AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #1 Skrevet 23. mai 2022 Jeg henter barnet i 15 tiden fra barnehagen. Spiser middag, og ferdig i 16 tiden. Fra kl 16 så maser hun om å leke. Jeg er sliten etter jobb, og orker ikke leke rollespill på rommet hennes i 3 timer. Ønsker å sitte i sofaen og se litt på tv, og slappe av. Hun surrer rundt, "kjeder" seg, maser. Jeg leker med henne i 1 time, men med en gang jeg setter meg ned så sutrer hun. Føler meg "lat" når jeg ser på tv, men jeg er sliten jeg også. Hvor mye leker dere egentlig? Anonymkode: 8c0f1...b79
Diskusjon69 Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg henter barnet i 15 tiden fra barnehagen. Spiser middag, og ferdig i 16 tiden. Fra kl 16 så maser hun om å leke. Jeg er sliten etter jobb, og orker ikke leke rollespill på rommet hennes i 3 timer. Ønsker å sitte i sofaen og se litt på tv, og slappe av. Hun surrer rundt, "kjeder" seg, maser. Jeg leker med henne i 1 time, men med en gang jeg setter meg ned så sutrer hun. Føler meg "lat" når jeg ser på tv, men jeg er sliten jeg også. Hvor mye leker dere egentlig? Anonymkode: 8c0f1...b79 Jeg leker med minsten, hvor mye er vanskelig å si, men fra en halvtime til et par timer til dagen ca, mer i helgene. Han har ikke blitt bedt om å bli født, så han skal prioriteres uansett hvor trøtt jeg er. 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #3 Skrevet 23. mai 2022 HVor gammelt er barnet? Bor det andre barn i nærheten? kan hun være ute å leke? Anonymkode: 0b29e...81f 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #4 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): HVor gammelt er barnet? Bor det andre barn i nærheten? kan hun være ute å leke? Anonymkode: 0b29e...81f Hun er litt over 3. Ja, men da må jeg være med. Jeg er sliten og ønsker å slappe av, ikke mase på andre midt i middagstidene til folk... Fridiskusjon.no skrev (2 minutter siden): Jeg leker med minsten, hvor mye er vanskelig å si, men fra en halvtime til et par timer til dagen ca, mer i helgene. Han har ikke blitt bedt om å bli født, så han skal prioriteres uansett hvor trøtt jeg er. Leker stort sett hele dagen med henne i helgene. Men etter jobb så er man jo trøtt. Anonymkode: 8c0f1...b79 2
TheHairyToothfairy Skrevet 23. mai 2022 #5 Skrevet 23. mai 2022 Leker med dem så ofte som jeg kan. Ingenting i verden er så viktig at jeg ikke har tid til å være med dem. 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #6 Skrevet 23. mai 2022 Ja såklart jeg gjør det. Anonymkode: e218d...e8a 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #7 Skrevet 23. mai 2022 Veldig viktig å leke med barnet, men det er like viktig å lære barnet å aktivisere seg selv, og det krever tilrettelegging, men er verdt det i lengden både for deg og barnet. Anonymkode: 8dab9...17d 2 1
Rhodiola Skrevet 23. mai 2022 #8 Skrevet 23. mai 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt og siteringer av slettede innlegg. Rhodiola, mod.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #9 Skrevet 23. mai 2022 brillezebra skrev (35 minutter siden): Jeg har aldri lekt med noen av barna mine og synes det ville falt seg unaturlig. Barn leker med hverandre ikke voksne. Nei herregud hvorfor har DU barn om du ikke vil leke med dem?! Jeg har to barn og har lekt masse med dem oppigjennom. Lekt sisten på lekeplassen, Gjemsel når det har regnet, hoppet i søledammer, lekt dukker, spilt brettspill, sunget sanger og danset, og spilt videospill. Ikke i 3 timer hver dag, kanskje en times tid. Så har jeg leid barna inn på rommene sine og gitt dem noe å gjøre - tegne, leke dukker, høre på lydbok, lese, den typen ting. Anonymkode: e165b...49f 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #10 Skrevet 23. mai 2022 Jeg kan gjerne leke at jeg smaker på "maten" de har laget, sitte sammen med de når de tegner/perler, være med ut osv. Men jeg kan ikke huske å ha lekt med ungene mine😅 Eldste er 10. Anonymkode: f8e5d...970 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #11 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei herregud hvorfor har DU barn om du ikke vil leke med dem?! Jeg har to barn og har lekt masse med dem oppigjennom. Lekt sisten på lekeplassen, Gjemsel når det har regnet, hoppet i søledammer, lekt dukker, spilt brettspill, sunget sanger og danset, og spilt videospill. Ikke i 3 timer hver dag, kanskje en times tid. Så har jeg leid barna inn på rommene sine og gitt dem noe å gjøre - tegne, leke dukker, høre på lydbok, lese, den typen ting. Anonymkode: e165b...49f Hvem i all verden vil leke med dem? Mange voksne ofrer seg, men jeg har til gode å møte et voksent menneske som liker å leke med småbarn. Jeg leker i 15 minutter hver dag, setter på timeren🤣 jeg liker å gjøre andre ting med barna mine, vi kan lese, pusle, spille etc. men ikke leke, det er et mareritt. Anonymkode: a7e1a...f59 7 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #12 Skrevet 23. mai 2022 Med eldste lekte jeg en del, men en del av det var på mine premisser kan man si. Lekte selvfølgelig litt rollelek med henne og andre ting hun ønsket, men dette syne jeg fort kan bli litt kjedelig. Så det ble relativt korte økter med det. Vi leste en del sammen (jeg leste høyt for henne), puslet puslespill, tegnet, kastet ball osv. Ting som jeg også fant glede i slik at vi kunne holde på litt lenger. Bakte også mye med henne, noe hun syntes var veldig stas. Lot henne «hjelpe til» mye med husarbeid og matlaging. Vet det ikke er lek, men vi gjorde alt sånt til en liten lek. Hun har alltid likt å hjelpe til, og på den måten fikk vi også tid og hygge sammen. Satte på musikk og koste oss. Jeg var alene med første, så var veldig effektivt å ta henne med på slike ting i stedet for å vente med å gjøre alt husarbeidet til hun hadde lagt seg. Med yngste på halvannet år har jeg ikke så mye overskudd fordi hun har fryktelige søvnproblemer.Vi foreldrene går rundt i ørska hele tiden i konstant mangel på søvn, og jeg merker at det krever en del mer av meg å leke. Så jeg leker nok en del mindre med henne enn med første, noe jeg kjenner på i form av dårlig samvittighet. Men vi er to foreldre denne gangen, og vi deler på det å leke med henne. Så hun får nok sin dose i det daglige, pluss at hun har en storesøster som er veldig flink til å leke med henne (største er en del år eldre). Alt i alt tror jeg det er viktig å leke med barna, men man MÅ ikke på død og liv gjøre noe man ikke er så fan av hele tiden. Prøv å finne noe en selv også liker. Og så går det an å gjøre litt husarbeid og baking om til en lek. Det viktigste er jo å få tid og hygge sammen. Det meste kan gjøres til noe hyggelig, også det å rydde inn og ut av oppvasken. Anonymkode: 34d1b...f8a 1
Kartoffel Skrevet 23. mai 2022 #13 Skrevet 23. mai 2022 Leker litt, men ikke mye. Syns det er veldig kjedelig. Men vi leser, bader, spiller spill, lager middag osv sammen. Jeg syns det er veldig merkelig å sette seg ned og se på tv på ettermiddagen når man har barnehagebarn. Det kunne aldri falt meg inn. 8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #14 Skrevet 23. mai 2022 TVen tenker jeg det er greit å ha avslått frem til dere evt. skal se barne-TV sammen. Veldig sært som voksen å sette seg ned og se TV når barnet er hjemme fra barnehagen. Jeg leker litt, og tilrettelegger for alenelek. Ellers sitter jeg i sofaen og slapper av, snakker med barnet og roer ned på den måten. Ville aldri slått på TV. Da er det bedre å ta frem et blad eller en bok. Anonymkode: fcc21...9ed 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #15 Skrevet 23. mai 2022 Jeg er med å leker.. relativt avslappende mener nå jeg. Enten leker vi barnhage, butikk eller lege. Er du sliten, vil jeg anbefale lege-rollelek.. å være pasient og ligge på senga og få bandasje er null stress😃 Anonymkode: f1151...163
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #16 Skrevet 23. mai 2022 Jeg er også en av dem som synes det er veldig spesielt at foreldre sitter og ser på tv mens ungene er våkne. Det har jeg aldri gjort, selv ikke da jeg var alene med eldste. Leker selvfølgelig med ungene mine, og synes det er koselig. Rollelek synes jeg er kjedelig, men slik var det da jeg var barn selv også. Liker å bygge Lego, leke gjemsel, leke sisten ute, lese bøker osv. Anonymkode: bf6ff...007 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #17 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem i all verden vil leke med dem? Mange voksne ofrer seg, men jeg har til gode å møte et voksent menneske som liker å leke med småbarn. Jeg leker i 15 minutter hver dag, setter på timeren🤣 jeg liker å gjøre andre ting med barna mine, vi kan lese, pusle, spille etc. men ikke leke, det er et mareritt. Anonymkode: a7e1a...f59 Jeg elsker å leke med småbarn!😅 Og nå når mine er store, leker jeg med de. Gjemsel, slosseleker osv. Man bør aldri slutte å leke🤩 Anonymkode: c0007...f9b 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #18 Skrevet 23. mai 2022 Ja, mindre hvis jeg er syk. I hverdagen og helgene finner vi alltid tid til lek enten inne eller ute. På denne tiden er vi mye ute på ettermiddagen. Barna hentes mellom kl 14-15.30 en gang så noe må timene fylles med. Rollelek er ikke min favoritt og mener den biten dekkes i barnehagen og skolen. Når jeg leker er det konstruksjonslek, tegning, maling, plastelina, bygge hytter av puter og tepper, involvere dem i husarbeid og matlaging, sykle ute, hoppe på trampolinen, sparke ball, huske, grave i sandkassen eller gå på oppdagelsesferd i nærmiljøet. Anonymkode: d7a8f...738 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #19 Skrevet 23. mai 2022 Her går det i maling, byggeklosser, duplo, tegning, oppdagelsesferd i skogen etc etc. «rollelek» gidder jeg ikke, det får barnet nok av i barnehage. Anonymkode: 529c6...6a9 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #20 Skrevet 23. mai 2022 Jeg leker ikke så mye med dem, og det er litt vanskelig å sette tid på. Jeg er litt med her og der. F.eks. kan jeg gjerne ha en rolle i rolleleken mens jeg står på kjøkkenet og lager middag, men da må den ikke gå utover middagslagingen. Eller vi kan gå baklengs mellom to lyktestolper ute på tur, eller stoppe og kaste pinner i en bekk i fem minutter og så gå videre. Å gå all inn med entusiasme i rollelek i en time hadde jeg nok ikke klart. Nå som den yngste har passert to, pleier ikke eldste å spørre om det heller, for nå får hun med lillesøster som virkelig er entusiastisk. I kortere stunder kan jeg synes det er gøy. Særlig hvis det blir litt på mine premisser også, ikke bare "liksom var du en enhjørning, og så sa du at vi skulle gå til butikken". Der tenker jeg det er bedre at de leker med andre barn som syns det er like gøy, og noen ganger leker alene og får fordype seg i og bestemme helt selv over egen lek. Anonymkode: 9721d...26a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå