Gå til innhold

Er i mot kristendom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ei venninne som er i mot kristendommen. Hun mener at det faget burde vært tatt bort fra pensum på skolen. At de som ikke er kristne ikke burde konfirmeres i kirken. 

Jeg er ikke kristen, Men er glad for at ungene lærer litt om det på skolen. Mine barn går i gudstjeneste med skolen før jul. Og de vil konfirmeres i kirken. Ingen tar skade av å høre litt om Gud og Jesus selv om vi ikke er troende. 

Det som provoserer er at venninne min er i mot kristendommen, men hun elsker å feire jul og påske og få alle de fridagene 

Hva mener du? 

Anonymkode: 5d38f...41e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

All religion burde læres om på skolen. Men skolen bør ikke servere kristendommen som en sannhet.

Jeg feirer jul fordi det er en familiehøytid, og man trenger litt lys og hygge i den mørke årstiden, påske er ganske enkelt en hyllest til våren og noen deilige fridager. At barn bør lære historien bak synes jeg absolutt.

Det blir opp til foreldrene om barna skal konfirmeres eller døpes osv det er deres sak.

Anonymkode: 15178...dd0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Julen er opprinnelig ikke en kristen høytid!!!

Det het jol før og var en høytidsfeiring på at solen snudde mot lysere tider! 

Helt utrolig at ikke alle vet dette ennå...

Jeg er ikke imot å lære om forskjellige religioner,  men syns personlig at hvis du ikke er troende, så burde du ikke stå å lyve i kirka. Det er jo blasfemi...

Anonymkode: 16d1b...d26

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener venninna di at all religionskunnskap skal ut av skolen, eller er det kun kristendommen?

Anonymkode: 0df89...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er viktig at barn lærer om all religion, det er også veldig viktig at de lærer om de negativene sidene av religion.

Anonymkode: 14503...81a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kristendommen er Norges religion. La ungene lære og gjøre opp sin egen mening! Ateisme eller islam er vel ikke noe bedre?

Anonymkode: 54f96...8cb

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ateister er hyklere, noe mer nytt? 

Det norske samfunnet er bygget opp på kristene verdier, derfor hadde vi lenge statskirke også. Jeg ser helt ærlig ikke problemet. Men vi har religionsfrihet, så vi burde lære om alle religioner, men informere om at Norge er bygget på Kristene verdier. Så kan folk selvfølgelig velge å tro på hva de vil. 

Anonymkode: 3e7d2...8d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har ei venninne som er i mot kristendommen. Hun mener at det faget burde vært tatt bort fra pensum på skolen. At de som ikke er kristne ikke burde konfirmeres i kirken. 

Jeg er ikke kristen, Men er glad for at ungene lærer litt om det på skolen. Mine barn går i gudstjeneste med skolen før jul. Og de vil konfirmeres i kirken. Ingen tar skade av å høre litt om Gud og Jesus selv om vi ikke er troende. 

Det som provoserer er at venninne min er i mot kristendommen, men hun elsker å feire jul og påske og få alle de fridagene 

Hva mener du? 

Be henne høre på Black Metal til hun får det ut av systemet.

Anbefaler Darkthrone.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva mener du? 

Enig med deg! En konfirmeres gjerne pga tradisjon. Dåp er også en tradisjon. 
hvis hun er så himla mot det, hvorfor feire jul og påske da? Jo, fordi det er en tradisjon. 
Alle barn og unge bør lære om religionene. Og spesielt kristendommen siden det er vår religion. 
Jeg er ikke kristen, men er døpt og konfirmert, det er også mine barn. 
Alle har sin barnetro eller ting de tror på. Det trenger ikke defineres som det ene eller andre. 
religion på skolen er viktig å lære, da mye som skjer i verden er pga religioner. 

Anonymkode: 1ccb8...1dd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig å komme unna at kristendommen har vært sentral i den kulturelle utviklingen av Norge. Greit å lære litt om flere religioner i tillegg. 

Anonymkode: a06a9...86d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at din venninne er ganske representativ for Norges befolkning når det kommer til dette. De fleste som feirer påske eller jul er ikke kristne og ser ikke på dette som en kristen høytid. Men de pynter likevel med kristne symboler. Folk er generelt ikke særlig bevisste når det kommer til slike ting.

Anonymkode: 70345...1e0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke på gud ikke Jesus. Feirer ikke jul pga Jesus , feirer pga gaver , mat og tradisjon. Vi trenger ikke kristendom i skolen hvartfall ikke i et liberalt demokratisk land som Norge. Mine barn ska ikke konfimeres ikke heller døpes. Kan hellre ha døpesermoni. Det er helt unødvendig å drive med kristelige ting når en ikke tror på Jesus og gud. Man kan hellre feire frihet, vitenskap, vennskap etc, utenfør kirken.

Anonymkode: 72b8b...856

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tror ikke på gud ikke Jesus. Feirer ikke jul pga Jesus , feirer pga gaver , mat og tradisjon. Vi trenger ikke kristendom i skolen hvartfall ikke i et liberalt demokratisk land som Norge. Mine barn ska ikke konfimeres ikke heller døpes. Kan hellre ha døpesermoni. Det er helt unødvendig å drive med kristelige ting når en ikke tror på Jesus og gud. Man kan hellre feire frihet, vitenskap, vennskap etc, utenfør kirken.

Barna dine skal bli tvangsateister altså. Hva skjer om de ikke vil ble det da? 🤔 Kanskje de har høre tanker om livet enn hva du har? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 1.14):

Barna dine skal bli tvangsateister altså. Hva skjer om de ikke vil ble det da? 🤔 Kanskje de har høre tanker om livet enn hva du har? 

Det får dem velge når dem er 18 og modne nokk til å skjønne hva religion er. Du lærer oftest om religion på vgs. Ikke før det på skolen. 
i tillegg så er det unødvendige penger som hellre kan spares til bsu til barna.

AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 1.14):

I tillegg så er majoriteten som konfimeres ikke kristne. Gjør det kun for status og gaver

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes kristendommen er en flott ting av vår kulturarv som er viktig.

Anonymkode: b337a...38a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Så tvangskonfirmering er riktigt da eller? Er vel nesten det som skjer / har skjedd i åresvis. Jeg er en av di. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så tvangskonfirmering er riktigt da eller? Er vel nesten det som skjer / har skjedd i åresvis. Jeg er en av di. 

Det har jeg ikke sagt, bare reagerer på at noen sier barna skal være ateister. Er det bedre enn å si at de MÅ være religiøse?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det har jeg ikke sagt, bare reagerer på at noen sier barna skal være ateister. Er det bedre enn å si at de MÅ være religiøse?

Det har ikke jeg sagt heller. Leste nå at barn kan bestemme selve over religion når dem er 15 år. Og man kan døpes da. Så da får mine barn velge selve når dem er 15 om dem vil døpes, konfirmeres. Det er ikke opp til meg. Men jeg kommer ikke bidra ekonomiskt. Det er gratis å døpe seg i kirken, også konfirmeres. Og det får man bestemme selv når man er mer moden i  hode. Syns det er helt feil å drive tvang på barn som ikke har nokk kunskap om religionen/ religioner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mener venninna di at all religionskunnskap skal ut av skolen, eller er det kun kristendommen?

Anonymkode: 0df89...983

Alle religioner burde lære ut. Og barn burde få velge selv : alder er satt på 15 år. Tvang av religion på barn burde være ulovligt. Spesiellt i et fritt land med demokrati og religionsfrihet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har ikke jeg sagt heller. Leste nå at barn kan bestemme selve over religion når dem er 15 år. Og man kan døpes da. Så da får mine barn velge selve når dem er 15 om dem vil døpes, konfirmeres. Det er ikke opp til meg. Men jeg kommer ikke bidra ekonomiskt. Det er gratis å døpe seg i kirken, også konfirmeres. Og det får man bestemme selv når man er mer moden i  hode. Syns det er helt feil å drive tvang på barn som ikke har nokk kunskap om religionen/ religioner. 

Ja, men i såfall er det feil å tvinge den andre veien også. Å ha en tro er faktisk positivt for mange. Det som kan være negativt er den  sosiale kontrollen forbundet med religiøse samfunn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...