Gå til innhold

Ekstremt høyt barn. Legetime?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som sprenger percentilskjemaet. Er dette noe som bør undersøkes hos lege? Høyden hans tilsvarer 6 år mer enn han er. Vi foreldre er ikke særlig høye, og han hat vokst fra faren sin. 

Anonymkode: af209...69c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er han og hva sier helsestasjonen

• Liker 3
Skrevet

Ta han gjerne med til legen så han kan bli fulgt opp. I tilfelle barnet kommer i puberteten tidlig også.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

11 år. Helsestasjonen har ikke sagt noe spesielt. Han har ikke vært der på mange år, men de har helsesøster på skolen. Husker ikke når han var der sist.

AnonymBruker
Skrevet

Ja gjerne, kvifor ikkje. Det verste som kan skje er at ingenting er galt. Skjønner at du lurer.

Anonymkode: ee02c...ea0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor har du ikke sjekket det for lenge siden?

Anonymkode: 6b962...b0c

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har et barn som sprenger percentilskjemaet. Er dette noe som bør undersøkes hos lege? Høyden hans tilsvarer 6 år mer enn han er. Vi foreldre er ikke særlig høye, og han hat vokst fra faren sin. 

Har barnet kanskje en annen far?

Anonymkode: 27cd5...ce4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skal vekst stoppes må det gjøres før han kommer i puberteten, så enten nå røler aldri. Men samtidig skal en gutt bli enormt høy for at de vurderer å stoppe veksten.

Anonymkode: 50344...a54

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har barnet kanskje en annen far?

Anonymkode: 27cd5...ce4

Neida 😉

AnonymBruker
Skrevet

Det skal mye til før de går inn å stopper veksten til barn. Spesielt gutter. 
Men å ha en samtale med fastlegen skader ikke. 

Anonymkode: be13b...901

AnonymBruker
Skrevet

Få det sjekket. Kan hende han har 47xxy eller 47xyy kromosomer 

Anonymkode: e509e...d5c

AnonymBruker
Skrevet

Mulig det er forskjell på jenter og gutter, men jeg sluttet å vokse i den alderen. Vokste fort hele barneskolen, er nå blant de laveste av venninnene. 

Anonymkode: 8a859...ac7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du kan jo ikke bare si at han har sprengt percentilskjema. Alle unger følger sin egen skala og barn på 11 kan gjerne være 190 cm også. Det er ingen fasit, så lenge han følger sin egen kurve. Han slutter nok å vokse. 

Anonymkode: 83d1a...40f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mulig det er forskjell på jenter og gutter, men jeg sluttet å vokse i den alderen. Vokste fort hele barneskolen, er nå blant de laveste av venninnene. 

Anonymkode: 8a859...ac7

Stor forskjell på jenter og gutter, guttene kan vokse til de er 20.

Anonymkode: 14e7e...866

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hør med fastlegen og sjekk for å utelukke noen sykdommer. Hvis det ikke er noe hormonelt eller genetisk avvik, så er det bare å akseptere at han kanskje får en karriere i basketball. :)

Det finnes noe som heter gigantisme - de blir veldig høye. Sjekk for dette først.

Anonymkode: cfe03...5ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 175 som jente året etter, har ikke vokst siden. Et av barna mine er høy, den andre er midt på treet. Den som er midt på treet har alltid ruvet over andre men er nå like høy eller lavere enn resten.

Anonymkode: 20e08...9d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor høy er han da? Jeg var 175 cm som 11 åring, 180 som 12 åring, og det er jeg fremdeles. Min mor tok meg med til legen for å estimere hvor høy jeg kom til å bli, for å kanskje stoppe veksten, men det var ikke behov for det heldigvis. Min kusine er 187, så kunne blitt mye høyere.

Anonymkode: a56b2...617

AnonymBruker
Skrevet

Blir barnet 12 i år? har det kommet i puberteten eller mistenker du noe alvorlig mtp veksten hans?

Anonymkode: 43804...1a3

AnonymBruker
Skrevet

Hør ihvertfall ikke på KG ekspertene 😅 Ta deg en tur til legen du, jeg hadde gjort det :)

Anonymkode: 6705b...cf8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han blir 12 i år. Han er 180 cm. Han er helt normal på alle måter, både sosialt og intellektuelt. Klarer seg veldig bra. Han er bare veldig høy... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...