Gå til innhold

Ekstremt høyt barn. Legetime?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Han blir 12 i år. Han er 180 cm. Han er helt normal på alle måter, både sosialt og intellektuelt. Klarer seg veldig bra. Han er bare veldig høy... 

Anonymkode: af209...69c

Så da tenker du at hormoner er en løsning? For det er den eneste løsningen som hemmer/stopper veksten. 

Anonymkode: 0544e...31b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så da tenker du at hormoner er en løsning? For det er den eneste løsningen som hemmer/stopper veksten. 

Anonymkode: 0544e...31b

Nei absolutt ikke! Han blir så høy han blir. 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er jo ikke «ekstremt» høy. Høy ja, men ikke ekstremt. 

Ser noen nevne hormoner her, les litt om det først… For mange år siden var det ikke uvanlig å bruke hormoner for å stoppe vekst, men nå ser man bivirkningene av det. Mange av jentene som fikk hormoner har problemer med ufrivillig barnløshet senere.

Anonymkode: 921a5...940

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS har all grunn til å reagere på hans høyde og det er fastlegen man diskuterer det med. Høyden i seg selv er ikke nødvendigvis et problem, men det er et problem hvis det er underliggende problemer med overproduksjon av veksthormon, marfan osv.

Barn blir i snitt foreldrenes høyde +/- 10 cm. Barnet er allerede utenfor skalaen, og det bør følges opp. Han er fortsatt bare 11 og vil vokse mer, og det kan trenge oppfølging. 

Anonymkode: a456d...a6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en venninne som var høy i oppveksten (vel det var vi begge, men hun hadde en veldig høy eldre bror) så hun fikk hånda si scanna for å se hvor høy hun skulle bli.. så tror det finnes noe sånt, og jeg tror det er mulig å kunne stoppe det også. Så du kan sikkert snakke med lege dersom det er ekstremt, eller dere er bekymra for det. 

Anonymkode: 0d20e...55d

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken etnisitet gutten spiller også noen ganger en rolle når det er snakk om tidlig pubertet.  Barn med aner i Midtøsten/Afrika kommer ikke sjelden i puberteten lenge før nordboere og får høyden sin, bart og kroppshår  tidligere. Gjelder alle i sønnens trinn. Ingen av de har vokst en cm etter at de ble 14 år, og har barbert seg i flere år. 

Anonymkode: ffff5...362

Gjest Ghostface
Skrevet

Jeg ble sendt til legetime for jeg var høy til jente å vre og det var en sommer jeg vokste veldig fort.

AnonymBruker
Skrevet

Når barn er veldig høye  eller veldig høye foreldre tar man røgten av hånden og håndledd for å se ca hvor høy man blir som fullvokst. Så vurderer man om man skal stoppe veksten med hormoner hvis man ligger an til å bli unormal høy.

Både jeg og en venninne gjorde dette når vi var barn. Høyden min ble estimert til 180 cm, og stemte. Høyden til venninnen min ble estimert til 190 cm. Hun fikk hormoner fir å stoppe veksten og havnet på 185 cm. 

Anonymkode: cc80d...3d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg har ikke tilgang på målinger, men utifra hukommelsen min var han helt på gjennomsnittet frem til ca 6-7 år  og etter det har han vokst mye men ganske jevnt. Han har vært høyest i klassen siden ca 2 klasse. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
Skrevet

Ryddet for brudd på opphavsrett og siteringer av slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt tar du barnet til lege om du er bekymret for noe som helst.

Forøvrig har de kontroll av høyde og vekt i 3 trinn vår. Der har vel ditt barn vært også.

Anonymkode: 37d98...4df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når barn er veldig høye  eller veldig høye foreldre tar man røgten av hånden og håndledd for å se ca hvor høy man blir som fullvokst. Så vurderer man om man skal stoppe veksten med hormoner hvis man ligger an til å bli unormal høy.

Både jeg og en venninne gjorde dette når vi var barn. Høyden min ble estimert til 180 cm, og stemte. Høyden til venninnen min ble estimert til 190 cm. Hun fikk hormoner fir å stoppe veksten og havnet på 185 cm. 

Anonymkode: cc80d...3d3

Dette ble også gjort med to av mine barn. Veldig høye tidlig (jenter). Tidlig i puberteten også. 

Ene stoppet på 167, andre er 173 og 13 år. Hun har hatt den høyden i to år, blir neppe høyere. 

Makshøyde skulle bli 171 og 178 i følge røntgen. :) 

De var tidlig høye og kjente på det, 13-åringen gjør det fortsatt, men nå begynner andre å ta henne igjen. 

Anonymkode: b60ff...5dc

Skrevet

Dette kommer nok an på gener i  familien. Behøver ikke være nærliggende fam.medlemmer men kan være lenger uti også. Jeg har et søskenbarn på 1,98, selv er broren min normal ang. høyde og også vi andre. 

Kjenner en på 2,06 og ingen i fam. der var høye. Det kan skrives lenger tilbake der noen var høye. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 22.16):

Hadde ikke hørt om marfans før, men ser at man gjerne har et spesielt utseende, og gutten har ikke det. Han skal til legen for å sjekke en føflekk neste uke, så da skal jeg spørre. Det er rart at han er så høy, for jeg er 165 og far 173.

Folk baki slekta sikkert. Tante er 170. Onkel er 180. De fikk en sønn på 2 meter. Farfaren var høy, det ryktes også om at tippoldefar var rundt 190. 
Når det skal sies så er han ikke superhøy. Jeg er 160 cm. Har et søskenbarn som tok meg igjen da hun var 8 år. Hun er i dag rundt 175-180. 

Anonymkode: 3b38a...a9f

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke tuklet med kroppen for å passe inn i et skjema. Skader ikke å høre med legen, men mest sannsynlig har han vokst fra seg allerede nå og er bare tidlig ute.. Lær heller barna at alle er forskjellig og at det er normalt. Er jo typisk veldig stor høydeforskjell på barn i puberteten. Tantebarnet mitt er ganske kort og flere av kompisene er flere hoder høyere.. sånn er det bare

Anonymkode: 55eb1...45b

AnonymBruker
Skrevet

Min mann var ferdig utvokst når han var 13. Han er 187. Hadde masse voksesmerter. Ingen leger som stopper veksten på en gutt i puberteten som ikke er høyere enn 180. Husk at vi blir høyere mye pga god næring. Forskjellen i høyden mellom sør og nord Korea er 10cm.

Anonymkode: b0e9b...ffe

AnonymBruker
Skrevet

De har nesten sluttet å stoppe høydevekst.

Pga bivirkningene. Og det at høyde i seg selv ikke er en sykdom.

Var selv 180 som 14 årig (jente), og det var vel mest ett problem for andre...

Viktig at noe som ikke er sykdom blir sett på som sykt.

Anonymkode: 29102...3fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...