Gjest Adobyen Skrevet 4. juni 2022 #1 Del Skrevet 4. juni 2022 Jeg vet ikke hvor dette innlegget burde plasseres, men skriver det her. Nå må vi stadig lære oss nye ord, for det som var tillatt i går, blir feil i morgen. Jeg protesterer ikke på hva folk definerer seg som, yrkestitler eller noe, men nå går det ut over kakemenn -og koner. https://www.dagbladet.no/nyheter/endrer-navn-pa-denne-kaka/76258909?fbclid=IwAR1Xk0d8O7m-Q4WT7o7G99XU8narEVD_SmlST4JQ2It9w65JazUpLyVYQYs Dette er i Danmark, men kommer nok hit også. Hvilken skjebne møter den danske julenissen tro? Julenisse=julemand i Danmark.. 🎅Her hjemme har vi nissefar og nissemor.. Hva blir det neste? En, ei og et? Ser vi til Danmark igjen, så har de ikke hunkjønn, kun en og et. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #2 Del Skrevet 4. juni 2022 Huff ja, dette krever en stor omstilling av livet mitt. Det er urimelig å kreve at vi skal klare å bytte ut ordet "mann" med person. Bare fordi halvparten av verdens befolknkng ikke skal føle seg ekskludert!! Det er så egoistisk av dem! Hvorfor tenker ingen på MEG og hvilket enormt problem dette skaper for meg?? Så stor hjernekapasitet har ikke jeg at jeg bare kan si et annet ord, og tror ikke mange andre har det heller. Må jo ta meg fri fra jobben i minst 4 mnd for å pugge dette!! Og så jeg som nettopp hadde lært å uttale politibetjent i stedet for politimann..nå er det nedi den dype gropa igjen.. Kommer alltid til å huske og forbanne den dagen jeg måtte lære et litt annerledes navn på en ting. Forbannet være den!!! Anonymkode: 4b340...b5f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #3 Del Skrevet 4. juni 2022 Men.. jeg bruker kakemann og kakedame, alt etter hvilken form kaken har. Skjørt = kakedame. Anonymkode: 2cc0a...584 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 4. juni 2022 #4 Del Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men.. jeg bruker kakemann og kakedame, alt etter hvilken form kaken har. Skjørt = kakedame. Anonymkode: 2cc0a...584 Vi får kaste mann og dameformene og bake hjerter av deigen 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #5 Del Skrevet 4. juni 2022 Å nei, man kan designe en kakedame med bukser uten at det kalles en kakemann! Hva blir det neste? Kakemenn med rosa slips? Fotballkake med seigdamer i barnebursdag? At kvinner får lov til å tale i forsamlinger? Allmenn stemmerett? Dette må stoppes før det går for langt. Nei, vent, året er vist ikke 1822. Anonymkode: bde11...9f8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 4. juni 2022 #6 Del Skrevet 4. juni 2022 KakeFIGURER er kjønnsnøytralt. Og det er jo figurer de er. Jeg kommer uansett til å si det som passer meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 4. juni 2022 #7 Del Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Å nei, man kan designe en kakedame med bukser uten at det kalles en kakemann! Hva blir det neste? Kakemenn med rosa slips? Fotballkake med seigdamer i barnebursdag? At kvinner får lov til å tale i forsamlinger? Allmenn stemmerett? Dette må stoppes før det går for langt. Nei, vent, året er vist ikke 1822. Anonymkode: bde11...9f8 All...MENN stemmerett? Jeg krever å få et nytt ord. Samme med menneske. Kommer til å sitte og være sur og spise kakefolka mine helt til det skjer. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 4. juni 2022 #8 Del Skrevet 4. juni 2022 mingus skrev (5 minutter siden): All...MENN stemmerett? Jeg krever å få et nytt ord. Samme med menneske. Kommer til å sitte og være sur og spise kakefolka mine helt til det skjer. 😂 Jeg også! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 4. juni 2022 #9 Del Skrevet 4. juni 2022 (endret) Million skrev (6 timer siden): KakeFIGURER er kjønnsnøytralt. Og det er jo figurer de er. Jeg kommer uansett til å si det som passer meg! Jeg har noen pepperkakeformer til forskjellige figurer, men har lov å si pepperkakehjerte, runding, katt, stjerne osv, bare ikke kakemann og dame 🤣 Dette har kanskje begynt med holdningsendringer og språk i forbindelse med rasisme, jeg vet ikke. Så kom kvinnekamp og likestilling, vel og bra. Og så har vi fokus på skeive, og i tillegg miljø og religion. Bland alt dette sammen så blir det mange rare utslag. Hva slags skjebne venter marsipangrisen? Godt mulig at alt dette er gode endringer som vi kan venne oss til, men det tar tid å forandre språk. Endret 4. juni 2022 av Adobyen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #10 Del Skrevet 4. juni 2022 Jeg synes folk overdriver dette veldig. Det mange tydeligvis ikke vet er at ordet mann stammer fra det norrønte ordet maðr som kunne bety både menneske (nøytralt) og mann (hannkjønn). Anonymkode: d7abf...267 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 4. juni 2022 #11 Del Skrevet 4. juni 2022 (endret) Ja tenk at noe som var ok i dag ikke er det i måren, slitsomt at verden ikke står helt bom stille. En gang i tiden var det helt normalt å si neger om slavene vi eide men tenk så slitsomt det er å leve idag hvor det ikke er akseptabelt lengre, uffa meg så hardt at verden går fremover du. Nå er ikke jeg nødvendigvis noe forkjemper som går i protesttog med tskjorter og melder meg inn i språklag for at vi skal bytte om alle ord slik at vi har kjønnsnøytrale ord overalt men at det er så fryktelig vanskelig for noen at noe var ok før både i ord og handling men ikke er det nå lengre det synes jeg er snodig begrunnelse for å tviholde på et ord.. Språk er en levende konstruksjon, det forandres hver eneste dag. Endret 5. juni 2022 av skreppamedleppa 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #12 Del Skrevet 17. august 2022 skreppamedleppa skrev (På 5.6.2022 den 1.46): Ja tenk at noe som var ok i dag ikke er det i måren, slitsomt at verden ikke står helt bom stille. En gang i tiden var det helt normalt å si neger om slavene vi eide men tenk så slitsomt det er å leve idag hvor det ikke er akseptabelt lengre, uffa meg så hardt at verden går fremover du. Nå er ikke jeg nødvendigvis noe forkjemper som går i protesttog med tskjorter og melder meg inn i språklag for at vi skal bytte om alle ord slik at vi har kjønnsnøytrale ord overalt men at det er så fryktelig vanskelig for noen at noe var ok før både i ord og handling men ikke er det nå lengre det synes jeg er snodig begrunnelse for å tviholde på et ord.. Språk er en levende konstruksjon, det forandres hver eneste dag. Neger er fortsatt greit, så lenge det blir brukt nøytralt eller positivt! Og mann kan også bety menneske, av begge kjønn. Så det er bare tull å endre stillinger som rådmann osv. i det offentlige! Anonymkode: a4be9...6aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 18. august 2022 #13 Del Skrevet 18. august 2022 Når jeg først leste om endringen i navnet så trodde jeg først det var en agurknyhet😅 Jeg forstår at negerbolle ikke lenger kan hete det, men pepperkakeperson er å dra der litt langt. Hvorfor ikke heller legge til noe som seigmann gjorde med seigdamer? Snart er ikke dette godt nok heller. Nå må vi ha trans eller Hen også blant seigmenn. Det nye navnet blir nok seigpersoner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #14 Del Skrevet 18. august 2022 Pipaluk skrev (18 minutter siden): Jeg forstår at negerbolle ikke lenger kan hete det Negerbolle er da helt greit? Anonymkode: a4be9...6aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #15 Del Skrevet 18. august 2022 Blir jeg kjølhalt om jeg spør etter negertær på butikken? (Hypotetisk spørsmål, jeg kaller dem paranøtter) Anonymkode: 1b486...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #16 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Negerbolle er da helt greit? Anonymkode: a4be9...6aa Jada og kinapikk om ostepop og lista av helt opplagte rasistiske utrykk fortsetter heeeeeelt greit selvsagt Anonymkode: c20bf...351 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #17 Del Skrevet 18. august 2022 Her skal det i hvert fall bakes kakemenn og kakedamer. Skal være tydelig hvem som er hva. Ikke noe annet tull. Kakeperson er en person som spiser kake, er glad i kake. Å kalle en kakemann en kakeperson er bare dumt. Tror jammen jeg må ta ansvar for malingen av kakene i år, med tydelig tissefant på kakemenene, og tydelig pupperog ditter på kakedamene. Anonymkode: 834c4...489 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #18 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her skal det i hvert fall bakes kakemenn og kakedamer. Skal være tydelig hvem som er hva. Ikke noe annet tull. Kakeperson er en person som spiser kake, er glad i kake. Å kalle en kakemann en kakeperson er bare dumt. Tror jammen jeg må ta ansvar for malingen av kakene i år, med tydelig tissefant på kakemenene, og tydelig pupperog ditter på kakedamene. Anonymkode: 834c4...489 fitter, ikke ditter * Anonymkode: 834c4...489 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #19 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Negerbolle er da helt greit? Anonymkode: a4be9...6aa Det kjøpte jeg i dag. Anonymkode: 834c4...489 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #20 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jada og kinapikk om ostepop og lista av helt opplagte rasistiske utrykk fortsetter heeeeeelt greit selvsagt Anonymkode: c20bf...351 Hvordan er negerbolle rasistisk? Det er jo ikke noe negativt med det, men tvert i mot noe som smaker veldig godt. Det er litt bekymringsverdig at du ikke vil noe så positivt skal kunne være kalt opp etter negre..... Anonymkode: a4be9...6aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå