Gå til innhold

Raske treningsøkter - hva da?

Gjest Vil trene hjemme

Anbefalte innlegg

Gjest Vil trene hjemme

Bor nemlig laaaangt fra treningssenter, og har dessuten ikke lyst til å betale sy mye penger for å trene.

I alle fall - jeg var rimelig veltrent inntil for ca. 5 mnd. siden. Jeg, trente styrek annenhver dag, en eller annen form for kardio hver dag, trente en del pilates, gikk til jobben daglig... Nå har jeg begynt i ny og helt annen jobb, noe som krever mye, vi har flytta inn i ny leilighet, og jeg har rett og slett nedprioritert treninga veldig.

Ønsker imidlertid å komme i gang igjen, sakte men sikkert.

Har kjøpt en DVD som heter 15-minutters trening dor Dummies - skal trene 15 min. hver morgen før frokost (magen to dager, armene 2 dager, en dag rumpe, en dag lår).

MEN: Er det noe smart og mer 'kardio-aktig' jeg kan gjøre som variasjon? vil helst bare ha slike korte økter nå i starten, siden travelheten og stresset lett kan få meg til å droppe ut hvis det krever for mye...

Har en sånn liten stepper, den kan jo være grei å traske på i 15-20 minutter. Har også en ødelagt ergometersykkel - burde jeg ønske meg ny? (Displayet er ødelagt, og innstillingen av motstand virker ikke).

Ønsker meg bel egentlig bare generelt tips og råd om hvordan jeg bør legge opp den daglige treningen jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løpetur?

Joa - men jeg tror jeg bør vente litt med løpinga til rutinene er mer på plass... Er så lett å bli umotivert av dårlig vær, kulde etc... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha korte lardio økter er det jo intervall som er tingen - 4x4. Regner med at du kan få det til både på stepmaskin og ergometersykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Vil du ha korte lardio økter er det jo intervall som er tingen - 4x4. Regner med at du kan få det til både på stepmaskin og ergometersykkel.

Unnskyld min uvitenhet, men 4x4 vil si 4 min. rolig, 4 min. høyintensivt osv.?

Jeg hadde en gang et bra intervall-program for sykkel, men der var det mer opp- og nedtrapping inne i bildet, om du skjønner hva jeg mener... Tror kanskje det bare var 1 min. rolig mellom hver 'økt', og så steg de harde øktene gradvis, før de minket igjen mot slutten... Altså noe ala 1-1-1-2-1-3-1-4-1-3-1-2-1-1-1...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld min uvitenhet, men 4x4 vil si 4 min. rolig, 4 min. høyintensivt osv.?

Jeg hadde en gang et bra intervall-program for sykkel, men der var det mer opp- og nedtrapping inne i bildet, om du skjønner hva jeg mener... Tror kanskje det bare var 1 min. rolig mellom hver 'økt', og så steg de harde øktene gradvis, før de minket igjen mot slutten... Altså noe ala 1-1-1-2-1-3-1-4-1-3-1-2-1-1-1...?

Her står det beskrevet om 4x4. Er faktisk 3 min pause mellom hvert intervall.....

http://sport1.no/sw4557.asp

Finnes jo utallige måter å trene intervall på.

http://www.iform.nu/Crosslink.jsp?d=1392&a=6477

Vet ikke om det var iform som hadde en test på ulike treningsmetoder. De som trente intervall hadde adskillig bedre forbedring enn de som trente 'vanlig'.

Men du skal passe på å ikke trene for mye/ofte intervall også - kroppen må få mulighet til å ta seg inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du vil trene intervall på sykkelen er dette en fin intervall runde.

1 min 2 min 3min 4min 3min 2min 1min, eller 1min 2min 3min 2min 1min, litt avhengig av hvor hardt og lenge du vil kjøre. dette er intensitet skalaen, pausene = halve tida av intensiteten. 1min intensivt, 30sek rolig, 2min intensivt 1min rolig o.s.v.

Stepmaskina di er jo kjmpe fin å traske på :)

en økt kan jo f.eks. bestå av oppvarming på stepmaskina og intervall på sykkel. Eller hva med oppvarming på sykkel og intervall på stepmaskina? Bare å gå på.

Dersom du blir fort umotivert av å løpe på denne tiden, hva med å ut å gå en tur bare? Ta med typen, venner, å gå dere en tur 30-45 min.

ta frem skiene da snøen kommer :)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hvis jeg var deg ville jeg tatt meg en 20-30 minutters joggetur før frokost. Skjerper alle sanser, du føler deg frisk og opplagt, og ikke minst jævlig flink.

:-D

Endret av Rav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med starte med å ta en kort oppvarming til styrkeøvelsene dine i form av en kort gå/jogge-tur ute først? Det skal ikke til mer en 10 minutter. Da blir du vant til jogging på en myk måte og får en mindre dørstokkmil til lengre turer etter hvert.

Angående intervall: Ikke vær så forbanna nøye på lengde og antall intervalldrag om du hiver deg på forslagene over. Da blir det veldig fort mer stress og mas enn det du orker. Ta deg en joggetur. Etter at du blir varm løper du raskt noen strekker og går/småjogger til du får igjen pusten. Jeg regner med at du ikke har planer om å bli noen toppidrettsutøver og da er dette mer enn nok. Etter hvert som formen bedrer seg kan du ta flere, øke lengden og/eller intensiteten. Det viktigste er jo at treninga er morsom - ikke at den gjøres eksakt etter boka. Få med deg samboeren så har du noen å konkurrere mot og ikke minst kose deg i dusjen med etterpå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren Gerilja trening som det kalles. En løprtur som er super for fett-forbrenningen!

Gå 4 min

Spurt 20 sek

Hvile 10 sek

Spurt 20 sek

Hvile 10 sek

Dette gjør du 4 ganger(ikke gåingen)

4 min gåing

12 min tilsammen. Du skal spurte alt det du greier! Det er hardt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren Gerilja trening som det kalles. En løprtur som er super for fett-forbrenningen!

Gå 4 min

Spurt 20 sek

Hvile 10 sek

Spurt 20 sek

Hvile 10 sek

Dette gjør du 4 ganger(ikke gåingen)

4 min gåing

12 min tilsammen. Du skal spurte alt det du greier! Det er hardt!

Husk bare å ringe ambulanse før du setter igang.

Hva er det du egentlig vil med treningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...