qwer Skrevet 9. november 2005 #1 Skrevet 9. november 2005 (endret) hei Vi har en liten gutt på 3 år og lurer da på hvordan han best kan få dekket sine behov ut i fra det alderstrinnet han er på far er mest tilhenger av dagmamma eller park, mens jeg ønsker at han skal gå i barnehage.. Hva er de vesentlige forskjellene mellom disse, og hva ville dere valgt og hvorfor. Hadde vært fin å høre noen andre synspungt =) Endret 9. november 2005 av qwer
-Tone- Skrevet 9. november 2005 #2 Skrevet 9. november 2005 Jeg ville valgt barnehage fremfor dagmamma, fordi det er mange flere barn på deres barns alder. Det er viktig å leike med andre barn på sin alder, dermed utvikler barnet seg på mange områder, blant annet sosialireses det. Viktig! Dessuten, når barnet allerede er tre år, bør det komme i barnehage nå, da er det lettest å knytte nære vennskap til de andre barna. Kommer barnet deres inn i barnehagen ett år før det skal begynne på skolen, vil det ha vanskeligere for å knytte seg til de andre, fordi de allerede har knyttet tette bånd. Jeg ville valgt barnehage fremfor park, fordi personalet i barnehagen har pedagogisk utdanning. De har pedagogiske krav de må gå etter, noe som gir mange muligheter for læring og sisoalisering. Kan jeg spørre hvorfor mannen din absolutt vil ha barnet deres hos dagmamma eller park, og ikke i barnehage? Hilsen ei som jobber i barnehage, og er snart utdannet førskolelærer.
Pasha Skrevet 9. november 2005 #3 Skrevet 9. november 2005 tenker at den gangen det blir aktuelt så velger vi dagmamma fra 1-2 år og barnehage resten.. hva som er best kommer vel ann på hvor flink dagmamman har... om hun har fler barn eller bare dit. er nok stor fordel for ungen at det er flere unger der.. slik at han/hun kan lære av de andre barna
Gjest Gjestelisa Skrevet 9. november 2005 #4 Skrevet 9. november 2005 Tone sa det meste jeg tenkte da jeg leste hovedinnlegget (særlig det om å lære å omgås andre, og å fungere i grupper, som vil være en fordel når de begynner på skolen), men jeg vil også tilføye at i barnehagen er dere sikre på hva dere 'får', der er det gjennomkontrollerte forhold, og dere har også tryggheten i at det er flere ansatte, sånn at det skal mye til for at en av de voksne skal kunne behandle noen av barna dårlig. Hos dagmamma er det derimot ingen kvalitetssikring, og de skrekkhistoriene jeg har hørt om dagmammaer som ikke tar godt nok vare på barna, var nok til at vi sa fra oss kontantstøtten, og heller valgte barnehage. De fleste dagmammaer er nok gode mennesker som tar godt vare på barna, men man vil jo gjerne være sikker på at man gir sine barn det beste man kan gi dem.
:-) anna Skrevet 9. november 2005 #5 Skrevet 9. november 2005 Har hatt sønnen vår både hos dagmamma, i park og i barnehage. For et så stort barn som en treåring vil jeg anbefale barnehage. Dagmamma er greit. Greiest de første årene, men det kan være ok senere også. Jeg foretrekker barnehage fordi jeg tenker at det etterhvert også handler om å lære å være sammen med andre barn. Det kan man få i park, men der blir det veldig tilfeldig om det er en god park eller ikke. I mange parker er det få voksne pr. barn og dermed et det veldig lite voksenkontroll. Det er rett og slett barneoppbevaring der frilek vanligvis er den eneste aktiviteten. Jeg mener ikke at barn bestandig skal "aktiviseres" og skal drive med voksenstyrt lek, men min erfaring med park er at det lett kan bli for lite voksenkontroll. Det er vanskeligere å følge opp barn med spesielle behov. Det er vanskeligere å sørge for at alle glir inn og har det bra. Og det er lettere for at det blir "sjefer" og voldsom lek, og noen barn som kanskje må gå gjennom dagene uten å få være med. I tillegg er de fleste parker bare åpne fra ti til to, og mange har redusert åpningstid om vinteren.
suzie Skrevet 9. november 2005 #6 Skrevet 9. november 2005 Enig med de andre som svarer her. Vi har valgt bort kontantstøtten, og heller hatt barna våre i barnehage. Man er mer prisgitt hvem man får som dagmamma, og det er ingen kontroll om at det er gode forhold for barn å være i. Vi har hatt barn i tre forskjellige barnehager og er veldig fornøyd med alle.
Gjest Turi Skrevet 9. november 2005 #7 Skrevet 9. november 2005 Vi har valgt barnehage fra Vesla var 1 år. Hadde vi kjent noen særdeles godt som kunne vært dagmamma, ville vi nok vurdert det første året, hun føltes veldig liten da hun startet. Så viste det seg at alle på avdelingen (de er 14 barn) også var +/-12 måneder, og de har alle hatt en rivende utvikling. Park kan jeg IKKE se hensikten med. Dersom man vil ha kortere dager, kan man ha det i en barnehage. Forskjellen er at barnehagene gjerne har bedre inneområde, også gjerne uteområde, bedre ressurser både personalet og økonomisk, og pedagogikken er på plass. Dagmamma ville jeg vært skeptisk til om det ikke var nær familie...
Kittykat Skrevet 9. november 2005 #8 Skrevet 9. november 2005 Jeg ville valgt barnehage. Jeg har også hørt mange skrekkhistorier om dagmammaer som ikke bryr seg om barna i det hele tatt. Derfor har jeg ikke valgt dagmamma, men barnepark. Og dagmammaer er dyre, så jeg hadde ikke valgt det uansett. Barna våre får være sammen med mange andre barn på samme alder, de er ute nesten hele tiden ( iallefall så lenge været er bra ), barna får utløp for energien sin osv. Barna våre har kost seg i parken siden de begynte der. Velger man dagmamma, så er det ikke sikkert at barna får det like bra der som de ville fått det i en barnehage. Med tanke på å gå ut, leking, aktiviteter og sånne ting. Så jeg ville søkt barnet inn i barnehage uansett jeg. Barnet vil få det bedre i barnehagen pluss at barnet deres også er 3 år og da synes jeg barnehage vil være det beste valget. Og som en sier, så har en barnehage bedre personale og økonomi, bedre ute og inneområde og pedagogikken er på plass. De som jobber i barnehage er utdannet til dette. Dagmammaer er ikke det.
Gjest Qlio Skrevet 9. november 2005 #9 Skrevet 9. november 2005 Dagmammaen kan ha en dårlig dag, og er alene. De ansatte i barnehagen kan også ha en dårlig dag, men de har det sjeldent samtidig.
Far til 2 Skrevet 9. november 2005 #10 Skrevet 9. november 2005 Jeg er enig med de andre her som velger barnehage. Flere barn, mer kvalifisert personel (for det meste), kreative dager med større variasjon, etc, etc.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #11 Skrevet 10. november 2005 Har hatt barnehageplass fra snuppa var 8 mndr, og var sjeleglad for at vi fikk plass i barnehage hvor det er skikkelig planer og opplegg for barna. Særlig siden vi var nye i byen var vi glad vi slapp å lete etter dagmamma. Ville valgt barnehage omatt og omatt igjen! (PS: Hvis dagmamma er syk, så må dere være hjemme fra jobben pga ingen til å passe barnet. Hvis en barnehageansatt er syk, så er barnehagen åpen likevel. En viktig forskjell synes jeg, det blir alltids nok sykedager ellers.)
Far til 2 Skrevet 10. november 2005 #12 Skrevet 10. november 2005 ... (PS: Hvis dagmamma er syk, så må dere være hjemme fra jobben pga ingen til å passe barnet. Hvis en barnehageansatt er syk, så er barnehagen åpen likevel. En viktig forskjell synes jeg, det blir alltids nok sykedager ellers.) ← Ettersom jeg hos enkelte har opparbeidet meg et rykte for å være kverulant, må jeg naturligvis ha en kommentar til dette også Jeg er som sagt helt enig i valg av barnehage, men mindre enig i dette med sykefravær/sykedager. De fleste som jobber i barnehage vet at mange foreldre sender barn i barnehagen selv om de er "litt syke". Ofte med det resultat at det skjer en smitte. Å ha barn i barnehagen vil derfor sansynligvis gi like mange sykedager som hos dagmamma. Men kansje jeg tar feil i dette, og om det er tilfelle tror jeg du har rett i ALT du sier .
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #13 Skrevet 10. november 2005 Jeg er som sagt helt enig i valg av barnehage, men mindre enig i dette med sykefravær/sykedager. De fleste som jobber i barnehage vet at mange foreldre sender barn i barnehagen selv om de er "litt syke". Ofte med det resultat at det skjer en smitte. ← noe som fører til at barnet opparbeider seg et veldig godt immunforsvar som det har nytte av resten av livet
Far til 2 Skrevet 10. november 2005 #14 Skrevet 10. november 2005 Jeg bukker og legger meg i støvet for den replikken (Men jeg er usikker på om barnehagepersonalet er like entusiatisk ovenfor argumentet )
Gjest Turi Skrevet 10. november 2005 #15 Skrevet 10. november 2005 De opparbeider også immunforsvar. Da vi startet barnehagen med masse nye folk som kom fra skolebenken eller andre yrker, var både barn og voksne syke i 2-3 måneder - kjempeproblemer. Nå er alle samkjørt og ikke mer enn "normalt" syke - sjelden de ansatte må hjem og legge seg. Dersom du eller jeg derimot skulle jobbet der et par uker, ville vi sikkert ligget langflate i ukesvis etterpå
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #16 Skrevet 10. november 2005 Å ha barn i barnehagen vil derfor sansynligvis gi like mange sykedager som hos dagmamma. ← Misforståelse, kanskje jeg var uklar. Jeg mente at dersom dagmamma er syk, så har man ingen til å passe barnet og må være hjemme fra jobb med barnet. (Barnehagen er aldri stengt pga personalets sykdom.) Disse dagene (når/hvis syk dagmamma) kommer i tillegg til dagene hvor barnet selv er sykt og må være hjemme.
Far til 2 Skrevet 11. november 2005 #17 Skrevet 11. november 2005 Misforståelse, kanskje jeg var uklar. Jeg mente at dersom dagmamma er syk, så har man ingen til å passe barnet og må være hjemme fra jobb med barnet. (Barnehagen er aldri stengt pga personalets sykdom.) Disse dagene (når/hvis syk dagmamma) kommer i tillegg til dagene hvor barnet selv er sykt og må være hjemme. ← Neida. Du var ikke uklar. Jeg forstod hva du mente, men ser saken fra en litt annen synsvinkel og var bare litt uenig i argumentasjonen på dette feltet. Forøvrig er jeg enig i alt sammen.
qwer Skrevet 11. november 2005 Forfatter #18 Skrevet 11. november 2005 Kan jeg spørre hvorfor mannen din absolutt vil ha barnet deres hos dagmamma eller park, og ikke i barnehage? Hilsen ei som jobber i barnehage, og er snart utdannet førskolelærer. ←
momo Skrevet 12. november 2005 #19 Skrevet 12. november 2005 Når barnet er 3 år er jeg ikke i tvil om at jeg ville ha valgt barnehage. Har ikke noen flere argumenter for enn alle de som er kommet allerede.
Brizzie Skrevet 13. november 2005 #20 Skrevet 13. november 2005 (endret) Jeg har alltid hatt barna i barnehage helt siden eldste jenta mi var 6 måneder (grunnet skolegang og barnefaren måtte begynne å jobbe for å tjene nok til oss alle tre, da eldste jenta var enebarn den gangen) Nå går begge barna mine på barnehage og jeg har aldri angret valget på barnehage!!!! anbefale sterkt å sende barna til barnehage - pga kvalitetssikringen og får god kontakt med personalet som følger opp barna på bhg. God dialog mellom foreldre og personalet (selv om man kan få det ca samme hos dagmamma, men synes ikke det skjer på samme måte - mer ped. hos bhg enn dagmamma).. Eneste som svir i barnehage med 2 småbarn som jeg er alene om omsorgen og ikke har moderasjon er vel barnehagekontingenten per måned - men vil ikke velge bort det av den grunn! Barna mine utviklet seg kjempegodt i barnehage og lærer mye av både personale og andre barn.. Takler sosialiseringen på en topp måte i fritiden også når vi møter på foreldre med barn i lekeplassen eller lign. Kommer alltid hjem med noe nytt fra barnehagen - eks troll på besøk fra loftet, et snill troll.. m.m. Veldig mange varierende aktiviteter - både organisert aktivitet eller frilek fra barnas premisser.. Motorisk utviklingen kom i stormskritt hos yngstejenta mi! Etter hun begynte på barnehage da hun var 10 1/2 mnd gammel.. Etter det gikk det i rakettfart! Det samme med eldste også... Om jeg noen gang kommer til å få flere barn - skal de neste unge(ne) gå på barnehage - uten tvil! Glemte å tilføye at eldste jenta mi er snart 5 år og yngstejenta er 2 år Endret 13. november 2005 av Brizzie
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå