Gå til innhold

Hvordan er ditt syn på kristne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

negativt. Det er hipps og happs hva du møter på. Men flest mobbere som finnes der. 

Anonymkode: 0ef7e...86a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har samme syn på kristne, som jeg har på alle religiøse uansett hvilken religion de tilhører . 

Så lenge de ikke prøver å tre sitt livssyn ned over hodet på meg og alle andre, samt respekterer at andre kan ha en annen tro enn dem selv, så synes jeg ikke de er anderledes enn alle andre mennesker. Om de derimot prøver å prakke sin tro over på meg og andre eller fordømmer alle som tror noe annet enn dem selv så har jeg lite til overs for dem.  

Kjenner fler religiøse kristne og de er allright folk de altså. 

Anonymkode: 7e79b...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kristne i fattige land forstår jeg veldig godt. Vanskelige livssituasjoner gjør at man trenger noe å klamre seg til. Dårlig/lite skolegang gjør også at evnen til kritisk tenking blir mindre. Men norske kristne skjønner jeg ingenting av. Når man lever i et opplyst og privilegert samfunn, så er religion helt avleggs. 

Anonymkode: 851d1...b48

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende å lese hvor mye fordommer det er mot kristne. Og at de er mindre intelligente??? Jeg er sjokkert, men ikke overrasket. Snakk om å sette folk i bås på grunn av et menneskes livssyn. Det er en menneskerett å tro på hva en vil. Er dere ateister da mindre intelligente fordi dere ikke tror på et liv etter døden? Er det det man skal tro for å være intelligent? 

33 % av jordas befolkning er kristne, og jeg er stolt en av dem, selv om det har kostet litt å tørre å skille seg ut av mengden gjennom livet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk må få tro på hva de vil, men det er uforklarlig for meg at noen ønsker å underkaste seg hellige bøker. Har ikke noe problem med enkeltkristne, men religiøse som gruppe som krever spesialregler, finansiering og misjonering i skoler og offentlighet kan jeg spare meg for.

Anonymkode: efede...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Folk må få tro på hva de vil, men det er uforklarlig for meg at noen ønsker å underkaste seg hellige bøker. Har ikke noe problem med enkeltkristne, men religiøse som gruppe som krever spesialregler, finansiering og misjonering i skoler og offentlighet kan jeg spare meg for.Anonymkode: efede...6fb

Hvorfor er det greit at ateister får drive misjonering på skoler, men ikke kristne mener du? Religionsfriheten som også innebærer retten til å misjonere bør vel gjelde alle?

Anonymkode: 9de8b...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det greit at ateister får drive misjonering på skoler, men ikke kristne mener du? Religionsfriheten som også innebærer retten til å misjonere bør vel gjelde alle?

At ateister driver med misjonering på skoler var nytt for meg?  Om det skulle skje er vel det beskjedent i forhold til statsapparatet med KRL, skolegudstjenester osv igjennom 12 år? Prinsipielt er jeg tilhenger av at alle livssyn holdes unna klasserommene annet en rent faktabasert i en historisk og samfunnsmessige kontekst.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At ateister driver med misjonering på skoler var nytt for meg?  Om det skulle skje er vel det beskjedent i forhold til statsapparatet med KRL, skolegudstjenester osv igjennom 12 år? Prinsipielt er jeg tilhenger av at alle livssyn holdes unna klasserommene annet en rent faktabasert i en historisk og samfunnsmessige kontekst.Anonymkode: efede...6fb

Human etisk forbund får spre hatpropagandaen sin på norske skoler.

Det er slik det er idag som du beskriver, krle faget er opplæring i de ulike religionene med noe større vekt på kristendommen som er vår kulturarv. Det drives ikke misjonering eller utøvelse av tro på skolene, gudstjenestene er også helt frivillige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er ganske utrolig at moderne mennesker på 2000-tallet faktisk går og oppriktig tror på en sånn oppdiktet fantasi. Jesus gikk på vannet, oppsto fra de døde, Gud skapte verden på 6 dager og så videre...

Mulig det finnes en Gud, det vet jeg ikke, men jeg betviler på det sterkeste at han og Jesus var som det står skrevet i bibelen, sannsynligvis kokt sammen av en gjeng skjeggete gamle menn med skriveferdigheter.

Anonymkode: 324ca...5a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

At ateister driver med misjonering på skoler var nytt for meg?  Om det skulle skje er vel det beskjedent i forhold til statsapparatet med KRL, skolegudstjenester osv igjennom 12 år? Prinsipielt er jeg tilhenger av at alle livssyn holdes unna klasserommene annet en rent faktabasert i en historisk og samfunnsmessige kontekst.

Nå har det seg slik (hvertfall på min skole) at det ikke er skolegudstjenester, og faget heter krle. 

Anonymkode: 7e79b...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religiøse som tror på samhold og fellesskap, kan jeg relatere til og ha som venner. Religiøse som tror på regler fordi det er trygt, av tradisjon eller for å unngå «moralsk forfall», reproduserer gamle fordommer og skam. 

Og så kan du bytte ut ordet «religiøse» over med «folk». Før var jeg mest fordomsfull mot religiøse. Men det er et gjennomgående problem hos mennesker.

synes jeg ser mye av det der hvor jeg bor, i villastrøk med dyre biler og svømmebasseng. Vi som jobber for et inkluderende miljø her, jobber mye i motvind. Men vi finner hverandre da. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor tenker du på hva de står for som hatpropaganda?

(Og hvorfor tror du de har større plass i skolen enn religion har? Går jo under det samme på lærerplanen.)

Anonymkode: 96f9b...f05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporing, latterliggjøring, ensidig meningspåvirkning, krenkende ytringer, brukerangrep og siteringer av slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 16.48):

Saklig, ærlig og respektfullt, hva er ditt syn på de som er kristne?

Anonymkode: 6c176...19b

At vi som er kristne tror på den ene sannheten, sannheten om Jesus Kristus, Gud og Den Hellige Ånd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 7.6.2022 den 20.22):

Det er slik det er idag som du beskriver, krle faget er opplæring i de ulike religionene med noe større vekt på kristendommen som er vår kulturarv. Det drives ikke misjonering eller utøvelse av tro på skolene, gudstjenestene er også helt frivillige.

Jeg har aldri hørt om at humanetisk forbund har aktiviteter på skoler. Har du noen linker til hvordan de «sprer propaganda»? Og hva er det i humanetisk forbund du ser på som hat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste religiøse mennesker har en eller annen form for direkte opplevelse/kommunikasjon/kontakt med dems Skaper, som er Sann og Virkelig.

Jesus var en av dem. Hans sjel er med Gud akuratt nå. 

Men en ekte Kristen, akuratt som Muslimer, vil ikke og kan ikke tro at Jesus i seg selv er Gud eller Guds bokstavelige sønn.

Gud ble aldri født og gir IKKE fødsel.

¨Kul Allahu Ahad, Allahu Samad, Ma Mjalid awla mjuled, wa mjan kule kofo an ahad.¨

Si: Gud er En, uten en annen. Ikke født eller gitt fødsel. Og ingen er lik Han.

Quranen er mer i Sannhet en alle religiøse bøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eryn skrev (På 7.6.2022 den 19.27):

Skremmende å lese hvor mye fordommer det er mot kristne. Og at de er mindre intelligente??? Jeg er sjokkert, men ikke overrasket. Snakk om å sette folk i bås på grunn av et menneskes livssyn. Det er en menneskerett å tro på hva en vil. Er dere ateister da mindre intelligente fordi dere ikke tror på et liv etter døden? Er det det man skal tro for å være intelligent? 

33 % av jordas befolkning er kristne, og jeg er stolt en av dem, selv om det har kostet litt å tørre å skille seg ut av mengden gjennom livet. 

Poenget er at «tro» er flåsete. Jeg mener at kristne er mindre intelligente da de har lavere evne til kritisk tenkning, kildekritikk (av hellige tekster) og tror på historier som ikke har bevis for at faktisk er sanne. Nå skal det sies at jeg selv ikke er ateist, men agnostiker. Som akademiker er jeg absolutt ikke motstander av teorier, men noen teorier er mer sannsynlige enn andre. Forskjellige religioner er for meg meget usannsynlig. Gidder ikke bruke masse tid og energi på å «tro». Mener heller ikke nødvendigvis at de som tror det finnes en Gud er mindre intelligent, er mest kritisk til religioner og «hellige skrifter» og glorifiseringen av dem. Det er for meg uintelligent.

Anonymkode: 1f33d...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 16.48):

Saklig, ærlig og respektfullt, hva er ditt syn på de som er kristne?

Anonymkode: 6c176...19b

Jeg finner det merksnodige at ellers intelligente og oppegående mennesker i stor flokk kan tro på noe som man hadde blitt stemplet som psykotisk for om man var alene.

Anonymkode: 14e29...3bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...