AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #1 Skrevet 21. mai 2022 Har veldig lyst på en katt, og ønsker en rasekatt sånn at vi har noe konkret å velge etter mtp egenskaper og trivsel. Vil ha en sosial katt som kan trives i familie med barn i 4-5års alder. Det kan med fordel være en katt som kan være ute og tåle norsk klima. Eventuelt katter som trives innendørs uten at de trenger ekstreme mengder med aktivisering for å ha det bra. Må kunne være alene hjemme en arbeidsdag. Raser vi har tenkt på er: •Ragdoll, men egner seg i mindre grad som utekatt etter hva jeg har forstått. Grei med barn og liker kos. Er de lekne? • Devon Rex. Skjønner at denne ikke kan være ute om vinteren, men hvor mye aktivisering innendørs trenger denne? Den er beskrevet som en aktiv katt. •Maine Coon. Kan være ute. Noen som har erfaring med hvor kosete disse er, og hvordan de passer inn i familier med barn? • Abysinner. Skal visst være veldig glad i lek med barn. Og utrolig vakre! Men hvordan er det å slippe disse ut, og hvis de må være inne-hvor mye aktivisering trenger de da? Eventuelt forslag til andre raser som kan passe oss? Anonymkode: 0d4fa...a82
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #2 Skrevet 21. mai 2022 Hva med sibirkatt? De er veldig sosiale, barnevennlige og lekne. Våre to er veldig knyttet til oss, og vil alltid være der vi er. De kan være både utekatter og innekatter, men som innekatter krever de en del stimuli. Man må regne med jevnlig pelsstell, siden de er langhårede. Anonymkode: 63fa5...274 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #3 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva med sibirkatt? De er veldig sosiale, barnevennlige og lekne. Våre to er veldig knyttet til oss, og vil alltid være der vi er. De kan være både utekatter og innekatter, men som innekatter krever de en del stimuli. Man må regne med jevnlig pelsstell, siden de er langhårede. Anonymkode: 63fa5...274 Det kan absolutt være et alternativ! Bør de leve i par, eller trives de som enslig katt i familien? Anonymkode: 0d4fa...a82
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #4 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Har veldig lyst på en katt, og ønsker en rasekatt sånn at vi har noe konkret å velge etter mtp egenskaper og trivsel. Vil ha en sosial katt som kan trives i familie med barn i 4-5års alder. Det kan med fordel være en katt som kan være ute og tåle norsk klima. Eventuelt katter som trives innendørs uten at de trenger ekstreme mengder med aktivisering for å ha det bra. Må kunne være alene hjemme en arbeidsdag. Raser vi har tenkt på er: •Ragdoll, men egner seg i mindre grad som utekatt etter hva jeg har forstått. Grei med barn og liker kos. Er de lekne? • Devon Rex. Skjønner at denne ikke kan være ute om vinteren, men hvor mye aktivisering innendørs trenger denne? Den er beskrevet som en aktiv katt. •Maine Coon. Kan være ute. Noen som har erfaring med hvor kosete disse er, og hvordan de passer inn i familier med barn? • Abysinner. Skal visst være veldig glad i lek med barn. Og utrolig vakre! Men hvordan er det å slippe disse ut, og hvis de må være inne-hvor mye aktivisering trenger de da? Eventuelt forslag til andre raser som kan passe oss? Anonymkode: 0d4fa...a82 Alle katter trenger mye aktivisering hvis de kun er inne. Ja enkelte raser kan være litt mer tilbøyelig til å chille og ikke «kreve» så mye men generelt sett så bør man ikke ha kun innekatt om man ikke har energi til overs i hverdagen. Med mindre du bygger en stor kattegård da. Det kommer jo og veldig an på personlighet. Jeg har to inne-huskatter og han ene trives kjempe godt som innekatt og trenger bare litt lek om dagen, han andre krever myyyyeeeee for å være fornøyd og skulle nok helst hatt en svær kattegård. Nå fant jeg ikke hvor jeg leste det så usikker på om det er reelt eller ikke men leste en gang at genene og dna’et til rasekatter og huskatter ikke er så forskjellige som man tror. Men det sies jo at feks den og den rasen er kosekatter mens feks bengaler har MYE energi. Jeg har ikke så mye peiling på raser så skal ikke uttale meg så mye mer om det men jeg vet at personlighet kan skille ganske mye uavhengig av rase så hvis dere finner en rase dere vil ha ville jeg ha sagt hva dere ønsker til oppdretter slik at dere får den i kullet som passer best til dere. Personlig ville jeg adoptert en voksen katt fra dyrebeskyttelsen. Da slipper man den muligens fæle kattunge energi perioden og man får en katt som du vet akkurat hvordan oppfører seg. Dyrebeskyttelsen vet jo som regel en god del om de kattene de har inne (og nei det er ikke bare redde sky katter på 10 år der). Kan være de har en 1,5 år gammel katt som er kjempe kosete og liker å være ute for eksempel. Anonymkode: ddd41...19d 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #5 Skrevet 21. mai 2022 Rasekatt anbefaler jeg å ha som innekatt. Mest pga at de har større sjanse for å bli tatt av andre. Anonymkode: f19ac...0d0 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #6 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan absolutt være et alternativ! Bør de leve i par, eller trives de som enslig katt i familien? Anonymkode: 0d4fa...a82 Det glemte jeg å skrive i mitt innlegg, skal du ha en rase som må være innekatt så må du ha to. Da sparer du en god del på aktivisering og. Jeg anbefaler to uansett da. Anonymkode: ddd41...19d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #7 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det glemte jeg å skrive i mitt innlegg, skal du ha en rase som må være innekatt så må du ha to. Da sparer du en god del på aktivisering og. Jeg anbefaler to uansett da. Anonymkode: ddd41...19d Ja om jeg ender opp med en typisk innekatt så går jeg for en av de mindre rasene, og planen er da å ha to, men venter til den første er ca 1 år med å få en til. Ellers takk for godt innspill 😊 Anonymkode: 0d4fa...a82
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #8 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ja om jeg ender opp med en typisk innekatt så går jeg for en av de mindre rasene, og planen er da å ha to, men venter til den første er ca 1 år med å få en til. Ellers takk for godt innspill 😊 Anonymkode: 0d4fa...a82 Hva er grunnen til at du vil vente? Det er mye lettere å få to katter til å gå overens med hverandre om de kommer samtidig, eller er søsken. Så er det lettere å få de til å gå overens hvis de er lik i alder og personlighet/energibehov. Det er også når de er kattunger at de lærer viktige sosiale «cues» når det kommer til andre katter. Så har de jo både kattunge og tenåringsperiode med ekstremt mye energi og da er det veldig greit å være to slik at de får lekt med hverandre, den beste aktiviseringen for katt er en til katt. Så er det et pluss at det er lettere med to katter enn en og ikke egentlig noe særlig dyrere. Det går jo greit å introdusere to kattere senere og, det har jeg gjort med null problem. Hadde en 4 år gammel katt og tok inn en på 6 mnd etter ett halvt år, men vi brukte lang tid på introdusering og å gjøre det skikkelig. For det er jo ikke til å stikke under en stol at mange ikke gjør det riktig fra starten og ikke kan nok om multicat household og hvordan man skal tilrettelegge miljøet for to katter så mange har katter som sloss eller ikke går overens, mange vet det nok ikke heller da de ikke plukker opp tegn på at kattene egentlig ikke liker hverandre. Uansett, hadde vi skaffet to katter samtidig hadde vi sluppet lang intro periode, atferdsproblemer og en del aktivisering, kanskje de hadde vært enda bedre venner og. Jeg fikk så dårlig samvittighet over at han første hadde vært alene så mye fordi han ble en mye lykkeligere katt etterpå. Anonymkode: ddd41...19d 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #9 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva er grunnen til at du vil vente? Det er mye lettere å få to katter til å gå overens med hverandre om de kommer samtidig, eller er søsken. Så er det lettere å få de til å gå overens hvis de er lik i alder og personlighet/energibehov. Det er også når de er kattunger at de lærer viktige sosiale «cues» når det kommer til andre katter. Så har de jo både kattunge og tenåringsperiode med ekstremt mye energi og da er det veldig greit å være to slik at de får lekt med hverandre, den beste aktiviseringen for katt er en til katt. Så er det et pluss at det er lettere med to katter enn en og ikke egentlig noe særlig dyrere. Det går jo greit å introdusere to kattere senere og, det har jeg gjort med null problem. Hadde en 4 år gammel katt og tok inn en på 6 mnd etter ett halvt år, men vi brukte lang tid på introdusering og å gjøre det skikkelig. For det er jo ikke til å stikke under en stol at mange ikke gjør det riktig fra starten og ikke kan nok om multicat household og hvordan man skal tilrettelegge miljøet for to katter så mange har katter som sloss eller ikke går overens, mange vet det nok ikke heller da de ikke plukker opp tegn på at kattene egentlig ikke liker hverandre. Uansett, hadde vi skaffet to katter samtidig hadde vi sluppet lang intro periode, atferdsproblemer og en del aktivisering, kanskje de hadde vært enda bedre venner og. Jeg fikk så dårlig samvittighet over at han første hadde vært alene så mye fordi han ble en mye lykkeligere katt etterpå. Anonymkode: ddd41...19d Grunnen er at etter min erfaring så knytter kattene seg mindre til oss mennesker når det er flere katter. Ønsker også kun en kattunge om gangen. Og sett bort i fra det som er hovedgrunnen så har jeg ikke råd til å kjøpe to katter samtidig. Har vokst opp med katter med god spredning i alder. Det har aldri vært noe problem å få inn nye katter. Så for oss vil vil fordelene med å få dem på ulikt tidspunkt være større enn fordelene med å få dem samtidig. Anonymkode: 0d4fa...a82
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #10 Skrevet 21. mai 2022 Naboen vår har 2 stk ragdoll som går fritt ute, ser ikke ut til at det er noe problem hos dem å slippe dem ut. Selv har vi 2 maine coon som går fritt. Når det kommer til hvor kosete de er så tenker jeg at det er veldig individuelt. Vår nr 1 har blitt ganske kosete med åra, mens nr 2 kaller vi bare villkatta fordi hun ikke er så alt for glad i kos og sosialisering😅 Anonymkode: bff73...79f
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #11 Skrevet 21. mai 2022 Vi har Maine coon, og kan absolutt anbefale det til barnefamilier. Herlig personlighet, kosete og tolerante. Men ikke velg en hvilken som helst oppdretter. Velg en som du får inntrykk av at er seriøs, og avler mer på personlighet enn størrelse. Også en fordel (men ikke nødvendig) om kattungen er vant med barn fra før. Anonymkode: 2a795...c8f
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #12 Skrevet 21. mai 2022 Vi kunne tenke oss en katt for barnas del. Bor rett ved en trafikkert vei så vi vil helst ha en innekatt, men jeg får jo dårlig samvittighet når jeg tenker på katters naturlige instinkter, og ikke minst på det at enkelte dører her blir stående åpne på sommeren da barna flyr inn og ut 😬 Men finnes det virkelig katter som vil trives som innekatt? Anonymkode: 8b7a3...3ea
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #13 Skrevet 21. mai 2022 Det er mange Ragdolls som går fritt ute og eierne mener det fungerer helt utmerket. Jeg velger å ha min som innekatt, men lufter han jevnlig i sele så han får snust rundt, spist gress og får litt nye impulser. Han er forøvrig veldig leken og vil gjerne herje med den andre katta i huset. Dessverre er ikke hun spesielt begeistret for ham, så det blir bare fresing og murring Ragdolls er kjent for å være vennlige, ekstremt sosiale og glad i folk. Sistnevnte er en av grunnene til at mange velger å ikke slippe dem fritt ut, da de er lett å plukke med seg. Noen er også litt dumsnille og kommer lett til skade om de treffer folk med onde hensikter, eller havner i slåsskamp med andre katter eller rovdyr. Anonymkode: 15e7b...6f5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #14 Skrevet 21. mai 2022 Anbefaler sibirkatt. Skikkelig sosiale og fornuftige. Og så er de allergivennlige. ☺️ Anonymkode: a5fc7...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #15 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi kunne tenke oss en katt for barnas del. Bor rett ved en trafikkert vei så vi vil helst ha en innekatt, men jeg får jo dårlig samvittighet når jeg tenker på katters naturlige instinkter, og ikke minst på det at enkelte dører her blir stående åpne på sommeren da barna flyr inn og ut 😬 Men finnes det virkelig katter som vil trives som innekatt? Anonymkode: 8b7a3...3ea Alle katter kan trives som innekatter, her har det mye mer å si på katters erfaringer, personlighet og eiers innsats enn rase. Men hvis man ikke har kattegård og/eller lufter i sele så krever det ganske mye fra eierene. Vinduer og dører kan løses med gjerde/port/netting/nettingramme/dør i gang osv, men det beste er jo å bygge en kattegård. Trenger ikke være så fancy, få opp et vanlig høyt gjerde og fest på vinkler med nett så har man en åpen løsning som man faktisk kan få stort og fint. Kommer jo litt an på kattene og. Jeg har to katter som kun er inne og han ene trives kjempe bra med det og vil ikke ut, han er halen i værs type og er strålende fornøyd som innekatt.. Han andre krever så mye og er vanskelig å tilfredstille gjennom lek så han kjeder seg nok en del og jeg vet han hadde blitt lykkeligere av å ha litt utetid, så planen er kattegård rundt hele hagen. Her er et klipp som forteller litt hva du kan forvente med å ha innekatt: Her er en studie som viser at utekatter faktisk fikk økt trivsel med kattegård istedenfor å gå fritt ute: https://www.companionlife.co.uk/controlled-outdoor-space-is-key-to-happiness-in-cats-says-study/ Anonymkode: ddd41...19d
Durinur Skrevet 24. mai 2022 #16 Skrevet 24. mai 2022 Kan skyte inn mine erfaringer med ragdoll i alle fall. Vår har veeeeeldig lyst til å være utekatt, men på grunn av dårlige instinkter kan vi ikke la han være ute alene. Han kan f.eks fint finne på å legge seg ned på bilveien, og han har virkelig ingen interesse av å flytte seg for disse plagsomme bilene som kommer kjørende.. Men veldig flink med barn. Elsker å leke med barna her i hus, men det krever på en måte at de tar initiativ til å starte leken. Men aldri opplevd at han ikke vil leke hvis ungene henter en katteleke. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #17 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 21.35): Anbefaler sibirkatt. Skikkelig sosiale og fornuftige. Og så er de allergivennlige. ☺️ Anonymkode: a5fc7...0bb En stemme til sibirkatten her også. Men det er ikke sånn at alle sibirkatter krever voldsomt med pelsstell. Vår digre, svært langhårete utepus trenger minimalt med stell, kun litt børsting en gang i uka sånn omtrent, og da mest for kosen, for pelsen blir ikke flokete. Anonymkode: dad28...9da 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #18 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 21.35): Anbefaler sibirkatt. Skikkelig sosiale og fornuftige. Og så er de allergivennlige. ☺️ Anonymkode: a5fc7...0bb Jepp, vi har to sibirkatter (innekatter). De kommer løpende og møter oss i døra når vi kommer hjem fra jobb, hopper opp i sofa og seng for kos, og kan følge etter oss rundt om i huset. Om man ikke ønsker ordentlig kosepus så ville jeg anbefalt noe annet, men for vårt ønske er de perfekte! Anonymkode: 9d5c1...206
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #19 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jepp, vi har to sibirkatter (innekatter). De kommer løpende og møter oss i døra når vi kommer hjem fra jobb, hopper opp i sofa og seng for kos, og kan følge etter oss rundt om i huset. Om man ikke ønsker ordentlig kosepus så ville jeg anbefalt noe annet, men for vårt ønske er de perfekte! Anonymkode: 9d5c1...206 Sånn er mine huskatter også. Begge adopterte, ene var livredd men ble tidenes kosepus. Det handler jo mye om personlighet, hva man gjør det til selv og at man bruker riktige verktøy til å få kattene trygge, der har man jo en fordel med raser da, for de er jo ofte vokst opp i gode hjem uten traumer o.l. Men en ting jeg har merket veldig stor forskjell på etter å ha hatt begge deler er innekatter vs utekatter. Det er som en annen art, innekatter blir ofte mye mer kosete og diltende enn utekatter, og viser større personlighet, føler jeg da. Anonymkode: ddd41...19d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #20 Skrevet 25. mai 2022 Min erfaring er at katter av samme rase har helt ulike personligheter, så jeg hadde nok heller valgt en vanlig huskatt. Man har aldri noen garanti for at man får en "snill" katt. Anonymkode: ab7db...0ce 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå