Gå til innhold

Ville priser på hunder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke betal over 5k for blanding. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er jeg den eneste som synes det er bra det er dyrt med hund?

Mange skaffet seg hund og andre dyr under corona. Det passet så bra siden alle var hjemme uansett. Så åpnes det igjen. Men hvem skal ha tid til dyrene nå? I februar var hjelpesentrene for dyr allerede fulle. Annonsene på Finn, sier i mange av annonsene "Vi ser nå at vi ikke får gitt hunden nok tid" . Mange av de hundene er ca 2-3 år gamle.

Med stive priser, får oppdretter også luket ut useriøse kjøpere. 

Anonymkode: 05ba0...cf3

Det er dyrt med hund! Men det er ikke om hunden koster 20 eller 30 000 som vil velte budsjettet, det er eventuelle sykdommer og de faste utgiftene gjennom hele hundens liv som som er kostbart. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er dyrt med hund. Vi betalte riktignok 15.000 for selve bikkja, men forsikringen koster kanskje 40 kroner per måned, maten er ikke spesielt dyr, og utstyr trenger vi heller ikke mengder av. Klart at det vil bli dyrt med dyrlege dersom det er noe som ikke dekkes av forsikringen, men hva faste utgifter angår så er ikke hund spesielt dyrt.

Anonymkode: 25431...897

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Undrende123 said:

Det er dyrt med hund! Men det er ikke om hunden koster 20 eller 30 000 som vil velte budsjettet, det er eventuelle sykdommer og de faste utgiftene gjennom hele hundens liv som som er kostbart. 

Det er vi helt enige om.

Beklageligvis har oppdrett miljøer fokusert på utseende ødelagt en del hunderaser.

I min verden er cobber og droodles laget for bra hunder men har blitt overtatt av profittjag hvor helse kommer i beste fall i tredjerekke

Anonymkode: 12cbb...99a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prøv å si blanding til eiere av droodles og cobber og se på reaksjonene.... 

Er vel mere opptatt av slike ting enn de av oss utenfor utstillingsmiljøet🤣

Hehe. Vi cobber-eiere vet godt hva slags hund vi har, altså. Og jo, per definisjon er cobberdog en rase, selv om den ikke er NKK-godkjent. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Undrende123 said:

Hehe. Vi cobber-eiere vet godt hva slags hund vi har, altså. Og jo, per definisjon er cobberdog en rase, selv om den ikke er NKK-godkjent. 

Rent faktuelt kan man si du har rett.

Som tillegg kan man si at siden indre Østfold landslag har godkjent rasen er den per definisjon en rase.

Dette blir semantikk.

Jeg tror allikevel vi er enige om at det beste for hundene er at de er sunne og friske.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at priser på opp mot 30 000kr for friske individer, fra friske foreldre er helt ok. Det er tross alt et levende vesen det handler om. Men en del av blandingene der ute vet man ikke hvordan blandingene passer sammen.

Vi betalte 20 000 i 2020 for en blanding mellom nkk registrert klein spitz og nkk registrert pomeranien. Denne blandingen er blant annet i Danmark godkjent som rase. Ville ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe samme blanding i dag, så lenge foreldrene er friske og har gode gener.

Men har nylig valgt å ikke kjøpe en renraset pomeranien, i utgangspunktet ikke pga pris, men fordi oppdretter var veldig vag ang feil ved hunden. Den kan ikke avles på, det kommer ikke tydelig frem i annonsen og det kom svært vage svar ang dette ved dialog. Hunden er priset til over 25 000, og da forventer ihvertfall jeg at den er frisk og kan avles på.

Anonymkode: 0ca60...b49

• Liker 1
Skrevet

Tenker skaffe ny Setter etter at vi mistet vår, men prisene er jo elleville. 30k for en hund er fryktelig mye penger. 

Skrevet

Min hund på 4 år betalte jeg 8000 for, blanding. Forrige hund betalte jeg 2500 for 7 år siden, renraset alaska husky. For 13 år siden betalte jeg 500 for en blandingshund. Og når jeg var barn ga folk bort blandingsvalper. Er helt sykt blitt nå. Jeg er for at man tar en tusenlapp eller to, for å luke ut de som ikke er seriøse med å eie hund, men 15-20000 for en blanding er jo sykt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
TinaChristina skrev (3 timer siden):

Min hund på 4 år betalte jeg 8000 for, blanding. Forrige hund betalte jeg 2500 for 7 år siden, renraset alaska husky. For 13 år siden betalte jeg 500 for en blandingshund. Og når jeg var barn ga folk bort blandingsvalper. Er helt sykt blitt nå. Jeg er for at man tar en tusenlapp eller to, for å luke ut de som ikke er seriøse med å eie hund, men 15-20000 for en blanding er jo sykt.

Her er jeg veldig uenig med deg. Det er bra at levende vesner ikke blir solgt for slikk og ingenting.

Når det kommer til blandinger spiller det da virkelig ingen rolle om prisen er samme som en renraset, her vil det jo være etterspørselen som har betydning. 

Anonymkode: 7ce09...4a0

• 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Prisene har begynt å synke igjen, ser mange som sliter med å få solgt valper i det siste. Valper som lå ute til 30 000 i sommer ligger nå fortsatt ute til halvparten.

Anonymkode: 622da...371

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Prisene har begynt å synke igjen, ser mange som sliter med å få solgt valper i det siste. Valper som lå ute til 30 000 i sommer ligger nå fortsatt ute til halvparten.

Hvilke raser/blandinger?

Anonymkode: edca0...de7

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilke raser/blandinger?

Anonymkode: edca0...de7

Staff, fransk bulldog og diverse blandinger

AnonymBruker
Skrevet

Vi betalte 23 000 for vår hund i 2021. Ser det ligger mange valper til salgs på nkk. Har gjort det en stund nå. Så vil tro prisene synker litt etterhvert. Hvis ikke de allerede har gått ned… Det vet jeg ikke

Anonymkode: 76baa...15d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi betalte 23 000 for vår hund i 2021. Ser det ligger mange valper til salgs på nkk. Har gjort det en stund nå. Så vil tro prisene synker litt etterhvert. Hvis ikke de allerede har gått ned… Det vet jeg ikke

Altså renraset. Shetland sheepdog.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro markedet er mettet etter pandemien, hvor alle skulle ha en kamerat på hjemmekontoret. Hjemmekontoret varte et par år, hunden kommer til å vare opp til 15. Mange angrer på kjøpet, hundetrenere rennes ned av hunder med adferdsproblemer. Overgangen fra å være sammen med eieren 24/7, til å være alene mange timer daglig, er hard. Hvis man vil ha en omplasseringshund, så er dette tidspunktet.

Så de oppdretterne og "oppdretterne" som produserte valper i håp om stor vinning, risikerer å brenne inne med halve kullet. Jeg vil tro at de som avler renrasede hunder med NKK-registrering kommer bedre ut, fordi de som kjøper rasehunder ofte har planlagt og tenkt igjennom kjøp. De som avler chipomdoodler og annen miks, sliter mest, fordi det ikke er så mange som kjøper hund på impuls lenger.

Anonymkode: 07d83...e28

• Liker 4
Skrevet

Veldig trist for de hundene det gjelder. Håper alle finner gode hjem til slutt.

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Samme med 'min' rase, Shiba. Har nesten ikke vært valper på NKK de siste årene, de har vært solgt før de er født omtrent. Nå er det plutselig mange.

Syns det er rart at oppdretterne ikke nedskalert litt. Virker som de bare peiser på.

Anonymkode: db907...4bc

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Samme med 'min' rase, Shiba. Har nesten ikke vært valper på NKK de siste årene, de har vært solgt før de er født omtrent. Nå er det plutselig mange.

Syns det er rart at oppdretterne ikke nedskalert litt. Virker som de bare peiser på.

Anonymkode: db907...4bc

Jeg vet om to oppdrettere av to forskjellige raser som har gjort nettopp dette, droppet parringer de har hatt planer om. Dette er planer de har hatt lenge, men som  de nå dropper eller utsetter fordi andre har avlet på og mettet markedet med ræl. Dårlig nytt for rasenes fremtid.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...