Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann

Jeg er i en konflikt med min nåværende arbeidsgiver. På grunn av tiltredelse i ny jobb 1. juli, sa jeg opp nåværende jobb 20. mai. Jeg har flere måneder søkt på nye jobber på grunn av mistrivsel, dårlig lønn og dårlig arbeidsvilkår her jeg jobber nå.

Saken er at jeg har bommet på hvor lang oppsigelsestiden min er. Jeg trodde jeg hadde 1 måned oppsigelsestid, men fikk beskjed av arbeidsgiver at, siden jeg har jobbet mer enn 3 år etter 13. mai i år, så har oppsigelsestiden øket med 3 måneder. Jeg forklarte min arbeidsgiver på mail hvor viktig den nye jobben er for meg og ba ydmykende om å få lov til å la meg gå 1. juli, ellers vil den nye jobben gå tapt. Dette ville han ikke gå med på, på grunn av vanskeligheter med å få inn vikar/nyansatt ved ferie, inkludert min ferie i juni som ble fastlagt før jeg sa opp stillingen. Jeg skrev dermed tilbake at jeg ikke kommer til å møte opp på jobb etter ferien og starter i nye jobben 1. juli og at jeg er forberedt på å ta konsekvensene av dette. Han la da fram at med loven på sin side kan han trekke meg i lønn og feriepenger jeg får 20. juni. Altså, han refererte til arbeidsmiljøloven § 14-15, tredje ledd, bokstav e. Men han la ikke med fjerde og femte ledd. Jeg er deltidsansatt med timelønn, har høyere utgifter enn inntekter.

Spørsmålet mitt er, kan han faktisk holde igjen av både lønn og feriepenger, før en eventuell søksmål først? Alle rundt meg sier at alt av økonomiske tap må dokumenteres før eventuelle trekk i lønn og feriepenger.

Arbeidsgiver har ikke tariffavtale og jeg er ikke fagorganisert.

På grunn av konflikten ønsker jeg å være anonym.

Anonymkode: 78674...390

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kreve 3 måneders oppsigelsestid, han kan ikke kreve det av deg uten skriftlig avtale.

Anonymkode: 53dbe...cb7

AnonymBruker
Skrevet

I arbeidsavtalen står det at etter 3 år, øker 1 med oppsigelsestid til 3 år. Glemte å skrive det i innlegget.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I arbeidsavtalen står det at etter 3 år, øker 1 med oppsigelsestid til 3 år. Glemte å skrive det i innlegget.

Da er det det som gjelder.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er det det som gjelder.

Ja, selvfølgelig vet jeg at det er det som gjelder. Spørsmålet mitt var noe annet 😅

AnonymBruker
Skrevet

Hm.... du startet i jobben 13.mai for 3 år siden? Det var en merkelig dato. Kanskje det er noe å hente på det må telles hele kalendermåneder her, og at det er først fra 1.juni at du skulle hatt 3 mnd oppsigelse. Virkelig kjipt at det skal stå på 7 dager liksom. 

Anonymkode: 2683d...93b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hm.... du startet i jobben 13.mai for 3 år siden? Det var en merkelig dato. Kanskje det er noe å hente på det må telles hele kalendermåneder her, og at det er først fra 1.juni at du skulle hatt 3 mnd oppsigelse. Virkelig kjipt at det skal stå på 7 dager liksom. 

Det står i kontrakten sier TS. Selvsagt må ikke en kontrakt gjelde fra 1. i en mnd, 13. er også helt greit.

Anonymkode: ae6a4...f66

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjer vel neppe noe alvorlig om du går … Færreste arb givere holder på ansatte som vil slutte!

Anonymkode: 94f27...5dc

AnonymBruker
Skrevet

Du kan nok bli anmeldt om du ikke møter opp, om bedriften lider store økonomiske tap. 

https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§409

Du kan nok også risikere et sivilt søksmål om erstatning. Du kan klart bli trukket i lønn, feriepenger virker mer usikkert.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vil du slutte, gi f i evt feriepenger. De betyr lite i det lange løp sammenlignet med en jobb du ønsker :) 

AnonymBruker
Skrevet

Altså du kan jo ikke få lønn når du ikke møter. Du misforstår nok arbeidsgiver når de snakket om trekk. Men fravær som du vil ha når ikke du møter i juli må jo trekkes i juni. Du får ikke noe lønn i juli og trekke av. 

Den nye jobben bør være bra. Du mister en referanse for fremtiden her.

Anonymkode: a95da...5de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, selvfølgelig vet jeg at det er det som gjelder. Spørsmålet mitt var noe annet 😅

Hva lurer du på egentlig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan nok bli anmeldt om du ikke møter opp, om bedriften lider store økonomiske tap. 

https://lovdata.no/lov/2005-05-

https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§409

Du kan nok også risikere et sivilt søksmål om erstatning. Du kan klart bli trukket i lønn, feriepenger virker mer usikkert.

20-28/§409

Dette bare skremselspropaganda. Ingen arb giver kan i Norge tvinge noen til å jobbe. 

AnonymBruker
Skrevet

Altså du kan jo ikke få lønn når du ikke møter. Du misforstår nok arbeidsgiver når de snakket om trekk. Men fravær som du vil ha når ikke du møter i juli må jo trekkes i juni. Du får ikke noe lønn i juli og trekke av. 

Den nye jobben bør være bra. Du mister en referanse for fremtiden her.

Anonymkode: a95da...5de

Man trenger sjelden å samle referanser fra mange jobber.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette bare skremselspropaganda. Ingen arb giver kan i Norge tvinge noen til å jobbe. 

Nei, men man kan bli trukket penger for det om man ikke møter opp. Selvfølgelig og naturlig nok.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Morsomt at du nevner dette, for inne på Skatteetaten, under Mine arbeidsforhold, så står det at arbeidsforholdet startet 1. juni 2019. Og ikke nok med det. I 2020, da det ble permitteringer pga covid-19, så fikk jeg altså et permitteringsvarsel på mail fra arbeidsgiver, og i denne mailen skrev han at permitteringsvarselet var mer utfyllende vedrørende ansettelsestidspunkt etc..

AnonymBruker
Skrevet

Hår det an å møte sjefen på noen måte? MÅ du ta ut full ferie? Og ny arbeidsgiver; kan de ikke vente et par uker? 

Anonymkode: 15136...637

AnonymBruker
Skrevet

Sykemeld deg fra nåværende jobb pga psykiske utfordringer knyttet den arbeidsplassen. Da kan du fortsatt jobbe andre steder uten at sykemeldingen opphører. 

Anonymkode: b2ea6...436

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...