Gå til innhold

Hjemmesydd bukse revner i søm

Jaannee

Anbefalte innlegg

Hei alle syere! Jeg har sydd en joggebukse til et barn, i stretch velour. Men det revna i alle sømmene, mest der sømmen var på tvers av stoffets lengderetning. Buksa ble sydd på en overlockmaskin, og jeg trodde at problemet skyldtes feil nål. Så jeg klipte av alle sømmene (heldigvis var bukse ganske mye for stor, så det gjorde ikke noe om den ble et nummer mindre), og sydde den sammen på nytt. Nå med stretch-nål. Men nå har den revna igjen! Etter bare to dagers bruk! Revninga skjer der den innerste tråden i overlocksømmen ligger. Noen som har tanker om hva som er årsaken? Og hvordan jeg kan unngå at det skjer igjen?

image.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første - de fleste overlockmaskiner har en spesiell nål som hører til maskinen og skal ikke ha vanlige symaskin-nåler! Så om du har brukt en vanlig symaskinnål kan dette være en årsak!

For det andre er det lurt å sy på prøvelapper for å sjekke at sømmen er som den skal og at trådspenningen er riktig! Det er lett å se når man er litt trent!😊

Anonymkode: d77bd...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gang nummer to ble buksa sydd med riktig nål, i hvertfall den nåla sybutikken anbefalte for maskina og stoffet. Har sjekke litt med ulike stoffer nå. Andre stoffer (andre farger, stoff kjøpt for lenge siden av samme type) får samme problem. Ved å gni med neglen revner de fort i sømmen. Så er ikke den spesielle rullen med stoff som er problemet heller. Ser rett og slett ut til at stretch velour fra stoff og stil ikke kan sys med overlockmaskin? Brukte super stretch-nål. Maskina er innstilt på standard innstilling for trådspenning osv. Sømmen ser pen ut, strekker seg ikke, ingen løkker på trådene osv. Kan det være noe med innstillingene på maskina?

Endret av Jaannee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er innstillingene dine på maskinen da? Har du tette nok sømmer? Kanksje kniven må justeres lenger ut?

Her ser du hva som er feil på trådene  og hvilke som skal justeres for å fikse.

Serger Tension Made Easy - The DIBY Club

Anonymkode: e5c65...44d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sømmen ser pen ut, ikke som noen av bildene, så jeg tror ikke det kan være noe med innstillingene. Det er bare når jeg syr i stretch velour at problemet med rakning oppstår, ikke i andre stoffer, med samme nål og samme innstillinger på maskina. Noen andre ideer til hva som er problemet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaannee skrev (1 minutt siden):

Sømmen ser pen ut, ikke som noen av bildene, så jeg tror ikke det kan være noe med innstillingene. Det er bare når jeg syr i stretch velour at problemet med rakning oppstår, ikke i andre stoffer, med samme nål og samme innstillinger på maskina. Noen andre ideer til hva som er problemet?

At stoffet rett og slett er noe drit?

Anonymkode: 111c7...416

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det i hvertfall er sært har slått meg, ja. Har sydd barnetøy i samme type stoff før, på den gamle symaskina mi (en vanlig maskin, med jukse-overlock-søm). Det har blitt slitesterke klær. Men virker som det er veldig sært med tanke på kombinasjon nål-maskin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du jerseynål? Og 4-trådssøm? 

Anonymkode: fad28...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 4-tråds søm ja, og nåla heter super stretch. Var riktig nål for stoffet, sa dama i sybutikken. Brukte først en nokså tynn nål, men etter å ha brukket flere nåler bytta jeg til en litt tykkere nål. Den holdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med at noen av stoffene fra Stoff og Stil kan være litt vanskelige å at i. 

Anbefaler å teste på en prøvelapp. Problemet ser for meg ut til å være at trådene er kuttet. Det er mulig det kan hjelpe med en nål med enda mer avrundet spiss (type ballpoint), har også hørt at det kan hjelpe å sy litt saktere. Evt å sy en søm med vanlig symaskin innenfor 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg tror også at nåla rett og slett har kuttet trådene. Har lett etter ballpoint-nål til overlockmaskina, men har ikke funnet det. Så nå syr jeg ny bukse på den vanlige symaskina, med jukse-overlock-søm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaannee skrev (3 minutter siden):

Takk for tips! Jeg tror også at nåla rett og slett har kuttet trådene. Har lett etter ballpoint-nål til overlockmaskina, men har ikke funnet det. Så nå syr jeg ny bukse på den vanlige symaskina, med jukse-overlock-søm. 

Har du janome mylock 644d feks er det bare en type nål som skal brukes!

S&s har heller ikke den beste kvaliteten på stoff heller.

Anonymkode: d77bd...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...