Gå til innhold

Dumpster diving, erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har aldri opplevd at brød sendes tilbake til bakeri. Har jobbet på butikk og cafe og på begge plasser ble alt usolgt brød kastet i store poser ved stengetid. Og veldig mye av maten som selges til halv pris blir ikke solgt og derfor også kasta i søpla. Har dumpsterdivet før selv, helt topp! Masse godt brød som holder seg flere dager etterpå eller enda lengre i frysen, og en del tørrvarer som holder seg kjempelenge. Men man må være forsiktig med kjølevarer siden man ikke vet hvor lenge det har ligget i søpla. 

Anonymkode: c5eba...6a7

Jeg har jobbet i en av landets største kjeder i 10 år, brødet har alltid blitt sendt tilbake. Datovarer selger som varmt hvetebrød, som sagt jeg hadde aldri spist mat fra containeren, den er enten tilbaketrukket eller ødelagt. 

Anonymkode: aa9aa...059

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da korona kom og halvparten av min vennegjeng mistet jobb/ble permittert, så var vi og dumpsterdivet. Ikke alle hadde hengelåser her vi bor, en del hadde kamera, men da tok vi bare på mer klær og parkerte langt vekk. Vi fant så syke mengder god mat, vi spiste og levde som konger, og delte også med andre som slet.

Dumpsterdiving er tryggest på vinterhalvåret når det er kaldt, det var skummelt å ta kjøtt og meieriprodukter når det var mildt i været, så det tok vi ikke. 

Anonymkode: 4b1e0...b0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har jobbet i en av landets største kjeder i 10 år, brødet har alltid blitt sendt tilbake. Datovarer selger som varmt hvetebrød, som sagt jeg hadde aldri spist mat fra containeren, den er enten tilbaketrukket eller ødelagt. 

Anonymkode: aa9aa...059

Samme her. Der jeg jobbet så ble alt av brød sendt tilbake. 

Anonymkode: 8ea77...63f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har jobbet i en av landets største kjeder i 10 år, brødet har alltid blitt sendt tilbake. Datovarer selger som varmt hvetebrød, som sagt jeg hadde aldri spist mat fra containeren, den er enten tilbaketrukket eller ødelagt. 

Anonymkode: aa9aa...059

Dette stemmer overhodet ikke.

Anonymkode: f5aa0...251

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Too Good To Go-appen.

Anonymkode: 1b3f8...bf3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2022 den 16.28):

Kan man det? 😳 

Anonymkode: de4a1...b5f

Ansatte har ikke lov til å ta med mat som har gått ut på dato, og andre har heller ikke lov.  Er fortsatt butikkens eiendom.

Anonymkode: d55b3...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.5.2022 den 16.28):

Kan man det? 😳 

Anonymkode: de4a1...b5f

Nei. Politiet har uttalt at selv om søppelet strengt tatt tilhører den som kastet det frem til den tilhører den som hentet det så faller søppel i kategorien «ting som er donert». Altså den som eier det vil ikke ha det. Du står dermed fritt til å ta det.

Det som er ulovlig er å rote (forsøple), dumpe søppel i andres kontainere (stjele søppelkapasitet), bryte seg inn på avlåste områder eller trosse skilt med «ingen adgang». Kun innbrud skaffer deg trøbbel (folk flest både forsøpler og stjeler søppelkapasitet så politiet måtte hanke inn halve Norge (og trolig samtlige småbarnsfamilier) om de skulle håndheve de reglene).

Så å hente ut søppel er lovlig, ja.

Anonymkode: 123e1...921

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke direkte i mot dumpster diving siden enorme mengder brukbar mat kastes. Men samtidig er det viktig å holde hodet kaldt, jeg har jobbet i butikk selv. 
 

I den søpla går bedervete matvarer og du aner ikke hvor lenge kjølevarer har ligget der, som noen andre nevnte. En annen ting, innimellom får man beskjed om å umiddelbart kaste noe som kan være helseskadelig (dette kan gjelde alt fra at noe for eksempel innholder en nøtt som ikke står på ingredienslista til at noen ble alvorlig syke av en batch av et produkt). Så det er viktig å være obs. Ville også vært forsiktig med ferdig produkter med kokt pasta/ris da avhengig av hvor lenge det har vært i romtemperatur kan det vokse veldig helseskadelige bakterier som hverken kan lukte/smake vondt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/mr/leni-orvik-otting-_7_-fekk-sjokolade-fra-sopla-_-no-er-saka-politimeld-1.15983147
 

«Opptak frå overvakingskamera løyste mysteriet umiddelbart. På kamera kunne ho tydeleg sjå to kvinner opne dei store søppeldunkane og hente ut sjokolade og andre destruerte matvarer.(…) No viser det seg at sjokolade var kasta på grunn av frykt for salmonella. (…) Det blei kortvarig glede for sjuåringen som trudde ho fekk ekstra mykje laurdagsgodteri»

Anonymkode: 8ea77...63f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nå er det flott tid å dumpsterdive, sjekk Rema butikker, de har som regel ulåste og lett tilgjengelige dunker etter min erfaring. Kan finne nok mat hos en butikk til å leve av hvis du drar hver dag. Kommer ofte hjem med handlepose verdt tusenlapper.

Dra etter stengetid og etterlat stedet slik du fant det, eller til og med rydd litt. Ikke del spots med noen, folk er gribber.

Ingen kommer til å anmelde deg så lenge du oppfører deg. Har flere ganger opplevd at Securitas har kommet og lurt på hva jeg holder på med. Da har jeg forklart at jeg redder mat fra søppelen. De har sagt at det går helt fint, bare jeg ikke roter.

 

Anonymkode: adbb7...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...