AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #1 Skrevet 6. juni 2022 Vi skal på sommerferie i privat feriehus i Italia og skal derfor lage en god del mat selv. Ansvaret rulleres, men tenkte å forberede meg litt til når det blir min tur. Ikke vant til å lage middag til 15 stk... Forslag til enkle middagsretter? Har tilgang på grill, så det vil nok bli litt grillmat, hamburgere, grillet laks med ris. Det er så langt jeg har klart å tenke selv 🙈 Veldig takknemlig for tips! Anonymkode: 5011a...079 1
Brunhilde Skrevet 7. juni 2022 #2 Skrevet 7. juni 2022 Det er jo så uendelig mye mer godt å grille en hamburger og laks, dessuten vil jeg tro at laks i Itaiia kan være både dyrt og litt vanskelig å få tak i? Jeg tenker godt kalvekjøtt, sånn som Gladkokken lager det. I tillegg er det jo mye gode grønnsaker å få tak i, aubergine kuttet i tynne skiver og penslet med olivenolje og et dryss på salt og pepper smaker veldig godt til grillet kjøtt. 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #3 Skrevet 7. juni 2022 Pizza, Spagetti bolognese (bare å koke mer pasta etterhvert om det minker), chilli con carne, cæsarsalat med godt brød til (kanskje italiensk brød?), lasagne. Anonymkode: b3782...871 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #4 Skrevet 7. juni 2022 Hvis det er en lokal slakter der, så er det bare å handle inn deilig kjøtt f.ks porchetta osv, osv. Lage en deilig lasagne. Tapas. Salat med burratta. Sjekk ut forskjellige matblogger f.ks Trines matblogg. Anonymkode: c3637...d03 1
Million Skrevet 7. juni 2022 #5 Skrevet 7. juni 2022 Du må jo lage italiensk mat når dere er i Italia! Få noen lokale oppskrifter, kjøp lokal mat. Det går jo ikke an å stå der og grille norsk laks når man er i Italia. Tror ikke du hadde fått tak i det der heller. Det hadde blitt en lokal fiskesort å få tak i. Men det hadde jo vært like godt? Hvis du ikke leser og forstår italiensk ordentlig godt, så må du vel nesten ta med deg hjemmefra en italiensk kokebok skrevet på norsk...:) Ikke spis "laks og ris" i Italia i hvert fall. Spis pasta i alle varianter og former! 5 1
Luckiness Skrevet 7. juni 2022 #6 Skrevet 7. juni 2022 Ville forsøkt å laget noe italiensk. Gjerne informer de andre hva du tenker å lage de dagene du har ansvar. Så planlegger du ikke forgjeves hvis noen har tenkt ut det samme. -Diverse pastaretter (bolognese, carbonara) er greit å lage til flere eller lasagne. -Minestrone suppe -Fritatta med salat og evt rundstykker/bedre brød til Spør gjerne lokalbefolkningen, ansatte hos en slakter, butikk e.l om de har noe lokalmat de anbefaler deg å prøve å lage. Slikt er jo litt gøy.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #7 Skrevet 7. juni 2022 Antipasti er fint om sommeren, særlig om man er i Italia der ingrediensene er lette å få tak i. Lokale skinker og salami/pølser, oliven, marinert artisjokk, småtomater, melon... Sikkert mye godt å få tak i hos lokal delikatesse eller på markedet, da trenger du bare å legge opp på fat. Kald prosecco til, og feriestemningen er komplett. Primo: Fersk lokal pasta og pesto (også fra delikatesse og/eller marked). Lettkokte grønne bønner i sesong blandet i er også veldig godt. Hovedrett: Helgrillet oksefilet (eller om du vil ha fisk: feks hel havabbor), sitronbåter, og enten grillede grønnsaker (squash, aubergine, paprika, tomater), eller en frisk grønn salat. Et stort kjøttstykke grillet helt og så skåret i skiver er praktisk til mange. Friske bær/frukt i sesong i en stor skål til dessert (jordbær, moreller, fersken osv), og du har en flott og typisk italiensk fire-retters med minimal arbeidsinnsats. Og selvsagt holder det sikkert med to av fire om det skal være raskere og enklere. Anonymkode: c8549...53a 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #8 Skrevet 7. juni 2022 Takk for svar dere! Tar gjerne mot flere. Skulle kanskje også nevnt at av de 15 så er halvparten (kresne) barn og noen av de voksne er også pescetarianere. Kan sikkert prøve meg på noe spesiell italiensk mat, men ser for meg at det blir mest eksperimentelt for hver enkelt de gangene vi går ut på restaurant. Mens hjemme i huset hadde jeg håpet å gå for mye enkelt. Hva slags middager ville dere lagd hjemme hos dere om dere plutselig ble 15 til bords?? Anonymkode: 5011a...079
Alt blir ok Skrevet 8. juni 2022 #9 Skrevet 8. juni 2022 Jeg pleier å servere lasagne når det er mange gjester og det ikke skal være så høytidelig. Lager alltid 1-2 langpannen med klassisk lasagne og 1 med grønnsakslasagne. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #10 Skrevet 9. juni 2022 Lag mat av lokale råvarer. Det er jo bare å ta en tur på markedet, de selger jo alt du trenger av kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt. Anonymkode: d9c62...e8b
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #11 Skrevet 9. juni 2022 Laksen er dyr, og dårlig, sett mot hva du får i Norge. Så dropp den. Jeg ville nok gått for diverse sharing platters, i antipasti-stil. En tomat-mozarella salat. En hel, grillet fisk. Melon og skinke. Godt brø og grissini. Diverse skinke. Oliven. En stor, grønn salat. Mulig litt grillede grønnsaker. Og noen ferdige pasta-retter fra ferskvaredisken. Anonymkode: 1edd2...ced
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #12 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 7.6.2022 den 20.02): Takk for svar dere! Tar gjerne mot flere. Skulle kanskje også nevnt at av de 15 så er halvparten (kresne) barn og noen av de voksne er også pescetarianere. Kan sikkert prøve meg på noe spesiell italiensk mat, men ser for meg at det blir mest eksperimentelt for hver enkelt de gangene vi går ut på restaurant. Mens hjemme i huset hadde jeg håpet å gå for mye enkelt. Hva slags middager ville dere lagd hjemme hos dere om dere plutselig ble 15 til bords?? Anonymkode: 5011a...079 Pizza, med gode sauser og god topping, lasagne som nevnt, gryte kokt på godt kjøtt, og server nå grillmat som avslapping hjemme, skal dere uansett på restauranter og oppleve ting så kan det være godt å chille hjemme med grill. Kjøp godt kjøtt til burgere, gode pølser, grill grønnsaker og oljer osv. Anonymkode: 1d393...e78
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #13 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 7.6.2022 den 20.02): Takk for svar dere! Tar gjerne mot flere. Skulle kanskje også nevnt at av de 15 så er halvparten (kresne) barn og noen av de voksne er også pescetarianere. Kan sikkert prøve meg på noe spesiell italiensk mat, men ser for meg at det blir mest eksperimentelt for hver enkelt de gangene vi går ut på restaurant. Mens hjemme i huset hadde jeg håpet å gå for mye enkelt. Hva slags middager ville dere lagd hjemme hos dere om dere plutselig ble 15 til bords?? Anonymkode: 5011a...079 For at du skal slippe stressprosjekt og du har kresne barn å ta hensyn til så hadde jeg kjørt på med en pastasalat. Det er enkelt, lett mat på varme sommerdager, og lite stressende å stelle i stand. Jeg lager en som er enkel, men overraskende god (til å være så enkel). I tillegg er den ikke spekkfull av creme fraiche og majones som så mange andre oppskrifter. Ingredienser i tillegg til pasta er reddiker, agurk, skinke, revet ost (viktig at det er revet for da fordeler det seg godt og jevnt utover hele og klistrer seg godt til pastaen), dill og masse gressløk. Det våte består av like deler eddik, yoghurt, majones og olje. Da kan du jo også velge noe lokal skinke og ost. En annen, veldig enkel pastasalat, men med asiatisk tvist som jeg ofte lager er denne: http://matunivers.blogspot.com/2012/03/asiatisk-pastasalat.html Ulempen her er kanskje at du må gå til innkjøp av en del smakstilsetninger som soyasaus, sesamolje, sweet chili og peanøttolje (kan strengt tatt byttes med annen, nøytral olje). Dette er ting jeg alltid har stående, men på reise er det jo ikke gitt at man orker kjøpe inn for mye av slike ting. Anonymkode: 7b22e...514
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå