Gå til innhold

Hvordan er ditt syn på kristne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Saklig, ærlig og respektfullt, hva er ditt syn på de som er kristne?

Anonymkode: 6c176...19b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Synes det er ok folk tror de de vil, men litt naivt(?) mtp all forskning man har. Mange av dem virker også ganske hyklersk. Føler religion er utdatert og mest en psykologisk forsvarsmekanisme.

Anonymkode: c3b98...244

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De lider av (tidvis skumle) vrangforestillinger.

Anonymkode: eec2b...b6f

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange av dem er helt blinde for hvor mye ondskap og urett deres religion har utsatt folk for. Når jeg forteller min erfaring og hva jeg (og mange andre) ble utsatt for så er det stort sett "åja men sånn er ikke de fleste altså" og "nei, det stemmer ikke, kristne er ikke sånn". De bare nekter å innse/innrømme at mye av kristen forkynnelse kan være skadelig.

Anonymkode: f4e5e...cb3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg glemte... mange er faktisk utrolig dømmende og litt sånn " status-orienterte". Vokste opp på et kristent sted, ukristen. Har foreldre som har masse historier om dette. Faren min ble plutselig veldig interessant først etter de fikk vite hva han jobbet med etc.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At de er naive som tror på noe som er tøys og tull. Kan line godt tro på Tor og Odin. 

Anonymkode: 6c396...b7e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg glemte... mange er faktisk utrolig dømmende og litt sånn " status-orienterte". Vokste opp på et kristent sted, ukristen. Har foreldre som har masse historier om dette. Faren min ble plutselig veldig interessant først etter de fikk vite hva han jobbet med etc.

Det er min erfaring også. Jeg prøver å ha et åpent sinn og ikke dømme etter livssyn eller tro, men jeg må innrømme at jeg i utgangspunktet er skeptisk...

Anonymkode: 9052b...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må legge til at det finnes, selvsagt, kristne som fokuserer på de beste sidene av kristendommen. Nestekjærlighet og tjeneste, for eksempel. Jesus hadde jo noen radikale idéer. 

Anonymkode: f4e5e...cb3

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må tro hva de vil, bare ikke prakk det på meg! At folk i 2022 derimot tror på noe slikt er dog imponerende! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes egentlig de er ganske dumme. 

Anonymkode: 701c9...d39

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner mange som er kristne, men dette er en privat greie for dem slik det er for meg. Det er noe jeg snakker svært lite om og unngår helst "diskusjoner" da jeg utelukkende har "diskutert" med folk som ikke tror og har et sterkt behov for å overbevise meg om at jeg er dum, rar, naiv, tror på eventyr, ikke forstår noe som helst osv. Det er nok å si at jeg tror på Gud så har de allerede dannet seg et indre bilde om hva og hvordan jeg tror, samt hvordan jeg praktiserer det og hva min tro betyr for meg. Disse tingene er så private at jeg aldri deler detaljer så det blir veldig rare situasjoner med mange bastante antagelser fra motparten. Dermed har disse "diskusjonene" gått ut på at jeg har fått avslørt at jeg tror på Gud, og deretter blir "satt på plass". Jeg trenger faktisk ikke si noe som helst, de driver monologen selv 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 77f0e...474

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kristne mennesker er like forskjellige som alle andre. Helga Byfuglien (Biskop i Oslo) virker som et veldig sympatisk og varmt menneske av det jeg har sett av henne i media. Det samme gjelder for biskopen som ba for at kvinner fortsatt skal ha rett til å bestemme over egen kropp i abortspørsmål, men som selvsagt fikk negative reaksjoner fra erkekonservative.

Kristne jeg ikke klarer på noen som helst slags måte er konservative som skal drive med konverteringsterapi, melder seg ut av kirken i protest fordi homofile og transpersoner får tilgang der og hevder at ekteskap er mellom mann og kvinne. Mener at kvinnen er underordnet mannen. I tillegg så kan man legge til all annen skyld og skam de preker. Jeg er rett og slett allergisk mot disse menneskene.

Anonymkode: 674e7...da1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Helga Byfuglien (Biskop i Oslo) virker som et veldig sympatisk og varmt menneske av det jeg har sett av henne i media. Det samme gjelder for biskopen som ba for at kvinner fortsatt skal ha rett til å bestemme over egen kropp i abortspørsmål, men som selvsagt fikk negative reaksjoner fra erkekonservative

På grunn av, eller på tross av kristendommen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes bra og dårlige folk som er kristne, akkurat som det finnes bra og dårlige folk som er ateister, muslimer, osv.

Skal ærlig innrømme jeg har store problemer med å tolerere mange sektfolk. Særlig karismatikere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Saklig, ærlig og respektfullt, hva er ditt syn på de som er kristne?

Litt enkle. De «vanlig» kristne i statskirken er harmløse nok. Men mye psykiatri ute i sektene.

Anonymkode: 65e27...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er vanskelig.

På den ene siden, kjenner jeg flere kristne som er fantastiske personer. Gode venner, snille, sympatiske, intelligente mennesker med masse kjærlighet.

På den andre siden, kjenner jeg kristne som er sta, dømmende, lider av stor fremmedfrykt. Folk som stadig får meg til å føle på ubehag, og at noe er veldig feil og ekkelt. Gjør meg utrygg, rett og slett. Veldig konservative. Det har en tendens til å handle om flere ting enn bare troen, da. De typene jeg tenker på her, synes jeg rett og slett virker minte intelligente enn gjennomsnittet.

Usikker på om det er religion eller fundamental personlighet som gir utslagene her. 

Selv er jeg redd for å ikke tro på noe jeg burde tro på. Redd for å komme til helvete. Redd når jeg ser for meg at kroppen min en dag skal dø, legges i en kiste, og begraves i ensomhet under bakken for å råtne. Det gjør vondt å tenke på det å skilles fra de jeg er glad i eller elsker. Døden er litt skummel. Men jeg vil ikke late som om jeg tror på noe jeg ikke tror på. Jeg synes liksom ikke at bibelen "maker sense". Samtidig er jeg åpen for at Gud kan finnes, eller at det er en del ting vi ikke vet om. Men noen sikkerhet kan jeg ikke si at jeg har i meg.

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Entern skrev (1 minutt siden):

Det finnes bra og dårlige folk som er kristne, akkurat som det finnes bra og dårlige folk som er ateister, muslimer, osv.

Skal ærlig innrømme jeg har store problemer med å tolerere mange sektfolk. Særlig karismatikere.

Enig. Jeg blir fort skremt av slike ting 😓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, proghodet said:

På grunn av, eller på tross av kristendommen?

Kan være begge deler egentlig. Uten å mene noe om henne så kan man genrellt sett tolke ulikt inn i bibelen og bruke tekstene i det godes navn eller til vondt. Abortmotstandere, kvinneundertrykkere og homofober faller i den siste kategorien.

Anonymkode: 674e7...da1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Satt og hørte på at noen i svigerfamilien diskuterte homofile menn og apepest, og hvordan menn som har sex med menn fortjener de sykdommene de får. Guds vrede. De satt og lo av dette.

Jeg spurte hvorfor Gud først og fremst straffer menn for å ha sex med hverandre. Hva med lesbiske? 

Da ble de stille. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...