Gå til innhold

DEFINISJON AV "SUNN" MAT


Embla Othea

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

KaBom skrev (På 22.5.2022 den 12.22):

Jeg har en veldig enkel definisjon av sunn mat. Stort sett alt som gir energi/næring uten å skyte blodsukkeret i været, har et høyt innhold av usunt fett og/eller inneholder mye salter. 😅 

Utover det så tenker jeg at det er ganske ubrukelig å kategorisere mat som sunn/usunn. Det er jo helheten og variasjonen i kosten som gjør livsstilen sunn. Å fokusere på enkelte matretter/ingredienser blir en litt bakvendt måte å tenke på etter min logikk. 

Hvis man ikke aner hva sunn mat er, hvordan skal man da klare å spise sunt? Jeg skjønner at du snakker mot anstrengt forhold til mat og at variasjon er bra osv, men du har nok et grunnlag å gå utifra, så du får i det nok sunne matvarer?

Anonymkode: cf956...545

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (7 timer siden):

Vond mat = sunn mat 🥬🥬🥬

Vond faktisk😆

Anonymkode: cf956...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 21.45):

God, variert mat, nok mat og riktig sammensatt mat. Nok næringsstoffer og vitaminer. Vann som tørstedrikk. 

Anonymkode: 0fdb1...699

Det er litt uklart, å spise sjokolade, ostepop, lakris, potetgull, kjeks og is er også variert.

Anonymkode: cf956...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren fisk, kjøtt, kylling, reker etc. Grønnsaker. Frukt og bær. Hjemmebakte grovbrød. Rent kjøttpålegg/fiskepålegg. Meieriprodukter som har blitt «tuklet» lite med som meierismør, helmelk, ost, gresk youghurt. Egg. Honning. Vann og usøtet te.

Minst mulig prosessert mat med andre ord.

Alt i passelige doser.

Anonymkode: 24b51...fbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...