Gå til innhold

Billig og god symaskin?

pia mater

Anbefalte innlegg

Hei! Blant tusenvis av forskjellige merker og typer så er jeg forvirret. Trenger en god symaskin som ikke koster skjorta.

Tenker den skal brukes til å sy klær, ikke noe avansert da jeg ikke kan å sy (enda). Vil likevel ikke måtte bytte den ut hvis jeg på et utrolig vis blir dreven og trenger mer avanserte funksjoner, så kan ikke være for "enkel". Maksprisen min er nok 4-5000, syns det er verdt å legge i litt hvis det er kvalitet jeg må ha. 

Tips?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt Janome skal være bra. Har ikke hørt noe pent om Singer. Kjøpte først for billig maskin til ca 2000 kr, den tygde stoffet og var skranglete. Kjøpte så ny og den er en utgått modell av Pfaff som kosta noe mer enn ditt budsjett, men det jeg liker med den er mulighet for å stille hastighet, innebygget overtransportør, den sier i fra når jeg holder på å gå tom for tråd og er stødig. Min har mange sømmer, men jeg bruker kun de vanligste, så ville ikke latt det styre så mye av valget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jif skrev (20 minutter siden):

Har hørt Janome skal være bra. Har ikke hørt noe pent om Singer. Kjøpte først for billig maskin til ca 2000 kr, den tygde stoffet og var skranglete. Kjøpte så ny og den er en utgått modell av Pfaff som kosta noe mer enn ditt budsjett, men det jeg liker med den er mulighet for å stille hastighet, innebygget overtransportør, den sier i fra når jeg holder på å gå tom for tråd og er stødig. Min har mange sømmer, men jeg bruker kun de vanligste, så ville ikke latt det styre så mye av valget. 

Takk for tips! Er akkurat det der med å kjøpe for billig maskin jeg vil unngå. Kan lett heve budsjettet mitt en del. Skal sjekke ut merkene du nevner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brother er også et godt merke :)

Anonymkode: 395ed...dde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte Janome Embla, er veldig fornøyd. Men du kan fint kjøpe en litt billigere og fortsatt få mye god maskin. Har hørt mye bra om Brother også.

Noen velger også å kjøpe gamle mekaniske Husqvarna på Finn, og heller bruke litt penger på service. Ser det ligger noen til av de gamle grønne på Finn til 1000 kr, da får du en skikkelig solid maskin.

Anonymkode: c3270...876

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CrazyCatLady2500 skrev (1 time siden):

Overlock på vanlige symaskiner er ikke i nærheten av ekte overlock-søm på overlock-maskiner, men jeg er enig i at maskinen ser bra ut. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (1 time siden):

Den der så bra ut! Og overkommelig pris. 

Ellers takker jeg for alle tips! Hjelper masse for tenkeboksen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte en Brother til ca 4000,- den fungerer til mitt bruk. Synes det var nok Mtp at jeg ikke vet hvor mye jeg vil sy og har ett litt for lite rom til å ha sysakene i.

Anonymkode: e7ff7...012

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en Janome maskin, og den er vel ca 25 år nå. Er veldig fornøyd med den, og har aldri hatt problemer med den. 

Du bør sjekke vekten på maskinen, og ikke kjøpe en som ikke veier så mye da de har en tendens til å hoppe under sying. Er bedre med en med litt tyngde som står stabilt. 

Anonymkode: 98270...20b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
CrazyCatLady2500 skrev (På 21.5.2022 den 21.46):

Coverlock er jo noe annet enn overlock og vanlig symaskin. Og om en skal ha en vanlig maskin og en overlock er en egen overlockmaskin er best, for den har i tillegg kniv og skjærer samtidig som den syr.

Ts, kjøp maskin i en sybutikk, de er best på slike ting! Du bør også dra innom og prøvesy forskjellige maskiner om du har mulighet, da kan du finne en du liker! Du trenger ikke overlock før du er sikker på at du liker og kommer til å sy. En vanlig symaskin har som regel falsk overlocksøm og du klarer deg veldig langt med den sømmen😊

Anonymkode: f2051...600

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker min Husqvarna 116 ❤❤

Anonymkode: 6275f...51e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg kaster noen forslag:

https://www.symaskiner.no/symaskiner-kategorier/kategorier/bernina-bernette-sewgo-7-symaskin.html - gamle syere vil si at dette er ikke en "ekte" bernina, men ekte vil være over ditt budsjett og dette er en bra maskin. Har du mer penger, gå for 8. Dette er en elektronisk maskin, og har enormt med sømmer. 

hvis du ikke tenker patchwork, og ikke trenger så mange sømmer, men vil heller ha sterkere maskin, som er enkel, her er en mekanisk - https://www.symaskiner.no/symaskiner-kategorier/kategorier/kupp-elna-3210-jeans-sterk-symaskin.html 

også en bra alternativ, denne er litt sånn imellom de to øverste, og elektronisk - https://www.symaskiner.no/brother-symaskiner/symaskiner-kategorier/kategorier/brother-innov-is-nv-15-symaskin.html 

husqvarna og Janome har også modeller som er aktuelle for din prisklasse, men en plass må man jo stoppe 🙂  

Anonymkode: 4d277...a04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Janome easy jeans  eller Janome Jubileums symaskin 1522. Anbefaller en av disse. Selv har jeg Janome 1522. Veldig fornøyd!

Anonymkode: cdabc...926

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...