Gå til innhold

Sy meg festdrakt eller ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bunaden min er arvet og gammel, tenker derfor at det kanskje av og til er lurt å "spare" litt på den, bruker den flere ganger i året.

Jeg synes mange av festdraktene som sys rundt omkring er kjempestygge. Folk lager et polyesterhelvete, dårlig design og dårlig håndverk, men blir applaudert på facebook- sidene for festdrakter.

Jeg likte imidletid den Jenny Skavlan sydde i år (bortsett fra beltet og bringeduken). Kunne godt tenke meg å lage noe lignende i gode stoffer. 

Det som hindrer meg er at den aldri kommer til å bli like fin som bunaden min. Det som får meg til å ha lyst å prøve er at det er kanskje et kjekt prosjekt å tråle etter gamle bånd, stoff, sy ut over høsten og ikke minst "avlaste" bunaden min. 

Hva synes du om festdrakt? 

Anonymkode: 25892...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes en del av festdrakter i «prosjektet» til Skavlan så forferdelige ut. 
Det å gå med en gammel gardin gjør den ikke pen.
Greit å skulle gjøre ett festantrekk tilgjengelig for alle, men ved å bruke stoffer og farger som passer sammen hadde det nok sett langt bedre ut. Det hadde nok kanskje ikke blitt like billig, men penere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festdrakt er et godt alternativ til bunad. Jeg har bunad og festdrakt. Bruker bunaden på 17.mai, konfirmasjoner, bryllup og festdrakten i andre, noe mindre høytidelige feiringer nettopp for å ''avlaste'' bunaden. Jeg kjøpte ferdigsydd bunad som jeg liker godt og er en forenklet modell av en bunad. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En godt gjennomtenkt festdrakt er like fin som en bunad. 
Det blir sydd mange fine festdrakter nå. Det er også endel som virker litt sydd i full fart for å rekke 17. mai, og fargene og stoffene ikke matcher helt. 

Anonymkode: dc896...9c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å sy festdrakt selv, syntes mange av de er veldig fine. Og har lyst til å sy en i pene stoffer, ja! Ser ingen grunn for å ikke gjøre det, alle kan sy en festdrakt da det er en relativt enkel oppskrift på dem. 

Anonymkode: a9cb2...f47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mereo skrev (15 minutter siden):

Synes en del av festdrakter i «prosjektet» til Skavlan så forferdelige ut. 
Det å gå med en gammel gardin gjør den ikke pen.
Greit å skulle gjøre ett festantrekk tilgjengelig for alle, men ved å bruke stoffer og farger som passer sammen hadde det nok sett langt bedre ut. Det hadde nok kanskje ikke blitt like billig, men penere.

Enig  Hvis jeg syr en, blir det ikke en gammel gardin. Tenker ullstoff til skjørtet og et pent stoff til vesten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig  Hvis jeg syr en, blir det ikke en gammel gardin. Tenker ullstoff til skjørtet og et pent stoff til vesten. 

Det høres gjennomtenkt ut, da kan det bli fint :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker festdrakter, bare du unngår polyestergardinfillene.

De ser for jævlige ut. Hva er vitsen med å sy et festantrekk som skal koste så lite at man må bruke det kjipeste som fins, bare fordi det blir billig?

Google feststakk - fantasistakk så får du opp mange ideer fra Eva Lie, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror det kan bli veldig fint. Finn et ullstoff av høy kvalitet, i f. eks rødt eller svart. Og noen like fargetoner i vesten. Gjør deg skikkelig flid med sømmen, og jeg tror du vil bli veldig fornøyd. Et tips er å ha noe mer sømrom enn vanlig, så du evt. kan legge den ut senere.

En festdrakt er ikke en bunad, men det er jaggu et godt alternativ. Jeg har aldri eid bunad og kommer nok aldri til å ta meg råd til det. Men jeg vurderer også å sy en festdrakt, så lenge jeg finner stoffer jeg liker og har god tid. Har nylig begynt å sy, så vil bli litt flinkere med sømmen først.

Anonymkode: e6f74...4ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er fint. Men du kan sy, hva med å rett og slett sy deg en bunad? Enten en ny av samme type, eller en annen du synes er fin og har tilknytning til. Så lenge du kan sy, er mulighetene mange. 

Anonymkode: 8e33d...c32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg synes ikke det er fint. Men du kan sy, hva med å rett og slett sy deg en bunad? Enten en ny av samme type, eller en annen du synes er fin og har tilknytning til. Så lenge du kan sy, er mulighetene mange. 

Anonymkode: 8e33d...c32

Det er også et alternativ. Har vurdert å melde meg på bunadskurs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for å lære å sy bunad! Alle kan tråkle sammen en sånn stygg festdrakt, mens bunad er ekte håndverk med mange spennende rødlista teknikker 😍

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker å sy - så hvorfor ikke prøve? Morsomt med et prosjekt til vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker personlig designede festdrakter mye bedre enn Husflid-designede bunader. Synes de personlig designede draktene er mye, mye mer autentisk og dermed også vakrere. 

Anonymkode: c025b...5d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde meg en enkel festdrakt etter "oppskriften" på stakk og liv fra Telemark. Den er helsvart, liv skal "sys etter liv" (tilpasses brukeren) i svart brokade, og skjørt er en enkel stakk, 2-3 meter ull. :) Man kan pynte stakken med flere bånd nede, man kan bruker skjorter i forskjellige farger til denne, og man kan kan også pynte med halssjal og sølje. Hvis du ønsker deg noe enklere (altså, litt strammere av utseende), så kanskje denne kan være til inspirasjon? Den er så pass enkel, at å bytte skjorte og/eller halsskjerf, vil endre mye av utseende. Og, det er ikke forkle til denne, men dette er heller ikke beskyttet bunad, så ingen vil arrestere deg om du "pynter" det også med forkle. 

image.thumb.png.00000f6c1dec82ddf53c49d9bfeed5bd.png

https://snl.no/Stakk_og_liv_fra_Øst-Telemark - her er litt mer info om denne

Men, bare en ting til - jeg har sydd den i ull, ganske tynn ull men allikevel, 100% ull, også mitt liv er fóret med ull. Det blir varmt! Jeg er derfor litt misunnelig på de som nå syr sinne drakter i f.eks. bommulsbrokade, og jeg lurer på om jeg skulle ha sydd meg en annen drakt i brokade, for de varmere dager. Hvis du allerede har en drakt i ull, TS, kanskje det er en tanke? Og ja, jeg er enig at jeg ser veldig mange fine festdrakter. Jeg personlig foretrekker til enklere, strammere design, men det er høyst personlig smak. 

Anonymkode: 24c9e...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...