Gå til innhold

Ekstremt høyt barn. Legetime?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han har nylig kommet i puberteten. Hører stemmen hans har forandret seg.

Anonymkode: af209...69c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

12 år og 180 cm er ikke veldig høyt, altså ikke så høyt som jeg så det for meg når du skrev, spesielt ikke siden han begynner å komme i puberteten attpåtil.

Anonymkode: a6547...b28

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt har han kommet i puberteten? Fått synlig "bart" feks? Tror dette er vanlig, men han bare er tidlig ute?

Anonymkode: 43804...1a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor langt har han kommet i puberteten? Fått synlig "bart" feks? Tror dette er vanlig, men han bare er tidlig ute?

Noen dunhår på overleppa og endret stemme og noen få hår under armene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommet langt på vei med andre ord. Han vokser og er tidlig ute. Alt tror jeg er bra her :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en 13-åring på over 190 cm, men han har en veldig høy far da. Moren er lav. Ikke vanlig, men ikke umulig.

Anonymkode: a98da...239

Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg var 190 da jeg var 14, men stoppet på 198.

AnonymBruker
Skrevet

Reagerer ikke, men så er jeg høy selv og kommer fra en høy familie. 

Anonymkode: 29102...3fb

Skrevet

Tenker du at det kan være marfans-syndrom? Kan selvfølgelig ta han med til legen, men kan du ikke gjøre noe annet mens du først er der som sjekking av føflekker, eksem el?

AnonymBruker
Skrevet

Skader ikke å ta han med til legen å sjekke. Kjenner en person som fikk vekstdempende, men det var jente som hadde estimert vekst på 198 cm med mindre hun fikk vekstdempende

Anonymkode: 97047...64e

AnonymBruker
Skrevet

Kompisen til sønnen min var 180 cm da han var 11 år,nå er han 15 år og 185 cm. Mens sønnen min var 165 cm da han var 11 år, og er nå 178 cm som 15 åring. Men kameraten hans kom tidlig i puberteten, mens sønnen min kom sent i puberteten. Han har ikke noe hårvekst i ansiktet ennå, det har alle vennene hans.

Anonymkode: e9fca...b1a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (57 minutter siden):

Tenker du at det kan være marfans-syndrom? Kan selvfølgelig ta han med til legen, men kan du ikke gjøre noe annet mens du først er der som sjekking av føflekker, eksem el?

Hadde ikke hørt om marfans før, men ser at man gjerne har et spesielt utseende, og gutten har ikke det. Han skal til legen for å sjekke en føflekk neste uke, så da skal jeg spørre. Det er rart at han er så høy, for jeg er 165 og far 173.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hør med fastlegen og sjekk for å utelukke noen sykdommer. Hvis det ikke er noe hormonelt eller genetisk avvik, så er det bare å akseptere at han kanskje får en karriere i basketball. :)

Det finnes noe som heter gigantisme - de blir veldig høye. Sjekk for dette først.

Anonymkode: cfe03...5ca

Altså Sotos syndrom har økt lengdevekst som gjerne stabiliseres  til å følge øvre perscentiler eller litt over. Økt skjelettalder er vanlig.Høydevekst stabiliseres gjerne i løpet av pubereten så slutthøyden blir innenfor normal variasjon i samfunnet. Store hender og føtter er vanlig. Og stort hode.

Ellers er lærevansker vanlig,endel er psykisk utviklingshemmet.

Har han tatt røntgen av hånden for å sjekke skjelettalderen ? Her ble min datter stipulert til å bli veldig høy. Heldigvis har hun ikke blitt så høy som  vi fryktet en stund.

Anonymkode: cd54c...221

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han blir 12 i år. Han er 180 cm. Han er helt normal på alle måter, både sosialt og intellektuelt. Klarer seg veldig bra. Han er bare veldig høy... 

Nå er han gutt da, men... Er det virkelig så uvanlig? Jeg var 163 cm da jeg var 11 år. Og jeg er 163 cm idag som 33-åring. 

Anonymkode: fa336...3de

AnonymBruker
Skrevet

Det skader jo aldri med en tur til fastlegen! Ta noen tester, sjekk at alt er i orden. 

Med det sagt, er bare noen barn høye. Jeg var 1.80 som 11-åring. Og er 1.80 i dag som 30-åring. Noen gjør seg liksom ferdig med det, og vokser det de skal raskt og tidlig. Er ikke sikkert det er noen krise. 

Min mor fikk tidlig tilbud om vekstreduserende hormoner til meg. Hun takket nei pga redsel for bivirkningene, og det er jeg sjeleglad for i dag. 

Anonymkode: f726c...c13

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da har han kommet langt, min 15 åring har ikke dun, ingen hår under armene, ingen hår på beina og kom i stemmeskiftet i januar.. (han er 175 cm)

Anonymkode: ffff5...362

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå er han gutt da, men... Er det virkelig så uvanlig? Jeg var 163 cm da jeg var 11 år. Og jeg er 163 cm idag som 33-åring. 

Anonymkode: fa336...3de

Ingen av gutta i klassen eller parallellklassene er i nærheten av hans høyde. Den høyeste er ca 160.  Og de er et kull på ca 60 gutter. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da har han kommet langt, min 15 åring har ikke dun, ingen hår under armene, ingen hår på beina og kom i stemmeskiftet i januar.. (han er 175 cm)

Anonymkode: ffff5...362

Ok, takk for info, jeg kan ikke så mye om dette. 😀

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvor høy han var som 2-åring? Det sies jo at dette er en indikasjon… 

Anonymkode: 1984c...c95

AnonymBruker
Skrevet

Som 2 åring var han helt på gjennomsnittet, ca 90 cm. Han begynte å bli høyere enn jevnaldrende i ca 7 årsalderen. 

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...