Gå til innhold

Periodisk faste

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på litt ting ang. periodisk faste. Målet er å gå ned i vekt, og jeg spiser sjeldent frokost før jeg skal på jobb om morgenen uansett😊

Hvor langt spisevindu har du? Hvordan er måltidene fordelt? Tenker jo selvfølgelig å være innafor kaloribudskjettet uansett.

Så det jeg egentlig lurer mest på. Kan man gjøre unntak? Eller faller man ut av den gode rytmen/at kroppen må omstille seg på nytt?

Vi har feks en rutine ved at vi spiser frokost sammen med barna i helgene. Dette er en fin og koselig greie, og det er jo trist om mamma ikke skal spise, men heller spise senere enn dem. Og på lørdagen pleier vi å ha noe godt hele familien på kvelden. Jeg vil liksom ikke at slankinga mi skal gå utover barna. I hverdagen er det ikke noe problem, det er i helgene. Går det ann å kun gjennomføre dette kostholdet i ukedagene? Og heller bare være innafor kaloribudskjettet i helgene, og ikke være så streng på klokka?

Anonymkode: b1e3d...922

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man faller litt ut av rytmen, men det går fint så lenge du er strikt i ukedagene. Jeg har spisevindu på 6 timer i ukedagene. Om mandagen faster jeg i 24 timer, fordi jeg strekker spisevinduet på lørdag og søndag (er opptatt av å spise sammen med barna) 😊 verdens enkleste metode å gå ned i vekt syns jeg. 

Endret av Løvejenten
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange måltider rekker dere som driver med periodisk faste? :) 

Har dere noen tips til hvordan unngå overspising i spisevinduet? Når jeg faster blir jeg så ekstremt sulten til måltidene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fastingen må jo passe til livet ditt, ikke motsatt :) Går nok fint å bli vant til et ekstra måltid enkelte dager.

Anonymkode: 83bc5...e95

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

8 timer spisevindu, 3 måltider. Men hvis jeg plutselig skulle bli sulten utenom spisevinduet, så spiser jeg. Det skjer ikke veldig ofte da.

Anonymkode: 3bd0a...df2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danseskjørt skrev (4 timer siden):

Har dere noen tips til hvordan unngå overspising i spisevinduet? Når jeg faster blir jeg så ekstremt sulten til måltidene. 

Det er vel bare bra å være sulten til måltidene, vel?

Og hvis du spiser bra mat, altså mat som stort sett er basert på råvarer som kjøtt, fisk grønnsaker, nøtter, frø, meieriprodukter, osv., så skal det vel litt til å overspise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har som regel mellom 6-8 timer spisevindu i ukedagene. Om jeg er alene hjemme og ikke skal noe i helgene så følger jeg samme spisemønster da også. Men om jeg er sosial osv så driter jeg litt i om spisevinduet blir lengre en dag, da utsetter jeg feks frokosten neste dag. 😊 

Anonymkode: e384e...0b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har som regel mellom 6-8 timer spisevindu i ukedagene. Om jeg er alene hjemme og ikke skal noe i helgene så følger jeg samme spisemønster da også. Men om jeg er sosial osv så driter jeg litt i om spisevinduet blir lengre en dag, da utsetter jeg feks frokosten neste dag. 😊 

Spiser som regel 2 måltider, avogtil 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Danseskjørt skrev (På 27.5.2022 den 17.31):

2. måltid. Ett kl 17 og ett kl 20-21. Unngår overspising ved å lage meg to knekkebrød med mye pålegg når jeg er skrubbsulten og så stopper jeg her og går disiplinert i gang med et gjøremål jeg allerede hadde bestemt meg for. Dermed blir hungeren og  trangen til å overdose dempet etter 10-15 min. Før jeg får i gang med hovedmåltidet 🙂

Anonymkode: 569c3...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

2. måltid. Ett kl 17 og ett kl 20-21. Unngår overspising ved å lage meg to knekkebrød med mye pålegg når jeg er skrubbsulten og så stopper jeg her og går disiplinert i gang med et gjøremål jeg allerede hadde bestemt meg for. Dermed blir hungeren og  trangen til å overdose dempet etter 10-15 min. Før jeg får i gang med hovedmåltidet 🙂

Overdose-overspise😆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du mp ikke tenke på antall måltider, du lå lytte til kroppen. Spis når du er sulten. 

Har spisevindu fra jeg blir sulten (et sted mellom 12 og 15) til 19.30/20. I det vinduet spiser jeg når jeg er sulten, ikke etter fast mønster. 

Anonymkode: 5ba8a...9fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan er det med periodisk faste og trening? Jeg trener styrke, men blir kvalm og svimmel av å trene på tom mage. Ikke klarer jeg å trene etter et stort måltid heller🙈 liker best å trene enten morgen eller kveld. Finner ikke en rytme på dette her jeg.. Nå har jeg fastet siden kl 19 i går (15 timer). Ville egentlig trent nå, men må ha mat og tenkte å lage meg omelett, men da blir jeg veldig mett og da må jeg vente med treningen. 

Altså, uæææ hjelp😅😅

Anonymkode: 04641...030

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan er det med periodisk faste og trening? Jeg trener styrke, men blir kvalm og svimmel av å trene på tom mage. Ikke klarer jeg å trene etter et stort måltid heller🙈 liker best å trene enten morgen eller kveld. Finner ikke en rytme på dette her jeg.. Nå har jeg fastet siden kl 19 i går (15 timer). Ville egentlig trent nå, men må ha mat og tenkte å lage meg omelett, men da blir jeg veldig mett og da må jeg vente med treningen. 

Altså, uæææ hjelp😅😅

Jeg trener på morgenen når jeg har faster i 12-13 timer ca. Evt 15 timer. Blir sulten i ca 5 min mens jeg trener men det går fort over. 
kanskje du må justere når du har spisevindu for at trening skal funke for deg? 

Anonymkode: 5ba8a...9fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså, uæææ hjelp😅😅

Jeg har ingen problem med å trene styrke på tom mage, men jeg blir sinnssykt sulten etter trening. Så da tar jeg høyde for det de dagene jeg trener, og legger et av måltidene opp etter trening. Ville uansett lyttet til kroppen, hvis du har det best med et måltid et par timer før trening så gjør du det sånn. Periodisk faste er bare bra når man finner et mønster kroppen trives med, det skal ikke være en tvangsmessig greie for det blir det bare usunt stress av.

Anonymkode: 3bd0a...df2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere? Jeg sprakk i går kveld, var så sulten at jeg følte meg helt tappet for energi. Men jeg fortsetter i dag og faster frem til lunsj. 💪🏼

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danseskjørt skrev (På 27.5.2022 den 17.31):

Jeg spiser 2-3 måltider, litt avhengig av. Det kan ta litt tid å venne kroppen til PF, men pass på å få i deg næringsrik mat som metter. God balanse mellom proteiner, sunt fett og langsomme karbohydrater. Hvis du blir veldig sulten når du faster, må du kanskje endre sammensetningen av måltidene dine? Husk og så på å drikke nok vann. 

Danseskjørt skrev (4 timer siden):

Hvordan går det med dere? Jeg sprakk i går kveld, var så sulten at jeg følte meg helt tappet for energi. Men jeg fortsetter i dag og faster frem til lunsj. 💪🏼

PF er ikke en diett eller "slankekur", men en måte å spise på, så det er ikke noe som heter å "sprekke". At du ikke overholdt det planlagte spisevinduet er ikke noen krise, men som jeg nevner tidligere - se på sammensetningen av måltidene, og prøv evt. å øke proteininnholdet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

OMAD. One Meal A Day. Spiser en stor middag etter jobb.

Anonymkode: 5a3e8...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man er i faste-vinduet, er ingenting "lov" da? Vann? Tyggegummi? Sukkerfri monster? 

Anonymkode: d9043...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når man er i faste-vinduet, er ingenting "lov" da? Vann? Tyggegummi? Sukkerfri monster? 

Anonymkode: d9043...9d9

Vann og sort kaffe er innafor. Monster vil jeg si ikke er det, men man må finne det som passer for en selv. Noe du selv kan leve meg. Jeg tar for eksempel alltid en fishermans friend når jeg setter meg i bilen (før var det røyk, så gikk det over til tyggis, men tannlegen sa jeg tygde for mye)

Anonymkode: 5eeab...365

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2-3 måltider pleide jeg å spise. Har falt helt av, men er på igjen nå. Starta med 16,5 time faste nå. Så jobber jeg meg opp til minst 18 timer i døgnet. Mellom 18-20 foretrekker jeg å liggge på.

Som de andre her skriver, du kan fint tilpasse det i helgene. Om målet er å gå ned i vekt, så trenger du ikke å spise 3 skiver til frokost for å si det sånn. Tilpass fasten livet, ikke motsatt. Poenget er å gjør det på en måte du kan leve med.

Anonymkode: 5eeab...365

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...