AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #21 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg synes det er vanskelig. På den ene siden, kjenner jeg flere kristne som er fantastiske personer. Gode venner, snille, sympatiske, intelligente mennesker med masse kjærlighet. På den andre siden, kjenner jeg kristne som er sta, dømmende, lider av stor fremmedfrykt. Folk som stadig får meg til å føle på ubehag, og at noe er veldig feil og ekkelt. Gjør meg utrygg, rett og slett. Veldig konservative. Det har en tendens til å handle om flere ting enn bare troen, da. De typene jeg tenker på her, synes jeg rett og slett virker minte intelligente enn gjennomsnittet. Usikker på om det er religion eller fundamental personlighet som gir utslagene her. Selv er jeg redd for å ikke tro på noe jeg burde tro på. Redd for å komme til helvete. Redd når jeg ser for meg at kroppen min en dag skal dø, legges i en kiste, og begraves i ensomhet under bakken for å råtne. Det gjør vondt å tenke på det å skilles fra de jeg er glad i eller elsker. Døden er litt skummel. Men jeg vil ikke late som om jeg tror på noe jeg ikke tror på. Jeg synes liksom ikke at bibelen "maker sense". Samtidig er jeg åpen for at Gud kan finnes, eller at det er en del ting vi ikke vet om. Men noen sikkerhet kan jeg ikke si at jeg har i meg. Anonymkode: 6c176...19b Hei. Det finnes mange bøker å lese, C.S Lewis har skrevet noen. Og Apologetics på YouTube. Denne serien synes jeg var fin. Anonymkode: f15d2...b6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #22 Del Skrevet 2. juni 2022 Synes i utgangspunktet synd på dem fordi de er indoktrinert fra barndommen med aftenbønn osv. Har ikke møtte noen som plutselig er begynt å tro på gud som voksen (de finnes, ofte eksnarkomane osv som trenger en ny «avhengighet» har jeg lest). Tenker vel at dersom man er vokst opp som et vanlig frittenkende menneske skal det litt til å plutselig bli kristen. Anonymkode: 6a0b7...660 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #23 Del Skrevet 2. juni 2022 Jeg tenker at de er naive, mangler grunnleggende forståelse av kritisk tenkning og et offer for indoktrinering. Det er ærlig talt trist å se hvordan noen sitter så dypt i det at de ikke klarer å se alt det vakre og fantastiske den naturlige, fysiske verden har å tilby. Anonymkode: 2c462...ef3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #24 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes i utgangspunktet synd på dem fordi de er indoktrinert fra barndommen med aftenbønn osv. Har ikke møtte noen som plutselig er begynt å tro på gud som voksen (de finnes, ofte eksnarkomane osv som trenger en ny «avhengighet» har jeg lest). Tenker vel at dersom man er vokst opp som et vanlig frittenkende menneske skal det litt til å plutselig bli kristen. Anonymkode: 6a0b7...660 "Dem"? Du tro alle som anser seg selv som kristne er indoktrinert i aftenbønn "osv"? Anonymkode: 77f0e...474 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #25 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at de er naive, mangler grunnleggende forståelse av kritisk tenkning og et offer for indoktrinering. Det er ærlig talt trist å se hvordan noen sitter så dypt i det at de ikke klarer å se alt det vakre og fantastiske den naturlige, fysiske verden har å tilby. Anonymkode: 2c462...ef3 Hvorfor tror du ikke noen kristne klarer å se alt det vakre og fantastiske den naturlige, fysiske verden har å tilby? Tror du det bare er ateister som klarer å se dette av hele verdens befolkning?🤔 Anonymkode: 77f0e...474 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #26 Del Skrevet 2. juni 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kjenner mange som er kristne, men dette er en privat greie for dem slik det er for meg. Det er noe jeg snakker svært lite om og unngår helst "diskusjoner" da jeg utelukkende har "diskutert" med folk som ikke tror og har et sterkt behov for å overbevise meg om at jeg er dum, rar, naiv, tror på eventyr, ikke forstår noe som helst osv. Det er nok å si at jeg tror på Gud så har de allerede dannet seg et indre bilde om hva og hvordan jeg tror, samt hvordan jeg praktiserer det og hva min tro betyr for meg. Disse tingene er så private at jeg aldri deler detaljer så det blir veldig rare situasjoner med mange bastante antagelser fra motparten. Dermed har disse "diskusjonene" gått ut på at jeg har fått avslørt at jeg tror på Gud, og deretter blir "satt på plass". Jeg trenger faktisk ikke si noe som helst, de driver monologen selv 🤷🏼♀️ Anonymkode: 77f0e...474 Jeg er kristen i den forstand at jeg er døpt og konfirmert i Den Norske Kirke, der jeg fortsatt står som medlem. Jeg er nok ikke kristen i den forstand at jeg tror på de kirkelige dogmer; der går det litt i vranglås for meg, mens jeg prøver å finne ut av hvem og hva Jesus egentlig var, hvilket budskap han hadde. Jeg er nok typen som må finne ut av ting selv heller enn å bli fortalt hva jeg skal tro, og mener det er det riktige: noe annet blir hykleri. For meg var historiene om Jesus noe som ga meg trøst i en forferdelig oppvekst, det var Gud jeg hadde problemer med. Gjennom livet har jeg møtt på både dømmesyke og nestekjærlige mennesker blant de som kaller seg kristne, og mener at det er de sistnevnte som gjør mest rett. I dag befinner jeg meg nok et sted mellom troende og ikke-troende, jeg er nok ingen lydig følger av kristendommens konsensus. Men jeg forsvarer kristendommens betydning for utviklingen av det samfunn vi har i dag, og sier gjerne ting som "Jesus sa og gjorde så mye riktig og bra, men det er mennesker som rotet det fryktelig til og ga kristne dårlig rykte." Anonymkode: c10b7...5f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #27 Del Skrevet 2. juni 2022 Jeg driter ærlig talt i om folk er kristen, muslim, veganer eller hva enn som flyter båten deres. Det eneste jeg ikke aksepterer er om noen forsøker tre sitt livssyn nedover meg. Anonymkode: f5d69...8f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #28 Del Skrevet 2. juni 2022 Jeg tar meg selv i å lure på om kristne er mindre intelligente. Anonymkode: 6c176...19b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #29 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Saklig, ærlig og respektfullt, hva er ditt syn på de som er kristne? Anonymkode: 6c176...19b Mindre intelligente Anonymkode: 2b444...8da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ghostface Skrevet 2. juni 2022 #30 Del Skrevet 2. juni 2022 Folk får lov til å tro hva de vil, så lenge de ikke prøver å påvirke meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #31 Del Skrevet 2. juni 2022 Litt enfoldige og naive med behov for mentale krykker og med en ansvarsfraskrivelse for egne valg gjennom hele livet. Anonymkode: 77564...3f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #32 Del Skrevet 2. juni 2022 Enig i at kristne er forskjellige slik som alle andre mennesker, men å oppdra barn som kristne er for meg hjernevask. Er selv oppdratt kristent og har en kristen familie som jeg elsker, men jeg er ikke religiøs i dag. Syns det er absurd at mennesker kan glorifisere hellige tekster (hvor er kildekritikken??) og deretter «velge ut» det de ønsker å følge/leve etter. Med alt det fæle som skjer og med all forskning og vitenskap vi har i dag... Å hylle Gud for noe mennesker burde ha æren for, f eks en vellykket operasjon, eller mene at alt som skjer er «Guds vilje»… tar meg selv i å tenke på de fleste religiøse som dumme, mindre intelligente og/eller hjernevasket. Selv om det kan være kjempe snille og gode mennesker. Anonymkode: 1f33d...af4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #33 Del Skrevet 7. juni 2022 Det fins mange hyggelige kristne, men jeg tåler ikke de som prøver å prakke religionen på en. Jeg syns synd på barn som blir oppdratt i sterkt kristne hjem og som blir ekskludert av familien om de ønsker og tør bryte ut av sekten. Jeg kjenner ikke så mange sterkt kristne folk, men jeg kjenner ei og hun er det mest dømmende mennesket jeg kjenner. Hun dømmer alt fra homofile til fargede personer og personer som får barn utenfor ekteskap. Hun dømmer folk som ikke tror på Gud. Hun dømmer overvektige selv om hun er overvektig selv. Lyver for egen vinning. Og stakkars deg om du mener noe annet enn henne uansett hva det er. Hun tåler ikke å høre at hun tar feil, da blir hun dritsur. Leksikon og Internett tar feil, for hun har nemlig ALLTID rett. Og skulle man kommer til skade å si "jævlig" eller "herregud" foran henne klikker hun i vinkel. Hun syter og klager hele tiden og forventer råd og empati, men ingen råd man kommer med er bra nok. Og prøver man å søke støtte hos henne er det null og niks å få, for hun har nok med sitt. Jeg sier ikke at alle kristne er sånn, men det eneste sterkt kristne mennesket jeg kjenner er henne og jeg har hørt om flere som er likedan. Skinnhellige folk, altså. Anonymkode: 6efd2...dbd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 7. juni 2022 #34 Del Skrevet 7. juni 2022 Jeg kjenner et par stk som er personlig kristen og som går mye i kirken. Alle er superkoselige og har aldri "prakket"på meg deres relgion og tro 😊 Jeg synes det må være opp til hver enkelt hva man vil tro på, uten å bli dømt for det... 😊 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #35 Del Skrevet 7. juni 2022 Synes synd på dem. Vokst opp i en kult, og de har ikke klart å komme seg ut. Men så lenge det ikke går ut over meg, så bryr jeg meg ikke om dem. De for holde på som dem vil. Når de prøver å få sin tro inn i politikken, da blir jeg sint. Anonymkode: c6348...925 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #36 Del Skrevet 7. juni 2022 De er vel like hyggelige og fine folk som alle andre. Noen er litt enfoldige, kanskje, først og fremst de som argumenterer sin gudstro med at man må ha en veiviser eller støtte i livet, noen å henvende seg til når ting er vanskelig. Fint for dem, men jeg er uenig i at en oversanselig skikkelse er den beste plassen å henvende seg når livet butter imot. Jeg deler kontor med en svært aktiv kristen. Selv om jeg ikke har sagt så mye om mitt livssyn, så skjønner han nok hvor landet ligger. Heldigvis ser det ut til at vi deler samme syn om at religion er en privatsak, så ingen av oss tar opp temaet. Det er det jo ingen grunn til. Anonymkode: b4541...09f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 7. juni 2022 #37 Del Skrevet 7. juni 2022 Kristne er jo ikke en homogen gruppe, så jeg kan ikke mene så mye før jeg får mer konkret informasjon. Men generelt så mener jeg jo at mennesker som er religiøse til en viss grad baserer livet sitt på noe som ikke er sant og at det i seg selv kan ha en del negative utslag i hverdagen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #38 Del Skrevet 7. juni 2022 Jeg respekterer religiøse mennesker for jeg forstår behovet for å knytte seg til noe større enn seg selv. Jeg forstår også at noen reagerer på det jordlige livet i moderne tid og søker etter en annen mening, en transcental tilværelse. Når det er sagt forstår jeg ikke hvorfor nordmenn har en sånn hang til en abrahamsk ørkenreligion. Den har ingen tilknytning til området vårt, er ikke tiltenkt våre folk og tilføyer oss verdier vi egentlig ikke trenger. Jeg syns det oppriktig er rart at kristne nordmenn kjenner mer tilknytning til Israel enn Norge (vi er og forblir et hedensk folk). Så jeg tolererer de, men ser nok på de med et litt skjevt blikk. Blir ikke imponert over de og er glad jeg ikke bor i "bibel-beltet". Anonymkode: e692f...388 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #39 Del Skrevet 7. juni 2022 Tenker de er litt naive. Og at de har veldig behov for et felleskap. Mange er dobbeltmoralske. De har mange utdaterte og hårreisende meninger om alt fra abort, homofili, kvinners rettigheter osv. De viser lite respekt for mennesker utenfor meningheten. Nå har jeg vokst opp i bibelbelte, så alle er vel ikke så ekstreme som der. Folk får tro på hva de vil. Men, når presten/pastoren i kirken sa at ingen måtte ta corona vaksine, for de er beskyttet fra gud, ble jeg skikkelig forbannet. Det gjorde at flere døde, som ikke hadde trengt å dø. Religion er noe dritt. Anonymkode: ff365...416 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 7. juni 2022 #40 Del Skrevet 7. juni 2022 Ser mange skriver de ikke har noen imot kristne så lenge de ikke prøver misjonere, min erfaring er at de kristne i Norge sjeldent forsøker å prakke religionene sin på fremmede som ikke ønsker å høre om den. Janteloven står sterkt her, og det kan fort bli ubehagelig å «stikke seg ut» ved å si man tror den «kristne livsstilen» er den beste. Jeg er oppvokst som kristen og har fremdeles mange kristne venner, de er like forskjellige som alle andre folkegrupper så jeg dømmer ikke mennesker ut i fra religion. Men jeg tenker at religion generelt har potensialet til å forsterke både negative og positive sider med folk. Det kan inspirere til veldedighet og medfølelse men også selvgodhet og fordømmelse av andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå