologhjelp det siste året. Men herlighet så mye skjult destruktiv oppførsel og tanker som har fått lov til å forme meg, det tar tid å pelle det av😬😅

Vær så god 😊 Og ja: Det tar tid å pelle det av; så det er helt normalt å snuble noen ganger underveis. Spesielt i starten, mens man lærer og venner seg til en annen måte å leve på. Men det går lettere med tiden, og etter hvert blir det en selvfølge.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titania skrev (8 minutter siden):

Og! Å gå på vekta hver dag er ikke nødvendigvis en god løsning. 

Jeg gjør det når jeg slanker meg, nettopp fordi vekten varierer fra dag til dag. Dersom du veier deg en gang i uken og plutselig har gått opp 200 g etter en uke er det ganske demotiverende, dersom du da VET at i går viste vekten -500g er det lettere å akseptere.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pås skrev (Akkurat nå):

Jeg gjør det når jeg slanker meg, nettopp fordi vekten varierer fra dag til dag. Dersom du veier deg en gang i uken og plutselig har gått opp 200 g etter en uke er det ganske demotiverende, dersom du da VET at i går viste vekten -500g er det lettere å akseptere.

Det var derfor jeg valgte å skrive at det ikke nødvendigvis er en god løsning :) Selv om jeg kanskje også burde utdypt at det kan være for noen, men ikke alle.

Jeg slanker meg i den forstand, men hater ordet, så velger å kalle det livsstilsendring, men for min del funker ikke å gå på vekta hver dag, fordi det blir et slags manisk forhold til det at det så absolutt burde gå nedover fra dag til dag med rett kosthold og kaloriunderskudd - selv om jeg også godt vet det ikke funker sånn :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titania skrev (9 minutter siden):

Jeg slanker meg i den forstand, men hater ordet

Jeg også hater ordet, satt faktisk og grublet på å bruke et annet, men valgte å kalle en spade for en spade! 😆 Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg brukte ordet, verken skriftlig eller muntlig!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei😊 Er også i startgropen på å få vekta, og antall cm rundt på div steder, ned. Jeg kommer til å veie meg 1 gang i uka, men tenker at man veier seg så ofte/lite som man selv finner best motiverende! Heier på deg🙌🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heiheiheioghå skrev (På 9.6.2022 den 12.31):

I dag fikk jeg endelig satt i det nye batteriet i vekta og jeg klarte til og med å kave meg opp på den!

Sist jeg veide meg viste den 125 kg. I dag viste den 124,1. Jeg er veldig glad jeg ikke har gått opp enda mer siden sist, så det var en nyhet som gjorde godt. 

Jeg tror jeg legger det opp slik at jeg veier meg selv hver dag og legger det inn i det samme innleggt for én uke. I følge appen Noom har de visst funnet ut at det gir best resultat om en går på vekta hver dag... Selv om det strider mot alt jeg har lært før.

Så... 

Startvekt:

125 kg

UKE 1

Mandag: ......

Tirsdag: .......

Onsdag: .......

Torsdag: 124,1 kg

Fredag: 123,9 kg

Lørdag: 123,7 kg

Søndag: 124,1 kg

Vektnedgang:

Uke 1: 0 kg

Totalt: 900 g

Jaja... Det virket som jeg skulle klare å gå ned noen gram denne uken, men så gikk jeg dem opp igjen i dag. 

Jeg kan bli mye flinkere. Det eneste jeg har klart å fokusere på denne uka er å ikke overspise på snacks. Men det har jeg iallefall klart. En bitteliten seier😂

Jeg setter så pris på alle som skriver motiverende meldinger med råd og heia - rop, tusen takk❤ 

Jeg skal forhåpentligvis få blitt mer aktiv med å svare her neste uke. Jeg er litt dårlig psykisk denne uka med mange ting som skjer her hos meg, så hodet er litt fullt.

Men jeg setter så pris på alle de hyggelige svarene!😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål for uke 2

Uke 1 var litt utfordrende, så jeg vil ikke sette meg for hårete mål denne kommende uka. For uke 2 planlegger jeg å følge tre regler:

1. Bare spise mellom kl. 13.00 - 19.00

2. Ikke spise noe godteri og snacks, utenom enten fredag, lørdag eller søndag.

3. Være i fysisk aktivitet 30 sammenhengende minutter hver dag

Hva jeg spiser av mat vil jeg ikke fokusere på denne uka. Bare at det ikke er potetgull, is, sjokolade og liknende.

Jeg føler meg mer motivert nå enn det jeg har vært før🥳

 

 

Endret av Heiheiheioghå
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, her begynner uka med at jeg går OPP i vekt... Jeg kan skylde på at tante rød er planlagt å komme denne uka, men det er vel mer sant at dette handler om pizzaen jeg spiste i går.

Men, ny uke - nye muligheter.

Startvekt: 125 kg

UKE 2

Mandag: 125,4 kg

Tirsdag: 125,3 kg

Onsdag: 124,3 kg

Torsdag: 124,6 kg

Fredag: 125,2 kg (huff...)

Lørdag: 127,3 kg (jeg har fått ny og bedre vekt, den viste to kg mer enn den gamle, fy fader😭)

Søndag: 126,3 kg

Vektnedgang:

Uke 2: +0,9 kg

Totalt: + 1,3 kg

 

Endret av Heiheiheioghå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heiheiheioghå skrev (På 13.6.2022 den 11.49):

Hmm, her begynner uka med at jeg går OPP i vekt... Jeg kan skylde på at tante rød er planlagt å komme denne uka, men det er vel mer sant at dette handler om pizzaen jeg spiste i går.

Men, ny uke - nye muligheter.

Startvekt: 125 kg

UKE 2

Mandag: 125,4 kg

Tirsdag: 125,3 kg

Onsdag: 124,3 kg

Torsdag: 124,6 kg

Fredag: 125,2 kg (huff...)

Lørdag: 127,3 kg (jeg har fått ny og bedre vekt, den viste to kg mer enn den gamle, fy fader😭)

Søndag:

Vektnedgang:

Uke 2: - 1,9 kg

Totalt: + 2,3 kg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja, uke 2 gikk også rett vest. Motivasjonen for uke 3 er derfor på topp (ironi...).

Jeg kan ikke gi opp, så jeg fortsetter denne humpete veien.

uke 3

Denne uka er målet å spise bare frukt og grønnsaker, utenom til middag. Det gikk fint i dag (utenom en liten pose chips klokka 14... ja, jeg har dårlig humor), så jeg er optimistisk.

Jeg har bestilt ekstra mye grønt via Oda i morgen, så planen er klar.

startvekt: 127 kg

Mandag: 126,3 kg

Tirsdag: 125,6 kg

Onsdag: 124,8 kg

Torsdag: 124,4 kg

Fredag: 

Lørdag:

Søndag: 125,3 kg

Vektnedgang:

Uke 3: - 1 kg

Totalt: - 1,7 kg

Endret av Heiheiheioghå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at du ikke har gitt opp selv om det har vært litt tøft de første ukene. Heier på deg 👏👏

Kan jeg spørre hvordan du bestemmer hvor mye du kan spise i løpet av en dag? Teller du kalorier? For meg har det funket godt med fire faste måltider hver dag og fordele kaloriene mine på disse. Men jeg er veldig fascinert av hvor ulike vi er, og hvor stort spenn det er i hva som funker for folk. 

Akkurat nå er jeg ikke like streng, men jeg hadde et veldig strengt regime i høst, og da veide jeg meg hver eneste dag. Logget på fredager. Nå kjenner jeg svingningene i kroppen og lar meg sjelden overraske negativt over egen vekt (hvis den ligger høyt vet jeg alltid hvorfor).

Anbefaler vannmelon og jordbær som frukt, der får du mye frukt for kaloriene 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (9 timer siden):

Så godt at du ikke har gitt opp selv om det har vært litt tøft de første ukene. Heier på deg 👏👏

Kan jeg spørre hvordan du bestemmer hvor mye du kan spise i løpet av en dag? Teller du kalorier? For meg har det funket godt med fire faste måltider hver dag og fordele kaloriene mine på disse. Men jeg er veldig fascinert av hvor ulike vi er, og hvor stort spenn det er i hva som funker for folk. 

Akkurat nå er jeg ikke like streng, men jeg hadde et veldig strengt regime i høst, og da veide jeg meg hver eneste dag. Logget på fredager. Nå kjenner jeg svingningene i kroppen og lar meg sjelden overraske negativt over egen vekt (hvis den ligger høyt vet jeg alltid hvorfor).

Anbefaler vannmelon og jordbær som frukt, der får du mye frukt for kaloriene 😘

Takk for heiarop!🥰

Jeg har forsøkt å telle kalorier ved flere anledninger, men det gjør bare at jeg gir opp fordi jeg ikke har tålmodighet til det😅 Men etter gjentatte forsøk på å gjøre det på den måten har jeg iallefall fått endel innsikt i hvor mange kalorier ulik mat inneholder, så jeg har jo en viss oversikt. 

Det jeg har skjønt er vanskelig for meg er å ha åpninger for å overspise, spesielt på kvelden, spesielt snacks. Derfor forsøker jeg å ha dietter som limiterer meg samtidig som jeg kan spise så mye jeg vil innenfor reglene. Som nå, ubegrenset frukt og grønt og jeg kan spise meg mett til middag. Det er ikke den optimale dietten, men jeg prøver meg frem til hva som kan funke😅

Og så motiverer det meg å legge inn vekta her hver dag, da føler jeg litt ekstra på opp og nedturene merker jeg😆

Og takk for frukt og bær-tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke gi opp selv om det svinger, dette klarer du 👏👏

Hvis du ser i dagboka mi, så ser du at jeg også hadde mange kilo å gå ned. Er ikke i mål enda, men nå nærmer det seg 😉

Jeg telte kalorier de første ukene sånn at jeg hadde god kontroll på hva måltidene inneholdt. Etter dette så visste jeg ganske greit hva jeg kunne spise og ikke og jeg sluttet med veiing og telling.

Jeg måtte som @Bokdamen spise 4 måltider om dagen for å unngå sulten som kunne komme. I starten var det dette som gjorde at jeg kom meg gjennom dagen. Jeg gledet meg egentlig til neste måltid så snart et måltid var unnagjort. Ikke veldig sunn tanke 😂 men etterhvert så ble det faktisk sånn at jeg spiste fordi jeg måtte gjøre det. Blodsukkeret mitt holdt seg jevnt og fint da.

Jeg valgte grønnsaker i stedenfor frukt siden jeg kan spise nesten ubegrenset av dette. Jeg ble også ekspert i å finne sunne alternativer til middag som gjorde meg god og mett, og jeg følte at jeg spiste det samme som familien.

MEN, alle har forskjellig måte å få det til å funke og det viktigste er at du finner noe som faktisk funker for deg 👌👍

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (På 22.6.2022 den 9.08):

Ikke gi opp selv om det svinger, dette klarer du 👏👏

Hvis du ser i dagboka mi, så ser du at jeg også hadde mange kilo å gå ned. Er ikke i mål enda, men nå nærmer det seg 😉

Jeg telte kalorier de første ukene sånn at jeg hadde god kontroll på hva måltidene inneholdt. Etter dette så visste jeg ganske greit hva jeg kunne spise og ikke og jeg sluttet med veiing og telling.

Jeg måtte som @Bokdamen spise 4 måltider om dagen for å unngå sulten som kunne komme. I starten var det dette som gjorde at jeg kom meg gjennom dagen. Jeg gledet meg egentlig til neste måltid så snart et måltid var unnagjort. Ikke veldig sunn tanke 😂 men etterhvert så ble det faktisk sånn at jeg spiste fordi jeg måtte gjøre det. Blodsukkeret mitt holdt seg jevnt og fint da.

Jeg valgte grønnsaker i stedenfor frukt siden jeg kan spise nesten ubegrenset av dette. Jeg ble også ekspert i å finne sunne alternativer til middag som gjorde meg god og mett, og jeg følte at jeg spiste det samme som familien.

MEN, alle har forskjellig måte å få det til å funke og det viktigste er at du finner noe som faktisk funker for deg 👌👍

Tusen takk for motiverende ord og råd ❤ Det er en reise å finne ut av hva som fungerer... jeg merker at når jeg ikke kan spise meg skikkelig mett i løpet av en dag så går jeg konstant å tenker på mat. Derfor har det faktisk funket ganske bra for meg å spise frukt og grønnsaker på dag og kveld, og så spise meg skikkelig mett ved middagen. Da spiser jeg ikke for mange kalorier, men tilfredsstiller den primitive hjernen som roper etter å spise seg mett😅

Forhåpentligvis kan jeg etterhvert innføre en mer normal diett og klare det også. 

Men til nå har jeg vært mest komfortabel med å kunne spise et stort måltid i løpet av dagen og heldigvis samtidig gått ned litt i vekt.

Gratulerer så mye med vektnedgangen, det er helt fantastisk!❤

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Uke 3 er første uke hvor jeg har klart å gå ned i vekt. En liten kg ned, men det er bedre enn det motsatte.

Huff, jeg er så ufattelig utslitt etter en veldig masete helg, og har startet uken med å spise dårlig. Så det kommer vel frem på vekten i morgen og all gleden fra forrige uke er borte.

Jeg synes det er forferdelig vanskelig å spise riktig når jeg er så sliten. Jeg har alltid brukt det som trøst, og ofte føles det som den eneste gleden jeg har i verden...

Men, jeg fortsetter.

Neste uke blir den samme dietten - frukt og grønnsaker utenom en god middag.

 

startvekt: 127 kg

uke: 4

Mandag: 125,3 kg

Tirsdag: 125,1 kg (hurra, ikke opp!)

Onsdag: 125,8 kg (ikke en bra dag i går...)

Torsdag: 126,3 kg (æsj, dette er ikke moro. Jeg har en vanskelig uke og det er hardt å holde seg sterk på kvelden når jeg er sliten og bare vil bort fra hodet mitt. Noe jeg klarer når jeg spiser, dessverre. Men! I dag skal jeg klare det! I dag skal jeg holde meg til planen. Fader altså! Jeg må holde fokus... og prioritere det som faktisk er viktig - helsa mi😑

Fredag: 125,7 kg

Lørdag: 124,8 kg

Søndag: Glemte helt å veie meg!

Vektnedgang:

Uke 4: - 0,5 kg

Totalt: - 2,2 kg

Endret av Heiheiheioghå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger med på deg. Må kutte snop og chips, vet at jeg får endret matlyst når jeg gjør det og da er det lettere å fokusere på sunn mat. Jeg går ikke på vekta nå, orker ikke se. Heier på deg 👏

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...