Gå til innhold

Ettåring kjeeeder seg..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet må jo lære det grunnleggende: farger, motoriske ferdigheter, sosial samhandling etc. Klosser, stabling etc. Jeg forstår ikke helt hva du mener er «tidkrevende» med å bygge noen enkle leker for å lære barnet dette? Det er jo en oppgave alle må gjøre, barnehage eller ei? Sett opp to kurver og la barnet kaste ting fra en til den andre. Lek «slip ned» og «plukk opp» og «sett oppå» og «dytt gjennom». Kan gjøres med kurver, klosser, doruller, gensre - spiller ingen trille. 

Kanksje ta hen med på svømming en dag i uka? Det er alltid nyttig å lære dette som baby, og det er andre babyer med. Så felles trilletur med småbarnsgruppe, tur på bibliotek i håp om at der er andre mødre, parken, lekepark, tur i skogen, åpen barnehage, babysang, treningsgruppe der baby er med, etc etc etc.

Også: å kaste leker rundt er ikke frustrasjon. Det er læring. Legg til rette for at barnet får kaste ting, og ikke velg å tolke normal utvikling negativt. 

Anonymkode: 4a2fe...2af

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du har en 1 åring som kjeder seg 90% av tiden, er neste steg fastlege å få tatt alt av prøver. 1 åringer er den enkleste alderen å holde underholde. De har lært seg å gå, kan løfte på ting, klatre, utrykke seg, og hele verden er en lek.

Anonymkode: c8393...a43

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du har en 1 åring som kjeder seg 90% av tiden, er neste steg fastlege å få tatt alt av prøver. 1 åringer er den enkleste alderen å holde underholde. De har lært seg å gå, kan løfte på ting, klatre, utrykke seg, og hele verden er en lek.

Anonymkode: c8393...a43

Så merkelig at helsesykepleieren var helt uenig med deg, da, og mente at dette var helt normalt, og også hadde hatt det sånn med sine fire barn... Jeg tror jeg heller mot å høre på en profesjonell person som også har møtt barnet mitt, heller enn en fremmed person på internett... 

Anonymkode: 811d2...0f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barnet må jo lære det grunnleggende: farger, motoriske ferdigheter, sosial samhandling etc. Klosser, stabling etc. Jeg forstår ikke helt hva du mener er «tidkrevende» med å bygge noen enkle leker for å lære barnet dette? Det er jo en oppgave alle må gjøre, barnehage eller ei? Sett opp to kurver og la barnet kaste ting fra en til den andre. Lek «slip ned» og «plukk opp» og «sett oppå» og «dytt gjennom». Kan gjøres med kurver, klosser, doruller, gensre - spiller ingen trille. 

Kanksje ta hen med på svømming en dag i uka? Det er alltid nyttig å lære dette som baby, og det er andre babyer med. Så felles trilletur med småbarnsgruppe, tur på bibliotek i håp om at der er andre mødre, parken, lekepark, tur i skogen, åpen barnehage, babysang, treningsgruppe der baby er med, etc etc etc.

Også: å kaste leker rundt er ikke frustrasjon. Det er læring. Legg til rette for at barnet får kaste ting, og ikke velg å tolke normal utvikling negativt. 

Anonymkode: 4a2fe...2af

Jeg forstår ikke helt hvordan du mener barnet mitt ikke lærer dette fra før.. Barnet har puttekasser, baller, leker for å kaste, putte, dytte, trekke, slå. Bankebrett og puttedingser, ballbaner og bilbaner, osv osv.

Problemet er: Barnet er IKKE INTERESSERT i dem... Jeg kan ikke tvinge ungen til å putte i puttekassen når han ikke vil. 

Det er ikke tidkrevende å sette opp en puttedings. Det er derimot krevende med de tingene jeg nevnte, som du da valgte å ignorere. Som å lage slim, lage sansedingser med konditorfarger og ris og ørten ting som man så må rydde og vakse etter (og også må bruke tid på å handle inn til). Alle de tingene du nevner, har vi altså, og ungen driter i dem. 

Vi har dessverre ikke tilgang til svømming her vi bor. Det er masse unger her, men det er jo ingen på lekeplassene. Og som sagt, så bryr ikke ungen seg om andre unger, han treffer unger i åpen bhg og er helt uinteressert i hva de andre driver med. 

Ettåringer kan helt fint kaste ting i ren frustrajon, jo... Ja, kasting kan også gjøres som en del av læringen deres, men jeg klarer faktisk se forskjell på når han kaster ting for å se hva som skjer, og når han bare er forbannet og hiver ting i drittsinne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så merkelig at helsesykepleieren var helt uenig med deg, da, og mente at dette var helt normalt, og også hadde hatt det sånn med sine fire barn... Jeg tror jeg heller mot å høre på en profesjonell person som også har møtt barnet mitt, heller enn en fremmed person på internett... 

Hvorfor slår du deg ikke til ro med helsesykepleierens profesjonelle svar, da? Hvis hun mente det var helt normalt, altså? Hvorfor spørre om råd her inne  - hos nettopp fremmede personer på Internett? 

Anonymkode: 83f55...0ef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke din holdning som smitter til barnet da..? 

Anonymkode: dfe18...85f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tror nok ikke det er helserelatert nei, helsesykepleier hadde heller ikke troen på det. 

Han får nærhet og kos, men er ofte ikke interessert i det, bare vrir seg unna og har ikke ro i ræven til å bli dillet med. 

Han liker veldig godt biler, så vi har lånt masse bil-pekebøker og sånt på biblioteket. Så liker han parkeringsplasser med masse biler 😛 Og å stå i vinduet og glane ned på veien når det kommer biler. 

😂 Så skjønn! 

Nei da skjønner jeg at det kan være utfordrende, hørte fra min mor at hennes kollega hadde gått trilletur og stoppet opp på et fortau en halvtime for å se på bilene. Om det er underholdene kan jo det være en fin aktivitet det 😅

Hvis han liker å se på biler så hvorfor ikke, det er jo også bra for stimulien, krever ikke så mye og gir ro for barnet og 😊 

Kanskje dere kan lage parkeringsplass hjemme med bilene hans? 

Leste at du ikke er så fan av å preppe og blir mye søl og gris, skjønner den der veldig godt, gjør ikke det selv. Men så et tips på nett at man kan spare på doruller og lime dem sammen oppå hverandre, så blir det bilgarasje 😊  og er bare å kaste når han blir lei. 

Anonymkode: d6807...433

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Se om du finner er byggeplass i nærheten 😆 min gutt ble omtrent hypnotisert av å se på byggeplasser med gravemaskiner og heisekraner i full aktivitet.

Anonymkode: aa2d5...c47

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor slår du deg ikke til ro med helsesykepleierens profesjonelle svar, da? Hvis hun mente det var helt normalt, altså? Hvorfor spørre om råd her inne  - hos nettopp fremmede personer på Internett? 

Anonymkode: 83f55...0ef

Jeg spør om konkrete aktiviter, som helsesykepleieren ikke hadde noen råd om, for hun hadde ikke funnet noe særlig som virket på sine ;) Siden alle barn er ulike, spurte jeg her, siden noen her kanskje hadde funnet noe som virket på sine barn, som jeg kunne prøve med mine. 

Jeg slo meg helt fint til ro med helsesykepleierens svar på at dette var helt normalt, og ikke noe å bekymre seg over. Jeg bekymrer meg alstå ikke over det; men det betyr ikke at jeg ikke har lyst til å prøve å finne på noe som ungen er kjekt, rett og slett for at vi skal få ha det litt gøy sammen og ikke bare ha sutring hjemme. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjøp kritt så kan han tegne ute. 

Kaste ball til hverandre. 

Sitte i badebaljen,  eller sitte naken med en bøtte vann i dusjen sammen med noen leker (eller ute når det er sol).

Sangstund

Tur til stranden. Kaste steiner i vannet og leke med bøtte og spade på stranden. 

Lekekjøkken

Bake (lov å smake under prosessen)

Telt til å ha inne og sånn tunnel man kan krype igjennom (ikea)

Dinosaurer 

Bondegård (besøke eller ha som leke)

Lekeplass i nærheten. Ta lunsjen der, evt noe frukt. 

har dere lekene lett tilgjengelig for barnet, slik at han kan finne de selv? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, ettåringer kan kjede seg. 

Vi lar ham kjede seg mye. Vi underholder ikke i det han sutrer litt. Han har en storebror, og må fint finne seg i å vente samme hvor mye han sutrer om vi er opptatt med storebroren. 

Han er ute. Han er med på daglige gjøremål. Han henger i buksebeina og sutrer mens jeg bretter klær og lager mat og prøver å rydde. 

Vi overstimulerer overhodet ikke. Hvorfor kommer du med slike negative anklager, hva med å la være å hoppe på negative konklusjoner uten å være litt mer nysgjerrig først? 

Vi er ikke ute etter å overstimulere, men ønsker at han skal ha noe han synes er kjekt å gjøre på. Nå går han og sutrer 90% av den tiden han er våken, og det synes vi ikke er greit. Hadde han kjedet seg en time eller to, så greit, men det er altså hele jævla dagen, og både vi og han blir sliten og lei av det. Det er ikke noe koselig hjemme når det er sutring og hyling konstant. Vi har tro det eller ei lyst til å ha det litt kjekt sammen også. 

Har dere vært til lege og sjekket at det ikke er noe som plager han? At han ikke har vondt noen plass? Har to barn, begge begynte i bhg da de var 2 år, kan ikke huske at noen av dem gikk rundt og sutret 90% av tiden fordi de kjedet seg..

Anonymkode: 8e75a...832

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har dere vært til lege og sjekket at det ikke er noe som plager han? At han ikke har vondt noen plass? Har to barn, begge begynte i bhg da de var 2 år, kan ikke huske at noen av dem gikk rundt og sutret 90% av tiden fordi de kjedet seg..

Anonymkode: 8e75a...832

Vi har vært hos helsesykepleier, som har sagt at det høres helt normalt ut, og sånn har hennes vært også. Unger er veldig forskjellige. Noen har større behov for stimuli enn andre. 

AnonymBruker
Skrevet
Sunshineyellow skrev (4 minutter siden):

Kjøp kritt så kan han tegne ute. 

Kaste ball til hverandre. 

Sitte i badebaljen,  eller sitte naken med en bøtte vann i dusjen sammen med noen leker (eller ute når det er sol).

Sangstund

Tur til stranden. Kaste steiner i vannet og leke med bøtte og spade på stranden. 

Lekekjøkken

Bake (lov å smake under prosessen)

Telt til å ha inne og sånn tunnel man kan krype igjennom (ikea)

Dinosaurer 

Bondegård (besøke eller ha som leke)

Lekeplass i nærheten. Ta lunsjen der, evt noe frukt. 

har dere lekene lett tilgjengelig for barnet, slik at han kan finne de selv? 

Vi har lekene i stuen, ja, i lekekasser han selv får til å dra ut og åpne. Han har lekekjøkken i stuen også, og aktivitetsbord og bilbaner. Bøker ligger lett tilgjengelig på hyllen under stuebordet. 

Vi har ikke prøvd kritt ennå (redd han bare skal ete det i stykker), men kanskje det er noe å prøve en dag det ikke høljer. 

AnonymBruker
Skrevet

Spaghetti og et dørslag kan være artig en stund. Vanne blomster (ute).

Anonymkode: aa0ac...07b

AnonymBruker
Skrevet

Det høres veldig rart ut med en ettåring som kjeder seg hjemme store deler av dagen. Vi har en toåring hjemme, og har hatt to andre barn hjemme lenge. Det krever selvfølgelig en del av oss, men har ikke opplevd noe av det du beskriver. 

Anonymkode: d9c6b...480

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg ser på nettet at det er helt vanlig at de er sånn i denne alderen. Men alle tipsene om hvordan å underholde er liksom så mye styr. Vi har ikke tid/lyst til å kjøpe piperensere og lage hjemmelaget slim (og ikke minst vaske etterpå....).. Det er der alle tipene er, føler jeg, ting som må preppes på forhånd, kjøpes inn, og så er det mye vask og opprydning etterpå (og jeg føler allerede det er mer enn nok varking og rydding og gris og rot omkring).

Wow. Det høres ut som en utrolig kjip innstilling. Kan ikke vente med å få satt bort barnet i barnehagen, og du gidder ikke å gjøre en liten innsats for å skape gode og utviklende lekemiljøer for barnet ditt. Hvorfor fikk du barn egentlig, hvis du har så lite tiltak og energi? 

Kanskje du kan gjøre noen tiltak for deg selv for eksempel med trening eller endret kosthold så du får mer overskudd og energi til å være mamma. 

Anonymkode: 6ddee...456

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har jenta mi i barnehage da, og hun er kanskje litt eldre, 19 mnd. Men på ettermiddagene/helger og fridager så ELSKER hun å sykle. Eller, at jeg sykler og hun sitter på barnesete bakpå. Hun kunne nok sittet der i flere timer. Problemet er at hun blir hysterisk og sint når vi er hjemme igjen. Men det er en veldig grei måte å underholde henne på når hun er grinete😄 stopper gjerne innom en butikk eller en lekeplass for å få tiden til å gå.

ellers er det veldig stas å gjøre ting hun ikke har lov til. Om hun får "finne" en dorull, er hun underholdt lenge. 

Har også en kjøkkenskuffe med ting som ikke er farlige, men som ikke er leker som hun får rote oppi. Her er typ noen skåler, kjøkkenspade, noen konvulutter, gavetråd..

Anonymkode: 93036...355

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva får du ut av å skrive sånne innlegg, egentlig? Får du det virkelig bedre med deg selv av å slenge ut møkk til andre folk, og i tillegg dikte opp ting som ikke står i innleggene for å få nok møkk å svare? ;)

AnonymBruker
Skrevet

Wow. Det høres ut som en utrolig kjip innstilling. Kan ikke vente med å få satt bort barnet i barnehagen, og du gidder ikke å gjøre en liten innsats for å skape gode og utviklende lekemiljøer for barnet ditt. Hvorfor fikk du barn egentlig, hvis du har så lite tiltak og energi? 

Kanskje du kan gjøre noen tiltak for deg selv for eksempel med trening eller endret kosthold så du får mer overskudd og energi til å være mamma. 

Anonymkode: 6ddee...456

Hva får du ut av å skrive sånne innlegg, egentlig? Får du det virkelig bedre med deg selv av å slenge ut møkk til andre folk, og i tillegg dikte opp ting som ikke står i innleggene for å få nok møkk å svare? ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har nok en gang et vinterbarn som ikke har bhg-plass før i slutten av august.. Og nå kjeeeeeder han seg. Broren var akkurat lik, vi slet voldsomt med å underholde og stimulere. 

Han bare slenger omkring og småsutrer og kaster leker omkring. Vil ikke leke med klosser, biler, puslespill, kan gå rundt og vase med noen kjøkkenting men det er gøy i fem minutter så er han lei. Ute er han bare sur om det er dårlig vær. I godvær liker han å putte ting i en bøtte med vann, men så blir han lei det også. Og vi kan ikke være ute hele tiden heller... 

Han liker lese bøker, men i begrenset tid. 

Vi går i åpen bhg et par dager i uken, i et par timers tid (er bare det som er åpent her), tar ham med på ærender, osv, men nå er også det kjedelig. 

Gah... har prøvd å google ting å gjøre med ettåringer, men føler mesteparten er masse styr å lage til, og så kommer han til å være lei etter et minutt, liksom... Piperensere og konditorfarger og griseri og styr.. 

Noen som har enkle ideer? 

Ta dere en tur i skogen og utforsk!

Hva gjør du på når han leker?

Hva syns du om dårlig vær? Han merker hvis du klager på regn, og det smitter over. 

Anonymkode: fcc83...ab6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...