Gå til innhold

El-bil hjelper det virkelig??????


sivva.no

Anbefalte innlegg

EL bil er det virkelig bedre for alt og alle?
mtp miljø, etikk, slavearbeid og klima?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelper? Elbil hjelper i alle fall mot lokal forurensning og støy, og så vidt jeg vet er også CO2-avtrykket lavere gjennom livsløpet sammenlignet med bensin og diesel. Ingen av delene er spesielt miljøvennlig. I forhold til etikk og slavearbeid tror jeg ikke elbilen kommer spesielt godt med tanke på tvilsomme forhold når det gjelder utvinning av nødvendige materialer til batteriproduksjon, som for eksempel kobolt. Men er det egentlig noen som har påstått at elbil "hjelper" på dette?

I tillegg er elbil fantastisk mye mer behagelig å kjøre enn bensinbil. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (2 minutter siden):

Hjelper? Elbil hjelper i alle fall mot lokal forurensning og støy, og så vidt jeg vet er også CO2-avtrykket lavere gjennom livsløpet sammenlignet med bensin og diesel. Ingen av delene er spesielt miljøvennlig. I forhold til etikk og slavearbeid tror jeg ikke elbilen kommer spesielt godt med tanke på tvilsomme forhold når det gjelder utvinning av nødvendige materialer til batteriproduksjon, som for eksempel kobolt. Men er det egentlig noen som har påstått at elbil "hjelper" på dette?

I tillegg er elbil fantastisk mye mer behagelig å kjøre enn bensinbil. 

Er ett vanskelig tema det her altså men, er co2 avtrykket er vel noe lavere kanskje. Hva med avfallhåndtering av disse bilene etter bruk, og dens påvirkning på miljøet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sivva.no skrev (12 minutter siden):

Er ett vanskelig tema det her altså men, er co2 avtrykket er vel noe lavere kanskje. Hva med avfallhåndtering av disse bilene etter bruk, og dens påvirkning på miljøet?

Her er det først og fremst batteriet som er et problem, men det skjer en rivende utvikling, både i forhold til «second life» og gjenvinning når batteriet er helt dødt.

Er enig i at det er et komplisert regnestykke og et vanskelig tema, og jeg er på ingen måte noen ekspert på området. Men synes likevel det et et spennende tema 😊

Endret av Jdz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sivva.no skrev (26 minutter siden):

EL bil er det virkelig bedre for alt og alle?
mtp miljø, etikk, slavearbeid og klima?

Det er utslipp gjennom produksjonskjeden jeg er mest nysgjerrig på. Men jeg tror man må begynne et sted, og så redusere utslipp gjennom produksjonskjeden etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (1 minutt siden):

Det er utslipp gjennom produksjonskjeden jeg er mest nysgjerrig på. Men jeg tror man må begynne et sted, og så redusere utslipp gjennom produksjonskjeden etterhvert.

ja det er før og etter bilens levetid dette er ett stort problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Michaelhe skrev (12 minutter siden):

Det er utslipp gjennom produksjonskjeden jeg er mest nysgjerrig på. Men jeg tror man må begynne et sted, og så redusere utslipp gjennom produksjonskjeden etterhvert.

Det er korrekt. Det skal sies at bensin- og dieselbiler også har et betydelig produksjonsutslipp, men produksjonsutslipp fra elbil er fortsatt høyere. Dette gjelder først og fremst utslipp fra produksjon av batteriene. Batteriproduksjon er svært energikrevende og de landene som leverer flest batterier har også relativt "skitten" strøm. Heldigvis skjer det ting på dette området også, både ved at landene som produserer batterier i dag får renere strøm og ved at det etableres produksjonsanlegg i land hvor strømmen er renere. 

Endret av Jdz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (3 minutter siden):

Det er korrekt. Det skal sies at bensin- og dieselbiler også har et betydelig produksjonsutslipp, men produksjonsutslipp fra elbil er fortsatt høyere. Dette gjelder først og fremst utslipp fra produksjon av batteriene. Batteriproduksjon er svært energikrevende og de landene som leverer flest batterier har også relativt "skitten" strøm. Heldigvis skjer det ting på dette området også, både ved at landene som produserer batterier i dag får renere strøm og ved at det etableres produksjonsanlegg i land hvor strømmen er renere. 

i følge dommedagsprofetørene er det allerede for sent. skal vi bare vente mens denne kloden går under? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sivva.no skrev (Akkurat nå):

i følge dommedagsprofetørene er det allerede for sent. skal vi bare vente mens denne kloden går under? 

Jeg har ikke noe forutsetning for å si om det er for sent eller ikke og det er lite jeg personlig kan gjøre med saken uansett. Personlig eier jeg ikke bil, noe som udiskutabelt er det best for miljøet, men det er selvfølgelig fullstendig urealistisk å skulle avskaffe privatbilisme, spesielt i et land som Norge. Jeg skal ærlig innrøme at det at jeg ikke har bil egentlig har lite med miljø å gjøre, men heller det at jeg ikke har bruk for bil og at det er dyrt.

Når det er sagt ser jeg ingen store ulemper med å prøve å gjøre verden til et bedre sted å være, og et sunnere bymiljø er helt klart et bidrag til dette, uansett om vi redder jorda på lang sikt eller ikke.

 

e091207_pett[1].jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke noe forutsetning for å si om det er for sent eller ikke og det er lite jeg personlig kan gjøre med saken uansett. Personlig eier jeg ikke bil, noe som udiskutabelt er det best for miljøet, men det er selvfølgelig fullstendig urealistisk å skulle avskaffe privatbilisme, spesielt i et land som Norge. Jeg skal ærlig innrøme at det at jeg ikke har bil egentlig har lite med miljø å gjøre, men heller det at jeg ikke har bruk for bil og at det er dyrt.

Når det er sagt ser jeg ingen store ulemper med å prøve å gjøre verden til et bedre sted å være, og et sunnere bymiljø er helt klart et bidrag til dette, uansett om vi redder jorda på lang sikt eller ikke.

 

e091207_pett[1].jpg

Har 5 biler jeg.. enda har jeg 70k i måneden å rutte med

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil hjelper ikke på noe. Er jo kun elsosen lokalt som er borte. Støyen er den samme, for det er dekkstøy som dominerer over en viss hastighet. Forurensningen fra asfalt/dekk er høyere pga høyere vekt på bilen. Det sies at det ikke er det, men det nekter jeg å tro på! De er også mye sterkere, som også øker slitasjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på det hjelper noe særlig når vi begynner få avfallet fra alle disse bilene. Store deler av europa lader også sine elbiler på strøm fra kullkraftverk så da er hensikten borte.

Snart kommer det forskning på noe nytt og trendy, da vil elbil lide samme skjebne som diesel som var sååå fantastisk og staten oppfordret alle til å kjøpe.

Endret av MAGEROST
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke i det hele tatt.  Atter et eksempel på symbol politikk

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (13 minutter siden):

Nei, ikke i det hele tatt.  Atter et eksempel på symbol politikk

Hvilke tiltak vil du heller ha?

Enda dyrere bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hjelper veldig godt på å minske hvor ille klimaforandringene vil bli, ja.

Helt forurensningsfritt på alle måter og uten noen problemer er det så klart ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle el-biler klimavennlige blir feil. Men at de er mindre klimafientlige enn tradisjonelle biler er vel nå vist mange nok ganger av forskjere på seriøse universiteter og sentre. Det kommer også an på hvor de kjøres og lades. Hvordan strømmen blir til. I Norge kommer mesteparten av strømmen fra vannkraft som er ganske ren. Dermed utgjør elbil enda større forskjell på klimautslippene. Mens i feks Polen hvor mesteparten av strømmen kommer fra å brenne kull så blir det mer hipp som happ klimamessig av om man kjører elbil eller gammeldagse biler. Likevel, verden og mange land er på vei mot strøm med mindre utslipp, havvind i UK f eks. Så en bil som skal leve i kanskje 15-20 år må vurderes opp mot hvordan vi lager strømmen om 7.5 - 10 år, ikke hvordan den lages i dag. Da gir det enda flere pluss til elbiler. Og selv barna i kobaltgruvene har en fordel av at verden ikke ødelegges av co2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, tdm900 said:

Elbil hjelper ikke på noe. Er jo kun elsosen lokalt som er borte. Støyen er den samme, for det er dekkstøy som dominerer over en viss hastighet. Forurensningen fra asfalt/dekk er høyere pga høyere vekt på bilen. Det sies at det ikke er det, men det nekter jeg å tro på! De er også mye sterkere, som også øker slitasjen.

Over en viss hastighet ja. Men den hastigheten er høyere enn snittfarten i de fleste bygatene. Iallfall i rushtiden da de ofte kjører sakte uansett i mange gater pga kø. Så det har blitt mindre støy fra bilene i Oslo etter at elbilene ble mange. Det merkes. Renere luft også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2022 at 9:30 PM, sivva.no said:

ja det er før og etter bilens levetid dette er ett stort problem

Om det går slik noen planlegger vil batterier fra skrotede elbiler få nytt liv som buffer i produksjon av sol- og vindenergi. Selv med bare 20% restkapasitet på batteriet har det nok nytte til at det lønner seg. Kanskje varer denne fasen av batteriets levetid lengre enn fasen som elbilbatteri. Altså at batterier med restkapasitet lades når sola skinner og vinden blåser for så å bli tappet ellers. Det har bare ikke blitt mange nok pensjonerte elbiler ennå til at dette har fått lønnsomhet i stor nok skala men kanskje om et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...