Gå til innhold

Blitt større av å jogge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter et lengre opphold med trening har jeg endelig kommet i gang igjen. Har jogget fire ganger i uken i to uker nå. Klarer å løpe litt raskere for hver gang, så er fornøyd med progresjonen. Det å trene har gjort at jeg naturlig har endret kostholdet og. Spiser sunnere og mer proteinrik mat. Føler meg strammere, og rett og slett bedre. 

Så over til "problemet". Jeg har lagt på meg 1,5kg, og gått opp i mål både rundt magen og midjen. Forstår ikke helt dette. Spiser ikke for mye kalorier, har kontroll på det. Spiser sunnere og mer regelmessig enn tidligere. Er det helt tilfeldig? Vil det endre seg? Noen som har noen tips eller gode råd til meg? Litt demotiverende å se høyere tall på målebåndet, vekten bryr jeg meg ikke så mye om.

Anonymkode: 010b7...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har fått muskler, muskler veier mer enn fett .  Det er musklene du har fått som gjør at du har gått opp i vekt . 💪🏻

Endret av FruR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
FruR skrev (5 minutter siden):

Du har fått muskler, muskler veier mer enn fett .  Det er musklene du har fått som gjør at du har gått opp i vekt . 💪🏻

Muskler etter to uker?

Det forklarer uansett ikke økningen i både mage og midjemål. Og det er det jeg ikke liker helt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får større mage av å spise mer kjøtt. Tipper det kan være kostholdet du har forandra i det siste som kan være årsaken.

At du spiser mer regelmessig kan kanskje også bety at du spiser mer sammenlagt? 

Anonymkode: 7023d...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vann i kroppen? Mensen? Jeg har tre fire bukser jeg må legge vekk uka før mensen pga jeg er oppblåst. Jeg jogga mye før, veide mer da enn når jeg bare trener styrke. Jeg ble mer sulten da, av kardio. 

Anonymkode: bea96...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er begrenset hvor mye man forbrenner av trening.

Du føler deg nok strammere pga mindre vann i kroppen, og bedre kost.

Men har du gått opp i vekt, jevnt og trutt, ligger du i kalorioverskudd, enkelt og greit.

Anonymkode: 58592...36b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo ikke forvente resultater på to uker i form av mindre vekt eller midjemål...  Om du svetter mye (som man gjerne gjør ved joggings) har du sikkert  også føtt i deg mye/mer salt gjennom  maten din enn du vanligvis gjør, feks.  Det er iaf. en ting som kan forklare både vekt og "cm"...  Mer proteiner betyr ingenting, og mer "regelmessig" (dvs. oftere) kan ha motsatt effekt... 

Forsett som du gjør, og så måler/veier du deg om en måned eller to... 

Endret av Beeblebrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker said:

to uker nå

Så over til "problemet". Jeg har lagt på meg 1,5kg, og gått opp i mål både rundt magen og midjen. 

Vekten din vil variere etter når på dagen du måler og også mensen. Åpenbart om du nettopp har spist vil du veie mer enn om du nettopp har bæsjet. Hvor mye vann du har i kroppen vil også være avgjørende. Derfor man må måle vekt over lengre tid enn kun 2 uker og man bør også måle vekte til faste tider, f.eks hver mandag rett etter man stod opp. 

Anonymkode: df5ec...4ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du legger om fra lite trening til mye trening vil kroppen holde på vann en periode. Det er normalt å gå opp før man går ned de første ukene etter radikale endringer i aktivitetsnivå. 

Anonymkode: 8ed3b...452

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye forbrenner du pr dag og hvor mange kalorier spiser du hver dag? Loggført du alt? 

Når jeg jogger blir magen oppblåst. I tillegg så holder kroppen på mer vann når man trener. Det har også veldig mye å si når på døgnet du måler deg. 

Anonymkode: 8244b...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor lenge jogger du hver gang da? Om det er feks bare i 20-30 minutter så forbrenner du svært lite. Folk overvurderer trening som slankemetode. 

Anonymkode: 67fbf...851

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/28/2022 at 10:51 PM, FruR said:

Ingen legger på seg 1,5 kg muskler på 2 uker! 

Anonymkode: b3170...1c9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om du spiser sunnere og mer regelmessig kan det likevel hende at du spiser mer enn du forbrenner. 

Anonymkode: 8e068...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hottentått

Jeg samler også veldig mye vann ved trening. Det har faktisk gjort at jeg har holdt meg unna trening for å få vekta nedover 😱 nå er jeg normalvektig og har begynt å trene. Gått opp 2 kg. Når jeg har pause forsvinner de kiloene. Musklene samler væske når de brukes. Helt ufarlig, bare skikkelig irriterende. Væske i kroppen vil jo også kunne gi utslag på cm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hottentått skrev (1 time siden):

Jeg samler også veldig mye vann ved trening. Det har faktisk gjort at jeg har holdt meg unna trening for å få vekta nedover 😱 nå er jeg normalvektig og har begynt å trene. Gått opp 2 kg. Når jeg har pause forsvinner de kiloene. Musklene samler væske når de brukes. Helt ufarlig, bare skikkelig irriterende. Væske i kroppen vil jo også kunne gi utslag på cm. 

Det vil gå over hvis du er consistent over lengre tid. Ikke gi opp trening bare for å miste vann for vektas skyld. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det vil gå over hvis du er consistent over lengre tid. Ikke gi opp trening bare for å miste vann for vektas skyld. 

Takk, og ja jeg vet. Sånn er det når man blir sykelig opptatt av vekta :( men jobber for å komme meg ut av det heldigvis! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går du opp i vekt tilfører du flere kalorier enn du forbrenner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 22.54):

Hvor lenge jogger du hver gang da? Om det er feks bare i 20-30 minutter så forbrenner du svært lite. Folk overvurderer trening som slankemetode. 

Anonymkode: 67fbf...851

Dette. Folk overvurderer kaloriforbrenningen av trening, og undervurderer maten som må kompenseres for treningen du gjør. I tillegg gjør trening slik at man fortere blir fysen da blodsukkeret kan bli lavt. 

Jeg kan ikke anbefale nok å la være å trene intensivt i en slankefase. Særlig i starten. Det er mye viktigere å komme i gang med kostholdet på et ordentlig vis, og så være aktiv innenfor dette. Aktivitet blir da som å gå en liten tur, ta seg en runde med støvsugeren, male litt bordkle, luke i hagen, klippe gress osv. Man forbrenner kanskje likemye på 1 time med dette enn 30 min med løping, bare at blodsukkeret holdes mer stabilt, man overanstrenger seg ikke og undervurderer ikke aktivteten i den grad treningen gjør. 

Trening har også en tendens til å tillate folk å "belønne" seg selv og hoppe over å registrere kalorier fordi det liksom ikke "betyr" særlig også. 

Resultatet blir da at intensiv trening sørger for at du spiser mer enn hva du faktisk trente bort. 

Anonymkode: 49340...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Resultatet blir da at intensiv trening sørger for at du spiser mer enn hva du faktisk trente bort. 

Nettopp, det er den grunnleggende feilen så mange som skal nes i vekt gjør… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...