Gå til innhold

"Ikke ta på hun" dialekt eller bare feil grammatikk?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er sånn yngre folk i byen snakker for tiden. Så tror dessverre det er en språklig grammatisk feil endring. Påvirka av «kebab-norsk» er mitt inntrykk.

Anonymkode: fd9b7...36c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pipaluk skrev (5 timer siden):

Ville dere hatt dette hengende hjemme? Jeg merker at jeg blir forstyrret av det grammatiske her?

20220529_113658.jpg

det er grammatikkfeil ja

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er sånn yngre folk i byen snakker for tiden. Så tror dessverre det er en språklig grammatisk feil endring. Påvirka av «kebab-norsk» er mitt inntrykk.

Anonymkode: fd9b7...36c

trist

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mye mer i dialekter enn skriftspråk, andre kasus, blandet genitivstyper, ulike bøyinger og surr i syntaks. 

Skriftlig er det skiltet helt feil fordi "hun" er subjektsform og "henne" er objektsform og her er det katten som er subjektet. 

Men dette er noe som sakte driver og forsvinner, etter språkrådets oppdateringer kan man nå skrive "han" i objektsform i stedet for "ham". 

Jeg synes også den setningen er litt vond å lese. 

Det er som å lese "Du skal få en julegave av jeg" eller "Jeg liker å få besøk av du.". Det er samme grammatiske mønster som skiltet på bildet. 

Anonymkode: 3a15e...3e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser denne feilen på Kvinneguiden, Facebook osv. hele tiden. Utrolig mange som skriver "de" når det skal være "dem", også. Det er nok dialekt, og egentlig tror jeg disse menneskene vet at det er grammatisk feil (håper det), men at de rett og slett ikke bryr seg. Det beste er å ikke henge seg så utrolig mye opp i det. 

Anonymkode: 3351f...251

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grammatisk feil. 

Selv er jeg blanding av Oslo og Østfold. Sier ho og hun om hverandre. Kunne nok sagt "ikke ta på ho", men jeg vet at det skrives "ikke ta på henne". 

Anonymkode: 67c5d...6b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kom til å tenke på en ting - hva er objektsform av kjønnsnøytrale og politisk korrekte "hen"?

"Ikke ta på hen" blir kanskje riktig, dvs. samme som subjektsform

Anonymkode: be046...675

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok en endring i språket som er kommet for å bli. Unge i store deler av landet snakker sånn. Det skjærer i øynene og ørene mine og, men på den andre siden har jeg lite problemer med at vi ikke bruker «ham» lenger, så jeg vil vel bli vant med det.. 

Anonymkode: 1c9f7...ed3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kom til å tenke på en ting - hva er objektsform av kjønnsnøytrale og politisk korrekte "hen"?

"Ikke ta på hen" blir kanskje riktig, dvs. samme som subjektsform

Anonymkode: be046...675

Jeg har lest at en del ikke-binære folk  ønsker å bli titulert som de/dem istedenfor hen.

Så da blir det vel "ikke ta på de"? Høres og ser helt merkelig ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som er fra Bergen, hva mener dere?

Anonymkode: 0176e...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Feil grammatikk. Har null og nada med dialekt å gjøre. 

Anonymkode: 8217a...4ac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ser denne feilen på Kvinneguiden, Facebook osv. hele tiden. Utrolig mange som skriver "de" når det skal være "dem", også. Det er nok dialekt, og egentlig tror jeg disse menneskene vet at det er grammatisk feil (håper det), men at de rett og slett ikke bryr seg. Det beste er å ikke henge seg så utrolig mye opp i det. 

Hvis INGEN henger seg opp i dette så er scenarioet at vi om fem år ikke lenger har forskjell på de/dem  objektsform sterke verb ingen distinksjon mellom hans/sin /sitt , og kebabnorsk er ny målform i Norge. 

Et så enkelt språk som vi kan få kan sammenliknes med ulike kreolspråk rundt omkring hvor nærmest alt i språket blir kraftig forenklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Pipaluk skrev (33 minutter siden):

Jeg har lest at en del ikke-binære folk  ønsker å bli titulert som de/dem istedenfor hen.

Så da blir det vel "ikke ta på de"? Høres og ser helt merkelig ut....

Da hadde det evt. blitt "ikke ta på dem". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

dialekt..er det på vestlandet? Der er det vanlig å si: "Ikkje ta på ho" trur eg🙃

Anonymkode: 1cbbd...54d

På nynorsk er "ho" objektsform, sammen med "henne".

På bokmål er kun "hun" objektsform.

Skiltet er på bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pipaluk skrev (26 minutter siden):

Hvis INGEN henger seg opp i dette så er scenarioet at vi om fem år ikke lenger har forskjell på de/dem  objektsform sterke verb ingen distinksjon mellom hans/sin /sitt , og kebabnorsk er ny målform i Norge. 

Et så enkelt språk som vi kan få kan sammenliknes med ulike kreolspråk rundt omkring hvor nærmest alt i språket blir kraftig forenklet.

Jeg kan love deg at lærere henger seg opp i dette, så ingen fare for at noe sånt vil skje innen 5 år. Ser forøvrig denne skrivefeilen i absolutt alle generasjoner, så dette er nok ikke et helt nytt fenomen. Uansett, det jeg mente er at det i lengden blir ekstremt slitsomt å irritere seg over eller rette på andre sine skrivefeil, og at man kanskje burde spare seg selv for den irritasjonen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos meg hadde det mest riktige blitt; Ikke ta på'a
Men det er min dialekt, takler ikke ordet hun eller henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På sørlandet bruker vi ho i objektsform, men det er jo bare kolossale fjols som skriver det.

Anonymkode: a7b52...503

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som er fra Bergen, hva mener dere?

Anonymkode: 0176e...2ad

Jeg bruker ikke «henne» i min Bergens-dialekt. Jeg ville sagt «ikkje ta på hon». Jeg har nok hatt min del av skriftlige feil, men mener at det er en skriftlig feil. Det er likevel ikke noe jeg ville reagert på dersom jeg hadde sett dett skiltet.

At noen skriver at det skyldes kebabnorsk synes jeg er en fornærmelse mot min dialekt. Det må være skrevet av en som er historieløs og ignorant.

Anonymkode: fff74...871

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ta på henne,heter det. Drittlei av at folk ikke klarer å skrive ordentlig. Fullførte de grunnskolen?

Anonymkode: 0db74...9c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...