Gå til innhold

Foretrekker du mannlige eller kvinnelige forfattere?

AnonymBruker

Er du mann eller kvinne og leser du mannlige eller kvinnelige forfattere?  

25 stemmer

1. 1. Hvilket kjønn har du og foretrekker du mannlige eller kvinnelige forfattere?

• Jeg er kvinne og foretrekker kvinnelige forfattere
      4
    • Jeg er kvinne og har ingen spesielle preferanser
      14
    • Jeg er mann og foretrekker kvinnelige forfattere
      0
    • Jeg er mann og foretrekker mannlige forfattere
      2
    • Jeg er mann og har ingen spesielle preferanser
      4
    • Jeg har en annen kjønnsidentitet og foretrekker kvinnelige forfattere
      0
    • Jeg har en annen kjønnsidentitet og foretrekker mannlige forfattere
      0
    • Jeg har en annen kjønnsidentitet og har ingen spesielle preferanser
      0
    • Jeg er kvinne og foretrekker mannlige forfattere
      1

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For mange år siden leste jeg et sted at mannlige lesere vanligvis foretrekker bøker skrevet av mannlige forfattere, mens flertalet av kvinnelige lesere ikke legger vekt på forfatterens kjønn når de velger litteratur. Jeg tenkte å gjøre en uhøytidelig undersøkelse om dette her inne. Kommenter gjerne med dine tanker om temaet. 

Anonymkode: 8682a...974

Endret av Rhodiola
For å oppdatere avstemningen for TS - Rhodiola, adm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

TS her: jeg satt og redigerte før jeg postet, og da falt ett av alternativene mine ut, nemlig "Jeg er kvinne og foretrekker mannlige forfattere." Jeg har meldt fra til moderator, så jeg håper de kan hjelpe meg. Hvis ikke gir jo ikke pollen mening i det hele tatt. 

Selv er jeg kvinne som tenker at det er hipp som happ om forfatteren er mann eller kvinne, men uten å telle over tror jeg at jeg har flest kvinnelige forfattere i hylla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mann og foretrekker mannlig forfatter. Jeg tror årsaken er at jeg hører mye lydbok, og kvinnelig stemme på mannlige karakterer blir merkelig. Dog det skal sies at jeg har vendt meg til "maskuline" stemmer som ofte er gjort av amerikanske eller britiske skuespillere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange flinke mannlige forfattere, men synes ofte at de skriver kvinnelige karakterer så dårlig. Fokuserer for mye på kroppen for eksempel.

Anonymkode: c1511...26c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mannlige og kvinnelige forfattere er gode forfattere. Klarer ikke å skille ut hvem som er best av kjønnene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser mye og foretrekker kvinnelige forfattere når det handler om kvinner, mannlige når det handler om menn. Jeg direkte misliker mannlige forfatteres kvinnelige karakterer. De er så overfladiske og uinteressante. Det er liksom bare utseendet og tiltrekningskraften på menn det legges vekt på. Kvinnens sjeleliv, tanker og følelser er visst helt uinteressant. Der synes jeg kvinnelige forfattere klarer seg bedre når de skriver mannlige karakterer. De prøver i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er kvinne, og jeg bryr meg lite om hvilket kjønn forfattere har. Men etter å ha vurdert spørsmålet litt innser jeg jo at sikkert 70-80 prosent av bøkene jeg leser er skrevet av menn. Dessverre gjelder nok dette musikk jeg hører på også. 

Anonymkode: 98a99...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden forskning viser at menn i større grad en kvinner er "nyttelesere", burde det vel kanskje vært spesifisert at dette gjelder skjønnlitteratur. 

For min del leser jeg skjønnlitteratur skrevet av begge kjønn, men har lav terskel for å legge fra meg boka hvis den er kvinneorientert. Med det menes ikke at det er kvinnelig hovedperson, noe jeg ikke har problemer med, men at det i stor grad handler om romantikk med kvinnen i sentrum og "flate", uinteressante menn som bare er til stede for å oppfylle fantasien til kvinnelige lesere. 

Anonymkode: 38da3...8db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket bøkene jeg leste i fjor og det det var morsomt nok akkurat 50/50 mannlige og kvinnelige forfattere, uten at jeg har prøvd å få det sånn, så da leser jeg vel like gjerne menn som kvinner da :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er kvinne og leser begge deler. Jobber i bokbransjen så jeg er presentert for det meste som kommer ut, og det er ganske jevn kjønnsfordeling av hva som promoteres.

Jeg leste nok mer mannlige forfattere i oppveksten og på skolen. Der "skylder" jeg egentlig på systemet som ikke hadde god nok peiling. Vi ble presentert for mye Saabye Christensen og moderne skjønnlitteratur av menn, men av kvinnelige forfattere var det mye i Jane Austen-kategorien, som for meg var uinteressant. Unntaket er kanskje Sylvia Plath men det var først da jeg studerte utenlands at hun var et fokus. Norske lærere fokuserte mye på gammelmodig, traust litteratur.

Som voksen leser jeg Rachel Cusk, Nina Lykke, Vigdis Hjorth etc. Favorittboken min fra fjoråret var Stargate/ Ingvild Rishøi. Jeg tenker lite over om det er en mann eller kvinne som har skrevet boken.

Anonymkode: 0478f...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er kvinne, og leser faktisk mest kvinnelige forfattere. Aldri tenkt over det. Men svært sjelden jeg leser noe av mannlige, men har lest og likt mye av f.eks han finske som jeg ikke husker navnet på nå, Knut Hamsun, Jordan Peterson..

Anonymkode: f68fd...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.6.2022 den 17.36):

For mange år siden leste jeg et sted at mannlige lesere vanligvis foretrekker bøker skrevet av mannlige forfattere, mens flertalet av kvinnelige lesere ikke legger vekt på forfatterens kjønn når de velger litteratur. Jeg tenkte å gjøre en uhøytidelig undersøkelse om dette her inne. Kommenter gjerne med dine tanker om temaet. 

Jeg hører/leser nok mest bøker skrevet av menn. Men det har ikke noe med kjønn å gjøre. I de sjangere jeg leser så er det mest menn som skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg tenker aldri på kjønn når jeg velger en bok. Men når jeg leser statistikken for bøker lest i år/ifjor osv. er det mest mannlige forfattere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser flere kvinnelige enn mannlige forfattere. Det er ingen bevisst tanke - jeg leser variert, velger bøker etter lystprinsippet og har favorittforfattere av begge kjønn, men ender med et flertall kvinner hvert eneste år likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...