girlie93993 Skrevet 22. mai 2022 #1 Skrevet 22. mai 2022 Hva er deres oppskrift på pasta / spagetti carbonara? Jeg spiser ikke svin så jeg har prøvd å lage sausen flere ganger, når jeg bruker egg blir den bare "eggerøre" aktig og smaker ekkelt, har også prøvd å putre fløte men det smaker bare rart ift hva man får på restauranter
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #2 Skrevet 22. mai 2022 Toro carbonarasaus. Anonymkode: f878a...6bf 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #3 Skrevet 22. mai 2022 Om det blir eggerøre varmer du den for hardt og lenge. Den skal bare varmes lett så osten smelter thats it. Tar max 2 min. Anonymkode: 90f15...840
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #4 Skrevet 22. mai 2022 Egg (hovedsakelig eggeplommer), masse revet parmesan og en dæsj fløte. Og pepper. Vendes inn i varm pasta med bacon og baconfett. Easy peasy. Anonymkode: 5dce2...a61 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #5 Skrevet 22. mai 2022 Og om det smaker ekkelt er det vel fordi du ikke liker carbonara? Parmesanost? Anonymkode: 90f15...840 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #6 Skrevet 22. mai 2022 Det skal ikke fløte i carbonara! Jeg liker ikke parmesan, så min versjon er vel heller ikke ekte carbonara. Jeg koker pasta og steker bacon, heller av vannet, putter stekt bacon (skal vel være panchetta) i kjelen, så pastaen over, blander godt før jeg heller over en blanding av egg og finrevet Jarlsbergost. Hvis eggeblandingen ikke er kjøleskapskald så holder det gjerne å bare blande, men innimellom varmer jeg litt mer for at eggeblandingen skal bli den konsistensen jeg vil ha. Topper med nykvernet pepper ved servering. Anonymkode: 961da...660 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #7 Skrevet 22. mai 2022 Uten bacon er det ikke carbonara. Punktum. Anonymkode: a5d5d...a51 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #8 Skrevet 22. mai 2022 Kan ikke egentlig se for meg at oppskriften fungerer uten bacon/baconfett? Kanskje om du smelter mye smør i en panne, eller bruker noe erstatning du spiser (kalkunbacon kunne kanskje gått om du spiser kjøtt) Jeg steker nemlig baconbiter før jeg koker pasta. Skrur av panna helt mens jeg lager blanding av egg og parmesan - 3 små egg + 100 g parmesan pleier å gi god miks. Krydrer med litt pepper. Så har jeg pastaen oppi panna med baconet, lar det bli med litt kokevann, og rører litt rundt før jeg tilsetter eggeblandingen under videre omrøring. Så lenge ikke plata er for varm blir konsistensen silkemyk, men er altså ingen saus jeg lager for seg selv først, så virker vanskelig å lage den alene. Anonymkode: 19681...63d
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #9 Skrevet 23. mai 2022 Hvis det blir eggerøre så er pannen for varm. Bruk også litt kokevann fra spaghettien oppi pannen sammen med egg og parmesanblandingen. Godt med pepper og salt. Bruker du noen erstatning for bacon? Kan liksom ikke se for meg at det blir god smak uten bacon… Anonymkode: 51f12...4f0 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #10 Skrevet 23. mai 2022 Jeg pisker eggene god og luftig før jeg vender inn parmesan med slikkepott. Anonymkode: 82a41...be5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #11 Skrevet 23. mai 2022 Ser for meg at det blir kvalmt uten bacon. Du trenger noe erstatning i så fall. Blir det eggerøre har du for mye varme. Jeg tar pannen ellr kjelen av platen når jeg rører det sammen, da blir det ikke eggerøre - men jeg har bacon eller pancetta i. Egentlig skal det vel være guanciale, ,men det er ikke lett å få tak i. Selv med bacon er dette for min mage en veldig mektig rett og jeg spiser det aldri uten minst et glass lett, italiensk rødvin til. Alkoholen smører litt. Anonymkode: 73545...bdb 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #12 Skrevet 23. mai 2022 Skjønner ikke helt hvorfor det skal bli kvalmt og ikke godt uten bacon? Jeg bruker å lage med kylling. Ja, det kan vel ikke kalles ekte carbonara, men det driter jeg i. Jeg bruker f.eks fløte, brokkoli, pesto, parmesan og kylling. Anonymkode: 35873...073 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #13 Skrevet 23. mai 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner ikke helt hvorfor det skal bli kvalmt og ikke godt uten bacon? Jeg bruker å lage med kylling. Ja, det kan vel ikke kalles ekte carbonara, men det driter jeg i. Jeg bruker f.eks fløte, brokkoli, pesto, parmesan og kylling. Anonymkode: 35873...073 Det høres veldig godt ut, men det er ikke Carbonara. Anonymkode: 44f03...efa 8 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #14 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres veldig godt ut, men det er ikke Carbonara. Anonymkode: 44f03...efa Nei, men om TS ikke kan lage med bacon eller pancetta blir det jo beller ikke carbonara?😅 Anonymkode: 35873...073 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #15 Skrevet 23. mai 2022 girlie93993 skrev (21 timer siden): Hva er deres oppskrift på pasta / spagetti carbonara? Jeg spiser ikke svin så jeg har prøvd å lage sausen flere ganger, når jeg bruker egg blir den bare "eggerøre" aktig og smaker ekkelt, har også prøvd å putre fløte men det smaker bare rart ift hva man får på restauranter Bacon og eggeplommer og pepper. Med parmesan på toppen. Det er carbonara. Trikset er å ha eggeplommene i når pastaen ikke er så varm. De tenger ikke opphetes så mye. Her i Norge er det trygt å spise rå egg. Så heller for lite varme enn formye Anonymkode: fc12a...44a 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #16 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner ikke helt hvorfor det skal bli kvalmt og ikke godt uten bacon? Jeg bruker å lage med kylling. Ja, det kan vel ikke kalles ekte carbonara, men det driter jeg i. Jeg bruker f.eks fløte, brokkoli, pesto, parmesan og kylling. Anonymkode: 35873...073 Det er jo ikke en carbonara. En carbonara er spagetti, egg eller bare eggeplommer, bacon/pancetta/guanciale, pecorino/parmesan og pepper. Hvis man fjerner det brunede, fete baconet sitter man igjen med en blanding av egg/ost/pepper. Det blir ikke balansert. Anonymkode: 73545...bdb 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #17 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo ikke en carbonara. En carbonara er spagetti, egg eller bare eggeplommer, bacon/pancetta/guanciale, pecorino/parmesan og pepper. Hvis man fjerner det brunede, fete baconet sitter man igjen med en blanding av egg/ost/pepper. Det blir ikke balansert. Anonymkode: 73545...bdb Leste du egentlig det jeg skreiv før du svarte? Anonymkode: 35873...073
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 23. mai 2022 #18 Skrevet 23. mai 2022 Bruker bacon, løk og hvitløk, ofte sopp (champignon) også. Deretter fløte, og så et par skjeer av pastavannet. Ett egg til slutt - men det MÅ være etter at man har tatt kjelen av plata, ellers blir det eggerøre. Sausen skal ikke koke etter at man har hatt oppi egg.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #19 Skrevet 23. mai 2022 9 minutter siden, Anonymus Notarius said: Bruker bacon, løk og hvitløk, ofte sopp (champignon) også. Deretter fløte, og så et par skjeer av pastavannet. Ett egg til slutt - men det MÅ være etter at man har tatt kjelen av plata, ellers blir det eggerøre. Sausen skal ikke koke etter at man har hatt oppi egg. Men det der er ikke carbonara. TS spurte om carbonara-oppskrift. Anonymkode: 3e45e...02f 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #20 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Leste du egentlig det jeg skreiv før du svarte? Anonymkode: 35873...073 Ja? Du lager en pastasaus med fløte, kylling, brokkoli og pesto og driter i om det ikke er carbonara, men gir råd likevel? Med alle de ingrediensene blir pastasausen din sikkert god uten bacon, men det kan jo ikke sammenlignes med en "carbonara" uten kjøttet. Anonymkode: 73545...bdb 3 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå