Gå til innhold

DEFINISJON AV "SUNN" MAT


Embla Othea

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kg definerer vel minst mulig kalorier som sunn mat. 
 

Anonymkode: a7415...ee6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er naturlig for oss å spise, altså steinalderkost.

Anonymkode: fa32b...902

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser kun mat uten kalorier.

Anonymkode: e882f...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Fisk, kylling, grønnsaker, grove kornprodukter, magre meieriprodukter, frukt, bær, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min definisjon er ernæring . Ikke slanking . Magre meieriprodukter går da under usunt for meg. Skikkelige meieriprodukter, slik de er før vi begynte og tukle med de dem for og slanke oss tykke og syke er sunt. 
Rent kjøtt, egg, kylling, fisk, grønnsaker, bær, ost, smør, nøtter, frø, frukt … 

Anonymkode: a7415...ee6

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God, variert mat, nok mat og riktig sammensatt mat. Nok næringsstoffer og vitaminer. Vann som tørstedrikk. 

Anonymkode: 0fdb1...699

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Tror mange tenker at jo magrere noe er, jo mer sunt er det, men jeg synes det blir feil å tenke sånn. Jeg tenker nok at man tenker litt for mye på slanking om man tenker slik.

Jeg mener at det handler mer om næring enn færrest mulig kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent kjøtt og plantekost. 

Anonymkode: a92b1...efc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør at kroppen din fungerer optimalt. Det er subjektivt, men en god regel her Helse Dir . sine anbefalinger 

Anonymkode: 65e0f...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlig mat som dine forfedre mange generasjoner tilbake hadde gjenkjent som mat. 

Anonymkode: 53fcd...98a

  • Liker 6
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Naturlig mat som dine forfedre mange generasjoner tilbake hadde gjenkjent som mat. 

Anonymkode: 53fcd...98a

Tja... sushi, sommeruller, hummus, dumplings, guacamole, kan være sunn mat - som ikke ville blitt oppfattet som mat blandt våre tidlige forfedre

Anonymkode: 65e0f...990

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja... sushi, sommeruller, hummus, dumplings, guacamole, kan være sunn mat - som ikke ville blitt oppfattet som mat blandt våre tidlige forfedre

Anonymkode: 65e0f...990

Hva er sommerruller? 
mye av det du nevner ( bortsett fra dumplings) er vel naturlige varer fra våre forfedre , satt sammen og tilbredt på en nyere måte? Det er vel råvarene og evt hva en tilsetter som avgjør om det er sunt og mat dine forfedre hadde gjenkjent? 

Anonymkode: a7415...ee6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren, helst hel, helst økologisk mat. Grønnsaker, nøtter, bær, frukt, egg, frø, kjøtt, fugl, fisk. Hele meieriprodukter om man skal bruke meieriprodukter, men er vel ikke klar konsensus på om det er så bra. 

Anonymkode: f33e2...626

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at det er mange kaloritellere her inne, og at det er kalorimengden man inntar som avgjør om de vurderer maten som sunn eller ikke.

Selv tenker jeg at sunn mat er mat som ikke er ultraprosessert, fortrinnsvis råvarer. 

 

Anonymkode: 46b51...fdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mat laget av råvarer man kjenner igjen. Det er det viktigste kriteriet i mitt kosthold. Innenfor det spiser jeg både fisk og kjøtt, belgvekster og linser, grønnsaker i alle former, korn og frø, og egg. Stort sett er det eneste jeg kjøper prosessert; olivenolje, rømme, noe meieriprodukter, krydder og andre smakstilsetninger. 

Uten å være hysterisk, selvfølgelig. Da bikker det over til usunt igjen. 

Anonymkode: 270ce...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig enkel definisjon av sunn mat. Stort sett alt som gir energi/næring uten å skyte blodsukkeret i været, har et høyt innhold av usunt fett og/eller inneholder mye salter. 😅 

Utover det så tenker jeg at det er ganske ubrukelig å kategorisere mat som sunn/usunn. Det er jo helheten og variasjonen i kosten som gjør livsstilen sunn. Å fokusere på enkelte matretter/ingredienser blir en litt bakvendt måte å tenke på etter min logikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variasjon og litt av alt.

Jeg tenker i tillegg at det er sunt å ha et litt avslappet forhold til mat. Mat trenger ikke være perfekt.

Anonymkode: 15340...efe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke fanatisk. Bruker mye kyllingfilet, fisk og rent kjøtt. Styrer unna TORO og lignende. Bruker mat av kjøttdeig ca 1 gang i uka. Alltid grønnsaker til middag, og gjerne fullkornris. Hjemmebakt brød med ost, skinke osv. Havregrøt hver morgen. Det viktigste er å styre unna snacks og snop, bortsett fra lørdagskvelden. Men noen is i uka om sommeren er helt greit for meg. Vil som sagt ikke være fanatisk på hva jeg spiser. 

Anonymkode: d0701...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...