AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #1 Skrevet 4. juni 2022 Skulle gjerne laget et stor vegetar gryte som jeg kan fryse ned posjonsvis og ta med på jobb når jeg jobber sent. Har micro på jobb. Har dere en god oppskrift? Anonymkode: bd039...501
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #2 Skrevet 4. juni 2022 Av vegetariske gryter syns jeg indisk med masse krydder er godt. Denne er superbillig og god: https://www.cookwithmanali.com/dal-tadka/ (fyrer ikke opp kull og sånn selvfølgelig 😄) en annen dal som er veldig god er dal makhani, men den er kanskje litt usunn for hverdager. Ellers er chana masala eller palak paneer godt. Anonymkode: 28d3f...619
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #3 Skrevet 4. juni 2022 Gryte med bønner og ovnsbakte grønnsaker. Kutt opp søtpotet, gulrot, paprika, løk og hvitløk. Ovnsbak med ønsket krydder og smør/olje. Jeg liker paprikakrydder. Kok de ovnsbakte grønnsakene sammen med hvite bønner, kidney-bønner og noen bokser hakkede tomater. Er knallgodt. Anonymkode: a2169...1ba
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #4 Skrevet 4. juni 2022 Chana masala 1 gul løk 2 fedd hvitløk 0,5 dl rapsolje 2 ss garam masala 1 ts gurkemeie 1/4 - 1/2 ts chilipulver (smak til) 2 bokser hakka tomater 1 boks kikerter, skylt og avrent (eller 1,5 dl tørre som du bløtlegger over natta og koker møre) litt salt (smak til) Fres hakka løk og hvitløk i olje i en kjele. Tilsett krydderet, la det frese litt. Rør! Det skal ikke bli brent. Sleng oppi tomater og kikerter, la det koke ca 10 min. Smak til med ev. mer krydder og salt. Søtpotetgryte 2 løk, finhakket 3 hvitløksfedd, finhakket ca. 2 cm fersk ingefær, finrevet olje til steking 1 ss karripulver* 1 boks (400g) kokosmelk 1 bok (400g) hakkede tomater 1/2 ts salt 1 boks (300g) linser 2 mellomstore søt poteter, skrelt, i terninger Stek løk, ingefær og hvitløk i litt olje over middelsvarme 5-10 minutter til myk. Løken skal ikke ha farge. Tilsett karripulver og stek videre noen minutter, Tilsett kokosmelk, hakkedetomater og linser (uten lake). Rør sammen og la det koke opp. Smak til med salt. Ha søtpotet i curryen og la det småkoke 15-20 minutter (gjerne under lokk) til søtpoteten er mør. Til denne har jeg med en liten pose med spinat som jeg blander inn etter oppvarming og noen cashewnøtter som jeg strør over. Quinoagryte 2 dl quinoa 1 stor rødløk, hakket 2 store hvitløksfedd, finhakket 1 søtpotet, skrelt og delt i små terninger 1,5 dl små røde linser (tørre, ikke ferdigkokte) 1/2 ts gurkemeie 1 toppet ts paprikapulver 1/2 ts røkt paprikapulver 1/4 ts kanel 5,5 dl grønnsakskraft/buljong 100 g spinat salt og pepper Skyll quinoaen godt i varmt rennende vann. Stek rødløk, hvitløk og søtpotetterninger i litt olivenolje i en gryte, til løken er mykere og blank i blikket. Tilsett linser, quinoa og krydder til gryta og la det frese med et minutt. Hell på grønnsakskraften og rør godt rundt. Smak kraften til med salt og pepper. Ha spinaten i gryta, og dytt den ned i kraften så den blir så godt som mulig dekket av væske. Sett på lokk og la alt småputre på middels varme i 15 minutter. Rør rundt i gryta et par ganger underveis, og sjekk om det som skal være mørt (søtpotet, quinoa og linser) er blitt mørt. Hvis det koker tørt før det er mørt, må du spe med litt mer grønnsakskraft/buljong. Anonymkode: 480e8...790 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #5 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Gryte med bønner og ovnsbakte grønnsaker. Kutt opp søtpotet, gulrot, paprika, løk og hvitløk. Ovnsbak med ønsket krydder og smør/olje. Jeg liker paprikakrydder. Kok de ovnsbakte grønnsakene sammen med hvite bønner, kidney-bønner og noen bokser hakkede tomater. Er knallgodt. Anonymkode: a2169...1ba Ble sulten jeg nå. Anonymkode: d213b...106
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #6 Skrevet 5. juni 2022 Så flotte forslag! Tusen takk! Kom gjerne med flere forslag. Ts Anonymkode: bd039...501
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #7 Skrevet 5. juni 2022 Vegetargryte er i ett ord. Anonymkode: cf7a2...105
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #8 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vegetargryte er i ett ord. Anonymkode: cf7a2...105 Takk, du har rett 🙂 Har du oppskrift på en vegetargryte du liker? Ts Anonymkode: bd039...501
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #11 Skrevet 15. juni 2022 temolitus skrev (På 7.6.2022 den 16.50): Marie Thranes sopp stroganoff🤤 Den så god ut. Tror du den kan fryses og tåler opptining/oppvarming i micro? Ts Anonymkode: bd039...501
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #12 Skrevet 15. juni 2022 Fufu skrev (På 7.6.2022 den 16.53): Chili sin carne Vegetarlapskaus Palak paneer Takk. Har du oppskrifter du kan anbefale? Ts Anonymkode: bd039...501
Arkana Skrevet 15. juni 2022 #13 Skrevet 15. juni 2022 Stek godt med løk, hvitløk og chili. Ha i revet ingefær, karripasta (jeg liker denne) og noen dl med vann. Tilsett de grønnsakene du ønsker (jeg liker søtpotet, blomkål, kikerter og squash). Spe evt med litt mer vann hvis du vil ha mer saus. Kok opp og la småkoke 20-30 minutter. Rør evt inn frisk hakket koriander rett før servering. Server med ris.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #14 Skrevet 15. juni 2022 Jeg lager en enkel bønnegryte som jeg liker. Du kan variere med grønnsaker og krydder alt etter hva du liker, men her er hva jeg har oppi: Løk Hvitløk Brune bønner Kidneybønner Paprika Squash Brokkoli Lager saus av tomatpure og vann, evt krossade tomater om du vil det, og krydrer med salt, pepper, cayennepepper, og chilikrydder. Anonymkode: 7f837...3e2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #15 Skrevet 15. juni 2022 Jeg lager en med de grønsakene jeg liker, gulerot, selleri, løk osv. Litt linser og bønner, veansk crème fraiche, mye tandori krydder, og store terninger av søtpotet. Anonymkode: fa74c...bf9
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #16 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk. Har du oppskrifter du kan anbefale? Ts Anonymkode: bd039...501 Chili sin carne 400 gr kidneybønner 1 bokser hakkede tomater 0,5 ss tomatpuré 0,5 stk rød paprika 0,5 stk gul paprika 0,5 stk løk 1 stk hvitløksfedd 0,5 stk rød chili etter smak 1 ts spisskummen 1 ts paprikapulver 0,25 ts kanel 1 ts oregano 0,5 ts sukker 1 ts bakekakao 0,5 potte frisk koriander Tilbehør kokt ris Fres finhakket løk, hvitløk, og chili, sammen med hakket rød og gul paprika i en gryte på middels varme. Tilsett tomatpuré og la det frese et par minutter. Tilsett spisskummen, paprikapulver, kanel, oregano, og sukker. Stek et par minutter mens du rører litt innimellom. Tilsett bønner, hakkede tomater, kakao eller hakket mørk sjokolade og finhakket koriander. Rør alt godt sammen. Smak til med salt og pepper. La retten surre på lav varme under lokk i 15-20 minutter. Rør innimellom. Tilsett masse finhakket koriander like før servering, og server med kokt https://www.vegetarbloggen.no/2012/09/03/gronnsakslapskaus/ Anonymkode: 480e8...790
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå