Gå til innhold

Debatt om hvordan KG driftes - omlegging og mindre offentlighet


Aricia

Anbefalte innlegg

Veldig kjekt å lage regler slik at man slipper kritikk, og kan fortsette som før.

Ser begrunnelsen er at det ikke går an å svare på kritikk vedr. moderering uten å gjengi regelbrudd. Da lurer jeg litt på hvorfor det har fungert i såpass mange år som det jo har gjort.

Ris og ros var ikke noe som kom i går, akkurat.

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er meget spesielt at brukere som stiller spøsmål og er genuint opptatt av et velfungerende og godt moderert forum, behandles som plageånder. 

  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonaymBruker said:

Veldig kjekt å lage regler slik at man slipper kritikk, og kan fortsette som før.

Ser begrunnelsen er at det ikke går an å svare på kritikk vedr. moderering uten å gjengi regelbrudd. Da lurer jeg litt på hvorfor det har fungert i såpass mange år som det jo har gjort.

Ris og ros var ikke noe som kom i går, akkurat.

(min utheving)

Ja, dette er en tåpelig begrunnelse jeg ser de bruker. Det bør jo være fullt mulig å diskutere regelverk generelt uten å gjengi regelbrudd. Men det er åpenbart ikke et ønske eller syn @Forumansvarlig eller resten av moderatorteamet deler. Forstå det den som kan, for de har ikke klart å forklare det.

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderatorer har aldri gjengitt noen regelbrudd før, derfor er det en ikke-eksisterende årsak til innstramming av Ris og ros. Hvis en bruker siterer et regelbrudd i et innlegg på R&R er det vel ikke verre enn å slette siteringen? Reglene slik de skal håndheves nå, er useriøse, lite brukervennlige og vil kun tjene en hensikt: sensurering. 

  • Liker 10
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kollontaj said:

Moderatorer har aldri gjengitt noen regelbrudd før, derfor er det en ikke-eksisterende årsak til innstramming av Ris og ros. Hvis en bruker siterer et regelbrudd i et innlegg på R&R er det vel ikke verre enn å slette siteringen? Reglene slik de skal håndheves nå, er useriøse, lite brukervennlige og vil kun tjene en hensikt: sensurering. 

Og mindre risiko for at moderatorteamet blir fersket i å gi fullstendig diametrale svar, hvilket var noe man opplevde nå på senvinteren. Moderator A svarte "x er lik y", og Moderator 2 svarte - i samme tråd sågar - at "Nei, x er på ingen måte lik y". Resultatet var full forvirring, siden det ettertrykkelig beviste at selv ikke moderatorene høyt oppe i KGs moderatorhierarki var i stand til å vise en unison forståelse for regelverket. Og dette all den tid moderatorteam-mantraet har vært om at beslutninger er tatt i fellesskap.

Med andre ord, brukere ble vitne til en særs amatørmessig håndtering. Dette igjen førte til at en rekke brukere meldte fra om lignende tilfeller av skjev moderering, og så bare ballet det på seg jo mer unnlatende svarene ble. 

Ved å fjerne muligheten for felles innsyn i anliggender, har riktignok moderatorteamet sørget for at andre brukerne får mindre mulighet til å lese svarene som gis, siden alt holdes privat og hysj-hysj. Likevel - og også sett i lys av den beryktede kapasitetsmankoen - er det høyst sannsynlig at en bruker før eller siden vil motta ulike svar på det samme spørsmålet. Det er nemlig ingenting i regelverket som forhindrer en bruker å ha flere brukerkontoer. Og siden ikke engang moderatorteamet kjenner til eventuelle alternative brukere medlemmer av moderatorteamet har (under påskudd av GDPR), så kan man gå utifra at den samme GDPR-betingede beskyttelsen også gjelder for brukermassen. 

  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/4/2022 at 6:27 PM, parmanoia said:

Det slettes tråder over en lav sko i dag.

De flyttet faktisk et av mine innlegg som tidligere ble flyttet til private henvendelser tilbake til det åpne forumet nå. Spesielt.

Endret av trønder
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (45 minutter siden):

De flyttet faktisk et av mine innlegg som tidligere ble flyttet til private henvendelser tilbake til det åpne forumet nå. Spesielt.

Ja, det er spesielt! Jeg så noen jeg deltok i ble borte, og så dukket de opp igjen senere. Skjønner ikke noe jeg. Kan ikke se de lå til moderering alle heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endringene på gamle Ris og ros har allerede blitt justert, ser det ut til.

Den åpne delen av Tilbakemeldinger og nyheter om Kvinneguiden har endret navn til Tilbakemeldinger og informasjon: https://forum.kvinneguiden.no/forum/15-tilbakemeldinger-og-informasjon/

I beskrivelsen av rommet er en utvidelse føyd til: 

Sitat

Her vil moderatorteamet legge ut nyheter om forumet, inkludert oppdatering om regelverk og underforum. Tekniske spørsmål og generelle spørsmål om modereringspraksis stilles i dette underforumet

Med andre ord: Generell diskusjon om moderering kan igjen foregå offentlig, i tråd med kritikken som er fremmet i blant annet denne tråden. Det forklarer antakelig hvorfor flere tråder er flyttet tilbake fra Generelle henvendelser (lukket del) til nye Tilbakemeldinger og informasjon (åpen del). 

Denne tråden gir litt utfyllende informasjon: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1587012-oppklaring-om-tilbakemeldinger-til-moderatorteamet-og-private-forumhenvendelser/?tab=comments#comment-29958556

Dersom dette betyr at kritikken mot endringene er lyttet til er jeg glad for det. Enn så lenge synes jeg fremdeles signalene fra moderatorteamet er litt tvetydige, så jeg venter og ser an hva som faktisk blir praksis fremover. Oppfordrer alle som har noe å si om hvordan forumet drives og modereres til å starte plenumstråder i Tilbakemeldinger og informasjon, slik at vi alle får anledning til å ta del i diskusjonene.

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (56 minutter siden):

Enn så lenge synes jeg fremdeles signalene fra moderatorteamet er litt tvetydige, så jeg venter og ser an hva som faktisk blir praksis fremover. Oppfordrer alle som har noe å si om hvordan forumet drives og modereres til å starte plenumstråder i Tilbakemeldinger og informasjon, slik at vi alle får anledning til å ta del i diskusjonene.

Jeg har sjelden eller knapt nok i det hele tatt deltatt i noen diskusjoner i tilbakemelding-forumet, men har lest en del der, og noe som slår meg ofte er den ovenfra og ned-holdningen i en del av svarene fra noen av de som modererer og administrerer. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Alltid artig når de stenger trådene og påstår problemet er løst, noe det aldri blir. Noe av den best underholdingen her, som troll med ekstra rettigheter 😄😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/5/2022 at 7:58 PM, Aricia said:

Dersom dette betyr at kritikken mot endringene er lyttet til er jeg glad for det.

Vi ble visst forvirret. Det virker ikke som det er kritikken som førte til snuoperasjonen, men rett og slett vi som ikke forsto hvor vi nå skulle poste ting. Ref. posten du lenket til. 

KGs behandling og nedvurdering av sinen brukere når nye høyder.

Men de beklager i hvert fall forvirringen, og eventuelle feilflyttinger.

Edit: dette til tross for at de uansett ikke kom til å foreta seg noen endringer på flere måneder, etter en evaluering av de nye reglene. Ref. post på tilbakemeldingsforumet.

Endret av AnonaymBruker
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonaymBruker skrev (2 timer siden):

Vi ble visst forvirret. Det virker ikke som det er kritikken som førte til snuoperasjonen, men rett og slett vi som ikke forsto hvor vi nå skulle poste ting. Ref. posten du lenket til. 

KGs behandling og nedvurdering av sinen brukere når nye høyder.

Men de beklager i hvert fall forvirringen, og eventuelle feilflyttinger.

Edit: dette til tross for at de uansett ikke kom til å foreta seg noen endringer på flere måneder, etter en evaluering av de nye reglene. Ref. post på tilbakemeldingsforumet.

Indeed! Samtidig antydes det i samme tråd at også moderatorene selv slet med å skjønne hvor ting hørte hjemme og feilflyttet tråder - det er vel en slags innrømmelse av at kommunikasjonen ikke har vært den beste. Og da bør det ringe en bjelle mener jeg: Endringen kan ikke forklares tydelig fordi den er mangler begrunnelse og er dårlig gjennomtenkt.

Formuleringen om at endringer ikke skulle skje før om flere måneder har i det siste også blitt kraftig modifisert, som i denne tråden: 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1586236-hvor-skal-man-egentlig-poste-forespørsel-om-sletting-av-bruker/?tab=comments#comment-29942170

Sitat

Vi vurderer retningslinjene og modereringspraksis flere ganger i året, og neste gang vil skje i nær fremtid. Per dags dato er det denne avgjørelsen som blir stående, men en kan ikke se bort i fra at praksisen vil være åpen for endringer.

 

Men: Jeg stusser også på at tråder stadig blir flyttet fra Tilbakemeldinger og informasjon til Generelle henvendelser, som altså er den lukkede delen av Private forumhenvendelser. Akkurat nå er disse to flyttet: 

Sitat

- Er det ingen voksne på jobb i seksualitetsforumet?
Emnet ble flyttet til kategorien Generelle henvendelser

- Teknisk feil, AnonymBruker svarer i dette underforum
Emnet ble flyttet til kategorien Generelle henvendelser

https://forum.kvinneguiden.no/forum/15-tilbakemeldinger-og-informasjon/

Ut fra titlene på trådene ser jeg ingen grunn til at de skal flyttes til et lukket forum - de angår en generell problematikk, ikke spesifikke brukere. Men jeg kan jo ikke sjekke om dette stemmer, for trådene er stengt for meg. :roll: 

Dessuten, selv om problematikken er generell, hvordan avgjøres det hva som er så generelt at diskusjonen skal få være åpen, eller så lite generelt (??) at den må gjøres privat? Når TS selv har valgt å IKKE gjøre den privat, mener jeg? Var det ikke sånn at Generelle henvendelser skulle være et tilbud til brukerne, hvis de ønsket å unnta en forespørsel offentlighet? Ikke godt å si, for formuleringen som indikerte dette er nå fjernet fra beskrivelsen av underforumet: 

Sitat

Generelle henvendelser

Her kan du poste generelle spørsmål om forumet, modereringspraksis eller tilbakemeldinger til moderatorteamet.

https://forum.kvinneguiden.no/forum/315-generelle-henvendelser/

Slik jeg ser det bør Generelle henvendelser fjernes fullstendig. En generell henvendelse er med logisk nødvendighet noe annet enn en privat henvendelse. Hvis den faktisk kan kalles generell (noe den jo må for å kunne flyttes til Generelle henvendelser?) har den ikke noe som helst i et privat og lukket forum å gjøre.

Så lenge Generelle henvendelser finnes, opprettholdes forvirringen, og KG/Egmonts nye linje for å begrense offentlig kritisk debatt om forumet bekreftes og består. Denne endringen er ikke gjort for brukerne.

Endret av Aricia
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, Aricia said:

Formuleringen om at endringer ikke skulle skje før om flere måneder har i det siste også blitt kraftig modifisert, som i denne tråden: 

Ja, ser det er motstridende uttalelser fra de som styrer her, for i en annen tråd på samme underforum har vi denne uttalelsen:

Quote

Vi kommer til å ta en evaluering på de nye reglene ja, som vi alltid gjør. Det vil uansett ikke bli gjort noen endringer med det første, og første gjennomgang vil skje om noen måneder.

Vedr. all flyttingen så er det forvirrende. Basert på overskriftene kan det virke som det er informasjon det hadde vært kjekt at vi alle fikk lese. Det er visst bedre å skjule slik kommunikasjonen, for å måtte gjenta det samme til hver og enkelt bruker som måtte lure.

Hva som gjør at en tråd flyttes og ikke en annen virker tilfeldig. Spekulasjon er ikke lov her inne, så vi får holde oss for gode til det.

Men nå skjønner vi jo hvorfor modereringen er såpass ulik etter hvem som modererer, det er jo ikke engang enighet om hvordan forumets regler skal tolkes, eller når de skal revurderes og ev. endres.

Og jeg skjønner at det kan skje! Jeg bare forstår ikke holdningen og uttalelsene om at slikt nettopp ikke skjer.

Endret av AnonaymBruker
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...