Gå til innhold

Ettåring kjeeeder seg..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nok en gang et vinterbarn som ikke har bhg-plass før i slutten av august.. Og nå kjeeeeeder han seg. Broren var akkurat lik, vi slet voldsomt med å underholde og stimulere. 

Han bare slenger omkring og småsutrer og kaster leker omkring. Vil ikke leke med klosser, biler, puslespill, kan gå rundt og vase med noen kjøkkenting men det er gøy i fem minutter så er han lei. Ute er han bare sur om det er dårlig vær. I godvær liker han å putte ting i en bøtte med vann, men så blir han lei det også. Og vi kan ikke være ute hele tiden heller... 

Han liker lese bøker, men i begrenset tid. 

Vi går i åpen bhg et par dager i uken, i et par timers tid (er bare det som er åpent her), tar ham med på ærender, osv, men nå er også det kjedelig. 

Gah... har prøvd å google ting å gjøre med ettåringer, men føler mesteparten er masse styr å lage til, og så kommer han til å være lei etter et minutt, liksom... Piperensere og konditorfarger og griseri og styr.. 

Noen som har enkle ideer? 

Anonymkode: 811d2...0f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Liker han å sitte i vogna og trille tur? Kan slå i hjel noen timer slik... Ta på deg treningstights og ta det som trim 😉

Endret av Unika
AnonymBruker
Skrevet
Unika skrev (4 minutter siden):

Liker han å sitte i vogna og trille tur? Kan slå i hjel noen timer slik... Ta på deg treningstights og ta det som trim 😉

Nei. Han har ikke tilmodighet til å sitte våken i vogn. Jeg triller to timers tur mens han sover, og våkner han på turen er det krise og småløping for å komme oss hjem før han klikker :s 

Han likte en stund å sitte i trillen om vi trillet i parken og han kunne se på ender, eller på kjøpesenteret, men nå skal han bare UT av vognen, og så slenger han omkring og sutrer for han kjeder seg (med unntaket av kjøpesenteret, hvor han da heller klikker i vinkel for at han ikke får rive alt ned fra hyllene....)

AnonymBruker
Skrevet

Skriv på den lokale facebooksiden om det er flere som sitter i samme situasjon, og kunne tenke seg å ha leketreff med barna? :) 

Anonymkode: 57957...bc3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ettåringer kjeder seg ikke. Det kan jo være at han har denne adferden FORDI dere har vent han til at slike reaksjoner fører til at dere nettopp "strever noe voldsomt med å underholde og stimulere"? Barn trenger å utforske. De trenger å være ute. De trenger å være med på daglige aktiviteter og å hjelpe til med disse. Du skriver jo også at dere er innom åpen bhg, og at han har en eldre bror. Senk skuldrene og ikke stress om han sutrer litt. Kanskje blir han mer kreativ, og finner roen selv, hvis dere slutter å overstimulere? 

Anonymkode: 83f55...0ef

• Liker 30
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skriv på den lokale facebooksiden om det er flere som sitter i samme situasjon, og kunne tenke seg å ha leketreff med barna? :) 

Anonymkode: 57957...bc3

Han er null interessert i andre barn (som er vanlig når de er så små). I åpen bhg går han også bare rundt og sutrer og vaser nå, midt blant alle de andre barna. Når vi er med andre med barn, ender det bare opp med at jeg må løpe etter han mens han går rundt og sutrer, så ingen av oss har så mye utbytte av det, dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ettåringer kjeder seg ikke. Det kan jo være at han har denne adferden FORDI dere har vent han til at slike reaksjoner fører til at dere nettopp "strever noe voldsomt med å underholde og stimulere"? Barn trenger å utforske. De trenger å være ute. De trenger å være med på daglige aktiviteter og å hjelpe til med disse. Du skriver jo også at dere er innom åpen bhg, og at han har en eldre bror. Senk skuldrene og ikke stress om han sutrer litt. Kanskje blir han mer kreativ, og finner roen selv, hvis dere slutter å overstimulere? 

Jo, ettåringer kan kjede seg. 

Vi lar ham kjede seg mye. Vi underholder ikke i det han sutrer litt. Han har en storebror, og må fint finne seg i å vente samme hvor mye han sutrer om vi er opptatt med storebroren. 

Han er ute. Han er med på daglige gjøremål. Han henger i buksebeina og sutrer mens jeg bretter klær og lager mat og prøver å rydde. 

Vi overstimulerer overhodet ikke. Hvorfor kommer du med slike negative anklager, hva med å la være å hoppe på negative konklusjoner uten å være litt mer nysgjerrig først? 

Vi er ikke ute etter å overstimulere, men ønsker at han skal ha noe han synes er kjekt å gjøre på. Nå går han og sutrer 90% av den tiden han er våken, og det synes vi ikke er greit. Hadde han kjedet seg en time eller to, så greit, men det er altså hele jævla dagen, og både vi og han blir sliten og lei av det. Det er ikke noe koselig hjemme når det er sutring og hyling konstant. Vi har tro det eller ei lyst til å ha det litt kjekt sammen også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo, ettåringer kan kjede seg. 

Vi lar ham kjede seg mye. Vi underholder ikke i det han sutrer litt. Han har en storebror, og må fint finne seg i å vente samme hvor mye han sutrer om vi er opptatt med storebroren. 

Han er ute. Han er med på daglige gjøremål. Han henger i buksebeina og sutrer mens jeg bretter klær og lager mat og prøver å rydde. 

Vi overstimulerer overhodet ikke. Hvorfor kommer du med slike negative anklager, hva med å la være å hoppe på negative konklusjoner uten å være litt mer nysgjerrig først? 

Vi er ikke ute etter å overstimulere, men ønsker at han skal ha noe han synes er kjekt å gjøre på. Nå går han og sutrer 90% av den tiden han er våken, og det synes vi ikke er greit. Hadde han kjedet seg en time eller to, så greit, men det er altså hele jævla dagen, og både vi og han blir sliten og lei av det. Det er ikke noe koselig hjemme når det er sutring og hyling konstant. Vi har tro det eller ei lyst til å ha det litt kjekt sammen også. 

Jeg mente ikke å være negativ. Det jeg prøvde på var å kommentere på det negative i innlegget ditt, som jo var det du ønsket råd om? De andre forslagene du har fått, har du ikke hatt tro på. Hvis han heller ikke er interessert i andre barn, og da åpen bhg, må du vel være åpen for å finne årsaken andre steder? Mulig jeg tolket innlegget ditt feil, men jeg fikk hvertfall inntrykk av at dere overstimulerer mye og ofte! Hvis han aldri er fornøyd, kan det kanskje være at han har vondt noe sted? Har han f.eks allergier? Det kan også være at du/dere er så lei at barnet merker det på dere og blir usikker? Små barn reagerer da ofte med å bli ekstra klengete og sutrete. Bare noen teorier. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket om det ikke er noe annet som er årsaken til at han har denne atferden? Kan det være noe helserelatert (typ ikke i form, vondt et sted, vondt i magen), er han sulten eller trøtt? Kanskje han bare vil ha nærhet og kos? 

Min blir nemlig sånn om han begynner å bli trøtt eller trenger å bli båret. 

Med aktiviteter dere kan gjøre, kommer jeg ikke med så veldig mye, da det er så forskjellig. Jeg kjøpte bondegårddyr fra coop, og det har vært høydare i en uke nå... 

Sønnen min elsker dyr, så vi bruker mye tid på dyrefigurer, dyrebøker og fantus og dyra en gang i blant. 

Så finn ut hva han interesserer seg for og dyrk det. 😊

Anonymkode: d6807...433

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Øve på å gå tur selv? Liten sekk på ryggen med litt vann og frukt.. 

oppsøke nye lekeplasser, skogs områder, vet ikke hva tilbud du har. 

besøke et basseng om det er mulig? 

danse til musikk, jeg brukte enkle sanger på YouTube en periode. 

besøke biblioteket, mange har jo også tilbud om leker, lesestund ol

avtale med storebrors bhg å bli med de på tur en gang

håper du finner noe som kan engasjere litt, tungt å stå i når hverdagen er sutring.

Anonymkode: 2ac57...5c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo ut som han sutrer like mye uansett hvor mye som skjer rundt han. Hvis ikke en gang liv og røre og nye leker i åpen bhg er underholdende nok, så virker det absolutt ikke som grunnen er for lite stimuli. Kanskje han bare er inne i en slitsom periode? Mye som skjer fysisk og mentalt. Eller som noen over skrev så kanskje det er noe fysisk som plager han?

Anonymkode: 872a8...79f

• Liker 8
Skrevet

Tips: gi ham et kritt og så sier du "nei, fyyy" når han tegner på veggen. Og så snur du ryggen til igjen. Ingenting som er morsommere i den alderen enn å gjøre noe som ikke er lov, og kritt er lett å vaske av veggene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det høres jo ut som han sutrer like mye uansett hvor mye som skjer rundt han. Hvis ikke en gang liv og røre og nye leker i åpen bhg er underholdende nok, så virker det absolutt ikke som grunnen er for lite stimuli. Kanskje han bare er inne i en slitsom periode? Mye som skjer fysisk og mentalt. Eller som noen over skrev så kanskje det er noe fysisk som plager han?

Nye ting er gøy, men nå har han vært så mye i åpen bhg at lekene der ikke er nye lengre. Han liker når vi finner frem nye kjøkkenting han ikke har lekt med før, men nå har han lekt med alt :s Så vi er tom for "nye ting" hjemme, og har ikke lyst å kjøpe lassevis med ting når man vet at det er gøy en liten stund, og så er det meh.

Han er nok i en slitsom periode, ja. 

Vi har snakket med helsesykepleieren om det, og hun sa at det var helt vanlig, og alle hennes unger hadde vært sånn. Og hun hadde ikke funnet noen gode tips hun heller, hun hadde bare vært sjeleglad når hun fikk dem inn i bhg... Vi så at storebroren blomstret opp når han fikk begynne der. 

Jeg ser på nettet at det er helt vanlig at de er sånn i denne alderen. Men alle tipsene om hvordan å underholde er liksom så mye styr. Vi har ikke tid/lyst til å kjøpe piperensere og lage hjemmelaget slim (og ikke minst vaske etterpå....).. Det er der alle tipene er, føler jeg, ting som må preppes på forhånd, kjøpes inn, og så er det mye vask og opprydning etterpå (og jeg føler allerede det er mer enn nok varking og rydding og gris og rot omkring). 

Det kan være tenner som plager ham litt, han har ganske mange igjen å få. Men ellers er det ikke noe fysisk, helsesykepleieren sa hun ikke så noe tegn til noe galt heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Har en jente på 1,5 år som er ganske lik. Men hun er i tillegg ekstremt utforskende og grenseløs, så må overvåkes konstant. Vi går også hjemme frem til bhg-start i august, og når hun sutrer er det som oftest fordi hun vil ha litt nærkontakt (hvis jeg har holdt på med husarbeid el lign en stund), eller litt oppmerksomhet rett og slett.

Vi leser mye bøker, for leker er stort sett boooring😅 Ellers elsker hun å male, men det er ikke mange minuttene før det er kjedelig… så blir litt styrete. Ut på tur i skogen er topp, eller ut på trehjulsykkelen til en lekeplass el lign. Shopping og bilkjøring er hat og medfører mye hyling, så det prøver vi å unngå… Ikke mange konstruktive tips kanskje, men vi er litt i samme båt ihvertfall😅

og Ps- jeg tror dette er veldig individuelt fra barn til barn, for mine to andre har ikke vært slik.. noen barn krever mer enn andre rett og slett, og jenta mi trives best når hun får prøve nye spennende ting eller bli utfordret litt intellektuelt. Istad f.eks tegnet vi store bokstaver A og B og gjentok lydene og pekte, det var stas det! 

Anonymkode: 9ac8e...a41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har en jente på 1,5 år som er ganske lik. Men hun er i tillegg ekstremt utforskende og grenseløs, så må overvåkes konstant. Vi går også hjemme frem til bhg-start i august, og når hun sutrer er det som oftest fordi hun vil ha litt nærkontakt (hvis jeg har holdt på med husarbeid el lign en stund), eller litt oppmerksomhet rett og slett.

Vi leser mye bøker, for leker er stort sett boooring😅 Ellers elsker hun å male, men det er ikke mange minuttene før det er kjedelig… så blir litt styrete. Ut på tur i skogen er topp, eller ut på trehjulsykkelen til en lekeplass el lign. Shopping og bilkjøring er hat og medfører mye hyling, så det prøver vi å unngå… Ikke mange konstruktive tips kanskje, men vi er litt i samme båt ihvertfall😅

og Ps- jeg tror dette er veldig individuelt fra barn til barn, for mine to andre har ikke vært slik.. noen barn krever mer enn andre rett og slett, og jenta mi trives best når hun får prøve nye spennende ting eller bli utfordret litt intellektuelt. Istad f.eks tegnet vi store bokstaver A og B og gjentok lydene og pekte, det var stas det! 

Hehe, mye likt her. Min jente er 15mnd og i en skikkelig klatre- og utforskerfase. Snur ryggen til så er hun plutselig på spisebordet.

Anonymkode: 7b442...219

AnonymBruker
Skrevet

Her var baking populært, ble jo gris men ungene ble med på det hele. 

Dyreleker, lage bondegård og lage dyrelyder. 

Synge og lese. 

Ut å se på innsekter, finne maur, skrukketroll, edderkopper. Se på blomster. 

Ut å gå litt i nabolaget. Og studere ting underveis. 

Anonymkode: b2239...476

AnonymBruker
Skrevet

Nye ting er gøy, men nå har han vært så mye i åpen bhg at lekene der ikke er nye lengre. Han liker når vi finner frem nye kjøkkenting han ikke har lekt med før, men nå har han lekt med alt :s Så vi er tom for "nye ting" hjemme, og har ikke lyst å kjøpe lassevis med ting når man vet at det er gøy en liten stund, og så er det meh.

Han er nok i en slitsom periode, ja. 

Vi har snakket med helsesykepleieren om det, og hun sa at det var helt vanlig, og alle hennes unger hadde vært sånn. Og hun hadde ikke funnet noen gode tips hun heller, hun hadde bare vært sjeleglad når hun fikk dem inn i bhg... Vi så at storebroren blomstret opp når han fikk begynne der. 

Jeg ser på nettet at det er helt vanlig at de er sånn i denne alderen. Men alle tipsene om hvordan å underholde er liksom så mye styr. Vi har ikke tid/lyst til å kjøpe piperensere og lage hjemmelaget slim (og ikke minst vaske etterpå....).. Det er der alle tipene er, føler jeg, ting som må preppes på forhånd, kjøpes inn, og så er det mye vask og opprydning etterpå (og jeg føler allerede det er mer enn nok varking og rydding og gris og rot omkring). 

Det kan være tenner som plager ham litt, han har ganske mange igjen å få. Men ellers er det ikke noe fysisk, helsesykepleieren sa hun ikke så noe tegn til noe galt heller. 

Skjønner godt at du ikke vil bruke masse tid og penger på underholdning som bare varer maks en halv dag. Høres ut som du har prøvd det meste.

Men det blir helt sikkert bedre med tiden. Verden blir mer spennende å utforske etter hvert som han skjønner mer og mer! Bare å holde ut så lenge antar jeg 😕

Og han kommer sikkert til å få det topp i bhg etter hvert!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du sjekket om det ikke er noe annet som er årsaken til at han har denne atferden? Kan det være noe helserelatert (typ ikke i form, vondt et sted, vondt i magen), er han sulten eller trøtt? Kanskje han bare vil ha nærhet og kos? 

Min blir nemlig sånn om han begynner å bli trøtt eller trenger å bli båret. 

Med aktiviteter dere kan gjøre, kommer jeg ikke med så veldig mye, da det er så forskjellig. Jeg kjøpte bondegårddyr fra coop, og det har vært høydare i en uke nå... 

Sønnen min elsker dyr, så vi bruker mye tid på dyrefigurer, dyrebøker og fantus og dyra en gang i blant. 

Så finn ut hva han interesserer seg for og dyrk det. 😊

Anonymkode: d6807...433

Tror nok ikke det er helserelatert nei, helsesykepleier hadde heller ikke troen på det. 

Han får nærhet og kos, men er ofte ikke interessert i det, bare vrir seg unna og har ikke ro i ræven til å bli dillet med. 

Han liker veldig godt biler, så vi har lånt masse bil-pekebøker og sånt på biblioteket. Så liker han parkeringsplasser med masse biler 😛 Og å stå i vinduet og glane ned på veien når det kommer biler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vår er også en klatrer, som må passes på overalt vi ikke har klart barnesikre godt nok :s Han har heldigvis ikke klart å klatre opp i sofaen ennå, den er litt for høy.. Men han skal absolutt opp i den, men da må jo jeg passe på hele tiden. 

Høres ut som vi har det litt likt, ja 😛 

AnonymBruker
Skrevet

Her var baking populært, ble jo gris men ungene ble med på det hele. 

Dyreleker, lage bondegård og lage dyrelyder. 

Synge og lese. 

Ut å se på innsekter, finne maur, skrukketroll, edderkopper. Se på blomster. 

Ut å gå litt i nabolaget. Og studere ting underveis. 

Anonymkode: b2239...476

Han liker godt å synge. 

Føler "alle" har barn som er kjempeinteressert i kongler og pinner og sånt, og elsker å være ute og inspisere ting. Min har nada interesse for det.. Han bare sutrer og ser uinteressert på meg når jeg prøver friste med "seeee på den spennende konglen, oioioi, skal vi kanskje putte den i dammen og se om den flyter???" 

Han liker litt blomster, da, men da snakker vi som i å skulle ete dem. Gleder meg temmelig mye til "alt skal i munnen" fasen er over, ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...