Gå til innhold

Skal gravide streike?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg føler jeg har lest/hørt et sted før at gravide ikke skal streike? På lik linje med de som er sykemeldt. Såvidt jeg husker har det noe med økonomi og foreldrepenger å gjøre. Noen som vet noe om dette? Finner ikke noe informasjon om dette og min tillitsvalgt visste ikke noe. Det er stor sannsynlighet for at jeg blir tatt ut i streik dersom den opptrappes. 

Anonymkode: 002f7...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva skulle være grunnlaget for at gravide ikke skal streike?

Det er vel mere stress å jobbe enn å streike

Anonymkode: fe27a...057

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gravide kan streike. Eneste du gjør er å sitte streikevakt. Svært lite stressende. 

Anonymkode: 25ab5...d2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler ikke om stress. Ts prøver å si at det vil gå utover sykepenge og permisjonsgrunnlaget. Teller det beløpet du får fra fagforeningen i streikelønn som inntekt eller får dere et hull i grunnlaget? 

Anonymkode: 46b2a...508

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er helt enig i at det er mindre stressende å streike enn å jobbe, var ikke det jeg tenkte på. Grunnen til at jeg har hørt at gravide ikke skal streike er på grunn av at arbeidsgivers ansvar frafaller og man da får lønn fra forbundet sitt, og når man er gravid påvirker det utbetaling av foreldrepenger eller noe slik har jeg hørt fra flere. Samme dersom noen er sykemeldt før streiken. 

Lurte egentlig bare på om noen visste reglene rundt dette. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt enig i at det er mindre stressende å streike enn å jobbe, var ikke det jeg tenkte på. Grunnen til at jeg har hørt at gravide ikke skal streike er på grunn av at arbeidsgivers ansvar frafaller og man da får lønn fra forbundet sitt, og når man er gravid påvirker det utbetaling av foreldrepenger eller noe slik har jeg hørt fra flere. Samme dersom noen er sykemeldt før streiken. 

Lurte egentlig bare på om noen visste reglene rundt dette. 

Har du spurt fagforeningen? De har oftest jurister som kan sånt.

Anonymkode: 51a28...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du er avhengig av å være i jobb for å oppfylle kravene om x antall mnd i jobb før permisjons start så bør du absolutt ikke tas ut i streik da du kun får godtgjørelse fra fagforeningen og ikke lønn når du er i streik. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mt3 skrev (Akkurat nå):

Om du er avhengig av å være i jobb for å oppfylle kravene om x antall mnd i jobb før permisjons start så bør du absolutt ikke tas ut i streik da du kun får godtgjørelse fra fagforeningen og ikke lønn når du er i streik. 

Har fast jobb og hatt det i mange år, så sånn sett burde det være greit? Skal høre med fagforeningen min hvordan dette fungerer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du spurt fagforeningen? De har oftest jurister som kan sånt.

Anonymkode: 51a28...d9e

Tenkte å gjøre det neste uke, takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I vår fagforening får vi kun 4 000 kr uken mens vi streiker, m.a.o. 16 000 utbetalt i måneden. Du må finne ut om streikebidraget telles med i permisjonsgrunnlaget.

Mener det bare er de siste tre lønnsslippene, eller til og med kun den siste, som NAV ser på når de skal regne ut permisjongrunnlag for fast ansatte. Verdt å sjekke ut.

Er det lenge til du skal ut i permisjon? 

Anonymkode: edbd0...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...