Gå til innhold

Er pølser farlig og spise?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har spist pølser hver dag denne uka, 5 stk. Er mann som trener styrke og er lettvint og få i seg og proteiner. Var tilbud.

Uansett hvor farlig er pølser? Kontra rødt kjøtt? 

Anonymkode: 304e9...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pølser er ikke farlig, men inneholder mye guff. Hva med å bytte pølser med egg? Renere proteiner og bedre for både helse og miljø.

Anonymkode: 8b4ac...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pølser er ikke farlig, men inneholder mye guff. Hva med å bytte pølser med egg? Renere proteiner og bedre for både helse og miljø.

Anonymkode: 8b4ac...003

Spiser så klart det og.

Men hva mener du med mye guff? Pølsene jeg spiser har 40% mindre fett, men har vel null og si.

Anonymkode: 304e9...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal spise pølser, så kjøp de med høyest kjøttinnhold. Grill og wiener inneholder sjelden mer enn 60%. Jeg synes de beste pølsene har minimum 80% kjøtt. Finnes noen skikkelig gode med 95% kjøtt, men husker ikke hva de heter. 

Anonymkode: 29ad5...02a

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei 

Anonymkode: 4517d...878

Er jo bearbeidet mat?

Anonymkode: 304e9...03b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, pølser er bearbeidet mat og usunt i mengder over 50g per dag i følge Helsedirektoratet. Øker risikoen for kreft

Anonymkode: edde0...cac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, pølser er bearbeidet mat og usunt i mengder over 50g per dag i følge Helsedirektoratet. Øker risikoen for kreft

Anonymkode: edde0...cac

Hvilke andre matvarer gjelder det?

Anonymkode: 304e9...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farleg, jeg lever og er frisk.

Anonymkode: 5907b...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultraprosessert mat er helseskadelig på sikt ja.

Anonymkode: 95d16...479

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er vanlige grillpølser der er snakk om, og ikke gourmetvariantene? Om det er farlig, kan vel diskuteres, men om det er særlig bra næringsmessig er en annen sak. Jeg kjenner flere som jobber på slakteri, også i produksjon, og de spiser ikke pølser... I pølser går avskjær, fett og ting og tang som ikke er brukende til annet, men som er akkurat litt for "bra" til å kastes. Malt og blandet sammen, ser du ikke hva som er inni der.. Om det er spesialprodukter kan det vel være bra innhold, men de fleste spiser ikke det til daglig fordi det er dyrt. 

Anonymkode: 3c324...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har spist pølser hver dag denne uka, 5 stk. Er mann som trener styrke og er lettvint og få i seg og proteiner. Var tilbud.

Uansett hvor farlig er pølser? Kontra rødt kjøtt? 

Anonymkode: 304e9...03b

Pølser ER rødt kjøtt, med mindre det er kyllingpølser du har spist. Siden du ikke presiserer regner jeg med det dreier seg om pølser av svin, og svin er selvsagt rødt kjøtt.

I tillegg er pølser bearbeidet kjøtt, dvs saltet og røkt. Det er den farligste og mest kreftfremkallende formen for kjøttprodukter. Det er påvist sammenheng mellom høyt inntak av rødt bearbeidet kjøtt og tarmkreft: 

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/velg-magert-kjott/

I tillegg inneholder pølser mye salt og mettet fett, som er ugunstig for hjerte og blodtrykk.

Anonymkode: 95a74...3ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du spiser 5 pølser hver eneste uke de neste 50 årene så er det ikke farlig, nei.

Anonymkode: 2db5c...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Regner med det er vanlige grillpølser der er snakk om, og ikke gourmetvariantene? Om det er farlig, kan vel diskuteres, men om det er særlig bra næringsmessig er en annen sak. Jeg kjenner flere som jobber på slakteri, også i produksjon, og de spiser ikke pølser... I pølser går avskjær, fett og ting og tang som ikke er brukende til annet, men som er akkurat litt for "bra" til å kastes. Malt og blandet sammen, ser du ikke hva som er inni der.. Om det er spesialprodukter kan det vel være bra innhold, men de fleste spiser ikke det til daglig fordi det er dyrt. 

Anonymkode: 3c324...e36

Har vi ikke lagt denne utdaterte snobbeholdningen på hylla enda?

Hvis vi skal spise kjøtt så er det bra vi spiser HELE dyret. Så lenge pølser er digg er det ikke så veldig interessant at vi rynker på nesa over hvordan avskjær og fett ser ut på slaktebenken. 

Anonymkode: 75d52...cfa

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da skulle jeg ha vært død for lenge siden. Med mindre jeg er et spøkelse da, uten å vite det?? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilke pølser er det snakk om? Det er stor forskjell på pølser. Du har lavkvalitetspølser med lite kjøtt (sånn 40-60% kjøtt) og mye usunne fyllstoffer, og så har du høykvalitetspølser med nesten 100% kjøtt. Sjekk ingrediensene. Det står hvor mye kjøtt det er i pølsene.

Jeg er fan av høykvalitetspølser med stor andel kjøtt. Pølser er en flott måte å bruke hele dyret på. Det kjøttet er like sunt som en biff. Det er fyllstoffet som er usunt, ikke kjøttet i pølsene. Kjøtt er sunt, inkludert rødt kjøtt.

Det er bare tull at salt er så usunt. Det er også bare tull at mettet fett er usunt.

Anonymkode: 5a6d0...a7d

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...