Gå til innhold

Debatt om hvordan KG driftes - omlegging og mindre offentlighet


Aricia

Anbefalte innlegg

Har du fått med deg endringen i forumsstruktur på KG som har skjedd den siste uken?

Tidligere Ris og ros er lagt ned, og er erstattet av Tilbakemeldinger og nyheter om Kvinneguiden. Her finner man to nye deler:

  • Tilbakemeldinger til moderatorteamet, og nyheter om forumet
  • Private forumhenvendelser

Første del er offentlig, slik gamle Ris og ros var, slik at alle kan lese og kommentere i trådene som postes. Men merk: Vi brukere kan kun stille spørsmål om tekniske problemer der. Alle andre typer spørsmål flyttes til Private forumhenvendelser (noe som er grunnen til at denne delen av forumet nå kun består av flyttede tråder). Og hele denne andre delen av Tilbakemeldinger er unntatt offentlighet, dvs at bare trådstarter og hele moderatorteamet kan lese og svare der.

Private forumhenvendelser har tre underkategorier:

  • Generelle henvendelser, der man kan poste problemstillinger om forumet og om modereringspraksis. Men NB: På tross av at disse trådene altså skal være generelle og/eller prinsipielle kan de ikke leses eller svares i av andre enn moderatorteamet
  • Spørsmål om bruker og moderering 
  • Private henvendelser til administrator

Hvis noen mot formodning har giddet å lese helt hit: Hva synes du om omleggingen?

Jeg tenker at de to underkategoriene "Spørsmål om bruker og moderering" og "Private henvendelser til admin" framstår som helt overflødige og unødvendige, siden denne typen spørsmål alltid har kunnet bli tatt i PM, og fremdeles kan det. Disse to nye underkategoriene tilfører ikke noe som helst som ikke har vært der fra før.

Og når det gjelder "Generelle henvendelser" sliter jeg med å skjønne begrunnelsen for å henvise generelle problemstillinger om modereringspraksis og forumsstruktur til en serie av private tråder unntatt offentlighet. Hvorfor i alle dager gjøre generelle diskusjoner private?

Oppsummert framstår omleggingen for meg som kun motivert av det å kunne stoppe all plenumsdiskusjon av hvordan forumet drives. Det ser ikke bra ut.

Mest mulig åpen og offentlig diskusjon omkring virksomheter er helt grunnleggende for friske og velfungerende demokratier. Mediebedrifter, som KG/Egmont jo også er, er feks helt avhengige av offentlighetsloven (som i utgangspunktet gir fritt innsyn i alle offentlige saksdokumenter) for å kunne jobbe med kritisk journalistikk. Å unnta egen virksomhet for åpen debatt er dermed et drastisk og særdeles underlig skritt å ta for en mediebedrift.

Jeg håper at KG vil ta til vettet og endre på omleggingen sin.

  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aricia skrev (1 time siden):

Vi brukere kan kun stille spørsmål om tekniske problemer der. Alle andre typer spørsmål flyttes til Private forumhenvendelser (noe som er grunnen til at denne delen av forumet nå kun består av flyttede tråder). Og hele denne andre delen av Tilbakemeldinger er unntatt offentlighet, dvs at bare trådstarter og hele moderatorteamet kan lese og svare der.

Jaha, det er derfor det rommet ser helt merkelig ut med masse spørsmål brukerne ikke har tilgang til å lese. Hvorfor skal spørsmål og svar som alle kan ha nytte av å lese og lære fra, holdes hemmelig?

Gjør det meg til en bedre bruker når jeg ikke får ta del i generelle spørsmål når jeg er utestengt fra å se dem?

Og hva  skjer med ytringsfriheten i sosiale medier når brukere faktisk holdes utenfor spørsmål og svar som kan ha betydning for brukernes behov, opplevelse, og inkludering i et debattforum? Det fremstår unektelig som forsøk på å styre debattene uten at brukerne skal ha noe å si mot denne typen skjevpåvirkning, for det er det summa sumarum blir.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritikken de ansvarlige har fått de siste månedene har i stor grad handlet om mangel på offentlighet, vilkårlig håndhevelse av regelverket og null selvkritikk. Så får vi beskjed om at de skal ha et møte hvor de skal "diskutere tilbakemeldingene fra brukermassen".

Også svarer de med å gjøre det totalt umulig å ta opp ting i plenum? Hva slags forum nekter brukerne å komme med felles kritikk? Og hvem er det som stoler på at ting de poster i et underforum - hvor bare moderatorteamet kan lese - faktisk blir tatt på alvor? Vi vet jo også at man risikerer utestengelse uten advarsel dersom noe tolkes som "hets mot moderatorteamet" nå, så tør man egentlig?

Jeg fikk inntrykk av at KG ble mer medgjørlig etter å ha blitt kritisert i flere måneder. Jeg hadde faktisk forventet en positiv endring. I stedet for får vi denne farsen.

Endret av Totiki
Postet for kjapt
  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper flere tar seg tid til å lese hele denne artikkelen som tar opp sider ved ytringsfrihet og sosiale medier:

https://www.nhri.no/2021/sosiale-mediers-pavirkning-pa-den-offentlige-samtalen/

«Det er mye positivt med at eierne av de sosiale mediene har oppstilt noen spilleregler for bruk av plattformene deres. Noen må de ha, for å hindre at de blir medansvarlige for straffbare ytringer, som overgrep mot barn og oppfordringer til terror. Eller for å unngå erstatningsrettslig ansvar. Andre regler har de fordi de gjerne vil begrense andre ytringer som kan være skadelige og føre til ulovligheter på nett eller på gaten.»

Det er vanskelig å tenke seg at innlegg som nå sensureres på gamle Ris og ros faller innenfor de begrensingene som artikkelforfatteren skriver om. 

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for en utrolig relevant og interessant artikkel @Kollontaj!

Jeg stemmer i at alle bør lese denne.

Det får meg også til å tenke at Egmont bør tenke grundig gjennom hva de vil med KG. De overtok for noen år siden et av Norges største generelle debattforum på nett, med en allerede satt struktur. Egmont driver ellers iflg deres egne nettsider med "historiefortelling", les: lett underholdning, men de drifter faktisk samtidig et forum som er en av de viktigste arenaene for samfunnsdebatt i Norge. Dette understrekes ved at forumet har egne underkategorier der vi oppfordres til å diskutere Aktuelle saker og politikk, pandemi og KRIGEN i Ukraina. Er Egmont seg dette ansvaret bevisst? Tar de det alvorlig? Sørger de for rammebetingelser som gjør at denne funksjonen faktisk blir forsvarlig ivaretatt? Eller skal de bare høste klikk og annonsekroner?

Det er frivillig å være på KG, får vi som brukere ofte høre. Jeg vil si til Egmont: Det er frivillig å eie et nettforum også. Hvis dere ikke vil investere i det det krever, bare høste klikkene, så er det kanskje like greit å la være? 

Sammenhengen mellom dette resonnementet og nedleggelsen av Ris og ros er følgende: Åpen og offentlig debatt om vilkårene for debatt i et av Norges største generelle debattforum på nett er faktisk et viktig premiss for en offentlig samtale som styrker demokratiet i samfunnet vårt. KG og Egmont har meldt seg på som aktører og tilbydere av plattformer for slik debatt i Norge - helt frivillig.

Endret av Aricia
  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever ikke at KG er en plattform som oppfattes seriøst. Denne endringen bygger opp under dette inntrykket. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om Kg ikke oppfattes som seriøs, så inviteres vi til å diskutere dødsens seriøse og superviktige temaer her inne, som krig og pandemi, slik @Ariciaganske riktig sier over her. 
Klart Egmont og Kvinneguiden bør vise stort ansvar når dette diskuteres. Klart reglene for moderering og kravene til kompetanse hos de som skal moderere forumet bør vise at Egmont tar dette på alvor. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Aricia said:

Oppsummert framstår omleggingen for meg som kun motivert av det å kunne stoppe all plenumsdiskusjon av hvordan forumet drives. Det ser ikke bra ut.

Mest mulig åpen og offentlig diskusjon omkring virksomheter er helt grunnleggende for friske og velfungerende demokratier. Mediebedrifter, som KG/Egmont jo også er, er feks helt avhengige av offentlighetsloven (som i utgangspunktet gir fritt innsyn i alle offentlige saksdokumenter) for å kunne jobbe med kritisk journalistikk. Å unnta egen virksomhet for åpen debatt er dermed et drastisk og særdeles underlig skritt å ta for en mediebedrift.

Jeg håper at KG vil ta til vettet og endre på omleggingen sin.

Såklart det er og et forum er ikke et demokrati, selv om enkelte synes å tro det. Her er det til slutt 1 person som bestemmer og det er karen som eier KG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Denne tråden blir nok stengt like fort som de andre tilsvarende trådene. Vi har visst ikke lov å diskutere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridiskusjon.no skrev (6 minutter siden):

Såklart det er og et forum er ikke et demokrati, selv om enkelte synes å tro det. Her er det til slutt 1 person som bestemmer og det er karen som eier KG.

Ja, og penger i kassa er åpenbart det viktigste. Herunder klikk og reklameinntekter gjennom at folk (brukere) engasjerer og skriver provoserende/kontroversielle synspunkter som engasjerer slik at det blir liv i trådene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridiskusjon.no skrev (23 minutter siden):

Såklart det er og et forum er ikke et demokrati, selv om enkelte synes å tro det. Her er det til slutt 1 person som bestemmer og det er karen som eier KG.

Nei? Det har da heller ingen sagt, i hvert fall ikke i denne tråden. :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Lill :) said:

Ja, og penger i kassa er åpenbart det viktigste. Herunder klikk og reklameinntekter gjennom at folk (brukere) engasjerer og skriver provoserende/kontroversielle synspunkter som engasjerer slik at det blir liv i trådene. 

Ja, det er jo derfor en lar mye gli her, som ville blitt fjernet på et mer seriøst forum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revenge o'Cavatina skrev (På 29.5.2022 den 11.33):

Jaha, det er derfor det rommet ser helt merkelig ut med masse spørsmål brukerne ikke har tilgang til å lese. Hvorfor skal spørsmål og svar som alle kan ha nytte av å lese og lære fra, holdes hemmelig?

Gjør det meg til en bedre bruker når jeg ikke får ta del i generelle spørsmål når jeg er utestengt fra å se dem?

Og hva  skjer med ytringsfriheten i sosiale medier når brukere faktisk holdes utenfor spørsmål og svar som kan ha betydning for brukernes behov, opplevelse, og inkludering i et debattforum? Det fremstår unektelig som forsøk på å styre debattene uten at brukerne skal ha noe å si mot denne typen skjevpåvirkning, for det er det summa sumarum blir.

Helt enig.

Og alle de "gamle" Ris og ros-trådene flyttes altså til "Generelle henvendelser", som sorterer under "Private forumhenvendelser" (logisk - not).

Dette er hva "Generelle henvendelser" skal brukes til iflg de nye reglene

Sitat

Generelle henvendelser

Her kan du poste generelle spørsmål om forumet som du av en eller annen grunn ikke ønsker å poste i det åpne underforumet om tilbakemeldinger til forumet. Dette kan for eksempel være forespørsler om sletting av bruker eller endring av brukernavn. Hele moderatorteamet har mulighet til å lese innlegg her, og har anledning til å svare. Hjelp til endring eller sletting av bruker er det kun administrator som har teknisk mulighet til å hjelpe med.

Og altså - det eneste eksempelet de gir på hva en generell henvendelse er, er "sletting av bruker eller endring av brukernavn". 

:klo: :overrasket:

Da spør jeg:

1. Hvorfor i alle dager trengs et nytt og lukket GENERELT forum for det, når det enten kan postes i tråden som fremdeles eksisterer på den åpne delen av tilbakemeldinger, eller i den nye lukkede delen, i underkategorien "Spørsmål om bruker og moderering"?

2. Det vi "av en eller annen grunn" (sic) ikke VIL poste i den åpne delen av Tilbakemeldinger må jo nødvendigvis være absolutt alt som ikke er rent tekniske spørsmål, siden det bare er slike spørsmål vi nå FÅR poste i den åpne delen uten at de umiddelbart flyttes til den lukkede, altså "Generelle henvendelser".

3. Hvorfor i alle dager nevnes ikke andre og mer dekkende eksempler, når følgende tråder akkurat nå er flyttet til "Generelle henvendelser", og dermed unntatt offentlighet (uten noen plausibel grunn): 

  • "Visninger av private tråder"
  • "Ny regel: Utestengelse uten varsel"
  • "Den evige uføre/NAV-hetsen"
  • "Gjentatt hetsing av eldre menn inne på KG."
  • "Spørsmål til Forumansvarlig: Får man ikke lov til å stille spørsmål ved moderatorenes avgjørelser på Ris og ros lengre?"
  • "KG nekter å ta imot tilbakemeldinger og svare på spørsmål"

INGEN av disse trådene er i nærheten av å omhandle det eksempelet på "generelle henvendelser" i det nye regelverket indikerer. Ingen av dem tematiserer heller noe som i seg selv tilsier at de bør unntas offentlighet. Tvert imot!

Når man trykker på en av lenkene får man opp følgende advarsel: 

Sitat

Du har ikke tilgang til å se dette innholdet. Dette skyldes i de fleste tilfeller at innholdet har blitt sletta på grunn av regelbrudd, eller midlertidig skjult mens innholdet modereres.

Nei KG og Egmont, det skyldes det altså virkelig ikke. Men hva som egentlig er grunnen til at dere har gjort all generell debatt om hvordan forumet drives privat og unntatt offentlighet bør dere faktisk gå tydelig ut med.

Endret av Aricia
  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne advarselen som kommer opp er vel egentlig enda ett eksempel på at dette nyeste "stuntet" er noe som ikke er verken smart gjennomført eller gjennomtenkt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klipper inn litt fra et innlegg jeg skrev fra et annet sted, med tilføyelse. 

Jeg ser ikke helt hvordan omgjøring av henvendelser skal gjøres private på grunn av manglende kapasitet skal øke kapasiteten? Jeg ser heller ikke helt hvordan generelle henvendelser med dialog og tilsvar som er nyttige for alle, skal være lærerike for brukere som har de samme spørsmålene men ikke kan lese svarene. Det åpner bare opp for enda flere spørsmål om og rundt de samme temaene når ingen får lese de hemmelige svarene unntatt teamet. Hordan skal dette øke kapasiteten og være til nytte for alle brukere?

Det er jo jeg som bruker som avgjør hvorvidt jeg vil sende en generell og åpen henvendelse vs. privat, noe som er mulig gjennom PM. Moderatorteamet bommer på konsekvensene av egne beslutninger uten å ta brukerne med i samvalget. Det fremstår som at alle moderatorteamets avgjørelser skal være hemmelige for alle andre enn teamet, basert på sin egen dårlige håndtering av kritikken mottatt de siste månedene. Så kan de high-five hverandre for avgjørelsene og svarene sine uten eventuell kritikk fra andre brukere.

Dette er jo til sammenligning like useriøst tullball som fra fra skolegården. Vi brukere lærer ingenting, blir utestengt fra nyttig informasjon, blir stående som enkeltindivider mot en vegg av moderatorer med lua i handa som om vi ber om almisser mens vi går kanossagang i påvente av 13 likerklikk på hverandres svar fra moderatorteamet. Og når 48-tusen kroners-spørsmålet burde dukke opp som "Er svaret avgitt?" er det ikke lenger et svar, men en stengning av henvendelsen med en markering som "løst", når det ikke er det. Brukere gidder ikke dette. Dette er verken inkluderende eller brukervennlig, og de eneste som får noe ut av dette er moderatorteamet.

Jeg har en teknisk henvendelse liggende som "løst" men det er uløst. Det betyr at jeg må stille spørsmålet enda en gang, og forsøke å formulere meg med te-skje i håp om et skikkelig svar. På et skarve teknisk spørsmål. Det blir temmelig mye mer bryderi for alle med samme type spørsmål som helst ikke skal misforstås slik at jeg som bruker får svar på et teknisk spørsmål om noe som ikke virker som det skal. Med det samme jeg er i farta erklærer jeg herved at omleggingen heller ikke virker som den skal, med mindre den er en del av en strategi for å unngå brysomme spørsmål fra engasjerte brukere som har hengt på KG en god stund. Men dette får jeg ikke lov til å spørre om i plenum.

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 11
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig at de etter flere måneder med konstruktiv kritikk valgte å kneble brukerne i stedet for å lytte til dem. Og @Forumansvarlig har sluttet å svare på spørsmål rettet direkte til henne. 

Er det noen som har prøvd å få denne Gaute i tale? Vet han hva som faktisk foregår på forumet han er "Produkteier" for?

  • Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (28 minutter siden):

Det er helt utrolig at de etter flere måneder med konstruktiv kritikk valgte å kneble brukerne i stedet for å lytte til dem. Og @Forumansvarlig har sluttet å svare på spørsmål rettet direkte til henne. 

Er det noen som har prøvd å få denne Gaute i tale? Vet han hva som faktisk foregår på forumet han er "Produkteier" for?

Ettersom jeg har lest skriver @Forumansvarlig at Gaute Tyssebotn ikke har peiling på Kvinneguiden forums rutiner, og vil henvise tilbake til @Forumansvarlig

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar opp mange gode spørsmål @Revenge o'Cavatina. Det er veldig spesielt at moderator ikke anser meg for kapabel til å bestemme om jeg ønsker et spørsmål diskutert i plenum eller privat. Det er tross alt ikke helsejournaler eller intime detaljer vi (skulle ønske vi kunne) diskuterer her.

Jeg sliter også veldig med å forstå hvordan den nye praksisen skal gi mindre arbeid for moderatorteamet. Svare på samme spørsmål igjen og igjen og igjen i stedet for en felles tråd alle kan lese? Med mindre strategien er å utmatte alle brukere som ønsker å debattere et bedre KG da og det håper jeg da virkelig ikke. 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...