Gå til innhold

Er i mot kristendom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tallet er høyere nå, og ventes å øke til 15% i 2050.

Anonymkode: 8f659...7f7

Nei... nei. Kristne blir det færre av. Det er en trend i Norge og alle andre land med like forhold. Jeg er 20 og kjenner bare to jevnaldrende som er kristne.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lille Olly skrev (Akkurat nå):

Nei... nei. Kristne blir det færre av. Det er en trend i Norge og alle andre land med like forhold. Jeg er 20 og kjenner bare to jevnaldrende som er kristne.

Og jeg bor i bibelbeltet på Sørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lille Olly skrev (2 minutter siden):

Kristne stabiliserer seg som andel av befolkningen, samtidig som det blir flere muslimer og færre ateister: https://www.pewresearch.org/religion/2017/11/29/europes-growing-muslim-population/

Vi kan ha så mye som 17% muslimer i Norge i 2050.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lille Olly skrev (2 minutter siden):

Og jeg bor i bibelbeltet på Sørlandet.

Det er uinteressant, skikkelige seriøse undersøkelser gjøres på landsbasis med et geografisk representativt utvalg. Ikke ut ifra hvordan enkelte har det i sine nabolag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er uinteressant, skikkelige seriøse undersøkelser gjøres på landsbasis med et geografisk representativt utvalg. Ikke ut ifra hvordan enkelte har det i sine nabolag.

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/faktaside/religion

ssb viser 47 % er religiøse 

og det blir færre og færre for hvart år som går. 
også er det mange i norsk kirke som går ut av den, og som kun er medlem men ikke troende 
din egen kilde 

Anonymkode: 72b8b...856

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 5.39):

Kristne stabiliserer seg som andel av befolkningen, samtidig som det blir flere muslimer og færre ateister: https://www.pewresearch.org/religion/2017/11/29/europes-growing-muslim-population/

Vi kan ha så mye som 17% muslimer i Norge i 2050.

Jeg tror denne undersøkelsen er feilaktig. Tallene er overblåste og stemmer ikke med lignende statistikk, og den tar ikke for seg faktorer som assimilasjon. Det står heller ikke at antall kristne vil stabiliseres, så det var en løgn.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av og svar til slettet innlegg - Rhodiola, mod.
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva i alle dager er kristent med kulturen i Norge? Mindre enn 10% av oss går i kirken regelmessig. Vi feirer ingen religiøse figurer untatt sankt Lucia på Luciadagen, og det tror jeg bare folk husker på grunn av pepperkakeutdelingen på barneskolen. Jeg har ikke engang sett et kors på årevis.

Anonymkode: f3663...a30

Jeg vet ikke hvor mye du følger med i landet vårt, men det virker dessverre ikke slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt, avsporing, latterliggjøring, siteringer av slettede innlegg og ensidig meningspåvirkning.

Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.5.2022 den 16.00):

Julen er opprinnelig ikke en kristen høytid!!!

Det het jol før og var en høytidsfeiring på at solen snudde mot lysere tider! 

Helt utrolig at ikke alle vet dette ennå...

Jeg er ikke imot å lære om forskjellige religioner,  men syns personlig at hvis du ikke er troende, så burde du ikke stå å lyve i kirka. Det er jo blasfemi...

Anonymkode: 16d1b...d26

Ikke ta hedensk jul debatten så lenge før jul!!!!

Endret av Sommer2464
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (På 27.5.2022 den 2.55):

Jeg er kristen men mener likevel at relgion kan en lære om hjemme ikke i skolen.

De hedenskene høytidene sammenfaller jo ofte med de religiøse slik som Jul/Jol så hun kan da fint feire de

Jeg er også kristen og mener at alle de store religionene og livssynene bør læres om på skolen. Det er jo tross alt viktig å være opplyst på hva folk faktisk tror på, slik at man ikke får sjokk eller blir unødvendig dømmende når man møter folk som har et annet syn enn seg selv. Det er også viktig å inkludere ateisme, for religiøse kan noen ganger også dømme de unødvendig. Kunnskapen om de ulike synene er nødvendig fordi det øker forståelsen og aksepten for andre mennesker når det læres bort på en god måte. 

Anonymkode: a87c3...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er også kristen og mener at alle de store religionene og livssynene bør læres om på skolen. Det er jo tross alt viktig å være opplyst på hva folk faktisk tror på, slik at man ikke får sjokk eller blir unødvendig dømmende når man møter folk som har et annet syn enn seg selv. Det er også viktig å inkludere ateisme, for religiøse kan noen ganger også dømme de unødvendig. Kunnskapen om de ulike synene er nødvendig fordi det øker forståelsen og aksepten for andre mennesker når det læres bort på en god måte. 

Selvfølgelig må en innlemme alle religioner (inkl ateisme, er de jeg kjenner som er mest fanatiske)

Men mener likevel det ikke er statens oppgave men foreldrenes oppgave å lære vekk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (45 minutter siden):

Selvfølgelig må en innlemme alle religioner (inkl ateisme, er de jeg kjenner som er mest fanatiske)

Men mener likevel det ikke er statens oppgave men foreldrenes oppgave å lære vekk 

Synes det er bra man lærer om det i skolen jeg da. Tror det er sunt at barna lærer om det i fellesskap og at skolen sørger for at de blir opplyst. Det er mange fordommer som oppstår på grunn av mangel på kunnskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adobyen skrev (På 27.5.2022 den 6.44):

Jeg har ikke engang sett et kors på årevis.

I flagget vårt er det et kors. Symbol på at vi er et kristent land, eller var et kristent land tidligere. 

Anonymkode: 5f3d6...bbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I flagget vårt er det et kors. Symbol på at vi er et kristent land, eller var et kristent land tidligere. 

Anonymkode: 5f3d6...bbb

Jeg tenkte på smykke med kors. Det ser jeg mindre av, men er det smått og diskrét så ser jeg det ikke likevel.

ja, flagget vårt har kors, og det har også resten av norden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...