Gå til innhold

Ettåring kjeeeder seg..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det høres veldig rart ut med en ettåring som kjeder seg hjemme store deler av dagen. Vi har en toåring hjemme, og har hatt to andre barn hjemme lenge. Det krever selvfølgelig en del av oss, men har ikke opplevd noe av det du beskriver. 

Anonymkode: d9c6b...480

Vel, som sagt mange ganger, helsesykepleieren, firebarnsmor, sier altså at det er normalt og ganske vanlig. Om du googler på nettet, ser du ørtiførti folk med nøyaktig samme problem, som også sliter med at småttisene kjeder seg. At dine tre barn ikke er slik, betyr vel mer at du er heldig, enn at det er noe rart med mitt barn. 

Anonymkode: 811d2...0f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta dere en tur i skogen og utforsk!

Hva gjør du på når han leker?

Hva syns du om dårlig vær? Han merker hvis du klager på regn, og det smitter over. 

Anonymkode: fcc83...ab6

Det har vi gjort, han er ikke interessert og vil bare bli båret :s 

Jeg gjør alt mulig når han leker. Enten leker han alene, mens jeg bretter klær eller prøver gjøre husarbeid, eller så prøver jeg leke med ham, lar ham styre leken og smaker på liksom-mat, putter klosser, osv. 

Bor på Vestlandet, så er vokst opp i og er godt vant med dårlig vær. Jeg har ikke noe imot å leke ute i regnet, men det har ungen. Han nekter plent være på bakken om det er dårlig vær, da skal han bare opp på armen, og så sitter han der og ser misfornøyd ut (med mindre det er noen nye biler å se på, da, men altså, vi kan ikke være ute på tur hele tiden, liksom). Tror han hater å ha på seg masse uteklær. Han liker seg mye bedre ute når det har vært varmt nok til at han bare har på en tynn jakke og joggesko. Parkdress, regntøy, vinterdress, skalljakker og bukser, han hater ha det på  (og vi har flere sett, så er ikke bare det at akkurat det ene plagget er dumt). 

"Alle andre" sine unger liker å utforske på bakken i skogen, og jeg er veldig glad i skog og fjell selv, så jeg hadde jo håpet at mine også skulle like denslags, men nope.. Eldsten liker det nå, da, men ikke da han var for liten til å traske langt avgårde og klatre i trær og sånt. 

Anonymkode: 811d2...0f0

AnonymBruker
Skrevet

Synes det virker som dere gir etter altfor lett når det gjelder alt et så lite barn ikke liker. Vogn, være på bakken++.  Synes dere burde bruke mer tid på å venne barnet til å måtte lære seg å bruke sansene sine og kroppen sin. Kasting, løping, kjenne på ting, lukte på ting osv.  Kanskje gå mer med barnet i sele på ryggen.   

Anonymkode: 098c8...964

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ha han i bæresele og gå i skogen/fjellet

Aquaplay inne på badet/ute

leker i badekaret 

maling i badekaret (går ann å lage spiselig maling) 

lekehus med dør og ringeklokke. - mine elsket å gå inn å ut døra i lekehuset og ringe på ringeklokka eller at vi ringte på å de åpnet. 

Anonymkode: f78bd...36e

AnonymBruker
Skrevet

Vi holdt på med vann ute, vann i kopper som han tømte ut og i kopper. Masse kopper i plast. Såpebobler. Og badekar i plast ute med såpe. 

Anonymkode: 6bb3f...4bb

AnonymBruker
Skrevet

Vannlek var det eneste som funket med mine. Og jeg skjønner hva du mener, hadde også to som konstant sutret og ikke visste hva de ville. Da puttet jeg dem i badekaret med duplo og alt annet som tålte vann, så kunne de sitte i en evighet å putle med det.  Mens jeg drakk varm kaffe ved siden av. Aquaplay var også stas, både ute og inne i dusjen. 

Anonymkode: 788f7...ce0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du barnehagen skal være godt for da? 

Ikke er han interessert i andre barn, blir lei nye leker etter kort stund og vil bare gjøre som han vil. 

Da kan jo barnehagen bli litt vel tøff for han. Der må han forholde seg til grensesetting og andre barn hele tiden. Det er heller ikke et utømmelig lager med leker, så han blir jo lei de etter et par uker. 

Anonymkode: 3c9c6...5ce

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Får han nok søvn? Og god søvn? Min erfaring med egne og andres barn i den alderen, er at sutring og kjede seg-«holdning» handler om at de er slitne/trøtte. Jeg syns nemlig barn i den alderen jevnt over ofte er veldig lette å underholde, at «alt» er spennende. Vet jo at barn er ulike, men jeg hadde lurt på om barnet er uopplagt når han sutrer så mye.

Ellers sier du at han fort vil bli båret når dere er ute - kan bæresele være tingen? Snakker da om bæresele på ryggen, evt bæremeis (men bæresele er mye mer behagelig for deg og lettere for barnet å evt sove i). Mange barn som ikke har likt bæresele på magen som babyer, kan fint tolerere å sitte på ryggen, siden de da har bedre oversikt og får sett mer. Om han aksepterer en slik løsning, kan du i det minste få gått deg noen turer og han får vært ute.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ettåringer kjeder seg ikke. Det kan jo være at han har denne adferden FORDI dere har vent han til at slike reaksjoner fører til at dere nettopp "strever noe voldsomt med å underholde og stimulere"? Barn trenger å utforske. De trenger å være ute. De trenger å være med på daglige aktiviteter og å hjelpe til med disse. Du skriver jo også at dere er innom åpen bhg, og at han har en eldre bror. Senk skuldrene og ikke stress om han sutrer litt. Kanskje blir han mer kreativ, og finner roen selv, hvis dere slutter å overstimulere? 

Anonymkode: 83f55...0ef

Dette!

Du må lære barnet å underholde seg selv. Du har gjort deg selv en bjørnetjeneste!

Anonymkode: 244f2...aa8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tenker du barnehagen skal være godt for da? 

Ikke er han interessert i andre barn, blir lei nye leker etter kort stund og vil bare gjøre som han vil. 

Da kan jo barnehagen bli litt vel tøff for han. Der må han forholde seg til grensesetting og andre barn hele tiden. Det er heller ikke et utømmelig lager med leker, så han blir jo lei de etter et par uker. 

Anonymkode: 3c9c6...5ce

Helt enig. 

Virker som om det er mor som kjeder seg, og gleder seg til hun kan levere ungen i barnehagen så hun får fred. 

Hvorfor får sånne folk barn egentlig? 

Anonymkode: 43f24...b6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg var litt sånn med min første.

Gjorde ALT for at hun ikke skulle kjede seg, underholdte, prøvde veldig hardt, ble stressa når hun sutra.

Men slutter man, så må de jo underholde seg selv litt. Mi er 3 år og ganske krevende nå, vet litt hvordan jeg ikke skal gjøre det med 2 mann som kommer om 2 uker 🙊

Slapp av ts! Det skulle jeg ønske noen sa til meg.

Anonymkode: d5c70...bbc

Skrevet

La ungen være med på normale husarbeidsaktiviteter. Når du skal lage mat, sett ungen på benken og la han være med. Kniv er kanskje ikke greia, men putte ting i gryter og sånt, kan ungen faktisk gjøre. Samme når du skal vaske - han får egen klut. Rydde - du tar noe og han tar noe. Bak boller, eller annet som barnet kan være med på.  La ungen føle seg nyttig og også bidrar til at dere - sammen - gjør hus og hjem hyggelig. Ja, det er litt slitsomt for deg, men de fleste unger vil jo være nyttige og være med på ekte aktiviteter, ikke bare avvises med «gå å lek» = gjør noe unyttig. Da er det også godt mulig at når du vil sitte med en kopp kaffe, så leker faktisk ungen alene en liten stund, fordi da har dere begge «fortjent» litt hvile. 

Ta vekk en stor del av leken han nå kan «velge» fritt blant. Om noen uker bytter du ut de som er fremme med noen som var gjemt.  Da blir leken «nye» og interessante uten at du trenger å kjøpe nye. De fleste små barn har altfor mye leker og blir «mette» og da er det bedre om det kun er noen få leker som er framme og kan velges mellom. 

De fleste så små unger kjeder seg ikke, men de er selvsagt ikke sånn at de ikke kan være misfornøyde. Men min erfaring er iallfall at tas de på alvor, altså at de tas med på den ekte aktiviteten i husholdningen, så blir de mer tilfredse.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

det er da ikke noe uvanlig i at en ettåring ikke klarer å konsentrere seg mer en fem minutter av gangen. Det betyr ikke at de kjeder seg.

Anonymkode: 0e9e2...407

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...